Az Országos Választási Bizottság
112/2007. (IV. 18.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. § (3) bekezdésének b) pontjában foglalt hatáskörében eljárva az O. S. által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
határozatot.
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának
hitelesítését megtagadja.
A határozat ellen – a Magyar Közlönyben való közzétételét követő 15 napon belül
– az Alkotmánybírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos
Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Roosevelt tér 1-3.; levélcím: 1903
Budapest, Pf. 314.; fax: 06-1-441-1729).
Indokolás
I.
O. S. 2007. március 20-án az alábbi kérdésben kezdeményezett országos
népszavazást.
„Egyetért-e Ön azzal, hogy a Magyar Állam minden magyar állampolgár által
felvett lakás célú, forint alapú, forintban folyósított kölcsönre a jelen
kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-jétől készfizető kezességet
vállaljon?”
II.
1) Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a kérdés egyrészt
azért nem bocsátható népszavazásra, mert az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a)
pontjában foglalt tilalomba ütközik. Az Alkotmány 28. § (5) bekezdés a) pontja
szerint
„Nem lehet országos népszavazást tartani:
a) a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről és
illetékekről, a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló
törvények tartalmáról…”
Az Alkotmánybíróság több határozatában [51/2001. (XI. 29.) AB határozat,
59/2004. (XII. 4.) AB határozat, 15/2005. (IV. 28.) AB határozat] értelmezte az
Alkotmány fenti rendelkezését. Ezeket legutóbbi, a 16/2007. (III. 9.) AB
határozatában is megerősítette. Az Alkotmánybíróság e határozatában is
hivatkozott az 51/2001. (XI. 29.) AB határozat legfontosabb tételeire: „Az
alkotmányi felsorolásból következik, hogy az alkotmányi szabályozás kiemelkedő
jelentőségével a tiltott tárgykörök zárt, szoros értelmezése áll összhangban. Az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjában szereplő rendelkezés konkrét
törvények, többek között a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról szóló
törvény tartalmát vonja ki a népszavazás jogintézménye alól. A költségvetésről,
a költségvetés végrehajtásáról szóló törvény az adott alkotmányi rendelkezés
közvetlen végrehajtásaként megjelenő törvényhozási tárgykört jelenti. Az
Alkotmány 19. § (3) bekezdés d) pontjában, valamint a 32/C. § (1) bekezdésében
szereplő költségvetés és annak végrehajtása (zárszámadás) fordulat teljes
egészében megegyezik az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjában szereplő
kifejezésekkel. A költségvetésről szóló törvény fogalmába semmiképpen sem
tartozhat bele az összes olyan jogszabály, amelynek pénzügyi-költségvetési
vonzata van. A „költségvetés végrehajtásáról” fordulat pedig semmiképpen nem
jelenti valamennyi, a költségvetés érvényesítését szolgáló törvény tartalmát,
hanem kifejezetten a zárszámadási törvényre utal”. A 16/2007. (III. 9) AB
határozat hivatkozása szerint: „A határozat értelmében az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdés a) pontjában szereplő, a költségvetési törvényre vonatkozó kizáró ok
alapján valamely kérdés akkor nem bocsátható népszavazásra, ha a kérdés a
költségvetési törvény módosítását tartalmazza, vagy a kérdésből okszerűen
következik a tiltott tárgykörként megjelölt törvények megváltoztatása, illetve
ha a kérdés arra irányul, hogy a választópolgárok pontosan határozzanak meg
jövőbeli költségvetési törvényben szereplő egyes kiadásokat”.
Az OVB álláspontja szerint jelen kezdeményezésben szereplő kérdés arra irányul,
hogy a választópolgárok pontosan meghatározzák jövőbeli költségvetési törvények
kiadási tételét. Tekintettel arra, hogy a kérdés tárgyából következően –
lakáshitelhez kapcsolódó készfizető kezesség – az eredményes népszavazás több
év, akár évtized költségvetési törvényeinek kiadási tételét szabná meg. Ez pedig
– összhangban az Alkotmánybíróság 51/2001. (XI. 29.) határozatában foglaltakkal
– nem bocsátható népszavazásra.
2) Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a kezdeményező által
benyújtott indítvány az Alkotmány 28/C. § (5) bek. a) pontjának első fordulatába
ütköző jogi helyzetet idézhet elő eredményes népszavazás esetén. A kérdés
azáltal, hogy a benne foglaltakat meghatározott naptári naphoz köti – „a
kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-jétől” –, azzal a
következménnyel járhat, hogy hatályban lévő költségvetési törvény módosítására
kötelezné az Országgyűlést. Előfordulhat ugyanis az a helyzet, hogy a
költségvetési törvény időbeli hatálya meghosszabbodik, vagy az Országgyűlés
eleve egy évnél hosszabb időtartamra fogadja el azt (ahogy erre már volt példa),
és ezért az nem szűnik meg december 31-én. Mindezeken túl a költségvetési
törvénnyel kapcsolatos összefüggés megítélésekor figyelembe kell venni azt is,
hogy a mindenkori költségvetési törvény egyes rendelkezései a tárgyév elteltét
követően is hatályban maradnak. Ebben az esetben az eredményes népszavazás a
hatályban lévő költségvetési törvény módosítását tenné kötelezővé az
Országgyűlés számára.
3) Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a népszavazásra feltenni
kívánt kérdés nem felel meg az egyértelműség követelmények sem, mert nem derül
ki egyértelműen, hogy „a Magyar Állam” kezességvállalása alatt a kezdeményező az
Országgyűlés, vagy a Kormány általi kezességvállalást érti-e. Amennyiben az
utóbbiról van szó, úgy a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe.
4) Az Országos Választási Bizottság a kérdés vizsgálata során megállapította azt
is, hogy a kérdés hitelesítését kizáró további érv az, hogy a népszavazásról
szóló hatályos alkotmányi és törvényi rendelkezések alapján jelenleg nem
dönthető el, mennyi időre kötelezné a népszavazás eredménye a törvényhozást, így
megalapozott következtetés, hogy az eredményes népszavazás – burkolt formában
ugyan, de egyértelműen – az Alkotmány módosítását eredményezi.
Az OVB szerint a határidők törvényi rendezésére vonatkozó szabály hiányában
többféle, a hatályos Alkotmány kereteit egyaránt túllépő eredménnyel, és ehhez
kapcsolódó lehetséges értelmezésekkel zárulna a népszavazás. Az egyik lehetséges
értelmezés szerint a törvényhozó a törvényalkotási moratóriumot bármikor, akár
az eredményes népszavazást követő rövid időn belül feloldhatná, és a
népszavazási döntéssel ellentétes tartalmú törvényt alkothatna. Ez az értelmezés
nyilvánvalóan ellentétes lenne a népszavazás alkotmányos intézményével, és
közvetve az Alkotmány 2. §-ának (2) bekezdésével. A másik lehetséges értelmezés
lényege, hogy egy eredményes népszavazás mindaddig, amíg egy újabb, azonos
tárgykörre irányuló, ellentétes tartalmú népszavazás nem kötelezi a
törvényhozást a korábban tiltott tárgyú törvény megalkotására, addig a
törvényhozási tilalom végleges. Az Országgyűlés törvényalkotó és egyéb
hatáskörei gyakorlásának határidő nélküli korlátozása lényegében azt
eredményezheti, hogy ezekben a kérdésekben „kizárólagos népszavazási tárgyak”
jönnek létre, hiszen e tárgykörök Országgyűlés általi ismételt gyakorlását
legfeljebb egy újabb eredményes népszavazás kényszerítheti ki. Sőt, az sem
bizonyos, hogy egy későbbi népszavazás a tilalmat feloldhatja-e. Hiszen ha
népszavazás csak az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdésről rendezhető, de az
Országgyűlésnek a reá kötelező népszavazás miatt nincs hatásköre a kérdésről
dönteni, akkor a törvényalkotási moratóriumot se törvény, se népszavazás nem
változtathatja meg. Ez pedig azt jelenti, hogy a konkrét ügyben megszűnik az
Országgyűlés törvényalkotói hatásköre, anélkül, hogy egy ilyen alapvető
alkotmányos jelentőségű kérdésről az Alkotmány említést tenne. Egyúttal előállna
egy újabb, népszavazásra nem bocsátható kérdésfajta, úgyszintén anélkül, hogy
erre az Alkotmány utalna. Vagyis két ponton is burkolt alkotmánymódosítást
eredményez a törvényalkotási tilalomról szóló sikeres népszavazás.
Ebben a kérdésben tehát egy eredményes, a kérdésre igenlő választ adó
népszavazás olyan bizonytalan határidejű törvényhozási moratóriumra kötelezné az
Országgyűlést, amely csak a hatályos Alkotmánynak a képviseleti demokrácia és a
közvetlen demokrácia intézményeire vonatkozó rendelkezései megváltoztatásával
kaphat alkotmányos alapot. Ez – tekintettel az Alkotmánybíróság több
határozatában [2/1993. (I. 22.) AB, 25/1999. (XI. 22.) AB, 28/1999. (VII. 7.)
AB, 40/1999. (XII. 21.) AB, 50/2001. (XI. 22.) AB, 48/2003. (X. 27.) AB
határozatok] kifejtett következetes gyakorlatára is – a kérdés burkoltan
alkotmánymódosítást kiváltó jellege miatt a hitelesítés akadályát képezi.
III.
A határozat az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a) pontján, az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény 2. §-án, és
a 10. §-ának b) és c) pontján, 13. §-ának (1) bekezdésén, a jogorvoslatról szóló
tájékoztatás a Ve. 130. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2007. április 18.
Dr. Halmai Gábor
az Országos Választási Bizottság
elnökhelyettese