Az Országos Választási Bizottság
111/2007. (IV. 18.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. § (3) bekezdésének b) pontjában foglalt hatáskörében eljárva az O. S. által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
határozatot.
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának
hitelesítését megtagadja.
A határozat ellen – a Magyar Közlönyben való közzétételét követő 15 napon belül
– az Alkotmánybírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos
Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Roosevelt tér 1-3.; levélcím: 1903
Budapest, Pf. 314.; fax: 06-1-441-1729).
Indokolás
I.
O. S. 2007. március 20-án az alábbi kérdésben kezdeményezett országos
népszavazást.
„Egyetért-e Ön azzal, hogy a személyi azonosító okmányok kiállítása és cseréje a
jelen kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-jétől ingyenesen
történjen?”
II.
1) Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a kérdés nem
bocsátható népszavazásra, mert az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjában
foglalt tilalomba ütközik. Az Alkotmány említett rendelkezése szerint
„Nem lehet országos népszavazást tartani:
a) a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről és
illetékekről, a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló
törvények tartalmáról…”
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (Itv.) 29. § (4) bekezdésében
rendelkezik az egyes államigazgatási eljárások külön illetékéről, melyek konkrét
összegét a törvény mellékletének II. pontja határozza meg. Tekintettel erre, a
fenti kérdésben megtartott eredményes népszavazás esetén egy illetékfizetési
kötelezettséget szüntetne meg az Országgyűlés döntése, ezáltal sérülne az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a) pontjában foglalt rendelkezés.
2) Az Országos Választási Bizottság a kérdés vizsgálata során megállapította azt
is, hogy a kérdés hitelesítését kizáró további érv az, hogy a népszavazásról
szóló hatályos alkotmányi és törvényi rendelkezések alapján jelenleg nem
dönthető el, mennyi időre kötelezné a népszavazás eredménye a törvényhozást, így
megalapozott következtetés, hogy az eredményes népszavazás – burkolt formában
ugyan, de egyértelműen – az Alkotmány módosítását eredményezi.
Az OVB szerint a határidők törvényi rendezésére vonatkozó szabály hiányában
többféle, a hatályos Alkotmány kereteit egyaránt túllépő eredménnyel, és ehhez
kapcsolódó lehetséges értelmezésekkel zárulna a népszavazás. Az egyik lehetséges
értelmezés szerint a törvényhozó a törvényalkotási moratóriumot bármikor, akár
az eredményes népszavazást követő rövid időn belül feloldhatná, és a
népszavazási döntéssel ellentétes tartalmú törvényt alkothatna. Ez az értelmezés
nyilvánvalóan ellentétes lenne a népszavazás alkotmányos intézményével, és
közvetve az Alkotmány 2. §-ának (2) bekezdésével. A másik lehetséges értelmezés
lényege, hogy egy eredményes népszavazás mindaddig, amíg egy újabb, azonos
tárgykörre irányuló, ellentétes tartalmú népszavazás nem kötelezi a
törvényhozást a korábban tiltott tárgyú törvény megalkotására, addig a
törvényhozási tilalom végleges. Az Országgyűlés törvényalkotó és egyéb
hatáskörei gyakorlásának határidő nélküli korlátozása lényegében azt
eredményezheti, hogy ezekben a kérdésekben „kizárólagos népszavazási tárgyak”
jönnek létre, hiszen e tárgykörök Országgyűlés általi ismételt gyakorlását
legfeljebb egy újabb eredményes népszavazás kényszerítheti ki. Sőt, az sem
bizonyos, hogy egy későbbi népszavazás a tilalmat feloldhatja-e. Hiszen ha
népszavazás csak az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdésről rendezhető, de az
Országgyűlésnek a reá kötelező népszavazás miatt nincs hatásköre a kérdésről
dönteni, akkor a törvényalkotási moratóriumot se törvény, se népszavazás nem
változtathatja meg. Ez pedig azt jelenti, hogy a konkrét ügyben megszűnik az
Országgyűlés törvényalkotói hatásköre, anélkül, hogy egy ilyen alapvető
alkotmányos jelentőségű kérdésről az Alkotmány említést tenne. Egyúttal előállna
egy újabb, népszavazásra nem bocsátható kérdésfajta, úgyszintén anélkül, hogy
erre az Alkotmány utalna. Vagyis két ponton is burkolt alkotmánymódosítást
eredményez a törvényalkotási tilalomról szóló sikeres népszavazás.
Ebben a kérdésben tehát egy eredményes, a kérdésre igenlő választ adó
népszavazás olyan bizonytalan határidejű törvényhozási moratóriumra kötelezné az
Országgyűlést, amely csak a hatályos Alkotmánynak a képviseleti demokrácia és a
közvetlen demokrácia intézményeire vonatkozó rendelkezései megváltoztatásával
kaphat alkotmányos alapot. Ez – tekintettel az Alkotmánybíróság több
határozatában [2/1993. (I. 22.) AB, 25/1999. (XI. 22.) AB, 28/1999. (VII. 7.)
AB, 40/1999. (XII. 21.) AB, 50/2001. (XI. 22.) AB, 48/2003. (X. 27.) AB
határozatok] kifejtett következetes gyakorlatára is – a kérdés burkoltan
alkotmánymódosítást kiváltó jellege miatt a hitelesítés akadályát képezi.
III.
A határozat az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a) pontján, az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény 2. §-án és
a 10. §-ának b) pontján, az Itv. 29. § (4) bekezdésén és mellékletének II.
pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának (1) bekezdésén
alapul.
Budapest, 2007. április 18.
Dr. Halmai Gábor
az Országos Választási Bizottság
elnökhelyettese