Az Országos Választási Bizottság
105/2007. (III. 29.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. §-a (3) bekezdésnek b) pontjában foglalt hatáskörében eljárva a dr. Orbán Viktor és dr. Semjén Zsolt által a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség és Kereszténydemokrata Néppárt képviseletében benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának
hitelesítését megtagadja.
A határozat ellen – a Magyar Közlönyben való közzétételét követő 15 napon belül
– az Alkotmánybírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos
Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Roosevelt tér 1-3.; levélcím: 1903
Budapest, Pf. 314.; fax: 06-1-441-1729).
Indokolás
I.
Dr. Orbán Viktor és dr. Semjén Zsolt 2006. október 24-én nyújtotta be az
országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát
hitelesítés céljából. Az íven a következő kérdés szerepelt:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat
folytató hallgatóknak ne kelljen képzési hozzájárulást fizetniük?”
Az Országos Választási Bizottság 566/2006. (XI. 20.) OVB határozatával az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését megtagadta. A határozat ellen benyújtott kifogás
nyomán az Alkotmánybíróság 15/2007. (III. 9.) AB határozatával az OVB döntését
megsemmisítette, és a testületet új eljárás lefolytatására kötelezte.
Az új eljárás lefolytatása során az Országos Választási Bizottság az
Alkotmánybíróság határozatának indokolására és az időközben bekövetkezett
törvényi változásokra figyelemmel vizsgálta a kérdés hitelesíthetőségét.
1) Az Országos Választási Bizottság a Magyar Köztársaság 2007. évi
költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvény elfogadott szabályait is
figyelembe véve megvizsgálta a népszavazásra feltenni kívánt kérdés és a Magyar
Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény (a továbbiakban:
Alkotmány) 28/C. § (5) bekezdése a) pontjában foglalt, tiltott népszavazási
tárgy összefüggését. Az Országos Választási Bizottság 566/2006. (XI. 20.) OVB
határozatához képest a hatályba lépett költségvetési törvény új szabályozási
környezetet jelent a korábban már vizsgált kérdést illetően. Az Alkotmánybíróság
az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjában szereplő, népszavazást kizáró
rendelkezéseket több határozatában értelmezte. Legutoljára a 16/2007. (III. 9.)
AB határozatában erősítette meg azokat a tételeket, melyeket először az 51/2001.
(XI. 29.) AB határozatában fejtett ki. Az Alkotmánybíróság következetes
gyakorlata szerint „a költségvetési törvény fogalmába semmiképpen sem tartozhat
bele az összes olyan jogszabály, amelynek pénzügyi, költségvetési vonzata van”.
E határozat értelmében „az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjában szereplő,
a költségvetésre vonatkozó kizáró ok alapján a költségvetésre vonatkozó valamely
kérdés akkor nem bocsátható népszavazásra, ha a kérdés a költségvetési törvény
módosítását tartalmazza, vagy a kérdésből okszerűen következik a tiltott
tárgykörben megjelölt törvények módosítása, illetve ha a kérdés arra irányul,
hogy a választópolgárok pontosan határozzanak meg jövőbeli költségvetési
törvényben szereplő egyes kiadásokat”.
A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvény
14. § (4) bekezdése a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 53. § (1)
bekezdése alapján az államilag finanszírozott képzésben résztvevő hallgatók
által fizetendő képzési hozzájárulást az államilag finanszírozott oktatást
folytató felsőoktatási intézmények költségvetési bevételeként határozza meg. A
felsőoktatási intézmények 2007. évi intézményi költségvetésének megtervezése a
költségvetési törvényben meghatározott állami támogatások és az intézményi
közvetlen bevételek együttes figyelembe vétele alapján történik. Egy eredményes
népszavazás következtében, amely a törvényalkotót a képzési hozzájárulás
eltörlésére kötelezné, a felsőoktatási intézmények ily módon kieső bevételeit –
az intézmények működőképességének megőrzése érdekében – a központi költségvetési
források átcsoportosításával kellene pótolni, ami szükségessé teheti a központi
költségvetés bevételi oldalának utólagos korrekcióját is.
A fentiekből következően az Országos Választási Bizottság azt állapította meg,
hogy a népszavazásra feltenni kívánt kérdésből okszerűen következik az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdés a) pontjában meghatározott tiltott tárgykörhöz tartozó egy
vagy több törvény módosítása.
2) A képzési hozzájárulás esetében az Országos Választási Bizottság a kérdés
vizsgálata során újból megállapította: a kérdés hitelesítését kizáró érv az,
hogy a népszavazásról szóló hatályos alkotmányi és törvényi rendelkezések
alapján jelenleg nem dönthető el, mennyi időre kötelezné a népszavazás eredménye
a törvényhozást, így megalapozott következtetés, hogy az eredményes népszavazás
– burkolt formában ugyan, de egyértelműen – az Alkotmány módosítását
eredményezi.
A képzési hozzájárulással kapcsolatos 15/2007. (III. 9.) AB határozat III/3.
pontja idéz az OVB határozatából, majd érveinek részletes kifejtése nélkül
megállapítja: „Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban a jelen ügyben a
kérdés nem irányul az Alkotmány módosítására. Eredményes népszavazásból az
Országgyűlésnek nem keletkezne olyan jogalkotási kötelezettsége, amely csak az
Alkotmány módosításával teljesíthető”.
Az OVB határozatának indokolása arra mutat rá, hogy a kérdésben tartott
eredményes népszavazás az alkotmány módosítását eredményezné, de nem állítja,
hogy a kérdés az Alkotmány módosítására irányulna. Az OVB továbbra is fenntartja
azt az érvét, mely szerint a határidők törvényi rendezésére vonatkozó szabály
hiányában többféle, a hatályos Alkotmány kereteit egyaránt túllépő eredménnyel,
és ehhez kapcsolódó lehetséges értelmezésekkel zárulna a népszavazás. Az egyik
lehetséges értelmezés szerint a törvényhozó a tilalmat bármikor, akár az
eredményes népszavazást követő rövid időn belül feloldhatná, és a népszavazási
döntéssel ellentétes tartalmú törvényt alkothatna. Ez az értelmezés
nyilvánvalóan ellentétes lenne a népszavazás alkotmányos intézményével, és
közvetve az Alkotmány 2. §-ának (2) bekezdésével. A másik lehetséges értelmezés
lényege, hogy egy eredményes népszavazás mindaddig, amíg egy újabb, azonos
tárgykörre irányuló, ellentétes tartalmú népszavazás nem kötelezi a
törvényhozást a korábban tiltott tárgyú törvény megalkotására, addig a
törvényhozási tilalom végleges. Az Országgyűlés törvényalkotó és egyéb
hatáskörei gyakorlásának határidő nélküli korlátozása lényegében azt
eredményezheti, hogy ezekben a kérdésekben „kizárólagos népszavazási tárgyak”
jönnek létre, hiszen e tárgykörök Országgyűlés általi ismételt gyakorlását
legfeljebb egy újabb eredményes népszavazás kényszerítheti ki. Sőt, az sem
bizonyos, hogy egy későbbi népszavazás a tilalmat feloldhatja-e. Hiszen ha
népszavazás csak az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdésről rendezhető, de az
Országgyűlésnek a reá kötelező népszavazás miatt nincs hatásköre a kérdésről
dönteni, akkor a tilalmat se törvény, se népszavazás nem változtathatja meg. Ez
pedig azt jelenti, hogy a konkrét ügyben megszűnik az Országgyűlés
törvényalkotói hatásköre, anélkül, hogy egy ilyen alapvető alkotmányos
jelentőségű kérdésről az Alkotmány említést tenne. Egyúttal előállna egy újabb,
népszavazásra nem bocsátható kérdésfajta, úgyszintén anélkül, hogy erre az
Alkotmány utalna. Vagyis két ponton is burkolt alkotmánymódosítást eredményez a
törvényalkotási tilalomról szóló sikeres népszavazás.
Ebben a kérdésben tehát egy eredményes, a kérdésre igenlő választ adó
népszavazás olyan bizonytalan határidejű törvényhozási moratóriumra kötelezné az
Országgyűlést, amely csak a hatályos Alkotmánynak a képviseleti demokrácia és a
közvetlen demokrácia intézményeire vonatkozó rendelkezései megváltoztatásával
kaphat alkotmányos alapot. Ez – tekintettel az Alkotmánybíróság több
határozatában [25/1999. (XI. 22.) AB, 28/1999. (VII. 7.) AB, 40/1999. (XII. 21.)
AB, 50/2001. (XI. 22.) AB, 48/2003. (X. 27.) AB határozatok] kifejtett
következetes gyakorlatára is – a kérdés burkoltan alkotmánymódosítást kiváltó
jellege miatt a hitelesítés akadályát képezi.
II.
A határozat az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a) pontján, az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény 2. §-án, és
a 10. §-ának b) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának
(1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2007. március 29.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke