Az Országos Választási Bizottság
99/2007. (III. 26.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. § (3) bekezdésének b) pontjában foglalt hatáskörében eljárva a Patrubány Miklós által a Magyarok Világszövetsége (1052 Budapest, Semmelweis u. 1-3.) képviseletében benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív hitelesítését
megtagadja.
A határozat ellen az annak a Magyar Közlönyben való közzétételét követő 15 napon
belül az Alkotmánybírósághoz címezve az Országos Választási Bizottsághoz (1051
Budapest, Roosevelt tér 1-3.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314.; fax:
06-1-441-1729) lehet kifogást benyújtani.
Indokolás
I.
Patrubány Miklós 2007. március 7-én aláírásgyűjtő ív mintapéldányát nyújtotta
be az Országos Választási Bizottsághoz. A benyújtó országos népszavazást
kezdeményezett az alábbi kérdésben:
„Egyetért-e azzal, hogy művi meddővé tételt kizárólag és csakis pontosan
meghatározott egészségügyi okból lehessen végezni?”
Az Országos Választási Bizottság a népszavazásra feltenni kívánt kérdéssel
kapcsolatban megállapította, hogy az Alkotmánybíróság korábbi gyakorlatában már
foglalkozott a nem egészségügyi okból végrehajtott, hanem családtervezési célú
művi meddővé tétel alkotmányosságának kérdésével. A 43/2005. (XI. 14.) AB
határozatában a testület a családtervezési célú művi meddővé tételt összhangban
állónak találta a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény
(a továbbiakban: Alkotmány) 54. § (1) bekezdésében foglalt emberi méltósághoz
való joggal. Ennek alapján a családtervezési célú művi meddővé tétel
korlátozható, de csak az elérni kívánt céllal arányosan, és általános jelleggel
alkalmazását kizárni nem lehet.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint az eredményes népszavazás a
családtervezési célú művi meddővé tétel teljes és határidő nélküli megtiltásával
olyan jogalkotási kötelezettséget teremtene az Országgyűlés számára, amely nem
egyeztethető össze a hatályos Alkotmánnyal, így burkoltan annak módosítására
kötelezne.
Mindezek alapján az Országos Választási Bizottság – tekintettel az
Alkotmánybíróság több határozatában {25/1999. (XI. 22.) AB, 28/1999. (VII. 7.)
AB, 40/1999. (XII. 21.) AB, 50/2001. (XI. 22.) AB, 48/2003. (X. 27.) AB
határozatok} kifejtett következetes gyakorlatára is – a kérdést a burkoltan
alkotmánymódosítást kiváltó jellege miatt elutasította.
II.
A határozat az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998.
évi III. törvény 2. §-án, 10. §-ának b) pontján, a jogorvoslatról szóló
tájékoztatás pedig a Ve. 130. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2007. március 26.
Dr. Szigeti Péter
Az Országos Választási Bizottság
elnöke