Az Országos Választási Bizottság
510/2006. (X. 2.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 105/A. § (4) bekezdésének d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva K. J. által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos
Választási Bizottságnál (1094 Budapest, Balázs B. u. 35.) benyújtani. A bírósági
felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006.
október 5-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az
ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját
ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
K. J. 2006. szeptember 29-én kifogást terjesztett elő az Országos Választási
Bizottságnál, melyben az Országos Választási Iroda által készített, "TÁJÉKOZTATÓ
a szavazatszámláló bizottságok részére a helyi önkormányzati képviselők és
polgármesterek 2006. évi választásáról (10 000-nél több lakosú települések)"
című kiadványban foglaltak négy helyen sértik a Ve. 3. § a), d) és f) pontjaiban
foglalt alapelveket, mert - álláspontja szerint - nem felelnek meg a Ve.
rendelkezéseinek.
A beadványozó álláspontja szerint a kiadvány alábbi részei sértik az általa
megjelölt eljárási alapelveket:
1. "A Tájékoztató 3.2.3.2. pontjában foglaltak (a jegyzőkönyvvezető telefonon
tájékozódjon a polgár szavazóképességéről) ellentétesek a Tv. 20. §-a és 66. §.
(1), (2) bekezdéseivel ..."
2. "A Tájékoztató 3.2.4.2. pontjában foglaltak mellőzik a Tv. 69. §. (3) és (4)
bekezdésének figyelembe vételét ..."
3. "A Tájékoztatóban közölt, az iratok továbbításáról szóló átvételi elismervény
tartalma, a hozzá fűzött magyarázat nem teszi egyértelművé, hogy milyen iratok
milyen védelem alá kerülnek a későbbi megóvás szempontjából, így nem biztosítja
a későbbi változatlanságot pl. a névjegyzék és a címjegyzék esetében. Ezzel
lehetővé teszi azt az esetet, amilyen az idén már előfordult, hogy ti.
választási iroda ellenőrzés címén - egyébként jogosulatlanul - "urnabontásokat
rendelt el"."
4. "A Tájékoztató összemossa a jogosultság (képviselet alapján) és a felelősség
- Tv. 65. §. (1) - fogalmát a rendőri intézkedés kezdeményezésére vonatkozó
mondatában (26. old.), emiatt ellentétbe kerül a Tv. 28. §. (4), 29. §. (1)
rendelkezéseivel és azt sugallja, hogy más tagnak nincs se felelőssége, se
lehetősége bizottságon belül intézkedés kezdeményezésére, amit kifelé
természetesen az elnöknek kell képviselnie."
II.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint az Országos Választási
Iroda által kiadott Tájékoztató nem tér el a Ve.-ben foglalt rendelkezésektől az
alábbiak miatt:
1. A Ve. 66. § (2) bekezdésének b) pontja alapján a névjegyzékben nem szereplő,
de a szavazás napján a szavazóhelyiségben megjelenő választópolgárt a
szavazókörbe tartozó lakcímének igazolását követően a szavazatszámláló bizottság
felveszi a névjegyzékre, amennyiben nem szerepel a választójoggal nem rendelkező
nagykorú személyek nyilvántartásában.
A Ve. - erre vonatkozó kifejezett rendelkezés hiányában - nem teszi lehetővé,
hogy minden szavazatszámláló bizottság részére, papír alapon rendelkezésre
álljon a választójoggal nem rendelkező nagykorú személyek országos
nyilvántartása. Ebből következően az ehhez a nyilvántartáshoz hozzáférési
jogosultsággal rendelkező szervek (Nyilvántartó Hivatal, okmányiroda) a szavazás
napján megkeresésre adatot szolgáltatnak.
Tekintettel arra, hogy a szavazatszámláló bizottságok tagjai a
szavazóhelyiségben a szavazás időtartama alatt - a hivatalos választási iratok
és a hivatalos toll kivételével - nem használhatnak adatrögzítésre és
adattovábbításra alkalmas eszközt (Ve. 62. § (5) bekezdés), az ellenőrzés
feladatát csak a jegyzőkönyvvezető útján tudják ellátni. Ennek megfelelően a
Tájékoztató 3.2.3.2. pontja szerint az ellenőrzést a jegyzőkönyvvezető végzi el.
A Tájékoztató azonban - hasonlóan a Ve.-hez - az ellenőrzés módjára és további
menetére nem tér ki. Így a szavazatszámláló bizottság joga, hogy annak módját
(telefon és fax segítségével) meghatározza. Az Országos Választási Iroda
vezetőjének tájékoztatása szerint minden szavazóhelyiségben a jegyzőkönyvvezetők
rendelkezésére állnak az ehhez szükséges telefon- és fax-számok.
2. Az Országos Választási Iroda Tájékoztatója nem bír kötelező jelleggel, hanem
segítséget nyújt a szavazatszámláló bizottságok részére a szavazásnapi teendők
ellátásához. Ennek megfelelően nem tér ki minden részletre, melyet a hatályos
jogszabályok amúgy is egyértelműen tartalmaznak és melyeket minden
szavazatszámláló bizottsági tagnak ismernie kell. A szavazatszámlálás menetének
a Tájékoztatóban történő leírása elsősorban a szavazóköri jegyzőkönyvek pontos
kitöltéséhez nyújt segítséget, nem mentesíti a szavazatszámláló bizottságok
tagjait a vonatkozó jogszabályok ismerete alól.
3. A szavazásnapi iratok továbbításáról szóló átvételi elismervény és a hozzá
fűzött magyarázat nem tartalmazza a szavazási iratok további sorsát. Ennek oka,
hogy a Tájékoztató a szavazatszámláló bizottságok tagjai részére, munkájuk
elősegítéséhez készült, melyhez nem tartozik hozzá a választási eljárás minden
szabályának pontos és részletes ismerete.
4. A Ve. 65. § (1) bekezdése alapján a szavazatszámláló bizottság elnöke felelős
azért, hogy a szavazás napján a szavazóhelyiségben és környékén a rendet
fenntartsák; a rend fenntartására tett intézkedése mindenkire kötelező. Ebből
következően a szavazatszámláló bizottság elnökének a feladata a rendőri
intézkedés kezdeményezése. Téves tehát a beadványozó egyéb jogszabályhelyekre
történő hivatkozása.
A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy az
Országos Választási Iroda kiadványa nem sértette meg a Ve. 3. § a), d) és f)
pontjaiban foglalt alapelveket.
III.
A határozat a Ve. 3. §-ának a), d) és f) pontján, 62. § (5) bekezdésén, 65. §
(1) bekezdésén, 66. §-a (2) bekezdésének b) pontján, a jogorvoslatról való
tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7)
bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. október 2.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke