Az Országos Választási Bizottság
510/2006. (X. 2.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 105/A. § (4) bekezdésének d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva K. J. által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos Választási Bizottságnál (1094 Budapest, Balázs B. u. 35.) benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. október 5-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.

Indokolás

I.

K. J. 2006. szeptember 29-én kifogást terjesztett elő az Országos Választási Bizottságnál, melyben az Országos Választási Iroda által készített, "TÁJÉKOZTATÓ a szavazatszámláló bizottságok részére a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2006. évi választásáról (10 000-nél több lakosú települések)" című kiadványban foglaltak négy helyen sértik a Ve. 3. § a), d) és f) pontjaiban foglalt alapelveket, mert - álláspontja szerint - nem felelnek meg a Ve. rendelkezéseinek.

A beadványozó álláspontja szerint a kiadvány alábbi részei sértik az általa megjelölt eljárási alapelveket:
1. "A Tájékoztató 3.2.3.2. pontjában foglaltak (a jegyzőkönyvvezető telefonon tájékozódjon a polgár szavazóképességéről) ellentétesek a Tv. 20. §-a és 66. §. (1), (2) bekezdéseivel ..."
2. "A Tájékoztató 3.2.4.2. pontjában foglaltak mellőzik a Tv. 69. §. (3) és (4) bekezdésének figyelembe vételét ..."
3. "A Tájékoztatóban közölt, az iratok továbbításáról szóló átvételi elismervény tartalma, a hozzá fűzött magyarázat nem teszi egyértelművé, hogy milyen iratok milyen védelem alá kerülnek a későbbi megóvás szempontjából, így nem biztosítja a későbbi változatlanságot pl. a névjegyzék és a címjegyzék esetében. Ezzel lehetővé teszi azt az esetet, amilyen az idén már előfordult, hogy ti. választási iroda ellenőrzés címén - egyébként jogosulatlanul - "urnabontásokat rendelt el"."
4. "A Tájékoztató összemossa a jogosultság (képviselet alapján) és a felelősség - Tv. 65. §. (1) - fogalmát a rendőri intézkedés kezdeményezésére vonatkozó mondatában (26. old.), emiatt ellentétbe kerül a Tv. 28. §. (4), 29. §. (1) rendelkezéseivel és azt sugallja, hogy más tagnak nincs se felelőssége, se lehetősége bizottságon belül intézkedés kezdeményezésére, amit kifelé természetesen az elnöknek kell képviselnie."

II.

Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint az Országos Választási Iroda által kiadott Tájékoztató nem tér el a Ve.-ben foglalt rendelkezésektől az alábbiak miatt:
1. A Ve. 66. § (2) bekezdésének b) pontja alapján a névjegyzékben nem szereplő, de a szavazás napján a szavazóhelyiségben megjelenő választópolgárt a szavazókörbe tartozó lakcímének igazolását követően a szavazatszámláló bizottság felveszi a névjegyzékre, amennyiben nem szerepel a választójoggal nem rendelkező nagykorú személyek nyilvántartásában.
A Ve. - erre vonatkozó kifejezett rendelkezés hiányában - nem teszi lehetővé, hogy minden szavazatszámláló bizottság részére, papír alapon rendelkezésre álljon a választójoggal nem rendelkező nagykorú személyek országos nyilvántartása. Ebből következően az ehhez a nyilvántartáshoz hozzáférési jogosultsággal rendelkező szervek (Nyilvántartó Hivatal, okmányiroda) a szavazás napján megkeresésre adatot szolgáltatnak.
Tekintettel arra, hogy a szavazatszámláló bizottságok tagjai a szavazóhelyiségben a szavazás időtartama alatt - a hivatalos választási iratok és a hivatalos toll kivételével - nem használhatnak adatrögzítésre és adattovábbításra alkalmas eszközt (Ve. 62. § (5) bekezdés), az ellenőrzés feladatát csak a jegyzőkönyvvezető útján tudják ellátni. Ennek megfelelően a Tájékoztató 3.2.3.2. pontja szerint az ellenőrzést a jegyzőkönyvvezető végzi el. A Tájékoztató azonban - hasonlóan a Ve.-hez - az ellenőrzés módjára és további menetére nem tér ki. Így a szavazatszámláló bizottság joga, hogy annak módját (telefon és fax segítségével) meghatározza. Az Országos Választási Iroda vezetőjének tájékoztatása szerint minden szavazóhelyiségben a jegyzőkönyvvezetők rendelkezésére állnak az ehhez szükséges telefon- és fax-számok.
2. Az Országos Választási Iroda Tájékoztatója nem bír kötelező jelleggel, hanem segítséget nyújt a szavazatszámláló bizottságok részére a szavazásnapi teendők ellátásához. Ennek megfelelően nem tér ki minden részletre, melyet a hatályos jogszabályok amúgy is egyértelműen tartalmaznak és melyeket minden szavazatszámláló bizottsági tagnak ismernie kell. A szavazatszámlálás menetének a Tájékoztatóban történő leírása elsősorban a szavazóköri jegyzőkönyvek pontos kitöltéséhez nyújt segítséget, nem mentesíti a szavazatszámláló bizottságok tagjait a vonatkozó jogszabályok ismerete alól.
3. A szavazásnapi iratok továbbításáról szóló átvételi elismervény és a hozzá fűzött magyarázat nem tartalmazza a szavazási iratok további sorsát. Ennek oka, hogy a Tájékoztató a szavazatszámláló bizottságok tagjai részére, munkájuk elősegítéséhez készült, melyhez nem tartozik hozzá a választási eljárás minden szabályának pontos és részletes ismerete.
4. A Ve. 65. § (1) bekezdése alapján a szavazatszámláló bizottság elnöke felelős azért, hogy a szavazás napján a szavazóhelyiségben és környékén a rendet fenntartsák; a rend fenntartására tett intézkedése mindenkire kötelező. Ebből következően a szavazatszámláló bizottság elnökének a feladata a rendőri intézkedés kezdeményezése. Téves tehát a beadványozó egyéb jogszabályhelyekre történő hivatkozása.

A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy az Országos Választási Iroda kiadványa nem sértette meg a Ve. 3. § a), d) és f) pontjaiban foglalt alapelveket.

III.

A határozat a Ve. 3. §-ának a), d) és f) pontján, 62. § (5) bekezdésén, 65. § (1) bekezdésén, 66. §-a (2) bekezdésének b) pontján, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.

Budapest, 2006. október 2.

Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke