Hatályon kívül helyezte az 1/2007. (III. 19.) OVB állásfoglalás
Az Országos Választási
Bizottság
1/2003. (I. 30.)
állásfoglalása
a nemzeti és etnikai
kisebbségek országos
önkormányzatát megválasztó
elektorok gyűlése tárgyában
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban Ve.) 34. § (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az országos kisebbségi önkormányzatokat választó elektorok gyűlése határozatképességének tárgyában a következő
állásfoglalást
adja ki:
A Magyar Köztársaság
Alkotmányáról szóló 1949.
évi XX. törvény 68. §-ának
(4) bekezdése szerint „a
nemzeti és etnikai
kisebbségek helyi és
országos önkormányzatokat
hozhatnak létre.”
A nemzeti és etnikai
kisebbségek jogairól szóló
1993. évi LXXVII. törvény (a
továbbiakban: Nek. tv.) 31.
§-ának (2) bekezdése
értelmében ”az országos
önkormányzatot a kisebbségi
elektorok választják meg.”
A Nek. tv. 33. §-ának (2)
bekezdése kimondja, hogy „az
Országos Választási
Bizottság a 32. § (2)
bekezdésben meghatározott
határnaptól számított 60
napon belüli időpontra
összehívja az elektorok
gyűlését, feltéve, hogy az
elektorok száma eléri a 14
főt. A megválasztható
képviselők száma [63. § (3)
bek.] nem érheti el a
jelenlévő elektorok számát.”
Ugyanezen § (3) bekezdése
alapján „a (2) bekezdés
szerint összehívott elektori
gyűlés határozatképtelensége
esetén az Országos
Választási Bizottság egy
alkalommal ismételten
összehívja az elektorok
gyűlését a határozatképtelen
gyűlés időpontjától
számított 60 napon belüli
időpontra.” A (4) bekezdés
szerint pedig „egy azonos
nemzeti vagy etnikai
kisebbség csak egy országos
önkormányzatot hozhat létre.
Több nemzeti és etnikai
kisebbség közös, társult
országos önkormányzatot
alakíthat.”
A Nek. tv. 34. §-a kimondja:
„az országos önkormányzat
közgyűlésének tagjait saját
körükből az elektorok a
helyi önkormányzati
képviselők és polgármesterek
választásáról szóló törvény
kislistás szavazásra
vonatkozó szabályainak
megfelelő alkalmazásával,
titkos szavazással
választják meg. A
szavazólapra minden jelölt
felkerül, aki az elektorok
10%-ának támogatásával
rendelkezik. Az elektorok
gyűlése határozatképes, ha
azon legalább a
megválasztott elektorok fele
részt vesz.”
A 63. § (3) bekezdése akként
rendelkezik, hogy „az első
alkalommal összehívott
országos önkormányzat
közgyűlése tagjainak számát
az összehívott elektorok
gyűlése határozza meg 13 és
53 fő között.”
A nemzeti és etnikai
kisebbségek jogairól szóló
1993. évi LXXVII. törvény, a
helyi önkormányzati
képviselők és polgármesterek
választásáról szóló 1990.
évi LXIV. törvény, valamint
a választási eljárásról
szóló 1997. évi C. törvény
módosításáról szóló 1999.
évi LXV. törvény indokolása
szerint „a törvény a
jelenlegi 75%-ról 50%-ra
csökkenti az elektori
gyűlések határozatképességi
követelményét. Ez azt
jelenti, hogy csak akkor
határozatképes az országos
kisebbségi önkormányzatot
választó elektori gyűlés, ha
az összes elektornak
legalább a fele megjelenik a
gyűlésen. Ez az arány
természetesen nem érinti a
Nek. tv. 33. §-ának (2)
bekezdéséből és 63. §-ának
(3) bekezdéséből következő
azon feltételt, amely
szerint csak akkor lehet
megtartani a választást, ha
a jelen lévő elektorok száma
meghaladja a megválasztandó
testület minimális
létszámát.”
A fővárosi és az országos
kisebbségi önkormányzatok
megválasztásának eljárási
rendjéről szóló 46/1998. (X.
21.) BM rendelet (a
továbbiakban: R.) 2. §-ának
(1) és (2) bekezdése szerint
„az országos kisebbségi
önkormányzatok választásával
kapcsolatos feladatokat az
Országos Választási
Bizottság (a továbbiakban:
OVB) látja el. A választások
szervezési, ügyviteli,
számítástechnikai, pénzügyi,
technikai előkészítését és
lebonyolítását a helyi
választási irodák (a
továbbiakban: HVI), a
területi választási irodák
(a továbbiakban: TVI),
valamint az Országos
Választási Iroda (a
továbbiakban: OVI) látják
el.”
Az R. 4. §-a alapján:
„(1) A gyűlést a korelnök
nyitja meg.
(2) A gyűlésen résztvevők –
nyílt szavazással – saját
maguk közül levezető elnököt
és háromtagú
szavazatszámláló bizottságot
választanak. A
szavazatszámláló bizottság
tagjai közül elnököt
választ.
(3) A levezető elnök és a
szavazatszámláló bizottság
tagja jelölt nem lehet.”
Az R. 5. §-a kimondja: ”A
nyílt szavazáskor a
korelnök, illetve a levezető
elnök - a szavazatok pontos
számbavételét mellőzve -
megállapíthatja a
nyilvánvaló többség vagy
kisebbség tényét is. Ha a
nyílt szavazás során
szavazategyenlőség van, a
legtöbb szavazatot kapott
javaslatokat ismételt
szavazásra kell bocsátani.
Ismételt szavazategyenlőség
esetén sorsolás dönt.”
Az R. 6. §-ának (3)
bekezdése szerint „a
szavazólap teljességének
ellenőrzése a levezető elnök
és a szavazatszámláló
bizottság feladata.”
Az R. 7. §-n kimondja:
„(1) A szavazat
érvényességének
megállapítására a Ve. 69.
§-ának rendelkezéseit kell
megfelelően alkalmazni.
(2) A gyűlésről jegyzőkönyv
készül, melyet a levezető
elnök és a szavazatszámláló
bizottság tagjai írnak alá.”
Az R. 27. §-ának (2)
bekezdése akként
rendelkezik, hogy „ha a
gyűlésen tizenhétnél
kevesebb elektor van jelen
vagy egyéb okból nem jön
létre a szavazatszámláló
bizottság, a
szavazatszámláló bizottság
feladatait az OVB jelen levő
tagjai látják el.”
Az R. 31. §-a alapján „a
jegyzőkönyv alapján az
eredményt az OVB állapítja
meg, a választást követő 8
napon belül.”
Az R. 32. §-a szerint „az
OVB döntése ellen a Ve.
77-80. §-aiban foglaltaknak
megfelelő jogorvoslatnak van
helye.”
A fentiek alapján az OVB
megállapítja, hogy a nemzeti
és etnikai kisebbségek
országos önkormányzatának
elektorok gyűlésén történő
megválasztása a nemzeti és
etnikai kisebbség autonóm
joga. Az Országos Választási
Bizottság, valamint az
Országos Választási Iroda az
országos nemzeti és etnikai
kisebbséget megválasztó
elektori gyűléssel
kapcsolatosan kizárólag a
hatályos jogszabályokban
rögzített, fentiekben
idézett jogosítványokat
gyakorolhatja.
Az elektori gyűlés
határozatképes, ha azon a
megválasztott elektoroknak
legalább a fele részt vesz.
Az elektori gyűlés
határozatképességének
folyamatos fenntartása a
gyűlés lebonyolításának
törvényes feltétele.
Az elektori gyűlés
határozatképességét a
gyűlésen jelen lévő
elektorok száma alapján a
korelnök, illetve a gyűlést
levezető elnök ellenőrzi. Az
elektori gyűlés
határozatképességét a gyűlés
megkezdése, valamint a
képviselőtestület tagjainak
megválasztása előtt
mindenképpen ellenőrizni
kell, amelynek eredménye a
gyűlés jegyzőkönyvében
rögzítésre kerül. A szavazás
eredményeként az a jelölt
lesz a képviselőtestület
tagja, aki a helyi
önkormányzati képviselők és
polgármesterek választásáról
szóló törvény kislistás
szavazásra vonatkozó
szabályainak megfelelő
alkalmazásával – figyelemmel
a képviselőtestület számára
– a legtöbb szavazatot
kapta, függetlenül attól,
hogy a képviselőtestület
megválasztásakor a
határozatképes elektori
gyűlés hány tagja élt
szavazati jogával.
Az országos nemzeti és
etnikai kisebbségek
önkormányzatot választó
elektorok gyűlése az OVB
értelmezése szerint választó
testület, amelyen az
elektorok részvétele nem
csak jog, hanem a
jogszabályban előírt
határozatképesség
fenntartására is figyelemmel
az elektoroknak egyben
kötelessége és felelőssége
is.
Budapest, 2003.január.30.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási
Bizottság
elnöke