1/2002. (II.1.)
OVB állásfoglalás
a közös jelölt- és közös lista-állítással
kapcsolatos egyes kérdésekről
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. §-a (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az alábbi
állásfoglalást
adja ki:
Az országgyűlési képviselők
választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény (a
továbbiakban: Vjt.) 5. § (1) bekezdésének
második mondata szerint két vagy több párt
közösen is ajánlhat és jelölhet.
A Vjt. 5. § (5) bekezdésének első mondata
alapján a pártok közös egyéni választókerületi
jelölés alapján – ugyanazon pártok részvételével
– közös területi listát, közös területi listák
alapján- ugyanazon pártok részvételével – közös
országos listát állíthatnak.
A Vjt. 5. § (9) bekezdése kimondja, hogy
ugyanazon párt egy választókerületben csak egy –
önálló, közös vagy kapcsolt – listát állíthat.
A Vjt. 7. § (1) bekezdés utolsó mondata úgy
rendelkezik, hogy a választópolgár egy jelöltre
szavazhat. A 8. § (1) bekezdés utolsó mondata
szerint pedig a választópolgár egy listára
szavazhat.
A Vjt. 8. § (5) bekezdésének értelmében a Vjt.
8. § (1) és (3) bekezdéseiben említett esetben
sem kap mandátumot a lista, ha az alábbi
feltételeknek nem tesz eleget:
a) A pártlista nem kap mandátumot, ha az azt
állító párt területi listái a választópolgárok
által valamennyi területi pártlistára leadott és
országosan összesített érvényes szavazatok több
mint öt százalékát nem érték el. E vonatkozásban
összesíteni csak az ugyanazon párt területi
listáira leadott érvényes szavazatokat lehet.
ba) A közös lista, illetőleg a kapcsolásban
részt vevő listák nem kapnak mandátumot, ha az
országosan összesített érvényes szavazatoknak
legalább tíz százalékát, kettőnél több párt
által állított közös, illetőleg kapcsolt lista
esetében legalább tizenöt százalékát együttesen
nem érték el. E vonatkozásban összesíteni csak
az ugyanazon pártok által, azonos módon
összeállított közös, illetőleg kapcsolt listákra
leadott érvényes szavazatokat lehet.
bb) A ba) pont szerinti határt elérő
listakapcsolásnak vagy közös listának az a
tagja, amely az összes területi pártlistára
leadott országosan összesített érvényes
szavazatok több mint öt százalékát nem érte el,
kiesik és nem kaphat mandátumot. E vonatkozásban
összesíteni csak az ugyanazon pártok által,
azonos módon összeállított listakapcsolásban,
illetőleg közös listában részt vevő ugyanazon
listákra, illetőleg pártokra leadott érvényes
szavazatokat lehet. Ha a listakapcsolásból
valamely lista vagy a közös listából valamely
párt kiesik, a továbbiakban úgy kell tekinteni,
mintha a kiesett lista a kapcsolásban vagy a
kiesett párt a közös lista állításában nem vett
volna részt, így annak jelöltjei nem
szerezhetnek mandátumot.
A Vjt. 8. § (7) bekezdése kimondja, hogy a Vjt.
8.§ (5) bekezdés bb) pontja szerinti százalékos
határ kiszámításánál a közös listára leadott
szavazatokat a 9. § (3) bekezdése alapján az
érintett pártok által - országosan egységesen -
előzetesen tett nyilatkozatnak megfelelően,
ennek hiányában egyenlő arányban kell megosztani
a pártok között.
A Vjt. 9. § (1) bekezdés első mondata értelmében
az országos listákon a jelöltek az országosan
összesített töredékszavazatok arányában, a
bejelentés sorrendjében jutnak mandátumhoz.
A Vjt. 9. § (3) bekezdése alapján a közös egyéni
választókerületi jelölt és a közös területi
lista töredékszavazatai az érintett pártok által
- országosan egységesen - előzetesen
meghatározott arányban kerülnek fel a közös
jelöltet, illetőleg a közös listát állító pártok
(2) bekezdés szerinti országos listáira. A
pártok eltérő rendelkezése hiányában a
töredékszavazatok felkerülnek:
a) arra a közös országos listára, amelyet a
jelöltet, illetőleg a listát állító pártok
indítottak,
b) arra a kapcsolt országos listára, amely
kapcsolásban a jelöltet, illetőleg a listát
állító pártok közös országos listája részt
vesz.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C.
törvény (a továbbiakban: Ve.) 25. § (1)
bekezdése szerint a választási bizottságoknak -
a 23. §-ban említetteken felüli - további
egy-egy tagját a választókerületben jelöltet,
illetőleg listát állító jelölő szervezet,
illetőleg a független jelölt bízza meg.
A Ve. 44. § (1) bekezdése szerint a
kampányidőszakban a műsorszolgáltatók a jelölő
szervezetek, illetőleg a jelöltek számára azonos
feltételekkel tehetnek közzé politikai
hirdetést. A politikai hirdetéshez véleményt,
értékelő magyarázatot fűzni tilos.
A Ve. 46. § (1) bekezdésének első mondata
szerint jelöltet ajánlani ajánlószelvényen
lehet. A Ve. 49. § (1) bekezdése kimondja, hogy
közös jelöltet állítani csak olyan
ajánlószelvények alapján lehet, amelyeken az
adott közös jelöltet állító valamennyi jelölő
szervezet neve fel van tüntetve.
A Ve. 49. § (2) bekezdésének értelmében, ha több
jelölő szervezet közösen állít jelöltet, a
továbbiakban - a választás szempontjából - egy
jelölő szervezetnek számítanak.
A Ve. 55. § (1) bekezdése szerint a jelölő
szervezet, a jelölt, illetőleg a lista
bejelentéséről a választási iroda,
nyilvántartásba vételéről a választási bizottság
igazolást ad ki.
A Ve. 91. § (1) bekezdésének első mondata
szerint minden jelölő szervezet, amely a
választásokon jelöltet állít, a jelöltállítással
arányos központi költségvetési támogatásra
jogosult. A 92. § (1) bekezdése szerint a
független jelöltek, illetőleg a jelölő
szervezetek a választásra a 91. §-ban foglalt
költségvetési támogatáson felül jelöltenként
legfeljebb egymillió forintot fordíthatnak. A
figyelembe vehető jelöltek számát a 91. § (2)
bekezdése szerint kell megállapítani.
A Ve. 93. § (1) alapján az országos
közszolgálati műsorszolgáltatók az országos
listát állító jelölő szervezetek, a körzeti
közszolgálati műsorszolgáltatók a
vételkörzetükben területi listát állító jelölő
szervezetek, a helyi közszolgálati
műsorszolgáltatók a vételkörzetükben induló
egyéni választókerületi jelöltek politikai
hirdetéseit a szavazást megelőző 18. naptól
legkésőbb a szavazást megelőző 3. napig legalább
egyszer ingyenesen közlik.
A Ve. 93. § (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy
a választási kampány utolsó napján a Ve. 93. §
(1) bekezdésben megjelölt műsorszolgáltatók az
(1) bekezdésben meghatározottak szerint,
ingyenesen közzéteszik a jelölő szervezetek,
illetőleg jelöltek által készített politikai
hirdetéseket.
A Ve. 96. § (5) bekezdése akként rendelkezik,
hogy közös jelölt, illetőleg közös lista
állítása esetén valamennyi jelölő szervezet
nevét fel kell tüntetni a szavazólapon.
A Ve. 149. § g) pontja szerint jelölő szervezet:
a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló
1989. évi XXXIII. törvény szerint bejegyzett
párt, valamint az egyesülési jogról szóló 1989.
évi II. törvény szerint bejegyzett társadalmi
szervezet; a közös jelöltet, listát állító
jelölő szervezetek egy jelölő szervezetnek
számítanak.
1.
A Vjt. és a Ve. hivatkozott
rendelkezéseiből következik, hogy amennyiben
több jelölő szervezet (párt) közösen állít
jelöltet, illetve közös listát, e jelölő
szervezetek (pártok) a Ve. által szabályozott
választási eljárás vonatkozásában az ajánlástól
az eredmény megállapításáig a jelölő szervezetet
megillető jogosultságok és kötelezettségek
szempontjából egy jelölő szervezetnek
minősülnek. Ennek megfelelően:
a) a közösen jelöltet, illetve közös listát
állító jelölő szervezetek (pártok) a választási
bizottságokba egy jelölő szervezetként egy tag
megbízására jogosultak;
b) a műsorszolgáltatók a közösen jelöltet,
illetve közös listát állító jelölő szervezetek
(pártok) politikai hirdetéseit egy jelölő
szervezet politikai hirdetéseiként kötelesek
azonos feltételekkel közzétenni;
c) a közösen jelöltet, illetve közös listát
állító jelölő szervezetek (pártok) a Ve. 92. §
(1) bekezdése alapján, a Ve. 91. §-ában
meghatározott költségvetési támogatáson felül
egy jelölő szervezetként, jelöltenként
legfeljebb egymillió forintot fordíthatnak a
választásra;
d) a közösen jelöltet, illetve közös listát
állító jelölő szervezetek (pártok) egy jelölő
szervezetként jogosultak a Ve. 91. § (1)
bekezdésében meghatározott, a jelöltállítással
arányos költségvetési támogatásra;
e) a közösen jelöltet, illetve közös listát
állító jelölő szervezetek (pártok) mindegyikének
nevét fel kell tüntetni az ajánlószelvényen és a
szavazólapon.
2.
a) A törvényi rendelkezésekből
egyértelműen következik, hogy a közös listát
állító pártoknak a mandátumok megszerzéséhez
együttesen – a valamennyi területi pártlistára
leadott, az országosan összesített érvényes
szavazatok vonatkozásában – legalább a tíz,
illetve tizenöt százalékos határt, egyenként
pedig legalább az öt százalékos határt el kell
érniük. A megfelelő határt elérő közös listának
az a tagja, amelyik legalább az öt százalékos
határt elérte, mandátumhoz jut; a közös listának
az e határt el nem ért tagja nem kaphat
mandátumot. A százalékos határ kiszámításánál
közös listát állító jelölő szervezetek (pártok)
határidőben megtett előzetes nyilatkozata az
irányadó; ennek hiányában a közös listára
leadott szavazatokat egyenlő arányban kell
megosztani a listaállításban résztvevő jelölő
szervezetek (pártok) között.
b) Ha a Vjt. 5. § (5) bekezdésében foglaltaknak
megfelelően több párt közös egyéni
választókerületi jelölés alapján közös területi
listákat és ezek alapján közös országos listát
állít, a közös egyéni választókerületi jelöltek
és a közös területi listák töredékszavazatai
kizárólag a közös jelöltet, illetve területi
listát állító pártok közös országos listájára
kerülhetnek fel, függetlenül attól, hogy e
pártok kötöttek-e vagy sem kifejezetten erre
vonatkozó megállapodást.