444/2006. (VIII. 21.) OVB határozat - Dr. H. T. fellebbezése tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.III.37.406/2006/2. szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr.L. G. ügyvéd által képviselt D. F.
kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 444/2006./VIII.21./ számú
határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az
alulírott napon meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező bírósági felülvizsgálat iránti
kérelmét hivatalból elutasítja.
Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s :
A kerületi Önkormányzat képviselő-testülete a 2006. július 12.
napján megtartott ülésen kilenc igen, kilenc nem szavazattal és kettő
tartózkodás mellett meghozott 149/2006/VII.12./ Kt. számú határozattal
elutasította a 2006. évi önkormányzati képviselők és polgármesterek
választásának kitűzése folytán a helyi választási bizottság tagjainak
megválasztására vonatkozó javaslatot.
2006. augusztus 9. napján a képviselő-testület 178/206/VIII.9./ Kt. számú
határozata - tizenhárom képviselő jelenlétében - ugyancsak nem fogadta el a
helyi választási bizottság tagjainak és póttagjainak megválasztására
előterjesztett indítványt.
Jegyző 2006. augusztus 16-án indítvánnyal fordult a Fővárosi Választási
Bizottsághoz, amelyben előadta, hogy mint a kerületi Helyi Választási Iroda
vezetője, 2006. június 29-én, július 12-én és augusztus 9-én tett előterjesztést
az Önkormányzat képviselő-testülete felé a helyi választási bizottság tagjainak
megválasztására, azonban a képviselő-testület nem választotta meg a helyi
választási bizottság tagjait, és a 2006. augusztus 15. napjára összehívott
képviselő-testületi ülés határozatképtelenség miatt elmaradt.
A helyi választási bizottság tagjainak megválasztására a választási eljárásról
szóló 1997. évi C. törvény /a továbbiakban: Ve./ 23. § /2/ bekezdésében és a
3/2006./VII.26./ ÖTM rendelet 2. §-ának /1/ bekezdésében előírt határidő /2006.
augusztus 11./ eltelte miatt a helyi választási iroda vezetője a Ve. 24. §-ában
foglaltak alapján kérte, hogy a Fővárosi Választási Bizottság a kerületi Helyi
Választási Bizottság tagjainak az általa ajánlott és jelölt személyeket bízza
meg.
A Fővárosi Választási Bizottság a 178/2006./VIII.17./ FVB számú határozatával a
helyi választási iroda vezetőjének a helyi választási bizottság tagjainak
megbízására előterjesztett indítványát hatáskör hiányában elutasította.
Határozatában megállapította, hogy az Önkormányzat képviselő-testülete a Ve. 23.
§ /2/ bekezdésében foglalt feladatának – hatásköre gyakorlásának –
elmulasztásával jogsértést követett el, ezért a Fővárosi Választási Bizottság a
Ve. 105/A. § /3/ bekezdésének j/ pontjában foglaltak alapján kezdeményezte a
Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetőjének eljárását. Határozata indokolásában
kifejtette, hogy a Választási Bizottság tagjainak megbízására nem a
képviselő-testület akadályoztatása, hanem törvénysértő mulasztás miatt nem
került sor. A Fővárosi Választási Bizottság Ve. 24. §-ában biztosított hatásköre
nem általános, hanem csak az ott megjelölt esetekben teszi lehetővé a választási
bizottságok tagjainak megbízását a területi választási bizottságok számára.
A Főváros Választási Bizottság határozata ellen a Helyi Választási Iroda
vezetője által benyújtott fellebbezés folytán az Országos Választási Bizottság
/a továbbiakban: OVB/ a 444/2006./VIII.21./ számú határozatával a Fővárosi
Választási Bizottság 178/2006./VIII.17./ FVB számú határozatának fellebbezéssel
érintett részét megváltoztatta és a fellebbező indítványa alapján a kerületi
Helyi Választási Bizottság tagjának megbízta B. M., P.-Á. M. és dr.E. E.-t.
Határozata indokolásában a Ve. 24. §-ára hivatkozással megállapította, hogy a
fellebbező egyértelmű bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy a helyi választási
bizottság tagjai megválasztása érdekében minden törvényes kötelezettségének
eleget tett, azonban a képviselő-testület a törvényes határidőn belül a
bizottság tagjait ennek ellenére nem választotta meg. A Fővárosi Választási
Bizottság a törvénysértést helyesen állapította meg, illetve megfelelően járt
el, amikor a törvénysértés kivizsgálása végett eljárást kezdeményezett a
Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetőjénél. Az OVB álláspontja szerint a Ve. 24.
§-ának alkalmazásánál azonban nem értékelhető releváns körülményként az, hogy a
törvénysértő helyzet bekövetkezte és fennállása a képviselő-testületnek
felróható. A rendelkezés elsődleges célja a választási szervek törvényes
működésének biztosítása, a választási eljárás törvényes rendjének helyreállítása
oly módon, hogy az eredetileg döntésre jogosult szerv eljárási cselekményét a
törvényi feltételek fennállása esetében egy választási szerv – jelen esetben a
Fővárosi Választási Bizottság – pótolhatja. A Fővárosi Választási Bizottság
helyesen állapította meg a jogsértés tényét, azonban tévesen jutott arra a
megállapításra, hogy a Ve. 24. §-ában foglalt rendelkezést hatáskör hiányában
nem alkalmazhatja.
Az OVB határozata ellen dr.G. K. budapesti lakos bírósági felülvizsgálati
kérelmet nyújtott be, amelyben kérte annak megváltoztatásával a Fővárosi
Választási Bizottság határozatának helybenhagyását. Kérelmében kifejtette, hogy
a helyi választási iroda vezetőjének fellebbezését az Országos Választási
Bizottságnak el kellett volna utasítani, mert a helyi választási iroda
vezetőjének fellebbezési jogát a Ve. 79. §-ának /1/ bekezdése kizárja. Előadta
továbbá, hogy az OVB határozata meghozatalánál megsértette a Ve. 6. § /1/
bekezdésében foglalt szabályokat, továbbá az OVB határozata jogszabálysértő
abból az okból is, hogy az OVB-nek nincs hatásköre a területi választási
bizottság helyett a Ve. 24. §-ában foglalt hatáskör gyakorlására, a Ve. 81. §
/4/ bekezdésének b/ pontja a határozat megváltoztatására, de nem a hatáskör
elvonására ad lehetőséget.
A Legfelsőbb Bíróság a 2006. augusztus 23-án hozott és a feleknek ugyanezen
napon kézbesített Kvk.III.37.400/2006/2. számú határozatával az Országos
Választási Bizottság 444/2006./VIII.21./ számú határozatát megváltoztatta és a
Fővárosi Választási Bizottság 178/2006./VIII.17./ FVB számú határozatát
helybenhagyta.
Határozatának indokolásában megállapította, hogy a Ve. 24. §-a taxatív
felsorolást tartalmaz azon feltételekről - alacsony lakosságszám,
összeférhetetlenségi szabályok, a képviselő-testület működésében való
akadályozottsága -, amelyek fennállása esetén a területi választási bizottságnak
hatásköre van a helyi választási bizottság tagjainak megbízására. A Legfelsőbb
Bíróság a rendelkezésére álló iratok alapján megállapította, hogy a Ve. 24. §-a
területi választási bizottság általi alkalmazásához a törvényi tényállásban
felsorolt feltételek egyike sem állt fenn a felülvizsgált ügyben; az
Önkormányzat képviselő-testülete működésében nem volt akadályozott. A
képviselő-testület az előbbiekben már megjelölt három alkalommal ülésezett,
határozatképes volt, azonban valamennyi ülésén elutasító határozatot hozott a
helyi választási iroda vezetőjének javaslatáról a helyi választási bizottság
tagjainak megválasztása tárgyában. A képviselő-testület ülésezésének ténye
fogalmilag kizárja azt, hogy működésében akadályozott lett volna. A fentiekből
következően az OVB tévedett, amikor a Ve. 24. §-ában foglalt feltételek
fennállása hiányában adott határozatában megbízást a helyi választási bizottság
tagjainak.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a Ve. 23. §-ának /2/ bekezdésében
előírt határidő elmúltával is a képviselő-testület hatáskörébe tartozik a
választási bizottság tagjainak megválasztása, amennyiben a Ve. 24. §-ában írt
feltételek valamelyike nem áll fenn. A Ve. 26. §-ának /1/ bekezdése alapján a
helyi választási bizottság 2002-ben választott tagjainak megbízatása a következő
általános választásra létrehozott választási bizottság alakuló üléséig tart.
Nincs tehát törvényes akadálya a 2006. évi önkormányzati választások
megtartásának, mert a jelenlegi helyi választási bizottság mindaddig működik,
ameddig az új választási bizottság alakuló ülést nem tart. A Fővárosi Választási
Bizottság a kifejtettek értelmében a Ve. 24. §-ában foglaltak alapján az
indítvány elutasításáról törvényes döntést hozott és helyesen alkalmazta a Ve.
23. § /2/ bekezdésének megsértése miatt a Ve. 105/A. § /3/ bekezdésének j/
pontját.
A kérelmező a Legfelsőbb Bíróság Kvk.III.37.400/2006/2. számú határozatának
jogerőre emelkedését követően, 2006. augusztus 24-én nyújtott be bírósági
felülvizsgálat iránti kérelmet ugyancsak az OVB 444/2006.(VIII.21.) számú
határozatával szemben.
Kérelmében az OVB határozatának megváltoztatását és a Fővárosi Választási
Bizottság 178/2006.(VIII.17.) FVB számú határozatának helybenhagyását kérte arra
hivatkozva, hogy a Ve. 24. §-a alapján az OVB határozata jogszabálysértő.
A felülvizsgálati kérelem érdemben nem vizsgálható.
A Ve. 82. § /1/ bekezdése alapján a választási bizottság másodfokú határozata,
továbbá az Országos Választási Bizottság határozata ellen nyújtható be bírósági
felülvizsgálati kérelem. Jelen ügyben a felülvizsgálati kérelem benyújtásakor
már nem volt olyan határozat, amely ellen bírósági felülvizsgálati kérelem lett
volna benyújtható, mivel a Legfelsőbb Bíróság a fenti számú jogerős végzésével
az OVB felülvizsgálati kérelemmel támadott határozatát 2006. augusztus 23-án
megváltoztatta és a Fővárosi Választási Bizottság 178/2006.(VIIII.17.) FVB számú
határozatát helybenhagyta.
A kérelmező 2006. augusztus 24-én benyújtott kérelmét ezért a Legfelsőbb Bíróság
a Ve. 82. § /1/ bekezdésének alkalmazásával hivatalból elutasította.
A határozat elleni jogorvoslatot a Ve. 84. §-ának /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. augusztus 28.
Dr.Kozma György sk. a tanács elnöke, Dr.Kárpáti Zoltán sk. előadó bíró,
Dr.Kurucz Krisztina sk. bíró