444/2006. (VIII. 21.) OVB határozat - Dr. H. T. fellebbezése tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.III.37.400/2006/2. szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a saját ügyében eljáró dr.G. K.
kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 444/2006./VIII.21./ számú
határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az
alulírott napon meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 444/2006./VIII.21./
számú határozatát megváltoztatja és a Fővárosi Választási Bizottság
178/2006./VIII.17./ FVB számú határozatát helybenhagyja.
Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s :
A Budapest kerületi Önkormányzat képviselő-testülete a 2006. július 12.
napján megtartott ülésen kilenc igen, kilenc nem szavazattal és kettő
tartózkodás mellett meghozott 149/2006/VII.12./ Kt. számú határozattal
elutasította a 2006. évi önkormányzati képviselők és polgármesterek
választásának kitűzése folytán a helyi választási bizottság tagjainak
megválasztására vonatkozó javaslatot.
2006. augusztus 9. napján a képviselő-testület 178/206/VIII.9./ Kt. számú
határozata – tizenhárom képviselő jelenlétében – ugyancsak nem fogadta el a
helyi választási bizottság tagjainak és póttagjainak megválasztására
előterjesztett indítványt.
Dr.H. T. jegyző 2006. augusztus 16-án indítvánnyal fordult a Fővárosi Választási
Bizottsághoz, amelyben előadta, hogy mint a Budapest, kerületi Helyi Választási
Iroda vezetője, 2006. június 29-én, július 12-én és augusztus 9-én tett
előterjesztést a Budavári Önkormányzat képviselő-testülete felé a helyi
választási bizottság tagjainak megválasztására, azonban a képviselő-testület nem
választotta meg a helyi választási bizottság tagjait, és a 2006. augusztus 15.
napjára összehívott képviselő-testületi ülés határozatképtelenség miatt
elmaradt.
A helyi választási bizottság tagjainak megválasztására a választási eljárásról
szóló 1997. évi C. törvény /a továbbiakban: Ve./ 23. § /2/ bekezdése és a
3/2006./VII.26./ ÖTM rendelet 2. §-ának /1/ bekezdésében előírt határidő /2006.
augusztus 11./ eltelte miatt a helyi választási iroda vezetője a Ve. 24. §-ában
foglaltak alapján kérte, hogy a Fővárosi Választási Bizottság a Budapest,
kerületi Helyi Választási Bizottság tagjainak az általa ajánlott és jelölt
személyeket bízza meg.
A Fővárosi Választási Bizottság a 178/2006./VIII.17./ FVB számú határozatával a
helyi választási iroda vezetőjének a helyi választási bizottság tagjainak
megbízására előterjesztett indítványát hatáskör hiányában elutasította.
Határozatában megállapította, hogy a Budavári Önkormányzat képviselő-testülete a
Ve. 23. § /2/ bekezdésében foglalt feladatának – hatásköre gyakorlásának –
elmulasztásával jogsértést követett el, ezért a Fővárosi Választási Bizottság a
Ve. 105/A. § /3/ bekezdésének j/ pontjában foglaltak alapján kezdeményezte a
Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetőjének eljárását. Határozata indokolásában
kifejtette, hogy a Választási Bizottság tagjainak megbízására nem a
képviselő-testület akadályoztatása, hanem törvénysértő mulasztás miatt nem
került sor. A Fővárosi Választási Bizottság Ve. 24. §-ában biztosított hatásköre
nem általános, hanem csak az ott megjelölt esetekben teszi lehetővé a választási
bizottságok tagjainak megbízását a területi választási bizottságok számára.
A Főváros Választási Bizottság határozata ellen a Helyi Választási Iroda
vezetője által benyújtott fellebbezés folytán az Országos Választási Bizottság
/a továbbiakban: OVB/ a 444/2006./VIII.21./ számú határozatával a Fővárosi
Választási Bizottság 178/2006./VIII.17./ FVB számú határozatának fellebbezéssel
érintett részét megváltoztatta és a fellebbező indítványa alapján a Budapest,
kerületi Helyi Választási Bizottság tagjának megbízta B. M., P.-Á. M. és dr.E.
E.-t. Határozata indokolásában a Ve. 24. §-ára hivatkozással megállapította,
hogy a fellebbező egyértelmű bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy a helyi
választási bizottság tagjai megválasztása érdekében minden törvényes
kötelezettségének eleget tett, azonban a képviselő-testület a törvényes
határidőn belül a bizottság tagjait ennek ellenére nem választotta meg. A
Fővárosi Választási Bizottság a törvénysértést helyesen állapította meg, illetve
megfelelően járt el, amikor a törvénysértés kivizsgálása végett eljárást
kezdeményezett a Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetőjénél. Az OVB álláspontja
szerint a Ve. 24. §-ának alkalmazásánál azonban nem értékelhető releváns
körülményként az, hogy a törvénysértő helyzet bekövetkezte és fennállása a
képviselő-testületnek felróható. A rendelkezés elsődleges célja a választási
szervek törvényes működésének biztosítása, a választási eljárás törvényes
rendjének helyreállítása oly módon, hogy az eredetileg döntésre jogosult szerv
eljárási cselekményét a törvényi feltételek fennállása esetében egy választási
szerv – jelen esetben a Fővárosi Választási Bizottság – pótolhatja. A Fővárosi
Választási Bizottság helyesen állapította meg a jogsértés tényét, azonban
tévesen jutott arra a megállapításra, hogy a Ve. 24. §-ában foglalt rendelkezést
hatáskör hiányában nem alkalmazhatja.
Az OVB határozata ellen a kérelmező nyújtott be bírósági felülvizsgálati
kérelmet, amelyben kérte annak megváltoztatásával a Fővárosi Választási
Bizottság határozatának helybenhagyását. Álláspontja szerint a helyi választási
iroda vezetőjének fellebbezését az Országos Választási Bizottságnak el kellett
volna utasítani, mert a helyi választási iroda vezetőjének fellebbezési jogát a
Ve. 79. §-ának /1/ bekezdése kizárja. A kérelmező bírósági jogorvoslat iránti
kérelmében előadta továbbá, hogy az OVB határozata meghozatalánál megsértette a
Ve. 6. § /1/ bekezdésében foglalt szabályokat; az OVB nem tárta fel a szükséges
mélységben a tényállást, határozata nem felel meg a Ve. 29/A. és 29/B. §-ában
előírtaknak; az OVB határozata nem tartalmazza, hogy a helyi választási iroda
vezetője milyen bizonyítékokat szolgáltatott arra, hogy a helyi választási
bizottság tagjainak megválasztása érdekében eleget tett a törvényes
kötelezettségének, azonban a képviselő-testület ennek ellenére a törvényes
határidőn belül nem választotta meg a bizottság tagjait; az OVB határozata
jogszabálysértő abból az okból is, hogy az OVB-nek nincs hatásköre a területi
választási bizottság helyett a Ve. 24. §-ában foglalt hatáskör gyakorlására, a
Ve. 81. § /4/ bekezdésének b/ pontja a határozat megváltoztatására, de nem a
hatáskör elvonására ad lehetőséget; a Ve. 24. §-a egyebek mellett akkor
alkalmazható, ha a képviselő-testület a működésében akadályozott volt. Végül
kérte, hogy a Legfelsőbb Bíróság biztosítson számára lehetőséget a szóbeli
nyilatkozattételre.
A kérelmező a Legfelsőbb Bíróság előtt 2006. augusztus 23. napján szóbeli
nyilatkozattétele során lényegében kiegészítette, illetőleg merősítette az
írásban benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelmében előadottakat.
A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem részben, az alábbiak szerint alapos.
A Ve. 24. §-a értelmében, ha a szavazatszámláló bizottság vagy a helyi
választási bizottság tagjainak megválasztására – az alacsony lakosságszám vagy
az összeférhetetlenségi szabályok miatt, illetőleg azért, mert a
képviselő-testület a működésében akadályozott – a törvényben előírt határidőig
nem került sor, a tagokat a területi választási bizottság a helyi választási
iroda vezetőjének indítványára haladéktalanul megbízza.
A Ve. idézett rendelkezése taxatív felsorolást tartalmaz azon feltételekről –
alacsony lakosságszám, összeférhetetlenségi szabályok, a képviselő-testület
működésében való akadályozottsága -, amelyek fennállása esetén a területi
választási bizottságnak hatásköre van a helyi választási bizottság tagjainak
megbízására.
A Legfelsőbb Bíróság a rendelkezésére álló iratok alapján megállapította, hogy a
Ve. 24. §-a területi választási bizottság általi alkalmazásához a törvényi
tényállásban felsorolt feltételek egyike sem állt fenn a felülvizsgált ügyben; a
Budavári Önkormányzat képviselő-testülete működésében nem volt akadályozott. A
képviselő-testület az előbbiekben már megjelölt három alkalommal ülésezett,
határozatképes volt, azonban valamennyi ülésén elutasító határozatot hozott a
helyi választási iroda vezetőjének javaslatáról a helyi választási bizottság
tagjainak megválasztása tárgyában. A képviselő-testület ülésezésének ténye
fogalmilag kizárja azt, hogy működésében akadályozott lett volna.
A fentiekből következően az OVB tévedett, amikor a Ve. 24. §-ában foglalt
feltételek fennállása hiányában adott határozatában megbízást a helyi választási
bizottság tagjainak.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a Ve. 23. §-ának /2/ bekezdésében
előírt határidő elmúltával is a képviselő-testület hatáskörébe tartozik a
választási bizottság tagjainak megválasztása, amennyiben a Ve. 24. §-ában írt
feltételek valamelyike nem áll fenn.
A Ve. 26. §-ának /1/ bekezdése alapján a helyi választási bizottság 2002-ben
választott tagjainak megbízatása a következő általános választásra létrehozott
választási bizottság alakuló üléséig tart. Nincs tehát törvényes akadálya a
2006. évi önkormányzati választások megtartásának, mert a jelenlegi helyi
választási bizottság mindaddig működik, ameddig az új választási bizottság
alakuló ülést nem tart.
A Fővárosi Választási Bizottság a kifejtettek értelmében a Ve. 24. §-ában
foglaltak alapján az indítvány elutasításáról törvényes döntést hozott és
helyesen alkalmazta a Ve. 23. § /2/ bekezdésének megsértése miatt a Ve. 105/A. §
/3/ bekezdésének j/ pontját.
A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező ügy érdemére vonatkozó felülvizsgálat iránti
kérelmét alaposnak találta, azonban a kérelmében felhozott egyéb jogsértések
tekintetében jogi álláspontja téves volt: a helyi választási iroda vezetője a Ve.
79. §-ának /1/ bekezdése alapján választópolgárként jogosult volt fellebbezés
benyújtására; a Ve. 6. §-ának /1/ bekezdését nem sértette az OVB eljárása; az
OVB a tényállást a rendelkezésre álló iratok, adatok alapján teljes körűen
feltárta; az OVB mint fellebbezést elbíráló szerv, a Ve. 81. § /4/ bekezdésének
b/ pontjában biztosított reformatórius hatáskörében mindazokat a hatásköröket
gyakorolhatja, amelyeket a Ve. a területi választási bizottság részére
megállapít /a Ve. egyébként kizárja a kasszáció lehetőségét, tehát azt, hogy az
OVB megismételtesse a területi választási bizottság eljárását/; végül
alaptalanul sérelmezte a kérelmező azt is, hogy a Fővárosi Választási Bizottság
határozata és az OVB augusztus 21-i üléséről készült jegyzőkönyv nem áll
rendelkezésére, mert a Ve. nem írja elő a bíróság számára azt, hogy a szóbeli
nyilatkozattevő kérésére előzményi iratokat kézbesítsen.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve. 84. §-ának /7/
bekezdésének b/ pontja alkalmazásával megváltoztatta és a Fővárosi Választási
Bizottság határozatát helybenhagyta.
A jelen végzés elleni további jogorvoslatot a Ve. 84.
§-ának /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. augusztus 23.
Bauer Jánosné dr. sk. tanácselnök, Dr.Kárpáti Zoltán sk. előadó bíró, Dr.Kurucz
Krisztina sk. bíró