A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.III.37.093/2007/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága dr.Sz. Zs. ügyvéd által képviselt R. L. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 77/2007.(II.13.) számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott helyen és napon meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság a bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet érdemi
vizsgálat nélkül elutasítja.
Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s :
A Bács-Kiskun Megyei Területi Választási Bizottság 5/2007.(II.9.) TVB.
határozatával megtagadta az „Európai Roma Ifjúságért Egyesület (EURIFE) megyei
listájának nyilvántartásba vételét. A határozat ellen a kérelmező 2007. február
12-én fellebbezést nyújtott be, melyet az Országos Választási Bizottság (a
továbbiakban: OVB) a 77/2007.(II.13.) számú határozatával elutasított és a
Bács-Kiskun Megyei Területi Választási Bizottság 5/2007.(II.9.) TVB. határozatát
- indokolásának megváltoztatása mellett - helybenhagyta. Határozatának
indokolásában megállapította, hogy a jelölő szervezet bejelentésében
meghatározott együttes képviselettel szemben O. V. egyedül írta alá R. L.
meghatalmazását arra, hogy Bács-Kiskun Megyében az EURIFE területi listáját
benyújtsa. A képviseletre jogosultak közül kizárólag O. V. elnök aláírása
szerepel a meghatalmazás visszavonását tartalmazó nyilatkozatokon is. A Megyei
Területi Választási Bizottság sem az eredeti meghatalmazás, sem az annak
visszavonásáról szóló nyilatkozat jogszerűségét nem vizsgálta. Az OVB a lista
nyilvántartásba vételének megtagadását helybenhagyta, azonban a TVB.
határozatának indokolását megváltoztatta, mert a TVB. helytelenül állapította
meg, hogy az EURIFE képviseletére O. V. elnök egy személyben jogosult.
Az OVB határozata ellen a kérelmező bírósági felülvizsgálati kérelmet nyújtott
be. Kérelmében előadta, hogy az OVB eljárása során diszkriminatívan alkalmazta a
szabályokat, tekintettel arra, hogy a választási eljárás során tanúsított
magatartás, ami az elnöki megbízás tárgyában célzott mandátumokkal kapcsolatos,
más megyékben törvényesnek, Bács-Kiskun Megyében viszont törvénytelennek
minősítettek. Álláspontja szerint ugyanazon a módon jártak el, ahogyan más
megyék is, bizonyos személyi és erőviszonyokat érintő okok kapcsán az OVB
eljárása törvénytelen. Az ügyben több személy meghallgatását kérte.
A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem érdemi vizsgálatra alkalmatlan.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 83. §
/4/ bekezdésének a/ pontja szerint a bírósági felülvizsgálat iránti kérelemnek
tartalmaznia kell a kérelem 82. § /2/ bekezdés szerinti jogalapjának
megjelölését. A Ve. 82. § /2/ bekezdése úgy rendelkezik, hogy a bírósági
felülvizsgálati kérelmet jogszabálysértésre hivatkozással, illetve a választási
bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen lehet benyújtani.
A Ve. 84. §-ának /4/ bekezdése alapján érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani
a bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet, ha az elkésett, nem a 83. § /1/
bekezdése szerinti választási bizottsághoz nyújtották be, vagy nem tartalmazza a
83. § /4/ bekezdés a/ és b/ pontjában foglaltakat.
A választási ügy irataiból megállapíthatóan, a kérelmező fellebbezése folytán az
OVB-nek nem mérlegelési jogkörben kellett határozatot hozni, hanem arra
vonatkozóan, hogy sértett-e jogszabályt a területi választási bizottság, amikor
az EURIFE jelölő szervezet területi listáját és az azon levő jelöltek
nyilvántartásba vételét elutasította. Az OVB határozata ellen benyújtott
bírósági felülvizsgálati kérelemben ezért a Ve. 82. § /2/ bekezdés a/ pontja,
illetve 83. § /4/ bekezdés a/ pontja alapján meg kellett volna jelölni azt a
jogszabályt, melyet az OVB határozata sért. A kérelmező azonban felülvizsgálati
kérelmében jogszabálysértésre való hivatkozás helyett azt kifogásolta, hogy
Bács-Kiskun Megyében törvénytelennek minősítették azt a magatartást, amelyet más
megyékben törvényesnek fogadtak el. Ugyancsak nem tartalmaz jogszabálysértésre
való hivatkozást az a felülvizsgálati kérelemben foglalt megállapítás sem, hogy
„bizonyos személyi és erőviszonyokat érintő okok kapcsán az Országos Választási
Bizottság eljárása törvénytelen”.
A Legfelsőbb Bíróság rámutat arra, hogy jelen ügy kapcsán a más megyékben
folytatott gyakorlat törvényessége nem vizsgálható, így az arra való hivatkozás
a bírósági felülvizsgálat tárgyát nem képezheti.
Tekintettel arra, hogy a kérelmező a bírósági felülvizsgálat iránti kérelmében
konkrét jogszabálysértést nem jelölt meg, a Ve. 84. § /4/ bekezdése alapján a
felülvizsgálati kérelmet érdemi vizsgálat nélkül kellett elutasítani. Az
elutasításra tekintettel a szóbeli nyilatkozattételre sem kerülhetett sor.
A határozat elleni további jogorvoslatot a Ve. 84. §-ának /10/ bekezdése zárja
ki.
Budapest, 2007. február 19.
Dr.Kozma György sk. a tanács elnöke, Dr.Kovács Ákos sk. előadó bíró, Dr.Kárpáti
Zoltán sk. bíró