A Pest Megyei Bíróság
2. Kpk. 27. 507/2006/8. szám
A Pest Megyei Bíróság dr. C. E. ügyvéd által képviselt G. Sz. kérelmezőnek, a Pest Megyei Területi Választási Bizottság kérelmezett ellen
választási ügyben hozott határozat bírósági felülvizsgálata iránti kérelme tárgyában meghozta a következő
v é g z é s t :
A bíróság a Pest Megyei Területi Választási Bizottság 270/2006 (XI. 03.) sz. határozatát megváltoztatja, és az Albertirsa székhelyű Helyi Választási Bizottság 115/2006. (X. 29.) számú, az Albertirsa székhelyű Cigány Kisebbségi Önkormányzat választási eredményét megállapító határozatát helybenhagyja.
A végzés ellen további jogorvoslatnak helye nincs.
I n d o k o l á s :
Albertirsa székhelyű Helyi Választási Bizottság a 2006. október
1. napján megtartott Cigány Kisebbségi Önkormányzati választás eredményét
megállapította.
R. J. a választás napján, 14 óra 40 perckor kifogással élt a helyi választási
bizottságnál, amelyben előadta, hogy az általa megnevezett képviselőjelöltek a
cigányság egy részét személygépkocsival szavazni szállítják az 1. sz.
szavazókörbe.
A helyi választási bizottság - meghallgatás után - a rendelkezésre álló és
figyelembe vett bizonyítékok alapján nem találta megállapíthatónak a
jogszabálysértést, ezért a kifogást elutasította.
Az elsőfokú határozat ellen R. L. - és további 15 személy - bejelentéssel éltek azt állítva, hogy a képviselőjelölt R. J. és felesége R.-né M. K. R., egy üveg bort, egy szál piros szegfűt, továbbá 1.000,- Ft-ot ajánlottak fel azért, ha rájuk szavaznak. Jogi lépésüket azzal indokolták, hogy csupán utóbb tudták meg, hogy mindez sérti a választási eljárási törvény 41. §-ában, valamint a 39. § a/, b/, c/, d/ pontjaiban foglaltakat.
A Pest Megyei Területi Választási Bizottság 247/2006. (X. 6) számú határozatával a cigány kisebbségi önkormányzati választás eredményét megsemmisítette, mivel a bejelentés alapján indokoltnak látta büntetőeljárás megindításának kezdeményezését.
A megismételt cigány kisebbségi önkormányzati választás eredményét az Albertirsa székhelyű Helyi Választási Bizottság 115/2006. (X. 29.) számú határozatával megállapította.
A határozat ellen R. J. és társai fellebbezést nyújtottak be,
amelyhez bizonyítékokat nem csatoltak, bizonyítási indítványt nem terjesztettek
elő. Előadták, hogy G. Sz. és K. S. képviselőjelöltek számukra fejenként 2.000,-
Ft-ot osztottak szét azzal, hogy ha R. J. és felesége képviselőjelöltekre
szavaznak, a cigánysággal meggyűlik a bajuk, és egyikőjük gyermekét -
gyámhivatal útján - intézetbe vetetik. Ezeket megfélemlítésnek, és utóbbi a
választási eljárási törvény 41. §-ába ütköző jogsértésnek tekintették.
A fellebbezés aláírói nevük titkosítását kérték.
A Területi Választási Bizottság 270/2006. (XI. 3.) számú
határozatával az Albertirsa székhelyű Helyi Választási Bizottság 115/2006. (X.
29.) számú, ah elyi cigány kisebbségi önkormányzati választás eredményét
megsemmisítette, és a Ve. 105/A. § (3) bekezdés j/ pontja alapján a feljelentés
jövőbeni megtételéről rendelkezett.
Indokolása szerint a benyújtott fellebbezés alapján állapította meg, hogy a
választói akaratot egyértelműen befolyásolták, ezáltal a választás eredménye nem
a választók akaratát tükrözi, sérti a Ve. 3. § a/ és b/ pontjában foglaltakat.
Utalt arra, hogy azok a személyek, akik a szavazatokért pénzt kínáltak, a
testületbe bejutottak, míg az előző szavazás során erre nem került sor.
A kérelmező a területi választási bizottság határozatának bírósági felülvizsgálat keretében történő megváltoztatását, a helyi választási bizottság 115/2006. (X. 29.) számú, a helyi cigány kisebbségi önkormányzati választás eredményét megállapító határozatának helybenhagyását kérte.
E körben a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény /a
továbbiakban Ve./ 29/A § (1) bekezdésében foglaltakra, a választási eljárás
szabályainak alkalmazása során a 3. § c/ és e/ pontjaiban előírt alapelvek,
továbbá a Ve. 29/C § (1) bekezdése szerinti rendelkezések megsértésére
hivatkozott.
Álláspontja szerint a kérelmezett a döntés meghozatalához szükséges tényállást
nem tisztázta. A fellebbezést előterjesztők állásuk alátámasztására semminemű
bizonyítékot nem jelöltek meg, semmiféle okirati bizonyítékot nem csatoltak.
A kérelmezett kizárólag a fellebbezésben előadottak alapján, egyoldalúan
döntött. Nem biztosította az esélyegyenlőséget, a jóhiszemű, pártatlan
jogorvoslat lehetőségét.
Utalt továbbá arra, hogy a fellebbezést benyújtók a nevük
titkosítását kérték, ezzel is meghiúsítva a bizonyítás lehetőségét. Hivatkozott
arra, hogy a választás eredményének korábbi megsemmisítése miatt a
fellebbezőknek tudomásul kellett bírniuk arról, hogy az általuk előadottak
bűncselekményt valósíthatnak meg, és sértik a Ve. 41. §-ában foglaltakat.
Vitatta a határozat indoklási részének azon megállapítását, amely szerint csak a
2006. október 29-i választáson jutott mandátumhoz, mivel a 2006. október 1-jei
választáson is képviselői mandátumot szerzett.
Kifogásolta, hogy a kérelmezett határozatát részére nem kézbesítette, mint ahogy
K. A.-val és K. S-ral sem közölte.
A Ve. 84. § (6) bekezdése alapján szóbeli nyilatkozat lehetőségének biztosítását
kérte.
A kérelmezett a felülvizsgálati kérelemben foglaltakra nyilatkozatot nem terjesztett elő.
A felülvizsgálati kérelem alapos.
A Ve. 3. § a/ pontja kimondja, hogy a választási eljárás
szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek alapelvként
kell érvényre juttatniuk a választás tisztaságának megóvását, a választási
csalás megakadályozását.
A Ve. 3. § c/ pontja alapelvi követelményként írja elő a jelöltek és jelölő
szervezetek választási esélyegyenlőségének biztosítását, míg az e/ pont a
jogorvoslat lehetőségét és a pártatlan elbírálását rendeli el.
A Ve. 21. § (1) bekezdése szerint a választási bizottságok a választópolgárok független, kizárólag a törvénynek alárendelt szervei, amelynek elsődleges feladata a választási eredmény megállapítása, a választások tisztaságának, törvényességnek biztosítása, a pártatlanság érvényesítése és szükség esetén a választás törvényes rendjének a helyreállítása.
A Ve. 40. § (1) bekezdése határozza meg a kampányidőszakot, mely szerint a választási kampány a választás kitűzésétől a szavazást megelőző nap 0,00 óráig tart. a (2) bekezdés értelmében a szavazást megelőző nap 0,00 órától a szavazás befejezéséig választási kampányt folytatni tilos /kampánycsend/.
A Ve. 41. §-a alapján kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok választói akaratának befolyásolása, így különösen a választópolgárok számára a jelölt vagy jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás, pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgy osztogatása, választási plakát elhelyezése, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton.
A Ve. 82. § (1) bekezdése értelmében a területi választási
bizottság másodfokú határozata, továbbá az Országos Választási Bizottság
határozata ellen bármely választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, illetőleg az
ügyben érintett jogi személy felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be.
A (2) bekezdés alapján bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani.
a/ jogszabálysértésre hivatkozással, illetve
b/ a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen.
A Ve. 83. § (4) bekezdése értelmében a bírósági felülvizsgálati
kérelemnek tartalmaznia kell
a/ a kérelem 82. § (2) bekezdése szerinti jogalapjának megjelölését,
Az (5) bekezdés kimondja, hogy a bírósági felülvizsgálati kérelemben új tények, bizonyítékok is felhasználhatóak.
A bíróság szóbeli nyilatkozattétel keretében a kérelmezők jogi képviselője útján meghallgatta. Az általa becsatolt bizonyítékokat döntése meghozatalától figyelembe vette. A megjelent R.-né M. K. R., mint érintett, a fellebbezésben foglaltak tartalmával megegyező, az azt előterjesztettek kisebb részének aláírásával is ellátott, írásbeli nyilatkozatot nyújtott be.
A bíróság a beterjesztett iratok alapján azt állapította meg, hogy a fellebbezés elbírálására irányuló eljárásban nem történt meg a Ve. 29/A § szerinti, a döntéshozatalhoz szükséges tényállás tisztázása.
A területi választási bizottság a fellebbezésben egyoldalúan előadottakat rögzítette határozatának indoklásában. A fellebbezők által előadottakat bizonyítékokkal, az érintett személyek meghallgatásával történő tisztázását mellőzte. A kérelmező által becsatolt 113/2006. (X. 1.) HVB. számú, valamint az iratoknál is elfekvő 115/2006. (X. 29.) HVB. számú határozatokból az volt megállapítható, hogy G. Sz. a 2006. október 1-jei és a 2006. október 29-i választásokon képviselő mandátumot szerzett, a leadott érvényes szavazatok száma alapján támogatottsága jelentős volt. A határozat indokolásának ettől eltérő megállapítása pontatlan és megalapozatlan.
Tekintettel arra, hogy a kérelmezett a VE. 105/A. § (3) bekezdése alapján büntetőeljárást kezdeményezett, a bíróság a megtett feljelentést annak tartalmában megvizsgálta. Az abban foglaltak sem szolgáltattak azonban olyan ténybeli alapot, amely a sérelmezett határozat jogszerűségének felülvizsgálatához figyelembe vehető lett volna. Megjegyzi a bíróság, hogy a feljelentés tartalmától függetlenül sem képezhetett volna kizárólagos és kellő bizonyítékot - más adatok hiányában - ténymegállapításokhoz.
A kérelmező azon hivatkozása, miszerint a sérelmezett határozat részére kézbesítésre nem került, vizsgálódás tárgyát azért nem képezte, mivel ez nem akadályozta meg a jogérvényesítés általa igénybe vett lehetőségét.
Az érintett R.-né M. K. által becsatolt írásbeli nyilatkozat bizonyítékot továbbra sem szolgáltatott a fellebbezésben már előadottakhoz.
Mindezek alapján a bíróság megállapította, hogy a kérelmező által hivatkozott alapelvi jogsértések megvalósultak, a határozat indokolási kötelezettségére vonatkozó törvényes rendelkezés megszegésre került, ezért a Ve. 84. § (7) bekezdés b/ pontja alapján a bíróság a területi választási bizottság határozatát megváltoztatta, és a Ve. 84. § (7) bekezdés a/ pontja alapján a helyi választási bizottság cigány kisebbségi önkormányzat választás eredményét megállapító határozatát helybenhagyta.
A végzés elleni további jogorvoslat lehetőségét a Ve. 84. § (10) bekezdése
zárja ki.
Budapest, 2006. évi november hó 9. napján
Dr. Darabos Ágnes s.k. a tanács elnöke
Dr. Laudon Beáta s.k. bíró
Dr. Cséplő Beatrix s.k. bíró