Az Országos Választási
Bizottság
17/2003. (I. 23.) OVB határozata
Az Országos Választási
Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban
Ve.) 117. §-ának (1) bekezdésében foglalt hatáskörében eljárva a Magyar
Igazság és Élet Pártja által benyújtott népszavazás-kezdeményezés aláírásgyűjtő
ívének hitelesítése tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az
Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív hitelesítését
megtagadja.
A határozat ellen az annak közzétételét követő 15 napon belül az Alkotmánybírósághoz címezve az Országos Választási Bizottsághoz lehet kifogást benyújtani.
Indokolás
A
Magyar Igazság és Élet Pártja 2002. június 21.-én népszavazás kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének hitelesítését kérte az Országos Választási
Bizottságtól. Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel:
„Egyetért-e
azzal, hogy jogi személy és jogi személyiség nélküli más szervezet – a
Magyar Állam, a helyi önkormányzatok, a közalapítványok, az egyházi jogi
személyek és Jelzálogbank kivételével –, valamint nem magyar állampolgárságú
természetes személy termőföld tulajdonjogát sem Magyarország uniós
csatlakozásáig, sem azt követően ne szerezhesse meg ?”
A
népszavazásra feltenni kívánt kérdést (a továbbiakban: kérdés)
tartalmazó aláírásgyűjtő ív hitelesítését az Országos Választási
Bizottság a 133/2002. (VII. 11.) OVB határozatával megtagadta. Az Alkotmánybíróság
a 72/2002. (XII. 19.) AB határozatával e határozatot megsemmisítette, és az
Országos Választási Bizottságot új eljárásra utasította.
Az
Alkotmánybíróság határozata szerint a Magyar Köztársaság és az Európai
Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló,
Brüsszelben, 1991. december 16.-án aláírt Európai Megállapodás kihirdetéséről
szóló 1994. évi I. törvény 67. cikkében foglalt kötelezettség a Magyar Köztársaság
jelenlegi és jövőbeni jogszabályainak a Közösség jogszabályaihoz való
„lehetséges mértékű” jogközelítésére vonatkozik. A kérdés, amely a
jogközelítés „lehetséges mértékét” befolyásolja, csupán a kérdés
által érintett jogterületen – és nem a jogközelítés egészére – van
kihatással, nem érinti a jogközelítés általában vállalt kötelezettségét.
Az új eljárás során az Országos Választási Bizottság a
kérdés jogszabályi feltételeknek való megfelelése további vizsgálata körében
áttekintette a Magyar Köztársaság OECD tagságából fakadó, a népszavazásra
feltenni kívánt kérdést érintő kötelezettségeket. Megállapította, hogy
az OECD-nek a tőkemozgás liberalizálására vonatkozó, minden tagja számára irányadó
angol nyelvű
szabályozása a „termőföld” vonatkozásában nem tartalmaz előírásokat,
az „ingatlan” vonatkozásában pedig a Magyar Köztársaság fenntartással
élt. A „termőföld” tekintetében a kétoldalú beruházásvédelmi megállapodások
sem tartalmaznak korlátozásokat.
E körben tehát az Országos Választási Bizottság a kérdés népszavazásra
bocsátásának nem látja akadályát.
A jelen eljárásban
azonban – mint az Alkotmánybíróság által elrendelt új eljárásban –
az Országos Választási Bizottságnak irányadó jogszabályként már vizsgálnia
kellett a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény
módosításáról szóló, az Országgyűlés által 2002. december 17.-én
elfogadott 2002. évi LXI. törvény (a továbbiakban: Törvény) 10. §-át is.
E § alapján az Alkotmány hatályos 79.
§-a immár a következő:
„Ügydöntő
országos népszavazást kell tartani a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz
történő, a csatlakozási szerződés szerinti csatlakozásáról. E népszavazás
időpontja: 2003. április 12. A népszavazásra bocsátandó kérdés: ’Egyetért-e
azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?’”
Az Alkotmány e módosítása alapján az országos
népszavazás alkotmányos szabályait a 28/C. §, továbbá – hatályának
fennállása alatt – a 79. § rögzítik.
Az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének
c) pontja szerint nem lehet országos népszavazást tartani az Alkotmány népszavazásról,
népi kezdeményezésről szóló rendelkezéseiről. Ez utóbbi rendelkezést
is értelmezve az Alkotmánybíróság a 25/1999. (VI. 7.) AB határozatában rámutatott
arra, hogy az alkotmánymódosítás csak az Alkotmányban előírt eljárási
rendben [Alkotmány 24. § (3) bekezdés] történhet; az Alkotmány módosítására
irányuló kérdésben választópolgárok által kezdeményezett népszavazásnak
nincs helye.
Az
Országos Választási Bizottság álláspontja szerint – figyelemmel az
Alkotmánybíróság idézett határozatára, valamint az országos népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 12. §-ára is – az Alkotmány 79. §-ával
elrendelt országos népszavazás megelőzi a választópolgárok által kezdeményezett
országos népszavazást abban az esetben, ha az azokban szereplő kérdések
egymást átfedő tartalmúak. Az Országos Választási Bizottság tudomása
szerint pedig a csatlakozási szerződés előkészítése során már lezárásra
került a tőke szabad áramlására vonatkozó, a népszavazásra feltenni kívánt
kérdést is érintő fejezet.
Mindezek
alapján az Alkotmány 79. §-ában foglalt népszavazási kérdés az aláírásgyűjtő íven
feltüntetett kérdés tekintetében a Törvény kihirdetését követően a tárgykörre
figyelemmel már ún. védett kérdés.
A
hatályos jogi környezetben e határozat meghozatalakor az Országos Választási
Bizottság nem vizsgálta, hogy a referendum eredménytelensége, illetve
nemleges megválaszolása esetén a kérdés hitelesíthető-e.
Az
Országos Választási Bizottság a fentiekre tekintettel a rendelkező részben
foglaltak szerint határozott.
A határozat az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésén és 79. §-án, az
Nsztv. 12. §-án, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának
(1) bekezdésén alapul.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke