Választási információk vakok és gyengénlátók számára
Főoldal / Információk / Gyakran Ismétlődő Kérdések
1. Mi az országos népszavazás szerepe?
„A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást
választott képviselői útján, valamint közvetlenül gyakorolja.” (Alkotmány 2. §
(2) bekezdés)
A népszavazás a hatalom gyakorlásának közvetlen formája, amikor a
választópolgárok személyesen vesznek részt az egész országot érintő fontos,
közérdekű ügyek eldöntésében.
2. Kik kezdeményezhetnek népszavazást?
Az Alkotmány értelmében országos népszavazást kezdeményezhetnek:
a) legalább 200 000 választópolgár a népszavazást el kell rendelni, és eredménye
az Országgyűlésre kötelező
b) a köztársasági elnök az elrendelésről és arról, hogy a népszavazás eredménye
kötelező-e,
az Országgyűlés szabadon dönthet
c) a kormány
d) az országgyűlési képviselők egyharmada
e) 100 000 választópolgár
3. Hogyan lehet kezdeményezni az országos népszavazást?
Az aláírásgyűjtés kezdeményezőjének az Országos Választási Bizottsághoz kell
benyújtania az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítés céljából. A
köztársasági elnök, a kormány és az országgyűlési képviselők egyharmada a
népszavazásra bocsátandó kérdést szintén az Országos Választási Bizottsághoz
nyújtja be hitelesítésre. Az utóbbi esetben aláírásgyűjtésre nincs szükség, így
értelemszerűen ívet sem kell mellékelni.
4. Mit vizsgál az Országos Választási Bizottság a hitelesítési eljárásban?
Az Országos Választási Bizottság megvizsgálja a következőket:
- az aláírásgyűjtő ív megfelel-e a törvényben előírt formai és tartalmi
feltételeknek?
- a kérdés az Országgyűlés hatáskörébe tartozik-e?
- nem tiltja-e az Alkotmány a kérdéssel érintett ügyben országos népszavazás
megtartását?
- a kérdés egyértelműen (igen, nem) megválaszolható-e?
A bizottság a kérelem benyújtásától számított 30 napon belül hozza meg döntését.
5. Van-e lehetőség jogorvoslatra az Országos Választási Bizottság határozata
ellen?
Az Országos Választási Bizottság határozatát a Magyar Közlönyben közzé kell
tenni. A határozatok az Országos Választási Iroda internetes honlapján is
megtekinthetők, így azokat a polgárok megismerhetik. A döntés ellen – akár
hitelesítő, akár megtagadó – bárki kifogást nyújthat be, melyet az
Alkotmánybíróság bírál el, soron kívüli eljárásban. A kifogást a határozat
Magyar Közlönyben való megjelenésétől számított 15 napon belül kell benyújtani
az Országos Választási Bizottságnál.
Az országos népszavazás kezdeményezéséről részletesebb tájékoztatás olvasható a
www.valasztas.hu oldalon.
6. Milyen kérdésekről nem lehet országos népszavazást tartani?
Az Alkotmány szerint nem lehet országos népszavazást tartani:
a) a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről és
illetékekről, a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló
törvények tartalmáról,
b) hatályos nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről, illetve az e
kötelezettségeket tartalmazó törvények tartalmáról,
c) az Alkotmány népszavazásról, népi kezdeményezésről szóló rendelkezéseiről,
d) az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi és szervezetalakítási
(-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről,
e) az Országgyűlés feloszlásáról,
f) a Kormány programjáról,
g) hadiállapot kinyilvánításáról, rendkívüli állapot és szükségállapot
kihirdetéséről,
h) a Magyar Honvédség külföldi vagy országon belüli alkalmazásáról,
i) a helyi önkormányzat képviselő-testületének feloszlatásáról,
j) a közkegyelem gyakorlásáról.
7. Hogyan és hol lehet aláírást gyűjteni?
Aláírást gyűjteni az Országos Választási Iroda vezetője által hitelesített
aláírásgyűjtő ív másolati példányain lehet.
Aláírást – az állampolgárok zaklatása nélkül – az alábbi kivételekkel bárhol
lehet gyűjteni.
Nem gyűjthető aláírás:
a) munkahelyen munkaidőben vagy munkaviszonyból, illetőleg munkavégzésre
irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettség teljesítése közben,
b) a fegyveres erőknél és a rendvédelmi szerveknél szolgálati viszonyban levő
személytől a szolgálati helyen vagy szolgálati feladat teljesítése közben,
c) tömegközlekedési eszközön,
d) állami és helyi önkormányzati szervek hivatali helyiségében.
Az aláírásért az aláírónak vagy rá tekintettel másnak előnyt adni vagy ígérni,
valamint az aláírásért előnyt kérni, illetőleg előnyt vagy annak ígéretét
elfogadni tilos.
8. Hogyan történik az aláírások ellenőrzése?
A választópolgárok által aláírt aláírásgyűjtő íveket az Országos Választási
Bizottsághoz kell beterjeszteni. Az aláírások ellenőrzését az Országos
Választási Iroda végzi el.
Az ellenőrzés a népszavazás elrendeléséhez szükséges érvényes aláírások számának
meglétét, valamint a népszavazási kezdeményezést aláíró állampolgárok
azonosítását jelenti, kizárólag a választójogosultság és a lakóhely
megállapítása céljából, a személyiadat- és lakcímnyilvántartás, valamint a
választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartása alapján.
Az aláírások ellenőrzése az érvényesnek tekinthető aláírások számának
statisztikai és matematikai módszerekkel történő megállapítását jelenti. Ha az
alkalmazott statisztikai és matematikai módszer nem valószínűsíti a kellő számú
érvényes aláírás meglétét, akkor az aláírások ellenőrzését az aláírások tételes
vizsgálatával kell folytatni mindaddig, amíg a kezdeményezés érvényessége vagy
érvénytelensége kétséget kizáróan meg nem állapítható.
Az aláírások ellenőrzését a kezdeményezés benyújtásától számított 45 napon belül
kell lefolytatni.
9. Mely szerv dönt az országos népszavazás elrendeléséről?
Az országos népszavazást az Országgyűlés rendeli el.
Legalább 200 000 választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlésnek a
népszavazást el kell rendelnie, nincs mérlegelési lehetősége. Az ilyen
népszavazás ügydöntő, tehát annak eredménye az Országgyűlésre kötelező.
Az Alkotmány ezen felül másokat is feljogosít országos népszavazás
kezdeményezésére. Ez esetben azonban az Országgyűlés szabadon dönthet a
népszavazás elrendeléséről. Az Országgyűlés népszavazást elrendelő határozata
tartalmazza a népszavazásra bocsátott kérdést, azt, hogy a népszavazás ügydöntő
vagy véleménynyilvánító, és rendelkezik a népszavazás költségvetéséről.
10. Ki tűzi ki az országos népszavazás időpontját?
A népszavazás időpontját a köztársasági elnök tűzi ki, úgy, hogy a kitűzés napja
és a választás napja között legalább 43 nap legyen. A köztársasági elnöknek
lehetősége van arra, hogy egy már kitűzött népszavazás napjára másik kérdésben
is népszavazást tűzzön ki (ennek feltétele, hogy a népszavazásig legalább 20 nap
van hátra és a szavazás lebonyolításának törvényessége nem kerül veszélybe).
A népszavazás időpontja:
- nem eshet munkaszüneti napra, illetőleg az azt megelőző vagy követő napra,
- nem eshet az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament tagjai, illetve
helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választásával azonos
napra, illetőleg az azokat megelőző és követő 41 napon belüli időszakra.
11. Ki jogosult részt venni az országos népszavazáson?
Az országos népszavazáson szavazati joga van minden – magyarországi lakóhellyel
rendelkező – nagykorú magyar állampolgárnak, kivéve ha
- cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alatt áll;
- a közügyek gyakorlásától eltiltó jogerős bírósági ítélet hatálya alatt áll;
- szabadságvesztés büntetését tölti;
- büntetőeljárásban jogerősen elrendelt kényszergyógykezelés alatt áll.
12. Mire szolgál a választói névjegyzék?
A választói névjegyzék olyan közhitelű nyilvántartás, amely azoknak az adatait
tartalmazza, akik választójoggal rendelkeznek az országos népszavazáson. A
névjegyzék a választás törvényes lebonyolításának legfontosabb garanciális
eleme. Szerepe van az eredmény megállapításában, segítségével ellenőrizni tudják
az urnához járuló állampolgárok választójogosultságát, és a visszaélések
elkerülése érdekében kiszűrhetők a kétszer, többször szavazók. A névjegyzéket a
helyi választási iroda vezetője (a települési jegyző) állítja össze.
A választói névjegyzék a személyiadat- és lakcímnyilvántartás, valamint a
választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartásának adataira épül.
A választói névjegyzékbe hivatalból fel kell venni azokat az adott településen
lakóhellyel rendelkező nagykorú magyar állampolgárokat, akik választójoggal
rendelkeznek.
13. Hol és mikor teszik közszemlére a névjegyzéket?
A település jegyzője a névjegyzéket a polgármesteri hivatalban a szavazás napja
előtt 18 nappal – 8 napra – közszemlére teszi, ez idő alatt azt bárki
megtekintheti. A névjegyzék közszemlére tételének időpontjáról a lakosságot a
helyben szokásos módon előzetesen tájékoztatni kell.
14. Mi célt szolgál az értesítő ("kopogtatócédula")?
Az értesítő a névjegyzékbe való felvételről szóló tájékoztatás, amely felhívja a
választópolgár figyelmét arra, hogy az országos népszavazáson leadhatja
szavazatát. Az értesítő felvilágosítást tartalmaz a népszavazás kitűzéséről, a
választópolgár névjegyzékbeli sorszámáról, valamint arról, hogy mikor, hol és
milyen okmányok bemutatásával lehet szavazni. Az értesítőt legkésőbb a szavazás
napját megelőző 16. napig kell megküldeni a választópolgároknak. Aki ezt nem
kapja meg, feltétlenül érdeklődjék a polgármesteri hivatalban!
15. Mikor és hol emelhető kifogás a névjegyzékből való kihagyás vagy a
névjegyzékbe való felvétel miatt?
A névjegyzékből való kihagyás vagy a névjegyzékbe való felvétel miatt a
névjegyzék közszemlére tételének időtartama alatt emelhető kifogás a
névjegyzéket vezető települési jegyzőnél.
16. Hogyan történik a kifogás elbírálása?
A kifogásról a névjegyzéket vezető jegyző legkésőbb a kifogás beérkezését követő
napon határoz. Amennyiben a kifogásban foglaltakkal egyetért, a névjegyzéket
módosítja, ha a kifogásnak nem ad helyt, legkésőbb a beérkezését követő napon
továbbítja azt a helyi bíróságnak, Budapesten a Pesti Központi Kerületi
Bíróságnak. Ha a bíróság a kifogást alaposnak tartja, elrendeli a névjegyzék
módosítását, ellenkező esetben a kifogást elutasítja.
17. Mi történik, ha a választópolgár a névjegyzék elkészítését követően
lakóhelyet változtat?
Ha a választópolgár a lakcímét a névjegyzék elkészítése után megváltoztatta, az
új lakcím szerint illetékes helyi választási iroda vezetője – a bejelentkezéssel
egyidejűleg – felveszi a választói névjegyzékbe, és erről őt értesítő átadásával
tájékoztatja. A helyi választási iroda vezetője haladéktalanul értesíti a
korábbi lakcím szerint illetékes jegyzőt, aki törli a választópolgárt a
névjegyzékből.
18. Mire szolgál a szavazókör?
A szavazókör az egy lakókörnyezetben élő választópolgárok szavazására szolgáló
hivatalos helyiség, melynek címéről a polgárok az értesítőből vagy az
internetről tájékozódhatnak. A szavazóköröket úgy kell kialakítani, hogy egy
szavazókörre mintegy 600, de legfeljebb 1200 választópolgár jusson,
településenként azonban legalább egy szavazókör kialakítása kötelező.
19. Szavazhat-e az a választópolgár, aki a népszavazás napján Magyarországon, de
nem a lakóhelyén tartózkodik?
A lakóhelyétől távol lévő választópolgár igazolással szavazhat. Igazolást kérni
személyesen vagy meghatalmazott útján a lakóhely szerinti polgármesteri
hivatalban a népszavazást megelőző 2. napon 16.00 óráig lehet. Igazolás ajánlott
levélben is kérhető, de ekkor a kérelemnek legkésőbb a népszavazást megelőző 5.
napon meg kell érkeznie a polgármesteri hivatalhoz. A választópolgár az
igazolással az igazoláson szereplő településnek annak a szavazóhelyiségében
szavazhat, melyet az igazolással szavazók számára kijelöltek. Ennek a
szavazóhelyiségnek a címe az igazoláson szerepel.
20. Mit kell tartalmaznia az igazolási kérelemnek?
Az igazolás kiadásához az igazolást kérőnek a nevét, a személyi azonosítóját és
lakcímét, valamint annak a településnek a nevét kell közölnie, ahol szavazni
kíván.
21. Mi a teendő, ha az igazolást kapott választópolgár mégis a lakcíme szerint
számára kijelölt szavazóhelyiségben kíván szavazni?
A szavazást megelőző 3. napig kérheti a polgármesteri hivatalban, hogy vegyék
vissza a saját lakcíme szerinti névjegyzékbe. Ennek feltétele, hogy a korábban
kapott igazolást leadja.
22. Szavazhatnak-e a szavazás napján külföldön tartózkodó választópolgárok?
A választás napján külföldön tartózkodó választópolgárok a Magyar Köztársaság
nagykövetségein és konzulátusain szavazhatnak abban az esetben, ha a
külképviseleti névjegyzéken szerepelnek.
23. Hogyan kérheti a választópolgár a külképviseleti névjegyzékbe való
felvételét?
Külképviseleti névjegyzékbe való felvételét a választópolgár személyesen vagy
teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazással rendelkező
meghatalmazott útján kérheti a lakóhelye szerinti helyi választási iroda
vezetőjétől (a települési jegyzőtől) a népszavazást megelőző 16. napon 16 óráig.
A külképviseleti névjegyzékbe való felvétel ajánlott levélben is kérhető úgy,
hogy az legkésőbb a népszavazást megelőző 16. napig megérkezzen a helyi
választási irodába. A határidő jogvesztő, ezt követően választópolgárt a
külképviseleti névjegyzékbe nem lehet felvenni.
A választópolgárt a külképviseleti névjegyzékbe való felvételével egyidejűleg
törlik a lakóhelye szerinti névjegyzékből.
24. Milyen adatokat kell tartalmaznia a külképviseleti névjegyzékbe való
felvételre irányuló kérelemnek?
A kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező:
- családi és utónevét,
- személyi azonosítóját,
- születési helyét és idejét,
- anyja nevét,
- magyarországi lakcímét, továbbá
- annak a külképviseletnek a megjelölését, ahol a kérelmező a választójogát
gyakorolni kívánja, valamint
- a kérelmező külföldi értesítési címét, ha a helyi választási iroda vezetőjének
döntéséről szóló értesítés kézbesítését nem a magyarországi lakcímére kéri.
25. Lehet-e módosítani a külképviseleti a külföldi szavazás helyét?
A szavazás helyéül megjelölt külképviselet módosítására van lehetőség, de csak a
külképviseleti névjegyzékbe való felvételi kérelem benyújtási határidejéig, a
népszavazást megelőző 16. napig.
26. Lehet-e kérni a külképviseleti névjegyzékből való törlést, ha a
választópolgár mégis belföldön akar szavazni?
A külképviseleti névjegyzékbe való felvételi kérelem beadásának napjáig (a
szavazást megelőző 16. napig) kérheti a külképviseleti névjegyzékből való
törlését, és a hazai névjegyzékbe való visszavételét.
27. Hogyan történik a külképviseleti névjegyzékbe való felvétel iránti kérelem
elbírálása?
Ha a kérelem teljesítésének nincsen akadálya, a jegyző a választópolgárt
haladéktalanul felveszi a külképviseleti névjegyzékbe, egyidejűleg törli a
lakóhelye szerinti választói névjegyzékből.
A jegyző a külképviseleti névjegyzékbe való felvétel iránti kérelmet elutasítja,
ha a kérelmező nem rendelkezik választójoggal, vagy ha a megadott adatok
hiányosak. (Ld. a 24. számú kérdést)
A jegyző a külképviseleti névjegyzékbe való felvételről, illetőleg a
külképviseleti névjegyzékbe való felvétel iránti kérelem elutasításáról a
kérelmezőt magyarországi lakcímén, illetőleg a kérelmező által megadott külföldi
címen közvetlenül, postai úton, haladéktalanul értesíti.
28. Mit tehet a választópolgár, ha megtagadták a külképviseleti névjegyzékbe
való felvételét?
A jegyző külképviseleti névjegyzékbe való felvétel iránti kérelmet elutasító
döntésével szemben a választópolgár az értesítést kézhezvételétől számított 3
napon belül a döntést hozó jegyzőhöz kifogást nyújthat be. A kifogásról a jegyző
legkésőbb a kifogás beérkezését követő napon dönt.
Ha a jegyző a kifogást elutasítja, a kifogást legkésőbb a beérkezését követő
napon megküldi a helyi bíróságnak, Budapesten a Pesti Központi Kerületi
Bíróságnak. Ha a bíróság a kifogást alaposnak tartja, elrendeli a külképviseleti
névjegyzék módosítását.
29. Szavazhatnak-e hajléktalanok?
Azok a személyek, akik helyzetükből adódóan (pl. hajléktalanság) nem tudnak egy
konkrét lakcímre bejelentkezni, akkor szavazhatnak, ha települési szintű
lakóhelyet létesítenek. Ilyenkor az adott településen a jegyző által kijelölt
szavazókörben szavazhatnak, melynek címéről a helyi választási irodában
tájékoztatást tudnak adni részükre, illetőleg az az interneten is fellelhető.
30. Hogyan történik a szavazás Magyarországon?
A választópolgár személyesen adhatja le szavazatát a lakóhelye szerinti
szavazókörben, melynek címét a számára megküldött értesítő tartalmazza.
A szavazatszámláló bizottság – a személyazonosság és a lakcím megállapítására
alkalmas igazolvány alapján – megállapítja a szavazni kívánó személyazonosságát
és azt, hogy szerepel-e a névjegyzékben (az értesítő bemutatása nem szükséges).
Ha a szavazásnak nincs akadálya a szavazatszámláló bizottság átadja a
választópolgár részére a szavazólapokat (minden kérdés külön lapon szerepel) és
a borítékot. A szavazólapokat a választópolgár jelenlétében kell lepecsételni. A
szavazólapok átvételét a választópolgár a névjegyzéken saját kezű aláírásával
igazolja. Ezt követően a választópolgár kitölti a szavazólapokat, melyhez
szavazófülke áll rendelkezésére. Végezetül a választópolgár a szavazólapokat
borítékba teszi, és a szavazatszámláló bizottság előtt az urnába helyezi.
31. Milyen igazolványok alkalmasak a személyazonosság és a lakcím igazolására a
szavazáskor?
A szavazáskor az alábbi érvényes igazolványok alkalmasak a személyazonosság és a
lakcím igazolására:
a) lakcímet tartalmazó személyazonosító igazolvány („régi”, könyvecske
formátumú)
b) személyazonosító igazolvány (kártya formátumú) vagy útlevél vagy 2001. január
1-jét követően kiállított vezetői engedély (kártya formátumú) és mindegyik
felsorolt igazolvány mellett a lakcímigazolvány (lakcímkártya).
32. Lejárt érvényességű okmányokkal lehet-e szavazni?
A lejárt érvényességű okmányokkal rendelkezők nem szavazhatnak, őket a
szavazatszámláló bizottság köteles visszautasítani. A szavazásra abban az
esetben sincsen mód, ha a polgárt a bizottság tagja, vagy tagjai személyesen
ismerik, és a névjegyzéken is szerepel. Fontos ezért, hogy a választópolgárok a
szavazás előtti hetekben vizsgálják meg okmányaik érvényességét, és időben
gondoskodjanak az érvényes dokumentumok beszerzéséről.
33. Hogyan szavazhatnak az állapotuk folytán szavazásukban akadályozott
személyek?
Az a választópolgár, aki látássérült vagy nem tud olvasni, illetőleg akit testi
fogyatékossága vagy egyéb ok akadályoz a szavazásban, a szavazókörben igénybe
veheti más választópolgár – ennek hiányában a szavazatszámláló bizottság két
tagjának együttes – segítségét. Segítőit a szavazófülkébe is magával hívhatja, s
ott a választópolgár utasítása szerint együtt töltik ki a szavazólapot.
34. Hogyan szavazhat, aki állapotánál fogva nem tud megjelenni a
szavazóhelyiségben?
Ilyen esetben a szavazásra mozgóurna útján van lehetőség. Ekkor –kérelemre – a
szavazatszámláló bizottság két tagja felkeresi a választópolgárt szavazásának
lehetővé tétele érdekében. Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint
a mozgóurnával történő szavazás a szavazóhelyiségen kívüli szavazás kivételes
esete, és kizárólag a mozgásában gátolt választópolgár szavazásának
biztosítására szolgál.
A mozgóurnás szavazásra vonatkozó igényeket a szavazás napja előtt a helyi
választási iroda vezetőjénél, a szavazás napján a szavazatszámláló bizottságnál
lehet írásban bejelenteni. A külképviseleteken mozgóurnás szavazásra nincs
lehetőség.
35. Hogyan szavazhat, aki a népszavazás napján kórházban van?
Ha a választópolgár nem annak a szavazókörnek a névjegyzékében szerepel, melynek
területén a kórház található, csak akkor szavazhat, ha igazolással rendelkezik
(Ld. 19. számú kérdést). Az igazolás birtokában fel kell vetetnie magát azon
szavazókör névjegyzékébe, amelynek területén a kórház fekszik. A mozgóurna
igényt a szavazás napja előtt a kórház címe szerint illetékes választási
irodánál, vagy a szavazás napján a szavazatszámláló bizottságnál lehet írásban
bejelenteni.
Ha a választópolgár azon szavazókör névjegyzékében szerepel, melynek területén a
kórház található, csupán mozgóurnás szavazást kell kérnie, igazolásra nincs
szüksége.
36. Van-e lehetőség rontás esetén a szavazólap kicserélésére?
Ha a választópolgár a borítéknak az urnába helyezése előtt jelzi, hogy a
szavazólap kitöltését elrontotta, a rontott szavazólapot a szavazatszámláló
bizottság bevonja, helyébe új lapot ad ki, és ezt a tényt a jegyzőkönyvben
rögzíti. A bizottság a rontott szavazólap helyett új lapot – személyenként –
csak egyszer adhat ki.
37. Mely választási bizottságok működnek az országos népszavazáson?
Az országos népszavazáson az alábbi választási bizottságok működnek:
- a szavazatszámláló bizottság (az egy szavazókörrel rendelkező településeken
szavazatszámláló bizottság feladatait ellátó helyi választási bizottság),
- a területi választási bizottság és
- az Országos Választási Bizottság.
A külképviseleteken nem működik szavazatszámláló bizottság, az ott leadott
szavazatokat az Országos Választási Bizottság számolja össze.
38. Kikből áll a szavazatszámláló bizottság az országos népszavazáson?
A szavazatszámláló bizottság választott és megbízott tagokból áll.
A szavazatszámláló bizottság három tagját és szükséges számban a póttagokat a
települési önkormányzat képviselőtestülete választotta meg a 2006. évi
országgyűlési választásokat megelőzően.
A szavazatszámláló bizottságokba a kezdeményezést benyújtók választási
bizottságonként egy közös megbízottat, továbbá a kezdeményezés benyújtásában
részt nem vevő, de országgyűlési képviselőcsoporttal rendelkező pártok egy-egy
megbízottat küldhetnek.
39. Ki vehet részt a szavazatszámláló bizottság munkájában?
A szavazatszámláló bizottság munkájában csak a szavazatszámláló bizottság tagjai
vehetnek részt. A szavazatszámláló bizottság munkáját jegyzőkönyvvezető segíti,
aki a helyi választási iroda tagja.
40. Ki lehet jelen a szavazatszámlálásnál?
A szavazatszámlálásnál csak a szavazatszámláló bizottság tagjai, a
jegyzőkönyvvezető és a sajtó munkatársai lehetnek jelen, utóbbiak azonban a
szavazatszámláló bizottság munkáját nem zavarhatják.
41. Hogyan történik a szavazás külföldön?
A szavazást a külképviseleti választási iroda bonyolítja le. A külképviseleti
választási iroda – a személyazonosság megállapítására alkalmas, magyar hatóság
által kiállított igazolvány alapján – megállapítja a választópolgár
személyazonosságát és azt, hogy szerepel-e a külképviseleti névjegyzékben.
Vissza kell utasítani azt, aki személyazonosságát nem tudja igazolni, vagy nem
szerepel a külképviseleti névjegyzékben. A külképviseleti választási iroda tagja
átadja a választópolgárnak a szavazólapokat és a borítékot, és kitölti a
szavazásról szóló nyilatkozatot, mely a választópolgár családi és utónevét,
lakcímét, személyi azonosítóját tartalmazza. A nyilatkozatot a választópolgár
aláírja, a választási iroda tagja pedig hitelesíti. A választópolgár
szavazásához szavazófülke áll rendelkezésre. A választópolgár a kitöltött
szavazólapot a borítékba helyezi, amelyet le kell ragasztania. A zárt borítékot
és a szavazásról szóló nyilatkozatot átadja a külképviseleti választási iroda
tagjának, aki azokat a választópolgár jelenlétében egy másik borítékba helyezi,
a borítékot lezárja és átadja a választópolgárnak. A választópolgár a borítékot
a leragasztáson aláírja, majd az urnába helyezi.
42. Ki lehet megfigyelő a külképviseleten, és milyen jogai és kötelességei
vannak?
A megfigyelő csak választójoggal rendelkező magyar állampolgár lehet, akit az
Országos Választási Bizottság nyilvántartásba vett. Az országos népszavazáson a
kezdeményezést benyújtók egy közös megfigyelőt, továbbá a kezdeményezés
benyújtásában részt nem vevő, de országgyűlési képviselőcsoporttal rendelkező
pártok egy-egy megfigyelőt küldhetnek a külképviseletekre. A megfigyelő
megbízásával és tevékenységével kapcsolatos költségek a megbízót terhelik.
A megfigyelő jelen lehet a külképviseleti választási iroda munkájánál,
figyelemmel kísérheti azt. A szavazás befejezéséről kiállított jegyzőkönyvben
észrevételt tehet, valamint kifogást nyújthat be. Döntésétől függően jogában áll
a lezárt urnát aláírni. A megfigyelő semmilyen módon (sem tevőlegesen, sem
ráutaló magatartással) nem befolyásolhatja, vagy zavarhatja a szavazás menetét,
és a külképviseleti választási iroda munkáját. Tevékenysége nem sértheti a
szavazás titkosságát és a személyhez, valamint a személyes adatok védelméhez
fűződő jogok érvényesülését. A megfigyelő a szavazóhelyiségben köteles kitűzőt
viselni.
43. Milyen feltételekkel végezhető közvélemény-kutatás a népszavazás napján?
A választópolgárok nyugalma és a zavartalan szavazás érdekében a népszavazás
napján csak az alábbi feltételekkel végezhető közvélemény-kutatás:
1. a közvélemény-kutatás csak névtelen lehet és önkéntességen alapulhat,
2. a közvélemény-kutató a szavazóhelyiségbe és abba az épületbe, ahol a
szavazóhelyiség van, nem léphet be,
3. a közvélemény-kutatók a választópolgárokat nem zaklathatják, nyilatkozatra
nem kényszeríthetik, és csupán az épületből kilépőket kérdezhetik meg.
A fenti szabályok megtartásával a népszavazás napján is végezhető
közvélemény-kutatás, a választópolgárnak azonban joga van véleményét titokban
tartani. A közvélemény-kutatás eredményét a szavazás befejezését megelőzően nem
lehet közzétenni.
44. Milyen jogorvoslatra van lehetőség az országos népszavazás során a
szavazatszámláló bizottságok döntései ellen?
a) A szavazatszámláló bizottságok döntése ellen a területi választási
bizottságokhoz lehet fellebbezést benyújtani. A területi választási bizottság
döntése elleni kifogásról a fővárosi, megyei bíróság dönt.
b) A szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntése ellen
csak az Országos Választási Bizottságnak a választási eredményt megállapító
döntése ellenbírósági felülvizsgálati kérelem keretében lehet jogorvoslattal
élni, melyet a Legfelsőbb Bíróság bírál el.
45. A választási törvény megsértése miatt hová fordulhat a választópolgár?
a) A választási törvények megsértésére hivatkozva kifogást lehet benyújtani az
annak elbírálására jogosult választási bizottsághoz. A kifogásnak a
törvénysértőnek vélt cselekmény megtörténtétől számított három napon belül kell
megérkeznie.
b) A választási bizottság döntése ellen fellebbezést lehet benyújtani a
sérelmezett döntést hozó választási bizottsághoz. A fellebbezésnek a
törvénysértőnek vélt döntés meghozatalától számított 3 napon belül kell
megérkeznie. A jogorvoslati határidő jogvesztő, annak elmulasztása esetén az
elbírálásra jogosult választási bizottság vagy bíróság a jogorvoslati kérelmet
érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
46. Mikor eredményes az országos népszavazás?
Az ügydöntő országos népszavazás eredményes, ha az érvényesen szavazó
választópolgárok több mint fele, de legalább az összes választópolgár több mint
egynegyede a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott. Ez az eredményességi
kritérium a gyakorlatban a következőképpen teljesülhet (feltételezve azt, hogy a
választópolgárok száma 8 000 000):
a) Ha a választópolgárok több mint fele részt vesz a népszavazáson (és
érvényesen szavaz), akkor a leadott szavazatok több mint felét kell elnyernie
valamelyik népszavazási válasznak. Ilyen arányú részvétel mellett csak
szavazategyenlőség esetén lehet eredménytelen a népszavazás. Tehát
- ha mind a 8 000 000 választópolgár érvényesen szavaz, akkor eredményes a
népszavazás, ha valamelyik válasz legalább 4 000 001 szavazatot kap;
- ha 6 000 000 választópolgár szavaz érvényesen, akkor eredményes a népszavazás,
ha valamelyik válasz legalább 3 000 001 szavazatot kap;
- ha 4 000 000 választópolgár szavaz érvényesen, akkor eredményes a népszavazás,
ha valamelyik válasz legalább 2 000 001 szavazatot kap.
b) Ha a választópolgárok kevesebb mint fele (vagy épp a fele), de több mint
egynegyede szavaz érvényesen a népszavazáson, akkor a leadott szavazatok 50%-a
már nem elég a népszavazás eredményességéhez, hanem az összes választópolgár
több mint egynegyedének kell egybehangzóan igennel vagy nemmel szavaznia.
Ilyenkor a szavazategyenlőség esetén kívül is előfordulhat, hogy egyik válasz
sem kapja meg a szükséges többséget. Ahogyan csökken a népszavazáson részt vevő
választópolgárok száma, úgy szigorodik az eredményesség feltétele: ha a
részvétel 50%-os, akkor a leadott szavazatok felét meghaladó támogatás már elég
az eredményes döntéshez; ha csak alig több mint 25%-nyian szavaznak,
valamennyiüknek egyforma szavazatot kell leadnia ahhoz, hogy a népszavazás
eredményes legyen. Ez az eredményességi kritérium a gyakorlatban a
következőképpen teljesülhet:
- ha 4 000 000 választópolgár szavaz érvényesen, akkor eredményes a népszavazás,
ha valamelyik válasz legalább 2 000 001 szavazatot kap;
- ha 3 000 000 választópolgár szavaz érvényesen, akkor eredményes a népszavazás,
ha valamelyik válasz legalább 2 000 001 szavazatot kap;
- ha 2 000 001 választópolgár szavaz érvényesen, akkor eredményes a népszavazás,
ha valamennyi választópolgár ugyanazon válaszra szavaz
c) Ha a választópolgárok kevesebb mint egynegyede (vagy épp egynegyede, 2 000
000 választópolgár) szavaz érvényesen, a népszavazás mindenképpen eredménytelen.
47. A népszavazás eredménye elleni kifogást melyik választási szerv bírálja el?
A népszavazás eredményét az Országos Választási Bizottság állapítja meg, döntése
ellen az annak meghozatalát követő 3. napon 16 óráig lehet kifogást benyújtani.
A Legfelsőbb Bíróságnak kell címezni, de az Országos Választási Bizottságnál
kell benyújtani.
48. A népszavazással kapcsolatban hol érdeklődhetnek a választópolgárok?
A népszavazás lebonyolításával kapcsolatos kérdésekkel a helyi választási
irodához lehet fordulni.
49. Hogyan érhetők el a választási irodák és a választási bizottságok?
Magyarországon minden választási bizottság – a szavazatszámláló bizottság
kivételével – mellett választási iroda működik. A választási bizottság
titkársági feladatait a választási iroda látja el. A választási bizottságok és a
választási irodák elérhetősége minden esetben megegyezik a polgármesteri
hivatal, illetőleg a megyei közgyűlés hivatala címével.
Az Országos Választási Iroda:
Címe: Budapest, V. Nádor utca 2.
Telefon: (1)4411-600
Fax: (1)4411-729
Az Országos Választási Iroda Választási Információs Szolgálata telefonon, faxon,
e-mail útján érhető el.
Címe: 1903 Budapest, Pf. 314.
Telefon: 06-40-200-717
Fax:
E-mail: visz@otm.gov.hu
Az Országos Választási Bizottság az Országos Választási Iroda címén, telefon- és
fax-számán keresztül érhető el.
50. Hol és mikor tudja a polgár megtekinteni a népszavazás eredményeit?
A népszavazás szavazóköri eredményéről szóló jegyzőkönyvek a szavazás napját
követően 3 napon át a helyi választási irodában (polgármesteri hivatal)
megtekinthetők. A népszavazás országos eredménye megtekinthető az Interneten,
illetve az országos napilapokban.
Vissza a főoldalra
|