Választási információk vakok és gyengénlátók számára Főoldal / Információk / Fogalmak Aláírás-ellenőrzés: A választópolgárok által aláírt népszavazási aláírásgyűjtő íveket az Országos
Választási Bizottsághoz kell benyújtani ellenőrzés céljából. Az ellenőrzésről az
Országos Választási Bizottság gondoskodik. Az aláírások ellenőrzése az
érvényesnek tekinthető aláírások számának statisztikai és matematikai
módszerekkel történő megállapítását jelenti a népszavazás-kezdeményezést aláíró
választópolgárok adatainak a személyiadat- és lakcímnyilvántartás, továbbá a
választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartása adatainak
felhasználásával. Ha az alkalmazott statisztikai és matematikai módszer nem
valószínűsíti a kellő számú érvényes aláírás meglétét, akkor az aláírások
ellenőrzését az aláírások tételes vizsgálatával kell folytatni mindaddig, amíg a
kezdeményezés érvényessége vagy érvénytelensége kétséget kizáróan meg nem
állapítható. Az aláírások ellenőrzése során a kezdeményezést benyújtók
képviselője jelen lehet. Az aláírások ellenőrzését a kezdeményezés benyújtásától
számított 45 napon belül kell lefolytatni. Az aláírások ellenőrzésének
eredményéről az OVB elnöke haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlés elnökét. Országos népszavazás kitűzésére irányuló választópolgári kezdeményezés
támogatására az Országos Választási Iroda vezetője által hitelesítési záradékkal
ellátott aláírásgyűjtő ív másolatán lehet aláírást gyűjteni, 4 hónapig. Az országgyűlési képviselők, illetve a helyi önkormányzati képviselők és
polgármesterek általános választásának napján, valamint az azt megelőző és
követő 41 napon belül nem lehet aláírást gyűjteni. Az urnák állapotáról és lezárásáról készített irat, melyet az elsőként
szavazó választópolgár és a szavazatszámláló bizottság jelenlévő tagjai írnak
alá. Az ellenőrző lap tartalmazza az urnába helyezés időpontját is. A szavazatszámláló bizottság a szavazás megkezdése előtt az urnák állapotát,
azok üres voltát az elsőként szavazó választópolgár jelenlétében vizsgálja meg,
majd zárja le azokat. Ezt követően a szavazatszámláló bizottság az urnába
ellenőrző lapot helyez, melyet az elsőként szavazó választópolgár is aláír. Ez a
személy a szavazatszámláló bizottság tagja nem lehet. A népszavazás eredményes, ha az érvényesen szavazó választópolgárok több mint
fele, de legalább az összes választópolgár több mint egynegyede a megfogalmazott
kérdésre azonos választ adott. A választópolgár a szavazást megelőző 16. napig az értesítő megküldésével kap
tájékoztatást arról, hogy felvételre került a választói névjegyzékbe. Az
értesítő tartalmazza a szavazás helyét és idejét, valamint a személyazonosság és
a lakcím igazolására szolgáló okmányok megnevezését is. Az értesítő nem
feltétele a szavazásnak, azonban megkönnyíti a szavazatszámláló bizottság
munkáját, ha a választópolgár magával viszi azt a szavazókörbe. A fakultatív népszavazás esetén az Országgyűlés arra köteles, hogy fontolja
meg a népszavazás kiírását. Mérlegelés alapján az Országgyűlés a következők
kezdeményezésére rendelheti el az országos népszavazást: Az a választópolgár, aki a szavazás napján lakóhelyétől távol, de az ország
területén tartózkodik, igazolással szavazhat. Igazolást igényelni a
választópolgár lakcíme szerint illetékes helyi választási iroda vezetőjétől
(jegyzőtől) lehet személyesen vagy meghatalmazott útján legkésőbb a szavazást
megelőző második napon 16 óráig. Igazolás ajánlott levélben is kérhető oly
módon, hogy az legkésőbb a szavazás előtt öt nappal megérkezzen a helyi
választási irodába (a jegyzőhöz). A népszavazás napján a szavazatszámláló bizottság mellett jegyzőkönyvvezető
működik, aki nem tagja a szavazatszámláló bizottságnak. Feladata a szavazás
során a választói névjegyzék kezelése és a különböző jegyzőkönyvek kitöltése a
szavazatszámláló bizottság utasításának megfelelően. A szavazást megelőző nap 0.00 órájától a szavazóhelyiségek bezárásáig
választási kampányt folytatni tilos. A képviseleti vagy közvetett demokrácia esetében a nép az általa választott
képviselők révén gyakorolja a közhatalmat és népszuverenitásból fakadó egyéb
jogait. A képviseleti demokrácia a mai modern demokratikus államok általánosan
elterjedt hatalomgyakorlási formája. (Ld. még: közvetlen demokrácia) Legalább 200 000 választópolgár kezdeményezésére az
Országgyűlésnek a népszavazást el kell rendelnie – függetlenül attól, hogy ő
maga a népszavazás kiírásával egyetért-e. Az ilyen népszavazás mindig ügydöntő,
tehát annak eredménye az Országgyűlésre nézve kötelező. (Ld. még: ügydöntő
népszavazás). A választói névjegyzéket a település (község, város, fővárosi
kerület) jegyzője a települési önkormányzat polgármesteri hivatalában 18 nappal
a szavazás előtt közszemlére teszi. A névjegyzékből való kihagyás vagy a
névjegyzékbe való felvétel miatt a névjegyzék közszemlére tételének időtartama
alatt írásban emelhető kifogás a települési jegyzőnél. Ha a jegyző helyt ad a
kérelemnek, akkor kijavítja a választói névjegyzéket. Egyet nem értése esetén
azonban legkésőbb a beérkezést követő napon továbbítja azt a helyi bírósághoz. A közhatalom gyakorlásának kivételes formája. Lényege,
hogy az állampolgárok nem választott képviselőik útján, hanem személyesen
vesznek részt a közügyek eldöntésében. A közvetlen hatalomgyakorlás két
intézményesült eszköze a népszavazás és a népi kezdeményezés. (Ld. még:
képviseleti demokrácia) A népszavazás napján a választópolgárok nyugalma és a
zavartalan szavazás érdekében csak az alábbi feltételekkel végezhető
közvélemény-kutatás: A mozgásában gátolt személyt szavazásának lehetővé tétele érdekében –
kérésére – az illetékes szavazatszámláló bizottság két tagja, a szavazatszámláló
bizottság illetékességi területén belül, mozgóurnával felkeresi. A szavazás
titkosságát ekkor is biztosítani kell. A mozgóurnát a választópolgár írásban
kérheti a szavazás napja előtt a helyi választási irodától, a szavazás napján az
illetékes szavazatszámláló bizottságtól. A népszavazás mellett a közvetlen demokrácia másik fontos
intézményét képezi. Népi kezdeményezés célja az, hogy az Országgyűlés tűzzön
napirendjére egy kérdést és tárgyalja meg, és ha szükségesnek tartja, hozzon
döntést az ügyben. Az országos népi kezdeményezéshez legalább 50 000
választópolgár támogató aláírása szükséges. Az országos népszavazás elrendelése az Országgyűlés
hatáskörébe tartozik. Az Országgyűlésnek a népszavazás elrendeléséről szóló
határozata tartalmazza, hogy a népszavazás ügydöntő vagy véleménynyilvánító, a
népszavazásra bocsátott konkrét kérdést, továbbá rendelkezik a népszavazás
költségvetéséről. Az Országgyűlés népszavazást elrendelő, valamint kötelezően
elrendelendő népszavazás elrendelését elutasító határozata elleni kifogást a
közzétételtől számított 8 napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz címezve –
az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. Nem lehet népszavazást tartani az országgyűlési
képviselők, az Európai Parlament tagjai, illetőleg a helyi önkormányzati
képviselők és polgármesterek általános választásának napján, valamint az azt
megelőző és követő 41 napon belül. Országos népszavazás elrendelését a következők
kezdeményezhetik: A népszavazás időpontját a köztársasági elnök az
Országgyűlés népszavazást elrendelő határozat elleni jogorvoslati határidő
eredménytelen elteltét – jogorvoslat esetén annak elbírálását – követő 15 napon
belül tűzi ki. A népszavazásra javasolt kérdés
egyértelműségéhez és eldönthetőségéhez alkotmányos érdek fűződik, ezért azt úgy
kell megfogalmazni, hogy arra valamennyi választópolgár egyértelműen tudjon
válaszolni, továbbá az Országgyűlés el tudja dönteni, hogy eredményes
népszavazás esetében milyen kötelezettség terheli. A kérdést az aláírásgyűjtő ív
hitelesítésekor vizsgálja az Országos Választási Bizottság. Döntése ellen az
Alkotmánybírósághoz lehet fordulni. Az aláírásgyűjtő ív hitelesítését követően a
kérdést megváltoztatni nem lehet. A nyilvánosság elve az országos népszavazás lebonyolításának
egész folyamatát végigkíséri. A nyilvánosság elvéből fakadnak például a
következő, törvényben rögzített szabályok: A szavazatszámláló bizottságok egyrészt az
önkormányzati képviselőtestületek által 2006-ban megválasztott tagokból,
másrészt a népszavazást kezdeményezők közös megbízottjából és az országgyűlési
képviselettel rendelkező, de a kezdeményezésben részt nem vevő pártok által
megbízott tagokból állnak. A választópolgárok a lakóhelyük szerint kijelölt szavazókörben
szavazhatnak, vagy ott, ahol őket a névjegyzékbe igazolás alapján felvették (ld.
még: igazolás). Szavazni a Magyar Köztársaság külképviseletein is lehet abban az
esetben, ha a választópolgár szerepel a külképviseleti névjegyzékben. Szavazni a Magyar Köztársaság területén 2008. március 9-én
6.00 órától 19.00 óráig lehet. A szavazás titkossága azt jelenti, hogy a
választópolgárok a szavazat tartalmának nyilvánosságra kerülése nélkül, titkosan
adhatják le szavazatukat. A szavazat tartalma tehát a választópolgár akaratán
kívül álló okból nem kerülhet nyilvánosságra. Minden szavazóhelyiségben legalább két elkülönített szavazófülkét
alakítanak ki, melyek célja annak biztosítása, hogy a választópolgárok a
szavazatukat titkosan adhassák le. A szavazáshoz a szavazófülkében tollat kell
elhelyezni. A szavazófülke használata nem kötelező. Szavazásra szolgáló hivatalos helyiség, melynek címéről a
polgárok az értesítőből kapnak tájékoztatást. A szavazóhelyiséget a szavazás
ideje alatt nem lehet bezárni. A szavazatszámláló bizottság elnöke felelős
azért, hogy a szavazás napján a szavazóhelyiségben és a környékén a rendet
fenntartsa. A szavazóhelyiségben a választópolgárok csak a szavazáshoz szükséges
ideig tartózkodhatnak. A szavazóhelyiség nem lehet olyan épületben, amely
valamely párt használatában van. A szavazóköröket úgy kell kialakítani, hogy egy szavazókörre mintegy
600, de legfeljebb 1200 választópolgár jusson, településenként azonban legalább
egy szavazókör kialakítása kötelező. Érvényesen szavazni csak a hivatalos szavazólapon lehet. A
szavazólap kiadása előtt a szavazatszámláló bizottság a szavazólapot ellátja
hivatalos bélyegzőlenyomattal, ennek hiánya a szavazat érvénytelenségét vonja
maga után. A szavazólapot kitöltése után borítékba helyezve kell az urnába
dobni. Ha a választópolgár a szavazólapnak az urnába történő elhelyezése előtt
jelzi, hogy a szavazólap kitöltését elrontotta, az elrontott szavazólapot a
szavazatszámláló bizottság bevonja és helyébe új lapot ad ki. A bizottság az
elrontott szavazólap helyett újat csak egyszer adhat ki. Nem lehet országos népszavazást tartani: Minden szavazóhelyiségben a szavazás céljára két vagy több urnát kell
felállítani. A mozgóurnás szavazásra külön urna szolgál. Az urnákat az elsőként
szavazó választópolgár jelenlétében úgy kell lezárni, hogy azokból a pecsét
feltörése nélkül ne lehessen szavazólapot eltávolítani. A szavazatszámláló
bizottság a szavazás megkezdése előtt az urnák állapotát, azok üres voltát az
elsőként szavazó választópolgár jelenlétében vizsgálja meg, majd zárja le
azokat. Ezt követően a szavazatszámláló bizottság az urnába ellenőrző lapot
helyez, melyet az elsőként szavazó választópolgár is aláír. Ez a személy a
szavazatszámláló bizottság tagja nem lehet. A választójog általánossága és egyenlősége, a szavazás
közvetlensége és titkossága. Az országos népszavazáson A népszavazás előkészítését, szervezését, lebonyolítását, a
választópolgárok tájékoztatását végző választási szervek. Az országos
népszavazáson az alábbi választási irodák működnek: A választási szervek körébe a választási bizottságok és
választási irodák tartoznak. Az országos népszavazáson szavazati joggal rendelkezők
nyilvántartása olyan nyilvántartás, amelyből a polgárok meggyőződhetnek arról,
hogy az országos népszavazáson szavazhatnak-e. A névjegyzék ezen túl a
népszavazást lebonyolító választási szerveknek is fontos segédeszköz, hiszen
ennek segítségével tudják ellenőrizni az urnához járuló állampolgárok
választójogosultságát, és a visszaélések elkerülése érdekében így tudják
kiszűrni a többször szavazókat. A névjegyzéket közszemlére teszik. A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező
minden nagykorú magyar állampolgárt megillet az a jog, hogy az országos
népszavazásban részt vegyen. Nincs választójoga annak, aki jogerős ítélet
alapján a cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság, illetőleg a
közügyek gyakorlásától eltiltás hatálya alatt áll, szabadságvesztés büntetését
vagy büntetőeljárásban elrendelt intézeti kényszergyógykezelését tölti. A választójog egyenlőségének elve azt a követelményt
fejezi ki, hogy minden szavazásra jogosult egyenlő jogokkal vesz részt a
választásban, közelebbről minden választásra jogosultnak azonos értékű szavazati
joggal kell rendelkeznie. Az országos népszavazásnak a jogi következmények
(kötőerő) szempontjából két fajtája van: az ügydöntő népszavazás és a
véleménynyilvánító népszavazás. Utóbbi esetében a népszavazás eredménye nem
kötelezi az Országgyűlés. Véleménynyilvánító népszavazásra akkor kerül sor, ha a
Köztársasági Elnök, a Kormány vagy az országgyűlési képviselők több mint
egyharmadának kezdeményezésére az Országgyűlés véleménynyilvánító népszavazást
rendel el. A szavazatszámláló bizottság visszautasítja azt a polgárt, aki nem szerepel a névjegyzéken és igazolással sem rendelkezik Szintén vissza kell utasítani azt, aki nem tudja személyazonosságát vagy lakcímét megfelelően igazolni. (Ld. még: igazolás)
|