Választási információk vakok és gyengénlátók számára
Főoldal / Előző választások
ÖNKORMÁNYZATI VÁLASZTÁSOK-2006
A Magyar Köztársaság Alkotmánya alapján a választópolgárok a helyi önkormányzást
az általuk választott képviselőtestület útján, illetőleg helyi népszavazással
gyakorolják.
Ennek megfelelően az önkormányzati választás célja az, hogy
az ország településein és megyéiben, valamint a
fővárosban létrejöjjenek az új önkormányzatok és megválasztásra
kerüljenek a települési kisebbségi önkormányzatok.
Az Alkotmány alapján Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai Unió más
tagállamának a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező nagykorú
állampolgárát megilleti az a jog, hogy a helyi önkormányzati képviselők és a
polgármesterek választásán választható és - amennyiben a választás, napján a
Magyar Köztársaság területén tartózkodik - választó legyen. Az Európai Unió más
tagállamának polgára azonban polgármesterré és főpolgármesterré nem választható.
Az Alkotmány szerint aktív választójoga van a menekültként, bevándoroltként vagy
letelepedettként elismert nagykorú személyeknek is.
Az önkormányzati választás egyfordulós, és az Alkotmány
értelmében az előző általános választást követő negyedik év októberében kell
megtartani. Ez alkalommal kerül sor a települési képviselők és polgármesterek,
valamint a megyei közgyűlés tagjainak és a települési kisebbségi önkormányzatok
megválasztására. Ugyancsak ekkor választják meg a fővárosban élő
választópolgárok a kerületi önkormányzatok tagjait és polgármesterét, valamint a
fővárosi közgyűlési képviselőket és a főpolgármestert.
Az önkormányzati képviselők választása a 10.000 vagy annál
kisebb lakosú településeken
A 10.000 vagy annál kevesebb lakosú település egésze alkot
egy választókerületet.
A helyi önkormányzati képviselőket a település választópolgárai ún. kislistán,
az úgynevezett „block vote” módszerével választják meg: a szavazólapon az összes
jelölt neve ábécé sorrendben szerepel, és a választópolgár legfeljebb annyi
jelöltre szavazhat, amennyi a településen megválasztható képviselők száma (a
szavazat akkor is érvényes, ha a választópolgár a lehetségesnél kevesebb
jelöltre szavaz!). A megválasztható képviselők számát a szavazólapon
feltüntetik.
Megválasztott képviselők azok a jelöltek lesznek, akik a legtöbb szavazatot
kapták. Nem lehet képviselő az a jelölt, aki nem kapott szavazatot. Ha a
mandátumkiosztás során szavazategyenlőség miatt nem osztható ki az összes
mandátum, a jelöltek mandátumhoz jutását sorsolás dönti el. Ha kevesebb
képviselőt választanak, mint a megválasztható képviselők száma, a be nem töltött
helyekre időközi választást kell kitűzni.
Nem lehet megtartani a választást, ha kevesebb jelölt indult, mint a
megválasztható képviselők száma. Ebben az esetben is időközi választásra kerül
sor, melyet 4 hónapon belül meg kell tartani. A jelöltek hiányában elmaradt
választás esetén a képviselőtestület megbízatása meghosszabbodik az időközi
választás napjáig.
Ha a kislistás választáson induló jelöltet ugyanazon a településen
polgármesternek választják, a kislistáról törölni kell, és helyébe a következő
legtöbb szavazatot kapott jelölt lép.
Az önkormányzati képviselők választása 10.000 lakosnál
nagyobb településeken és a főváros kerületeiben
A helyi önkormányzati képviselőket a település
választópolgárai vegyes választási rendszerben választják meg. Ez azt jelenti,
hogy a mandátumok mintegy 60%-át egyéni választókerületekben, 40%-át
kompenzációs listáról osztják ki.
A település területe a törvényben meghatározott számú egyéni választókerületre
oszlik. Minden választókerületben egy képviselő választható, aki függetlenként
vagy jelölő szervezet jelöltjeként indulhat. Nem lehet megtartani a választást
abban az egyéni választókerületben, amelyben nincs jelölt. Ebben az esetben 30
napon belül időközi választást kell kitűzni.
A választópolgár egy jelöltre szavazhat. Az a jelölt szerzi meg a mandátumot,
aki a legtöbb szavazatot kapja. Szavazategyenlőség esetén a választás
eredménytelen, és időközi választást kell tartani.
Kompenzációs listát az a jelölő szervezet indíthat, amely az egyéni
választókerületek legalább egynegyedében jelöltet állított. Azok a jelölő
szervezetek, amelyek az egyéni választókerületek legalább egynegyedében közös
egyéni jelölteket állítottak, közös kompenzációs listát indíthatnak. A
kompenzációs listákról megszerezhető mandátumok számát a törvény állapítja meg.
A kompenzációs listákról az egyéni választókerületekben keletkezett
töredékszavazatok alapján juthatnak mandátumhoz a jelölő szervezetek.
Töredékszavazatnak minősülnek a jelölő szervezet jelöltjére leadott szavazatok,
ha a jelölt nem szerzett mandátumot.
A mandátumkiosztás a módosított Saint-Laguë módszerrel történik: össze
kell állítani egy táblázatot, melyben minden kompenzációs lista neve alatt
képezni kell egy számoszlopot. A számoszlop első száma az adott listára jutó
töredékszavazatok száma elosztva 1,5-del, a következő a harmada, majd az ötöde,
hetede és így tovább. Meg kell keresni a táblázatban előforduló legnagyobb
számot, és amelyik lista számoszlopában található, az a lista kap egy
mandátumot. Ezt követően meg kell keresni a következő legnagyobb számot: amelyik
lista számoszlopában található, az a lista kapja a következő mandátumot. Ezt az
eljárást addig kell folytatni, míg van kiosztható mandátum.
A polgármester és a főpolgármester választása
A polgármester-választáson a település egésze alkot egy
választókerületet.
A polgármestert többségi módszerrel választják, azaz az lesz a település
polgármestere, aki a legtöbb szavazatot kapta. Szavazategyenlőség esetén a
választás eredménytelen, és időközi választást kell tartani. Nem lehet
megtartani a választást, ha nincs jelölt, és ebben az esetben szintén időközi
választásra kerül sor, melynek megtörténtéig és az új polgármester
megválasztásáig a régi polgármester marad hivatalban. A választópolgár egy
polgármester-jelöltre szavazhat.
A megyei közgyűlés tagjainak választása
A megyei közgyűlés választása két választókerületben
történik. Az egyik választókerületbe a megye 10 000 vagy annál kevesebb, a
másikba a 10 000-nél több lakosú települései (a megyei jogú városok kivételével)
tartoznak. A megyei listán megszerezhető mandátumok számát a megye
lakosságszámától függően, mindkét választókerület vonatkozásában a törvény
állapítja meg. A választópolgár egy listára adhatja le szavazatát.
A mandátumkiosztást a két választókerületben egymástól függetlenül kell
elvégezni.
Nem vehet részt a mandátumkiosztásban az a lista, amely nem érte el a
választókerületben leadott összes érvényes szavazat több mint 4%-át. A
mandátumkiosztás szintén a módosított Saint-Laguë módszerrel történik. A
jelöltek a bejelentés sorrendjében kapnak mandátumot.
A fővárosi közgyűlés tagjainak választása
A főváros egy választókerületet alkot, a megszerezhető
mandátumok száma 66. A választópolgár egy listára szavazhat érvényesen. Nem
vehet részt a mandátumkiosztásban az a lista, amely nem érte el a
választókerületben leadott összes érvényes szavazat több mint 4%-át. A
mandátumok kiosztása ebben az esetben is a módosított Saint-Laguë módszerrel
történik, a jelöltek a bejelentés sorrendjében kapnak mandátumot.
A nemzeti és etnikai kisebbségek települési szintű
önkormányzatainak megválasztása
A Magyarországon elismert nemzeti és etnikai kisebbségi
közösségeknek az Alkotmányban biztosított joga, hogy helyi és országos
önkormányzatokat hozzanak létre. A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló
1993. évi LXXVII. törvény alapján a bolgár, a cigány, a görög, a horvát, a
lengyel, a német, az örmény, a román, a ruszin, a szerb, a szlovák, a szlovén és
az ukrán kisebbség esetén lehet kisebbségi választást tartani.
A települési kisebbségi önkormányzati képviselők választásán az a magyar
állampolgár vehet részt, aki a kisebbség választói jegyzékében szerepel. A
települési kisebbségi önkormányzati választáson csak kisebbségi jelölő
szervezetek állíthatnak jelöltet. Csak olyan személy lehet jelölt, aki az adott
kisebbség választói jegyzékében szerepel, azon a településen, ahol jelöltként
állítják vagy más településen (akkor is, ha a lakóhelye szerinti településen nem
tűzték ki a választást, mert 30-nál kevesebben szerepelnek a kisebbségi
választói jegyzéken). A szavazást akkor lehet megtartani, ha legalább 5 jelölt
van.
A leadott szavazatokat a szavazatszámláló bizottság kisebbségenként külön-külön
számlálja meg, és a számlálás eredményét jegyzőkönyvben rögzíti.
E jegyzőkönyv alapján a helyi választási bizottság állapítja meg a választás
eredményét: az az 5 jelölt szerez mandátumot, aki a legtöbb szavazatot kapta.
Minden települési kisebbségi önkormányzat 5 tagú.
A honlap az 2006. évi általános önkormányzati választások eredményét,
valamint jogi, igazgatási információkat és általános tudnivalókat tartalmaz.
Vissza a főoldalra
|