Vissza
 

4/2006. (VIII. 1.) ÖTM rendelet

a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők választása költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről

A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 153. §-a (1) bekezdésének g) pontjában, kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a közigazgatási informatikai feladatok irányításában szükséges azonnali változtatásokról szóló 144/2006. (VI. 29.) Korm. rendeletre és a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvénynek a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők választásán történő végrehajtásáról szóló 29/2006. (V. 30.) BM rendeletre - a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők választása (a továbbiakban: választás) költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről a következőket rendelem el:

Általános rendelkezések

1. § (1) Az Országos Választási Iroda (a továbbiakban: OVI) vezetője felelős a választások előkészítésével, szervezésével, lebonyolításával, a választópolgárok, jelöltek és jelölő szervezetek pártsemleges tájékoztatásával, a választási adatkezeléssel, a technikai feltételek megteremtésével kapcsolatos, célhoz kötött pénzügyi feladat és költségterv elkészítéséért a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter irányítása alatt működő Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) vezetőjének egyetértésével, melyek jóváhagyásáról az önkormányzati és területfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) dönt.
(2) A területi választási iroda (a továbbiakban: TVI) és a helyi választási iroda (a továbbiakban: HVI) vezetője illetékességi területén belül
a) felelős a választás előkészítés, szervezés és lebonyolítás pénzügyi feltételeinek feladatokhoz kötött meghatározásáért, a pénzeszközök célhoz kötött felhasználásáért és ellenőrzéséért,
b) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti kötelezettségvállalási és utalványozási jogot, valamint felhatalmazást ad az ellenjegyzési jog gyakorlására,
c) felelős a választás pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért, elszámolásáért,
d) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a számviteli nyilvántartáson belüli elkülönített kezeléséről.
(3) A HVI-k vezetőinek, valamint az országgyűlési egyéni választókerületi választási irodák (a továbbiakban: OEVI) feladatait is ellátó országgyűlési egyéni választókerület (a továbbiakban: OEVK) székhelyén működő HVI vezetőjének, az OEVI többletfeladatok kapcsán járó személyi juttatásaira vonatkozóan meghatározott feladatokat a TVI vezetője látja el.
(4) A miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő költségvetési szerv(ek) vezetőjének a választással kapcsolatban meghatározott feladatai:
a) felelős a feladatai pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért, elszámolásáért, a pénzeszközök célhoz kötött felhasználásáért és ellenőrzéséért,
b) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti kötelezettségvállalási és utalványozási jogot,
c) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a számviteli nyilvántartásán belüli elkülönített kezeléséről.
(5) A Hivatal vezetője:
a) felelős a választás pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért, elszámolásáért, a beszámoló elkészítéséért, ellenőrzéséért,
b) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a Hivatal számvitelén belüli elkülönített kezeléséről,
c) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti, a hatáskörébe tartozó kötelezettségvállalási és utalványozási jogot, valamint felhatalmazást ad az ellenjegyzési jog gyakorlására,
d) megteremti a Duna Palotában az Országos Választási Központ működésének feltételeit,
e) megállapodást köt a miniszter irányítása alá tartozó és a választásban közreműködő egyéb költségvetési szervekkel a pénzügyi támogatások átadásáról és elszámolásának rendjéről,
f) biztosítja a központi nyomtatványok, választástechnikai szakanyagok előállítását, a kapcsolódó logisztikai szolgáltatásokat,
g) működteti a választás informatikai rendszereit.
2. § (1) A választások helyi és területi feladatai előkészítésének és lebonyolításának pénzügyi fedezetéül az 1-3. és a 11. mellékletben felsorolt tételek, normatívák, valamint a nem normatív kiadások tekintetében a vonatkozó megállapodás(ok) alapján megállapított költségvetési fedezet szolgál.
(2) A pénzügyi fedezet számításánál a népességre, a választópolgárokra vonatkozó adatokat a Hivatal által megállapított, a központi személyi adat- és lakcímnyilvántartásból a névjegyzék összeállításához használt, valamint a névjegyzékhez összeállított adatállomány alapján kell figyelembe venni. Az egyéb adatokat a Hivatalnak a választások pénzügyi tervezésére vonatkozó belső szabályzata alapján kell figyelembe venni.

A pénzügyi fedezet biztosítása

3. § (1) A Hivatal vezetője az 1-3. és a 11. mellékletben meghatározott normatívák, valamint előzetes számítások, megállapodások alapján a választásokhoz előleget folyósít a választások lebonyolítására biztosított előirányzatból
a) a TVI vezetője részére a területi választási bizottság (a továbbiakban: TVB) és a TVI működési kiadásaira, amely nem tartalmazza a TVI-k vezetőinek díjazását,
b) a TVI-k vezetőin keresztül a HVI-k részére a települést megillető normatív összegek erejéig, továbbá az OEVI-k költségeinek fedezetére,
c) a miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő költségvetési szerv(ek) működési kiadásaira, amely nem tartalmazza a szerv(ek) vezetőjének díjazását.
(2) Az 1. § (2)-(4) bekezdése hatálya alá tartozó választási és egyéb szervek támogatását az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) alapján támogatásértékű működési bevételként, illetve kiadásként, vagy továbbadási (lebonyolítási) célú működési bevételként, illetve kiadásként, illetve államháztartási körön kívüli átadás esetén működési célú pénzeszköz átadásként kell elszámolni a 10. melléklet szerint.
(3) A Hivatal vezetője a szavazás napját megelőző 20. munkanapig, illetve az 1. § (5) bekezdés e) pontja alapján kötött megállapodások szerint átutalja
a) az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott támogatást a fővárosi, megyei közgyűlés hivatalának bankszámlájára,
b) az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott támogatást a költségvetési szervek Magyar Államkincstárnál vezetett előirányzat-felhasználási keretszámlájára.
4. § A TVI vezetője a szavazás napját megelőző 15. munkanapig átutalja a 3. § (1) bekezdésének b) pontja alapján megállapított támogatást az illetékes települési önkormányzatok polgármesteri hivatalai, valamint körjegyzőség esetén a körjegyzőség bankszámlájára.

A pénzeszközök felhasználási módja

5. § (1) A Hivatal vezetője gondoskodik a központi feladatok végrehajtására biztosított források felhasználásáról a jóváhagyott pénzügyi feladat- és költségterv előirányzatának főösszegén belül.
(2) Az 1-3. és a 11. mellékletben meghatározott normatív pénzeszközök felhasználása a következők szerint történik:
a) a feladat végrehajtásához biztosított pénzeszközöket (személyi juttatások, a munkaadókat terhelő járulékok és a dologi kiadások) az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben (a továbbiakban: Áht.) és az Ámr.-ben meghatározottak figyelembevételével kell felhasználni, azonban személyi kiadásra az 1-3. és 11. melléklet szerinti feladatok tekintetében legalább az ott megállapított normatívákat kell biztosítani. A dologi kiadásokra biztosított pénzeszközöket személyi kiadásokra az Áht. és az Ámr. általános rendelkezései szerint - különös tekintettel az Ámr. 57. § (13) bekezdésében foglaltakra - a feladatellátással összefüggésben lehet átcsoportosítani, az átcsoportosításnál figyelemmel kell lenni arra, hogy a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközök a felmerült közvetlen költségek mellett fedezetet nyújtsanak az intézményüzemeltetési, fenntartási költségek arányos részére is,
b) többlettámogatást a szavazókörök számának vagy a szavazatszámláló bizottságba bevont póttagok számának növekedése, a szervek számára a Hivatal vezetője által elrendelt többletfeladatok, valamint a Ve. 21. §-ának (4) bekezdése szerinti kiadások mértékéig lehet igényelni,
c) feladatelmaradás (különösen a szavazókörök számának csökkenése) esetén az erre a feladatra biztosított, a normatívák szerint számolt támogatást, illetve annak maradványát vissza kell utalni. Amennyiben az elmaradt feladattal összefüggésben, annak ismertté válása előtt indokolt kifizetés vagy kötelezettségvállalás történt, annak az elszámolásban való érvényesítését a TVI vezetője a Hivatal vezetőjének egyetértése mellett engedélyezheti. A TVI vezetője kérelmét az OVI vezetőjéhez nyújtja be, aki annak szakmai megalapozottságát megvizsgálja, és a kérelmet javaslatával együtt 3 munkanapon belül megküldi a Hivatal vezetőjének. A Hivatal vezetője dönt a kérelem elfogadásáról. Amennyiben a kérelmet nem fogadja el, döntéséről 3 munkanapon belül értesíti a TVI vezetőjét, és arról egyúttal tájékoztatja az OVI vezetőjét is. Ha a kérelem elbírálására a fenti határidőn belül nem kerül sor, a határidő leteltét követő napon az egyetértést megadottnak kell tekinteni,
d) többletköltségként, illetve feladatelmaradásként kell elszámolni a téves adatszolgáltatásból származó támogatási különbözeteket.
(3) A miniszter irányítása alá tartozó és egyéb közreműködő szerv(ek)nek a (2) bekezdésben részükre meghatározott pénzeszközökön felül vagy külön - az átalány összegben nem meghatározható - feladatokra biztosított támogatás felhasználása, a pénzeszközátadásról szóló megállapodásban rögzítettek szerint történik.
(4) A TVI vezetője a feladattípusú elszámolás elfogadásával egy időben dönt és intézkedik a HVI-k vezetői részére a díjazások kifizetéséről (beleértve az OEVK székhely HVI vezetőjének az OEVI többletfeladatok kapcsán járó díját is). Nem fizethető ki díjazás, ha a HVI vezetője az e rendeletben előírt elszámolási és ellenőrzési kötelezettségének nem tett eleget.
(5) A miniszter dönt a TVI vezetők, a közigazgatási hivatalok vezetői díjának kifizetéséről, az OVI vezetője és tagjai, a Hivatal vezetője és a minisztérium irányítása alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek) vezetője díjának mértékéről és annak kifizetéséről. A kifizetésről a Hivatal vezetője 8 munkanapon belül intézkedik. Nem fizethető ki díjazás a szerv vezetője részére, ha e rendeletben előírt elszámolási és ellenőrzési kötelezettségének nem tett eleget.

Az elszámolás módja

6. § (1) A választás céljára biztosított pénzeszközöket a rendelet hatálya alá tartozó szervezeteknek számvitelileg elkülönítetten kell kezelniük. A költségvetési szerv a számvitelében a pénzeszközök felhasználásáról - ezen belül a többletköltségekről és a feladatelmaradásról - feladatonként (választásonként) számol el, és a tényleges pénzforgalomról (bevétel, kiadás) főkönyvében a választási feladatokkal kapcsolatos szakfeladaton nyilvántartást vezet.
(2) A feladattípusú elszámolást 1-3. és 11. mellékletében feltüntetett normatívák tekintetében a 4-9. melléklet szerint kell elkészíteni. A költségvetési szervet megillető pénzügyi fedezet összegét a választás tényadatai alapján, az 5. § (2) bekezdése figyelembevételével kell megállapítani.
(3) A miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő költségvetési szerv(ek) az 5. § (3) bekezdése szerint számukra biztosított előlegről, a pénzeszközátadásról szóló megállapodással összhangban tételes elszámolást készítenek. Az elszámolást alapbizonylatokkal kell alátámasztani.
(4) A Hivatal az éves költségvetésében biztosított előirányzatról az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet szerinti határidőben és módon számol el a választásokkal kapcsolatos szakfeladaton.

A feladattípusú elszámolás lebonyolítása

7. § (1) A HVI vezetője feladattípusú elszámolást készít. A feladattípusú elszámolást, a pénzügyi elszámolást segítő program által előállított és a 4. melléklet szerinti adattartalmú munkalapon teljesíti a TVI vezetője részére. Az okmányiroda székhely HVI vezetője az elszámolási kötelezettségét a pénzügyi elszámolást segítő program igénybevételével teljesíti a TVI vezetője részére.
(2) A közigazgatási hivatal vezetője a pénzügyi elszámolást segítő program igénybevételével elszámolást készít - az 5. melléklet szerinti adattartalommal - a rendelkezésre bocsátott támogatásról a Hivatal vezetőjének.
(3) A TVI vezetője
a) elszámolást készít - az 5. melléklet szerinti adattartalommal - a TVI részére biztosított pénzügyi fedezetről,
b) összesítő elszámolást készít - a 6. melléklet szerinti adattartalommal - a 3. § szerint biztosított pénzeszközökről,
c) dönt az 5. § (2) bekezdésének b) és c), továbbá d) pontjában biztosított többletköltség, illetve visszatérítés elfogadása kérdésében és összegében.
(4) A TVI vezetője a (3) bekezdés szerinti elszámolási kötelezettségét - a pénzügyi elszámolást segítő program igénybevételével - teljesíti a Hivatal vezetője részére.
(5) A miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő költségvetési szerv(ek) vezetője elszámolást készít a Hivatal vezetője részére a 7. melléklet szerinti adattartalommal.
(6) A Hivatal vezetője az (1)-(5) bekezdésben foglalt elszámolások alapján a 8-9. melléklet szerinti adattartalommal teljesíti elszámolási kötelezettségét a miniszter felé. A Hivatal vezetője az elszámolást tájékoztatásul megküldi az OVI vezetőjének is.

A feladattípusú elszámolás határideje és a belső ellenőrzés rendje

8. § (1) A 2006. évi helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, a települési kisebbségi önkormányzati képviselők általános választása után a HVI vezetője a 7. § (1) bekezdése szerinti, valamint a közigazgatási hivatal vezetője a 7. § (2) bekezdése szerinti elszámolást a választás napját követő 10 naptári napon belül, a TVI vezetője a 7. § (3) bekezdése szerinti elszámolást a választás napját követő 45 naptári napon belül, a miniszter irányítása alá tartozó, valamint az egyéb közreműködő költségvetési szerv(ek) vezetője a 7. § (5) bekezdése szerinti elszámolást a választás napját követő 45 naptári napon belül köteles(ek) teljesíteni. A Hivatal vezetője az elszámolások elfogadásáról dönt, valamint a pénzügyi feladat- és költségterv végrehajtásáról elszámol a választás napját követő 70 naptári napon belül.
(2) A 2007. évi területi és országos kisebbségi önkormányzatok választásának tekintetében a Hivatalnak a választást követő 30 napon belül el kell készíteni az elszámolást, valamint az (1) bekezdésben foglalt elszámolással együttesen beszámolót kell benyújtani. A HVI vezetője a 7. § (1) bekezdése szerinti elszámolást a szavazás napját követő 8 naptári napon belül, a TVI vezetője a 7. § (3) bekezdése szerinti elszámolást a szavazás napját követő 15 naptári napon belül teljesíti.
(3) Az (1) bekezdésben említett, elszámolást készítő szerv vezetője az elszámolása elfogadását követő 8 banki napon belül eleget tesz visszafizetési kötelezettségének.
(4) A Hivatal vezetője az elszámolások elfogadását követő 8 banki napon belül a többletköltségek fedezetét átutalja a szervek részére a 3. § (4) bekezdésében leírtak szerint. A TVI vezetője továbbutalási kötelezettségét 8 banki napon belül teljesíti.
9. § (1) Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Ellenőrzési Titkárság a Hivatal, a közigazgatási hivatal, a miniszter irányítása alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek) és az egyéb szervek, valamint a TVI belső ellenőrzését az ellenőrzési programban meghatározottak szerint látja el; a TVI vezetője a HVI belső ellenőrzését a rendelet 8. §-ában számára meghatározott elszámolási határidőig köteles elvégezni.
(2) A Hivatal a gazdálkodási szabályzatában foglaltak szerint hajtja végre az e rendelet 1-3. és 11. mellékletében nem szereplő központi feladatokhoz kapcsolódó megrendeléseket és pénzügyi elszámolásokat.
(3) A HVI és a TVI vezetője a választások pénzügyi kiadásainak elszámolására és utóellenőrzésére a választási iroda tagjának ad megbízást.
(4) A Hivatal a választás kiadásainak elszámolásához, valamint a minisztérium a belső ellenőrzési feladatok végrehajtásához segítséget nyújt.
(5) A belső ellenőrzés során a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet előírásait kell alkalmazni.

Időközi választás

10. § Az időközi választáson a rendeletben foglaltakat az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:
a) a költségvetési szervek részére az időközi választások pénzügyi fedezete az átadónál támogatásértékű működési kiadásként, az átvevő szervnél támogatásértékű működési bevételként kerül biztosításra,
b) előleg kizárólag a dologi kiadásokra biztosítható,
c) az OEVI-t és a HVI-t megillető támogatást közvetlenül az illetékes települési önkormányzat polgármesteri hivatala, körjegyzőség esetén a körjegyzőség bankszámlájára kell átutalni,
d) a személyi juttatások normatíváinak folyósítására csak utólag, a pénzügyi elszámolás jóváhagyását és felterjesztését követően kerül sor, az elszámolásban a személyi juttatások tételeit is szerepeltetni kell,
e) a TVI vezetője a rendelet 7. §-ának (3) bekezdése szerinti elszámolást a választás napját követő 15 naptári napon belül köteles teljesíteni.

Záró rendelkezések

11. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 2002. október 20-i, valamint az időközi helyi és kisebbségi önkormányzati képviselők és polgármesterek választási költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről szóló 19/2002. (VII. 26.) BM rendelet.

 

Mellékletek