4/2006. (VIII. 1.) ÖTM rendelet
a helyi önkormányzati képviselők és
polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők
választása költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és
belső ellenőrzési rendjéről
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény
(a továbbiakban: Ve.) 153. §-a (1) bekezdésének g) pontjában, kapott
felhatalmazás alapján - figyelemmel a közigazgatási informatikai
feladatok irányításában szükséges azonnali változtatásokról szóló
144/2006. (VI. 29.) Korm. rendeletre és a választási eljárásról
szóló 1997. évi C. törvénynek a helyi önkormányzati képviselők és
polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők
választásán történő végrehajtásáról szóló 29/2006. (V. 30.) BM
rendeletre - a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek,
valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők választása (a
továbbiakban: választás) költségeinek normatíváiról, tételeiről,
elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről a következőket rendelem
el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az Országos Választási Iroda (a
továbbiakban: OVI) vezetője felelős a választások előkészítésével,
szervezésével, lebonyolításával, a választópolgárok, jelöltek és
jelölő szervezetek pártsemleges tájékoztatásával, a választási
adatkezeléssel, a technikai feltételek megteremtésével kapcsolatos,
célhoz kötött pénzügyi feladat és költségterv elkészítéséért a
Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter irányítása alatt működő
Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal (a
továbbiakban: Hivatal) vezetőjének egyetértésével, melyek
jóváhagyásáról az önkormányzati és területfejlesztési miniszter (a
továbbiakban: miniszter) dönt.
(2) A területi választási iroda (a továbbiakban: TVI) és a helyi
választási iroda (a továbbiakban: HVI) vezetője illetékességi
területén belül
a) felelős a választás előkészítés, szervezés és lebonyolítás
pénzügyi feltételeinek feladatokhoz kötött meghatározásáért, a
pénzeszközök célhoz kötött felhasználásáért és ellenőrzéséért,
b) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti
kötelezettségvállalási és utalványozási jogot, valamint
felhatalmazást ad az ellenjegyzési jog gyakorlására,
c) felelős a választás pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért,
elszámolásáért,
d) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a
számviteli nyilvántartáson belüli elkülönített kezeléséről.
(3) A HVI-k vezetőinek, valamint az országgyűlési egyéni
választókerületi választási irodák (a továbbiakban: OEVI) feladatait
is ellátó országgyűlési egyéni választókerület (a továbbiakban: OEVK)
székhelyén működő HVI vezetőjének, az OEVI többletfeladatok kapcsán
járó személyi juttatásaira vonatkozóan meghatározott feladatokat a
TVI vezetője látja el.
(4) A miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő
költségvetési szerv(ek) vezetőjének a választással kapcsolatban
meghatározott feladatai:
a) felelős a feladatai pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért,
elszámolásáért, a pénzeszközök célhoz kötött felhasználásáért és
ellenőrzéséért,
b) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti
kötelezettségvállalási és utalványozási jogot,
c) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a
számviteli nyilvántartásán belüli elkülönített kezeléséről.
(5) A Hivatal vezetője:
a) felelős a választás pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért,
elszámolásáért, a beszámoló elkészítéséért, ellenőrzéséért,
b) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a
Hivatal számvitelén belüli elkülönített kezeléséről,
c) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti, a hatáskörébe
tartozó kötelezettségvállalási és utalványozási jogot, valamint
felhatalmazást ad az ellenjegyzési jog gyakorlására,
d) megteremti a Duna Palotában az Országos Választási Központ
működésének feltételeit,
e) megállapodást köt a miniszter irányítása alá tartozó és a
választásban közreműködő egyéb költségvetési szervekkel a pénzügyi
támogatások átadásáról és elszámolásának rendjéről,
f) biztosítja a központi nyomtatványok, választástechnikai
szakanyagok előállítását, a kapcsolódó logisztikai szolgáltatásokat,
g) működteti a választás informatikai rendszereit.
2. § (1) A választások helyi és területi feladatai
előkészítésének és lebonyolításának pénzügyi fedezetéül az 1-3. és a
11. mellékletben felsorolt tételek, normatívák, valamint a nem
normatív kiadások tekintetében a vonatkozó megállapodás(ok) alapján
megállapított költségvetési fedezet szolgál.
(2) A pénzügyi fedezet számításánál a népességre, a
választópolgárokra vonatkozó adatokat a Hivatal által megállapított,
a központi személyi adat- és lakcímnyilvántartásból a névjegyzék
összeállításához használt, valamint a névjegyzékhez összeállított
adatállomány alapján kell figyelembe venni. Az egyéb adatokat a
Hivatalnak a választások pénzügyi tervezésére vonatkozó belső
szabályzata alapján kell figyelembe venni.
A pénzügyi fedezet biztosítása
3. § (1) A Hivatal vezetője az 1-3. és a 11.
mellékletben meghatározott normatívák, valamint előzetes számítások,
megállapodások alapján a választásokhoz előleget folyósít a
választások lebonyolítására biztosított előirányzatból
a) a TVI vezetője részére a területi választási bizottság (a
továbbiakban: TVB) és a TVI működési kiadásaira, amely nem
tartalmazza a TVI-k vezetőinek díjazását,
b) a TVI-k vezetőin keresztül a HVI-k részére a települést megillető
normatív összegek erejéig, továbbá az OEVI-k költségeinek
fedezetére,
c) a miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő
költségvetési szerv(ek) működési kiadásaira, amely nem tartalmazza a
szerv(ek) vezetőjének díjazását.
(2) Az 1. § (2)-(4) bekezdése hatálya alá tartozó választási és
egyéb szervek támogatását az államháztartás működési rendjéről szóló
217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) alapján
támogatásértékű működési bevételként, illetve kiadásként, vagy
továbbadási (lebonyolítási) célú működési bevételként, illetve
kiadásként, illetve államháztartási körön kívüli átadás esetén
működési célú pénzeszköz átadásként kell elszámolni a 10. melléklet
szerint.
(3) A Hivatal vezetője a szavazás napját megelőző 20. munkanapig,
illetve az 1. § (5) bekezdés e) pontja alapján kötött megállapodások
szerint átutalja
a) az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott támogatást a
fővárosi, megyei közgyűlés hivatalának bankszámlájára,
b) az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott támogatást a
költségvetési szervek Magyar Államkincstárnál vezetett
előirányzat-felhasználási keretszámlájára.
4. § A TVI vezetője a szavazás napját megelőző 15. munkanapig
átutalja a 3. § (1) bekezdésének b) pontja alapján megállapított
támogatást az illetékes települési önkormányzatok polgármesteri
hivatalai, valamint körjegyzőség esetén a körjegyzőség
bankszámlájára.
A pénzeszközök felhasználási módja
5. § (1) A Hivatal vezetője gondoskodik a
központi feladatok végrehajtására biztosított források
felhasználásáról a jóváhagyott pénzügyi feladat- és költségterv
előirányzatának főösszegén belül.
(2) Az 1-3. és a 11. mellékletben meghatározott normatív
pénzeszközök felhasználása a következők szerint történik:
a) a feladat végrehajtásához biztosított pénzeszközöket (személyi
juttatások, a munkaadókat terhelő járulékok és a dologi kiadások) az
államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben (a
továbbiakban: Áht.) és az Ámr.-ben meghatározottak
figyelembevételével kell felhasználni, azonban személyi kiadásra az
1-3. és 11. melléklet szerinti feladatok tekintetében legalább az
ott megállapított normatívákat kell biztosítani. A dologi kiadásokra
biztosított pénzeszközöket személyi kiadásokra az Áht. és az Ámr.
általános rendelkezései szerint - különös tekintettel az Ámr. 57. §
(13) bekezdésében foglaltakra - a feladatellátással összefüggésben
lehet átcsoportosítani, az átcsoportosításnál figyelemmel kell lenni
arra, hogy a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközök a felmerült
közvetlen költségek mellett fedezetet nyújtsanak az
intézményüzemeltetési, fenntartási költségek arányos részére is,
b) többlettámogatást a szavazókörök számának vagy a szavazatszámláló
bizottságba bevont póttagok számának növekedése, a szervek számára a
Hivatal vezetője által elrendelt többletfeladatok, valamint a Ve.
21. §-ának (4) bekezdése szerinti kiadások mértékéig lehet
igényelni,
c) feladatelmaradás (különösen a szavazókörök számának csökkenése)
esetén az erre a feladatra biztosított, a normatívák szerint számolt
támogatást, illetve annak maradványát vissza kell utalni. Amennyiben
az elmaradt feladattal összefüggésben, annak ismertté válása előtt
indokolt kifizetés vagy kötelezettségvállalás történt, annak az
elszámolásban való érvényesítését a TVI vezetője a Hivatal
vezetőjének egyetértése mellett engedélyezheti. A TVI vezetője
kérelmét az OVI vezetőjéhez nyújtja be, aki annak szakmai
megalapozottságát megvizsgálja, és a kérelmet javaslatával együtt 3
munkanapon belül megküldi a Hivatal vezetőjének. A Hivatal vezetője
dönt a kérelem elfogadásáról. Amennyiben a kérelmet nem fogadja el,
döntéséről 3 munkanapon belül értesíti a TVI vezetőjét, és arról
egyúttal tájékoztatja az OVI vezetőjét is. Ha a kérelem elbírálására
a fenti határidőn belül nem kerül sor, a határidő leteltét követő
napon az egyetértést megadottnak kell tekinteni,
d) többletköltségként, illetve feladatelmaradásként kell elszámolni
a téves adatszolgáltatásból származó támogatási különbözeteket.
(3) A miniszter irányítása alá tartozó és egyéb közreműködő
szerv(ek)nek a (2) bekezdésben részükre meghatározott pénzeszközökön
felül vagy külön - az átalány összegben nem meghatározható -
feladatokra biztosított támogatás felhasználása, a
pénzeszközátadásról szóló megállapodásban rögzítettek szerint
történik.
(4) A TVI vezetője a feladattípusú elszámolás elfogadásával egy
időben dönt és intézkedik a HVI-k vezetői részére a díjazások
kifizetéséről (beleértve az OEVK székhely HVI vezetőjének az OEVI
többletfeladatok kapcsán járó díját is). Nem fizethető ki díjazás,
ha a HVI vezetője az e rendeletben előírt elszámolási és ellenőrzési
kötelezettségének nem tett eleget.
(5) A miniszter dönt a TVI vezetők, a közigazgatási hivatalok
vezetői díjának kifizetéséről, az OVI vezetője és tagjai, a Hivatal
vezetője és a minisztérium irányítása alá tartozó közreműködő
költségvetési szerv(ek) vezetője díjának mértékéről és annak
kifizetéséről. A kifizetésről a Hivatal vezetője 8 munkanapon belül
intézkedik. Nem fizethető ki díjazás a szerv vezetője részére, ha e
rendeletben előírt elszámolási és ellenőrzési kötelezettségének nem
tett eleget.
Az elszámolás módja
6. § (1) A választás céljára biztosított
pénzeszközöket a rendelet hatálya alá tartozó szervezeteknek
számvitelileg elkülönítetten kell kezelniük. A költségvetési szerv a
számvitelében a pénzeszközök felhasználásáról - ezen belül a
többletköltségekről és a feladatelmaradásról - feladatonként
(választásonként) számol el, és a tényleges pénzforgalomról
(bevétel, kiadás) főkönyvében a választási feladatokkal kapcsolatos
szakfeladaton nyilvántartást vezet.
(2) A feladattípusú elszámolást 1-3. és 11. mellékletében
feltüntetett normatívák tekintetében a 4-9. melléklet szerint kell
elkészíteni. A költségvetési szervet megillető pénzügyi fedezet
összegét a választás tényadatai alapján, az 5. § (2) bekezdése
figyelembevételével kell megállapítani.
(3) A miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő
költségvetési szerv(ek) az 5. § (3) bekezdése szerint számukra
biztosított előlegről, a pénzeszközátadásról szóló megállapodással
összhangban tételes elszámolást készítenek. Az elszámolást
alapbizonylatokkal kell alátámasztani.
(4) A Hivatal az éves költségvetésében biztosított előirányzatról az
államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési
kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm.
rendelet szerinti határidőben és módon számol el a választásokkal
kapcsolatos szakfeladaton.
A feladattípusú elszámolás
lebonyolítása
7. § (1) A HVI vezetője feladattípusú
elszámolást készít. A feladattípusú elszámolást, a pénzügyi
elszámolást segítő program által előállított és a 4. melléklet
szerinti adattartalmú munkalapon teljesíti a TVI vezetője részére.
Az okmányiroda székhely HVI vezetője az elszámolási kötelezettségét
a pénzügyi elszámolást segítő program igénybevételével teljesíti a
TVI vezetője részére.
(2) A közigazgatási hivatal vezetője a pénzügyi elszámolást segítő
program igénybevételével elszámolást készít - az 5. melléklet
szerinti adattartalommal - a rendelkezésre bocsátott támogatásról a
Hivatal vezetőjének.
(3) A TVI vezetője
a) elszámolást készít - az 5. melléklet szerinti adattartalommal - a
TVI részére biztosított pénzügyi fedezetről,
b) összesítő elszámolást készít - a 6. melléklet szerinti
adattartalommal - a 3. § szerint biztosított pénzeszközökről,
c) dönt az 5. § (2) bekezdésének b) és c), továbbá d) pontjában
biztosított többletköltség, illetve visszatérítés elfogadása
kérdésében és összegében.
(4) A TVI vezetője a (3) bekezdés szerinti elszámolási
kötelezettségét - a pénzügyi elszámolást segítő program
igénybevételével - teljesíti a Hivatal vezetője részére.
(5) A miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő
költségvetési szerv(ek) vezetője elszámolást készít a Hivatal
vezetője részére a 7. melléklet szerinti adattartalommal.
(6) A Hivatal vezetője az (1)-(5) bekezdésben foglalt elszámolások
alapján a 8-9. melléklet szerinti adattartalommal teljesíti
elszámolási kötelezettségét a miniszter felé. A Hivatal vezetője az
elszámolást tájékoztatásul megküldi az OVI vezetőjének is.
A feladattípusú elszámolás
határideje és a belső ellenőrzés rendje
8. § (1) A 2006. évi helyi önkormányzati
képviselők és polgármesterek, a települési kisebbségi önkormányzati
képviselők általános választása után a HVI vezetője a 7. § (1)
bekezdése szerinti, valamint a közigazgatási hivatal vezetője a 7. §
(2) bekezdése szerinti elszámolást a választás napját követő 10
naptári napon belül, a TVI vezetője a 7. § (3) bekezdése szerinti
elszámolást a választás napját követő 45 naptári napon belül, a
miniszter irányítása alá tartozó, valamint az egyéb közreműködő
költségvetési szerv(ek) vezetője a 7. § (5) bekezdése szerinti
elszámolást a választás napját követő 45 naptári napon belül
köteles(ek) teljesíteni. A Hivatal vezetője az elszámolások
elfogadásáról dönt, valamint a pénzügyi feladat- és költségterv
végrehajtásáról elszámol a választás napját követő 70 naptári napon
belül.
(2) A 2007. évi területi és országos kisebbségi önkormányzatok
választásának tekintetében a Hivatalnak a választást követő 30 napon
belül el kell készíteni az elszámolást, valamint az (1) bekezdésben
foglalt elszámolással együttesen beszámolót kell benyújtani. A HVI
vezetője a 7. § (1) bekezdése szerinti elszámolást a szavazás napját
követő 8 naptári napon belül, a TVI vezetője a 7. § (3) bekezdése
szerinti elszámolást a szavazás napját követő 15 naptári napon belül
teljesíti.
(3) Az (1) bekezdésben említett, elszámolást készítő szerv vezetője
az elszámolása elfogadását követő 8 banki napon belül eleget tesz
visszafizetési kötelezettségének.
(4) A Hivatal vezetője az elszámolások elfogadását követő 8 banki
napon belül a többletköltségek fedezetét átutalja a szervek részére
a 3. § (4) bekezdésében leírtak szerint. A TVI vezetője
továbbutalási kötelezettségét 8 banki napon belül teljesíti.
9. § (1) Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium
Ellenőrzési Titkárság a Hivatal, a közigazgatási hivatal, a
miniszter irányítása alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek)
és az egyéb szervek, valamint a TVI belső ellenőrzését az
ellenőrzési programban meghatározottak szerint látja el; a TVI
vezetője a HVI belső ellenőrzését a rendelet 8. §-ában számára
meghatározott elszámolási határidőig köteles elvégezni.
(2) A Hivatal a gazdálkodási szabályzatában foglaltak szerint hajtja
végre az e rendelet 1-3. és 11. mellékletében nem szereplő központi
feladatokhoz kapcsolódó megrendeléseket és pénzügyi elszámolásokat.
(3) A HVI és a TVI vezetője a választások pénzügyi kiadásainak
elszámolására és utóellenőrzésére a választási iroda tagjának ad
megbízást.
(4) A Hivatal a választás kiadásainak elszámolásához, valamint a
minisztérium a belső ellenőrzési feladatok végrehajtásához
segítséget nyújt.
(5) A belső ellenőrzés során a költségvetési szervek belső
ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet előírásait
kell alkalmazni.
Időközi választás
10. § Az időközi választáson a rendeletben
foglaltakat az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:
a) a költségvetési szervek részére az időközi választások pénzügyi
fedezete az átadónál támogatásértékű működési kiadásként, az átvevő
szervnél támogatásértékű működési bevételként kerül biztosításra,
b) előleg kizárólag a dologi kiadásokra biztosítható,
c) az OEVI-t és a HVI-t megillető támogatást közvetlenül az
illetékes települési önkormányzat polgármesteri hivatala,
körjegyzőség esetén a körjegyzőség bankszámlájára kell átutalni,
d) a személyi juttatások normatíváinak folyósítására csak utólag, a
pénzügyi elszámolás jóváhagyását és felterjesztését követően kerül
sor, az elszámolásban a személyi juttatások tételeit is
szerepeltetni kell,
e) a TVI vezetője a rendelet 7. §-ának (3) bekezdése szerinti
elszámolást a választás napját követő 15 naptári napon belül köteles
teljesíteni.
Záró rendelkezések
11. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő
3. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 2002.
október 20-i, valamint az időközi helyi és kisebbségi önkormányzati
képviselők és polgármesterek választási költségeinek normatíváiról,
tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről szóló
19/2002. (VII. 26.) BM rendelet.
Mellékletek
|