A
Belügyminiszter 32/1996. (XII. 22.) rendelete a választójoggal nem
rendelkező személyek nyilvántartásának vezetéséről
A helyi önkormányzati képviselők és a
polgármesterek választásáról szóló, az 1994. évi LXII. törvénnyel és
az 1996. évi LXVI. törvénnyel módosított 1990. évi LXIV. törvény (a
továbbiakban: Övjt.) 62. §-a (1) bekezdésének a) pontjában kapott
felhatalmazás alapján - a büntetés-végrehajtási szervezet
tekintetében az igazságügyminiszterrel egyetértésben - a
következőket rendelem el:
1. § E rendelet alkalmazásában a személyiadat- és
lakcímnyilvántartás központi szerve a Belügyminisztérium Központi
Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal (a továbbiakban:
kezelő szerv).
Adatgyűjtés
2. § (1) A választójoggal nem
rendelkező személyek központi nyilvántartásának (a továbbiakban:
nyilvántartás) létrehozása és folyamatos karbantartása érdekében az
Övjt. 4/A. §-a (1) bekezdésének a)-c) pontjában meghatározott
szervek közül
a) a cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alá
helyezettről, illetve a gondnokság alá helyezés megszüntetéséről a
gyámhatósági feladatokat ellátó jegyző (a továbbiakban: jegyző)
közvetlenül,
b) a közügyek gyakorlásától eltiltó jogerős ítélet hatálya alatt
álló személyekről a bűntetteseket nyilvántartó szerv közvetlenül,
c) a szabadságvesztés büntetését töltő, valamint a büntetőeljárásban
jogerősen elrendelt intézeti kényszergyógykezelés alatt álló
polgárokról az illetékes büntetés-végrehajtási intézet a
Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága útján
kötelesek adatot szolgáltatni a kezelő szerv részére.
(2) Az adatközlést - változás esetén - a hét első munkanapján
a) a jegyző a rendelet 1. számú mellékletében meghatározott
ADATLAP-on,
b) a bűntetteseket nyilvántartó szerv és a Büntetés-végrehajtás
Országos Parancsnoksága a 2. számú mellékletben megadott
adatszerkezetben, mágneses adathordozón vagy táv-adatfeldolgozó
hálózaton
köteles teljesíteni.
(3) A jegyző az ADATLAP-ot a kezelő szervnek kettős borítékban,
tértivevényes küldeményként továbbítja. A belső borítékot
bélyegzőlenyomatával látja el oly módon, hogy az esetleges
illetéktelen hozzáférés ténye egyértelműen megállapítható legyen.
(4) A kezelő szerv az adatközlés feldolgozása során felismert hibás
tételekről, adatokról hibalistát küld az adatközlő szerv részére. A
hibalista javításáról a (2) bekezdésben meghatározott időpontban és
módon kell gondoskodni.
Adatszolgáltatás
3. § (1) A kezelő szerv - az országos
választások, országos népszavazás és népi kezdeményezés kivételével
- az adatszolgáltatást a helyi, a területi és az országos választási
szervek, továbbá a mellettük működő választási munkacsoport
vezetőjének (a továbbiakban: igénybejelentő szerv) írásos kérelme
alapján teljesíti. A kérelemnek tartalmaznia kell az igénybejelentő
szerv nevét, az igényelt adatok felhasználásának célját, jogalapját,
a választás helyét, időpontját, illetőleg a (3) bekezdés szerinti
adatszolgáltatás esetében a népi kezdeményezésben vagy a népszavazás
kezdeményezésben érintett település vagy településrész nevét és a
kezdeményezés időpontját.
(2) A kezelő szerv a nyilvántartásból az igénybejelentő szervnek a
külön törvényekben meghatározott választásokhoz, népszavazáshoz és
népi kezdeményezéshez (a továbbiakban: választás) a választójoggal
nem rendelkező személy családi és utónevét (nőknél leánykori családi
és utónevet is), lakóhelyét (ennek hiányában tartózkodási helyét), a
választójogból kizárás okát, a kizárás kezdő és várható megszűnési
időpontját, továbbá a személyazonosító jelét szolgáltatja.
(3) A nyilvántartásból az igénybejelentő szerv a népszavazást, népi
kezdeményezést aláírók adatainak hitelesítéséhez az illetékességi
területén választójoggal nem rendelkező személyek családi és
utónevét (nőknél leánykori családi és utónevét is), lakóhelyét
(ennek hiányában tartózkodási helyét), valamint személyazonosító
jelét igényelheti.
(4) Az igénybejelentő szerv a (3) bekezdésben igényelt adatokat a
hitelesítési eljárás, illetőleg a jogorvoslati eljárás befejezését
követően megsemmisíti. A megsemmisítésről jegyzőkönyvet kell
felvenni, amelyet a továbbiakban a köziratokra vonatkozó szabályok
szerint kell kezelni.
4. § (1) A kezelő szerv a nyilvántartás adatait - az
igénybejelentésnek megfelelően, az igénybejelentés megérkezését
követő három munkanapon belül - jegyzéken, mágneses adathordozón
vagy táv-adatfeldolgozó hálózaton, az illetékes Területi/Fővárosi
Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálaton keresztül
vagy közvetlenül továbbítja az igénybejelentő szerv, illetőleg a
polgármester részére.
(2) A kezelő szerv a szavazás napját megelőző harmadik napig
pótjegyzéken közli a nyilvántartás adataiban az (1) bekezdés szerint
teljesített adatátadást követően bekövetkezett változásokat.
(3) A kezelő szerv az (1)-(2) bekezdés szerinti jegyzék postai úton
történő kézbesítése esetén a 2. § (3) bekezdésében foglaltaknak
megfelelően jár el.
A nyilvántartás adatainak védelme
5. § (1) A kezelő szerv a
nyilvántartásból a 3. §-ban felsorolt igénybejelentő szerveken kívül
csak a bíróság, továbbá a népiülnök-választási eljárásban a
polgármester (főpolgármester) írásos kérelme alapján teljesíthet
adatszolgáltatást. A nyilvántartásba történő betekintésre a külön
törvények rendelkezései az irányadók.
(2) A kezelő szerv a 2. § (2) bekezdésében meghatározott iratokat
visszakereshető módon, elkülönítetten kezeli, és azokat a
választójog gyakorlásából való kizárás megszűnését követő 180 nap
után - évente egy alkalommal - megsemmisíti. A megsemmisítésről
jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyet a továbbiakban a köziratokra
vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.
(3) A kezelő szerv a teljesített adatátadásokról adatszolgáltatási
nyilvántartást vezet. Az adatszolgáltatási nyilvántartás tartalmazza
az adatátadás idejét, célját, jogalapját és az igénylő megnevezését,
valamint - az átadást követő 180 napig - az átadott adatok
másodpéldányát. Az átadást követő 180. nap után a másodpéldányokat
meg kell semmisíteni. Az adatszolgáltatás tényét az
adatszolgáltatási nyilvántartásból 5 év elteltével törölni kell.
Záró rendelkezések
6. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését
követő 8. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg a választójoggal nem
rendelkező személyek nyilvántartásának vezetéséről szóló 14/1995. (IX.
29.) BM rendelet hatályát veszti.
(2) A nyilvántartásból adatszolgáltatást e rendelet hatálybalépését
követő 20. nap után lehet igényelni.
(3) Az Övjt. 4/A. §-a (1) bekezdésének b)-c) pontjában meghatározott
szervek a jegyző részére, kérésére e rendelet hatálybalépését követő
20. napig kötelesek adatot szolgáltatni.
1. számú melléklet a 32/1996. (XII. 22.) BM rendelethez (.doc,
.pdf)
2. számú melléklet a 32/1996. (XII. 22.) BM rendelethez (.doc,
.pdf)
|