Az Országos Választási Bizottság
4/2000. (I. 18.) OVB határozata
Az Országos Választási Bizottság a dr. T. M. és a D. A. által kezdeményezett országos népi kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív és az azon szereplő
kérdés hitelesítését megtagadja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az
Alkotmánybírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos Választási
Bizottságnál. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2000. január
21-én 16.00 óráig megérkezzen.
INDOKOLÁS
I.
Dr. T. M. és D. A. 2000. január 13-án aláírásgyűjtő ív mintapéldányát nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz. A kérelmezők országos népi kezdeményezést kívánnak benyújtani a következő kérdésben: "Az 1998. évi III. törvénynek megfelelően népi kezdeményezést indítunk Rácz Sándor az 1956-os Nagy Budapesti Munkástanács Elnökének Köztársasági Elnökké történő jelölésére."
II.
Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a népi kezdeményezés
lényegileg azonos azzal a népi kezdeményezéssel, amelyet az 1/2000. (I. 5.) OVB
határozatával elbírált:
"Az 1998. évi III. törvénynek megfelelően népikezdeményezést indítunk Rácz
Sándor az 1956-os Nagy Budapesti Munkástanács elnökének Köztársasági elnökké
történő jelölésére.
Ezért aláírásunkkal kérjük a Magyar Országgyűlést kezdeményezésünk elfogadására
és Rácz Sándor megválasztására."
A 1/2000. (I. 5.) OVB határozat – kifogás hiányában – 2000. január 8-án jogerőre
emelkedett. Határozatában az Országos Választási Bizottság – az Alkotmány 29/B.
§ (1) bekezdésére figyelemmel – a következőket állapította meg:
"Az Alkotmány 2. § (2) bekezdése a hatalomgyakorlás két formájaként a
képviseleti és a nép általi közvetlen hatalomgyakorlást ismeri. A képviseleti
hatalomgyakorlás az Országgyűlés mint testület működése, döntései révén valósul
meg, a közvetlen demokrácia eszközei pedig az ezen értelemben vett képviseleti
hatalomgyakorlás kiegészítésére, befolyásolására szolgálnak. Az egyes
országgyűlési képviselőket vagy az országgyűlési képviselők egy csoportját
megillető jogosítványok gyakorlása nem minősül képviseleti hatalomgyakorlásnak,
így annak befolyásolására a népi kezdeményezés nem is vonatkozhat. … az
Országgyűlés a népi kezdeményezés megtárgyalása esetén sem hozhatna olyan
döntést, amellyel köztársasági elnök-jelöltté minősítené a kezdeményezésben
megjelölt személyt.
A fentiekre figyelemmel az Országos Választási Bizottság az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a
továbbiakban: Nsztv.) 18. § a) alapján a rendelkező részben foglaltaknak
megfelelően határozott.
Az Országos Választási Bizottság felhívja a kezdeményezők figyelmét a
következőkre: jelen határozat nem jelenti azt, hogy ne volna törvényes lehetőség
az országgyűlési képviselők, illetve az országgyűlésben képviselettel rendelkező
pártok befolyásolására. Ennek a célnak azonban a tartalmi, formai kötöttségektől
mentes "petíció" felel meg, de a kezdeményezők által javasolt kérdésben – a
törvényben írt tartalmi és formai kötöttségeknek megfelelő – népi kezdeményezés
nem nyújtható be.
III.
A határozat az Alkotmány 2. § (2) bekezdésén, 19. § (3) bekezdésének k)
pontján, 28/B. § (1) bekezdésén, 28/D. §-án 29/B. §-án, az Nsztv. 2. §-án és
17-18. §-ain, a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 2. § d) pontján, a 131. §-a által alkalmazni rendelt 117. §-án,
118. § (2)-(4) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 130. § (1)
bekezdésén, valamint 4. § (3) bekezdésén és 78. § (1) bekezdésén alapul.
Dr. Máthé Gábor s. k.
az Országos Választási Bizottság
elnöke