|
2/2007. (III. 19.) OVB
állásfoglalás
a kampánycsend egyes kérdéseiről
Az Országos Választási Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. §
(4) bekezdésének a) pontjában, 99/K. § (5) bekezdésének a)
pontjában, 105/A. § (4) bekezdésének a) pontjában, 115/I. § (8)
bekezdése a) pontjában, 124/A. § (3) bekezdésének a) pontjában és
143/A. § (4) bekezdésében biztosított hatáskörében eljárva
megvizsgálta a korábban elfogadott OVB-állásfoglalásokat.
A kampánycsend tárgyában kiadott eddigi állásfoglalásait – azokat az
időközi törvényi változásokra tekintettel részben módosítva –
egységes szerkezetben, az alábbi
állásfoglalásban
adja ki.
A Ve. 2. §-a szerint e törvényt kell alkalmazni:
„a) az országgyűlési képviselők választására,
b) az Európai Parlament tagjainak választására,
c) a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a
helyi kisebbségi önkormányzatok tagjainak a választására,
d) a kisebbségi önkormányzatok tagjainak megválasztására
e) az országos népszavazásra,
f) a helyi népszavazásra,
g) az országos népi kezdeményezésre, továbbá
h) a helyi népi kezdeményezésre
e) azokra a választási eljárásokra, amelyekre e törvény alkalmazását
jogszabály elrendeli [az a)-i) pontban foglaltak együtt:
választás].”
A választási kampányról, a kampánycsendről és annak
megsértéséről – valamennyi, a 2. §-ban felsorolt választásra
érvényes általános szabályai között – a Ve. az alábbiakban
rendelkezik:
„40. § (1) A választási kampány a választás kitűzésétől a szavazást
megelőző nap 0 óráig tart.
(2) A szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig
választási kampányt folytatni tilos (kampánycsend).
41. § A kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok
választói akaratának befolyásolása, így különösen: a
választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által
ingyenesen juttatott szolgáltatás (szavazásra történő szervezett
szállítás, étel-ital adása), pártjelvények, zászlók,
pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak
osztogatása, választási plakát (a továbbiakban: plakát) elhelyezése,
a választói akarat befolyásolására alkalmas információk
szolgáltatása elektronikus vagy más úton.”
1. A kampánycsend megsértésének minősül, ha a kampánycsend idejére
bárki politikai gyűlést, tüntetést szervez, vezet, vagy abban részt
vesz.
2. A kampánycsend időszakában pártjelvények-, zászlók-, szimbólumok,
a jelölt vagy jelölő szervezet nevét, illetve fényképét tartalmazó
tárgyak (a továbbiakban együtt: pártszimbólumok) osztogatása
alkalmas a választópolgárok választói akaratának befolyásolására,
ennek következtében bárki számára tilos.
Tekintettel arra, hogy a választási bizottságok (szavazatszámláló
bizottságok) és a választási irodák (a továbbiakban együtt:
választási szervek) tagjainak kiemelt feladata és felelőssége a
választások tisztaságának biztosítása, a választások törvényes
lebonyolítása, a pártatlanság érvényesítése [Ve. 21. §, 30. § (2) és
35. § (1) bekezdései], a választási szervek tagjai a kampánycsend
időszakában párszimbólumokat nem használhatnak, nem osztogathatnak,
azokat ruházatukon nem viselhetik. Tilos továbbá pártszimbólumok
használata a választási szervek hivatalos helyiségeiben, így
különösen a szavazóhelyiségekben.
A kampánycsend időszakában sem tilos azonban azoknak a jelképeknek,
zászlóknak a kitűzése, használata a választási szervek hivatalos
helyiségeiben (így különösen a szavazóhelyiségekben), amelyeket a
Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a Magyar Köztársaságra
utaló elnevezésnek a használatáról szóló 1995. évi LXXXIII. törvény
alapján az állami és a helyi önkormányzati szervek középületeire
állandó jelleggel ki kell tűzni, illetőleg fel kell vonni.
3. A kampánycsend ideje alatt a választásokkal kapcsolatos
közvélemény-kutatás eredményét nem szabad nyilvánosságra hozni. A
kampánycsend megsértése szempontjából a nyilvánosságra hozatal, a
közzététel, a megjelenítés, valamint a tartalom frissítésének
időpontja irányadó.
Ezért a kampánycsend megsértésének minősül, ha annak kezdetét
követően az írott vagy elektronikus médium a választással
kapcsolatos, már nyilvánosságra hozott közvélemény-kutatási
eredményt közzétesz, függetlenül attól, hogy az adott
közvélemény-kutatást mikor végezték.
4. Nem valósul meg kampánycsendsértés, ha a kampánycsend beálltát
megelőzően megjelent, a választói akarat befolyásolására alkalmas
információkat tartalmazó sajtótermékek a kampánycsend idején addigi
terjesztési helyükön, a kampánycsend beálltát megelőző feltételekkel
továbbra is megvásárolhatók.
A kampánycsend megsértését jelenti azonban, ha az ilyen írott
sajtótermék terjesztésének kezdete a kampánycsend napja.
5. Nem minősül a kampánycsend megsértésének, ha a kampánycsend
beálltát megelőzően közzétett, a jelöltekkel vagy jelölő
szervezetekkel kapcsolatos információ elérhető az elektronikus
tartalomszolgáltató oldalán, akár a kampánycsend ideje alatt is. A
kampánycsend megsértését jelenti azonban, ha annak beállta után az
elektronikus tartalomszolgáltató akár korábbi, akár a kampánycsend
ideje alatt keletkezett ilyen információkat tesz közzé, vagy azokat
frissíti.
6. A kampánycsend megsértésének minősül, ha annak beállta után
bármely írott vagy elektronikus médium a választással összefüggésbe
hozható személyt vagy jelölő szervezetet említ, vagy szerepeltet,
így különösen a jelöltek számáról és összetételéről, az esetleges
visszalépésekről információt szolgáltat, amennyiben ez a cselekmény
alkalmas a választópolgárok választói akaratának befolyásolására. Ez
a tilalom irányadó a korábban felvett programok ismétlésére is. A
kampánycsend idején a kiesett jelöltről szóló tájékoztatásra a Ve.
67. § (3) bekezdése értelmében a szavazatszámláló bizottság
jogosult.
7. A kampánycsend megsértésének minősül az olyan magatartás, amikor
jelöltek, jelölő szervezetek vagy mások szervezetten – a
kampánycsend időszaka alatt – a választópolgárok részére azok külön
kérése vagy előzetes felhatalmazása nélkül a választáson történő
részvételre, egyes jelöltek vagy jelölő szervezetek támogatására
buzdító SMS-t, e-mailt vagy automatizált hívásmódú üzeneteket
küldenek.
8. A közszereplő jelöltek vagy jelölő szervezetek listáin szereplő
személyek által írt internetes napló, és a jelöltek vagy jelölő
szervezetek honlapjai a kampánycsend alatt nem frissíthetők, azok
adattartalma nem változtatható meg. E korlátozás független attól,
hogy a honlapot tartalmazó adathordozó eszközt hol helyezték el, ha
annak adattartalma Magyarországról elektronikus úton elérhető.
Kampánycsendsértést azonban csak a magyar joghatóság alá tartozó
személy vagy szervezet követhet el.
9. A választópolgárok külön, előzetes megrendelése alapján, az
általuk megadott e-mail címre elektronikus úton eljuttatott
tájékoztatás vagy egyéb információ megküldése – annak konkrét
tartalmától függetlenül – az önkéntesség következtében nem alkalmas
a választópolgárok választói akaratának befolyásolására, így a
kampánycsend megsértését sem valósítja meg.
10. Az állampolgárok, mint magánszemélyek közötti személyes
kommunikáció – tartalmától és formájától (a többi között levél, SMS,
e-mail, internetes napló /blog/) függetlenül – nem valósítja meg a
kampánycsend megsértését.
11. A műsorszolgáltatóknak a választási kampányban való
közreműködéséről az általános szabályok között a Ve. 44-44/A. §-ai,
míg az egyes választásokra vonatkozó különleges rendelkezések között
a 93. § (az országgyűlési képviselők választása) és a 106. § (a
helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választása)
szólnak. Ezek nem állapítanak meg speciális szabályokat a
műsorszolgáltatóknak a kampánycsend alatti magatartására. Ebből
következően valamennyi választás tekintetében, mind az országos,
mind a regionális, mind a helyi műsorszolgáltatók kampánycsend
alatti működésére a Ve. 41. §-ában foglaltak az irányadók,
figyelemmel a 6. pontban foglaltakra is.
A műsornak, illetőleg az információszolgáltatásnak a választással
való összefüggését, továbbá a választópolgárok választói akaratának
befolyásolásra való alkalmasságát azonban minden esetben az adott
választásra vonatkoztatva kell vizsgálni. Kampánycsendsértés csak
akkor állapítható meg, ha a műsor (információszolgáltatás) az adott
választással közvetlen összefüggésben áll, és tartalma az adott
választás tekintetében – objektíve – alkalmas a választói akarat
befolyásolására.
12. Jelen állásfoglalás közzétételével egyidejűleg hatályát veszti a
7/1994. (V. 5.) OVB, a 11/1998. (V. 18.) OVB, a 13/2002. (IV. 2.)
OVB, a 14/2002. (IV. 4.) OVB, a 6/2006. (III. 9.) OVB és a 14/2006.
(IV. 18.) OVB állásfoglalás.
Budapest, 2007. március 19.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke
|
|