22/2006. (IX. 7.) OVB állásfoglalás

a többes jelölésről a 10.000 lakos feletti lakosságszámú településeken

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 105/A. § (4) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva a többes jelölésről a 10.000 lakos feletti lakosságszámú településeken az alábbi

állásfoglalást

adja ki.

A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 1990. évi LXIV. törvény (Övjt.) 27. § (1) bekezdése szerint „egyéni választókerületi képviselőjelölt az, akit az adott választókerület választópolgárainak legalább 1%-a jelöltnek ajánlott”. Szintén e törvény 44. § (3) bekezdése szerint „Egy-egy kompenzációs lista a település egyéni választókerületeiből összesített töredékszavazatok arányában kap mandátumot. Töredékszavazatnak minősül az egyéni választókerületben a jelölő szervezet jelöltjére leadott olyan szavazat, amellyel nem szereztek mandátumot. Ha a közös jelöltek jelölő szervezeteinek nincs közös kompenzációs listája és a közös jelölt nem lett képviselő, akkor a töredékszavazatok a közös jelöltet állító jelölő szervezetek száma szerinti arányban oszlanak meg a jelölő szervezetek önálló listái között. A töredékszavazatok felosztásánál a kiszámított szavazathányad egész része kerül fel az önálló kompenzációs listára. Ha valamely érintett jelölő szervezetnek nincs önálló kompenzációs listája, akkor a töredékszavazat reá eső része elvész”.

A Ve. 3. § szerint „A választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi alapelveket:
a) a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás megakadályozása,

c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,
d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,”

Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a hatályos választási jogszabályok nem tartalmaznak tilalmat arra nézve, hogy a 10.000 lakos feletti lakosságszámú településeken egy egyéni választókerületben ugyanazon jelölő szervezet több jelöltet is állítson. Az Övjt. 44. § (3) bekezdése alapján pedig a több jelöltet állító jelölő szervezet minden, mandátumot nem szerzett jelöltje után töredékszavazat keletkezik.

A többes jelölés jogának gyakorlása önmagában nem sérti a Ve. alapelveit, hiszen a többes jelölés minden jelölő szervezet számára biztosított lehetőség. A jogszabályban biztosított lehetőség kihasználása pedig nem ütközik a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvébe.

A töredékszavazatok számolásának abban az esetében, amikor a jelölő szervezet egyik jelöltje mandátumot szerez, többi jelöltje után pedig a szervezet töredékszavazatra válik jogosulttá, felmerülhet ugyan az esélyegyenlőség sérelme, de ennek megállapítása – a törvény ellentétes rendelkezése miatt – meghaladja az OVB hatáskörét.


Budapest, 2006. szeptember 7.

Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke