Az Országos Választási Bizottság
15/2006. (IV. 23.) állásfoglalása
a külképviseleti szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókör
szavazatszámláló bizottságának a szavazatszámlálással kapcsolatos
tevékenysége tárgyában
Az Országos Választási Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. §
(4) bekezdésének a) pontjában biztosított hatáskörében eljárva a
külképviseleti szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókör
szavazatszámláló bizottságának a szavazatszámlálással kapcsolatos
tevékenysége tárgyában az alábbi
állásfoglalást
adja ki.
A Ve. 97/A. §-a a következők szerint rendelkezik:
„(1) Az országgyűlési egyéni választókerületi
választási bizottság a 73/A. § (4) bekezdése szerinti, a
külképviseleti szavazólapokat tartalmazó belső borítékokat – azok
felbontása nélkül – szállítóborítékba zárja, amelyen fel kell
tüntetni az abban elhelyezett belső borítékok számát. A
szállítóborítékot az országgyűlési egyéni választókerületi
választási bizottság tagjai aláírásukkal hitelesítik, továbbá elnöke
bélyegzőlenyomattal is ellátja. Az országgyűlési egyéni
választókerületi választási bizottság a szállítóborítékban
elhelyezett belső borítékok számát külön jegyzőkönyvben rögzíti. Az
országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság elnöke a
szállítóborítékot és a jegyzőkönyv egy példányát az országgyűlési
egyéni választókerület székhelyén lévő, az országgyűlési egyéni
választókerületi választási bizottság által kijelölt szavazókör
szavazatszámláló bizottsága elnökének adja át.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szavazatszámláló bizottság a
külképviseleti szavazólapokat tartalmazó borítékokat – azok
felbontása nélkül – összekeveri a szavazókörben leadott szavazatokat
tartalmazó borítékokkal.
(3) A szavazás második fordulójában az (1) bekezdése szerinti
szavazatszámláló bizottság a szavazás lezárása után lezárja az urnát
úgy, hogy ne lehessen abba szavazólapot elhelyezni vagy abból
szavazólapot eltávolítani. Az urnát a szavazatszámláló bizottság az
országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottságnak adja
át, amely gondoskodik annak biztonságos őrzéséről.
(4) A szavazás második fordulójában az országgyűlési egyéni
választókerületi választási bizottság legkésőbb a magyarországi
szavazást követő 6. napon az urnát és a 73/A. § (4) bekezdése
szerinti szavazólapokat tartalmazó borítékokat átadja az (1)
bekezdés szerinti szavazatszámláló bizottságnak, amely a jelen §-ban
és – a 76. § kivételével – a IX. fejezetben foglalt feladatokat
haladéktalanul ellátja.”
A Ve. IX. fejezete a szavazatok összesítése cím
alatt tartalmazza többek között a szavazatszámlálással kapcsolatos
rendelkezéseket (72. §).
Az országgyűlési választások 2. fordulójában a külképviseleti
szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókörben a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvénynek az országgyűlési képviselők
választásán történő végrehajtásáról szóló 60/2005. (XII. 21.) BM
rendelet 5. mellékletének 1/b. mintája szerinti jegyzőkönyvet kell
kitölteni, amely csak a választópolgárok (névjegyzékben lévők,
visszautasítottak, szavazóként megjelentek, a külképviseleti
névjegyzéken szereplők) számával kapcsolatos adatokat tartalmaz, de
olyan adatot, amely szavazatszámlálás során lenne megállapítható,
nem tartalmaz.
A fenti rendelkezésekből – figyelemmel az Alkotmány
71. § (1) bekezdésében rögzített, a szavazás titkosságát
megfogalmazó alapelvre is – egyértelműen következik: a
külképviseleti szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókörben az
országgyűlési képviselő-választás második fordulójában csak az az
eljárás tekinthető törvényesnek, melynek során a szavazatszámláló
bizottság a második forduló napján a szavazás lezárását követően az
urnát (urnákat) nem bontja fel, hanem annak nyílását lezárja.
Az urná(k)ban lévő szavazatok megszámlálására csak
azt követően kerülhet sor, hogy a külképviseleteken leadott
szavazólapokat tartalmazó borítékokat a szavazatszámláló bizottság
összekeverte a szavazókörben leadott szavazatokat tartalmazó
borítékokkal.
Az Alkotmánybíróság 32/2004. (IX.) AB határozatában
kifejtette: „A szavazás titkosságát az államnak minden
körülmények között biztosítania kell. A szavazás titkosságát sérti
az is, ha a szavazatok számlálása során rekonstruálható a
választópolgárok által leadott szavazatok tartalma, a
szavazatszámláló bizottság meg tudja állapítani, hogy a
választópolgár milyen szavazatot adott le.”
Az Országgyűlés az Alkotmánybíróság idézett
határozatában foglaltaknak eleget téve alkotta meg a külképviseleti
szavazatok megszámlálásának Ve.-ben található rendjét. Ennek
megfelelően az Alkotmányban foglalt, és a Btk. 211. § f) pontja
alapján büntetőjogi védelmet élvező szavazás titkossága választási
alapelv sérelmét valósíthatja meg az a szavazatszámláló bizottság,
amely a külképviseleti szavazatokkal történő összekeverést
megelőzően megszámlálja a szavazókörben leadott szavazatokat.
Ennek megfelelően az Országos Választási Bizottság a
Ve. 90/A. (4) bekezdés l) pontjában megfogalmazott hatáskörében
eljárva minden olyan esetben büntető feljelentést tesz, mikor a
külképviseleti szavazatok megszámlálására kijelölt szavazatszámláló
bizottság a külképviseletről érkező szavazatokat a szavazókörben
leadott többi szavazattól elkülönítve számolja meg.
Budapest, 2006. április 23.
Dr. Szigeti Péter s.k.
az Országos Választási Bizottság
elnöke
|