Hatályon kívül helyezte az 2/2007. (III. 19.) OVB állásfoglalás
Az Országos Választási Bizottság
14/2006. (IV. 18.) állásfoglalása
a kampánycsend tárgyában
Az Országos Választási Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. §
(4) bekezdésének a) pontjában, 99/K. § (5) bekezdésének a)
pontjában, 105/A. § (4) bekezdésének a) pontjában, 124/A. § (3)
bekezdésének a) pontjában, 131/A. § a) pontjában és 143/A. § (4)
bekezdésében biztosított hatáskörében eljárva a kampánycsend
tárgyában az alábbi
állásfoglalást
adja ki.
A Ve. 40. § (2) bekezdése szerint "a szavazást
megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig választási kampányt
folytatni tilos (kampánycsend)".
A Ve. 41. §-a értelmében „[a] kampánycsend
megsértésének minősül a választópolgárok választói akaratának
befolyásolása, így különösen: a választópolgárok számára a jelölt
vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás
(szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital adása),
pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy
nevét tartalmazó tárgyak osztogatása, választási plakát (a
továbbiakban: plakát) elhelyezése, a választói akarat
befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy
más úton”.
Az Országos Választási Bizottság, a 11/1998. (V.
18.) állásfoglalásának hatályon kívül helyezésével, az alábbiak
szerint foglal állást:
- A kampánycsend megsértésének minősül, ha annak beállta után
bármely írott vagy elektronikus médium a választással összefüggésbe
hozható személyt vagy pártot említ, vagy szerepeltet, a jelöltek
számáról és összetételéről, az esetleges visszalépésekről stb.
információt szolgáltat, amennyiben ez a cselekmény alkalmas a
választópolgárok választói akaratának befolyásolására. Ez a
követelmény irányadó a korábban felvett programok ismétlésére is. A
kampánycsend idején a kiesett jelöltről szóló tájékoztatásra a Ve.
67. § (3) bekezdése értelmében a szavazatszámláló bizottság
jogosult.
- A kampánycsend megsértésének minősül az olyan magatartás is,
amikor jelöltek, jelölő szervezetek vagy mások szervezetten - a
kampánycsend időszaka alatt - a választópolgárok részére külön kérés
vagy előzetes felhatalmazás nélkül a választáson történő
részvételre, egyes jelöltek vagy jelölő szervezetek támogatására
buzdító SMS-t, e-mailt vagy automatizált hívásmódú üzeneteket
küldenek.
- Az állampolgárok, mint magánszemélyek közötti személyes
kommunikáció - tartalmától és formájától (pl. levél, SMS,
e-mail, internetes napló /blog/ ) - függetlenül nem valósítja meg a
kampánycsend megsértését.
- A közszereplők, jelöltek vagy jelölő szervezetek listáin szereplő
személyek által írt internetes napló, a jelöltek vagy jelölő
szervezetek honlapjai kampánycsend alatt nem frissíthetők, azok
adattartalma nem változtatható meg. A korlátozás független attól,
hogy a honlapot tartalmazó adathordozó eszközt hol helyezték el, ha
annak adattartalma Magyarországról elektronikus úton elérhető.
Kampánycsendsértést azonban csak a magyar joghatóság alá tartozó
személy vagy szervezet követhet el.
- A választópolgárok külön, előzetes megrendelése alapján, az
általuk megadott e-mail címre elektronikus úton eljuttatott
tájékoztatás, egyéb információ megküldése - annak konkrét
tartalmától függetlenül - az önkéntesség következtében nem lehet
alkalmas a választópolgárok választói akaratának befolyásolására,
így a kampánycsend megsértését sem valósíthatja meg.
Budapest, 2006. április 18.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke
|