Az Országos Választási Bizottság
10/2006. (III. 30.) állásfoglalása
az adatrögzítő és adathordozó eszközök használata a szavazatszámláló
bizottságokban
Az Országos Választási Bizottság az 1997. évi C.
törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. §-a (4) bekezdésének a)
pontjában írt hatáskörében eljárva, az alábbi állásfoglalást hozza a
szavazatszámláló bizottságok tagjainak adatrögzítő és adathordozó
eszköz használatáról.
1. A Ve. 62. § (5) bekezdése előírja, hogy "A
szavazatszámláló bizottság tagjai a szavazás időtartama alatt - a
hivatalos választási iratok és a (4) bekezdés szerinti toll
kivételével - nem használhatnak adatrögzítésre vagy adattovábbításra
alkalmas eszközt a szavazóhelyiségben".
A Ve. rendelkezése nem tiltja azt, hogy a szavazatszámláló bizottság
tagjai a szavazás időtartama alatt adathordozó illetőleg adatrögzítő
eszközöket tartsanak maguknál, de megtiltja ezek használatát.
A Ve. e rendelkezését a törvény módosításáról szóló 2005. évi LXXXI.
törvény illesztette be a szavazás lebonyolításának szabályai közé. A
módosítás törvényi szintre emelte és ezáltal általánosan kötelező
érvénnyel ruházta fel az Országos Választási Bizottságnak a 19/2002.
(IV.18.) állásfoglalásának egy részét. Az OVB - a törvényi
megerősítést is figyelembe véve - továbbra is irányadónak tekinti a
19/2002. (IV.18.) OVB állásfoglalás következő elvi megállapításait:
"A szavazás titkossága Alkotmányban és Vjt.-ben foglalt
alapelvének, valamint a Ve. 3. §-ában meghatározott alapelveknek -
különösen a szavazásban való önkéntes részvétel, illetve a jóhiszemű
és rendeltetésszerű joggyakorlás elvének - súlyos sérelmét valósítja
meg, ha a választási névjegyzék alapján bárki hozzáférhetővé tesz
olyan adatokat, amelyek a szavazati jogukat gyakorolt, illetőleg a
szavazni jogosult, de még meg nem jelent választópolgárok személyére
vonatkoznak. Ennek alapján tilalmazott minden olyan magatartás,
amely bármilyen módon (telefon, egyéb távközlési eszköz stb.) az
említett adatokról arra nem jogosult szerveknek, szervezeteknek,
személyeknek tájékoztatást ad."
2. A Ve. a választási eljárás nyilvánosságának elvét több
szabályában biztosítja. Ide tartozik az, hogy a Ve. 6. § (6)
bekezdése szerint "A szavazás napján a választás befejezése előtt a
választási irodák a szavazók számáról és arányáról tájékoztatást
adhatnak." E tájékoztatásnak a tartalmát, módját, időpontjait az
országgyűlési képviselők 2006. évi megválasztására irányuló
eljárásban a Ve. felhatalmazása alapján kiadott 60/2005. (XII. 21.)
BM rendelet részletesen meghatározza.
A Ve. 62. § (5) bekezdésében meghatározott tilalomból, valamint a Ve.
6. § (6) bekezdésében és a hivatkozott BM rendeletben szabályozott
információszolgáltatási szabályokból egyértelműen megállapítható,
hogy a szavazás időtartama alatt a szavazatszámláló bizottság tagjai
sem a szavazók számáról, sem arányáról, sem a szavazás menetének
egyéb kérdéseiről nem szolgáltathatnak információt.
3. A fentiekből következően a szavazatszámláló bizottság azon
tagja, aki a Ve. 62. § (6) bekezdésében meghatározott tilalom
ellenére a szavazás időtartama alatt a szavazóhelyiségben
adatrögzítő vagy adattovábbító eszközt használ - a Ve. hivatkozott
rendelkezésében előírtak közvetlen megsértésén túl - ha súlyosabb
jogsértés nem valósul meg - megsérti a Ve. 3. § a) pontjában
meghatározott a választás tisztaságának megóvása, továbbá a d)
pontban szabályozott jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás
elveit.
4. A Ve. 62. § (5) bekezdésében előírt tilalom azonban csak a
szavazás időtartamára (Ve. 61.§ (1) bekezdés) vonatkozik, a
szavazást követő választási eljárási cselekmények időtartamára nem.
Budapest, 2006. március 30.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke
|