Az Országos Választási Bizottság
10/2006. (III. 30.) állásfoglalása

az adatrögzítő és adathordozó eszközök használata a szavazatszámláló bizottságokban

Az Országos Választási Bizottság az 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. §-a (4) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva, az alábbi állásfoglalást hozza a szavazatszámláló bizottságok tagjainak adatrögzítő és adathordozó eszköz használatáról.

1. A Ve. 62. § (5) bekezdése előírja, hogy "A szavazatszámláló bizottság tagjai a szavazás időtartama alatt - a hivatalos választási iratok és a (4) bekezdés szerinti toll kivételével - nem használhatnak adatrögzítésre vagy adattovábbításra alkalmas eszközt a szavazóhelyiségben".

A Ve. rendelkezése nem tiltja azt, hogy a szavazatszámláló bizottság tagjai a szavazás időtartama alatt adathordozó illetőleg adatrögzítő eszközöket tartsanak maguknál, de megtiltja ezek használatát.
A Ve. e rendelkezését a törvény módosításáról szóló 2005. évi LXXXI. törvény illesztette be a szavazás lebonyolításának szabályai közé. A módosítás törvényi szintre emelte és ezáltal általánosan kötelező érvénnyel ruházta fel az Országos Választási Bizottságnak a 19/2002. (IV.18.) állásfoglalásának egy részét. Az OVB - a törvényi megerősítést is figyelembe véve - továbbra is irányadónak tekinti a 19/2002. (IV.18.) OVB állásfoglalás következő elvi megállapításait:

"A szavazás titkossága Alkotmányban és Vjt.-ben foglalt alapelvének, valamint a Ve. 3. §-ában meghatározott alapelveknek - különösen a szavazásban való önkéntes részvétel, illetve a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvének - súlyos sérelmét valósítja meg, ha a választási névjegyzék alapján bárki hozzáférhetővé tesz olyan adatokat, amelyek a szavazati jogukat gyakorolt, illetőleg a szavazni jogosult, de még meg nem jelent választópolgárok személyére vonatkoznak. Ennek alapján tilalmazott minden olyan magatartás, amely bármilyen módon (telefon, egyéb távközlési eszköz stb.) az említett adatokról arra nem jogosult szerveknek, szervezeteknek, személyeknek tájékoztatást ad."

2. A Ve. a választási eljárás nyilvánosságának elvét több szabályában biztosítja. Ide tartozik az, hogy a Ve. 6. § (6) bekezdése szerint "A szavazás napján a választás befejezése előtt a választási irodák a szavazók számáról és arányáról tájékoztatást adhatnak." E tájékoztatásnak a tartalmát, módját, időpontjait az országgyűlési képviselők 2006. évi megválasztására irányuló eljárásban a Ve. felhatalmazása alapján kiadott 60/2005. (XII. 21.) BM rendelet részletesen meghatározza.

A Ve. 62. § (5) bekezdésében meghatározott tilalomból, valamint a Ve. 6. § (6) bekezdésében és a hivatkozott BM rendeletben szabályozott információszolgáltatási szabályokból egyértelműen megállapítható, hogy a szavazás időtartama alatt a szavazatszámláló bizottság tagjai sem a szavazók számáról, sem arányáról, sem a szavazás menetének egyéb kérdéseiről nem szolgáltathatnak információt.

3. A fentiekből következően a szavazatszámláló bizottság azon tagja, aki a Ve. 62. § (6) bekezdésében meghatározott tilalom ellenére a szavazás időtartama alatt a szavazóhelyiségben adatrögzítő vagy adattovábbító eszközt használ - a Ve. hivatkozott rendelkezésében előírtak közvetlen megsértésén túl - ha súlyosabb jogsértés nem valósul meg - megsérti a Ve. 3. § a) pontjában meghatározott a választás tisztaságának megóvása, továbbá a d) pontban szabályozott jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elveit.

4. A Ve. 62. § (5) bekezdésében előírt tilalom azonban csak a szavazás időtartamára (Ve. 61.§ (1) bekezdés) vonatkozik, a szavazást követő választási eljárási cselekmények időtartamára nem.

Budapest, 2006. március 30.

Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke