1/2005. (V. 12.) OVB állásfoglalás
az országos népszavazás és népi kezdeményezés támogatására gyűjtött
aláírások érvényességéről
Az Országos Választási Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. §-a
(2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében az országos
népszavazás és népi kezdeményezés támogatására gyűjtött aláírások
érvényességéről az alábbi
állásfoglalást
adja ki.
Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi
III. törvény 4. §-ának (1) bekezdésében foglaltak szerint az
Országos Választási Bizottság gondoskodik a népszavazás kitűzésére
irányuló állampolgári kezdeményezés, illetőleg a népi kezdeményezés
aláírásainak ellenőrzéséről.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 118 §-ának (2)
bekezdése értelmében az aláírásgyűjtésre a 46. § (2) és (4)
bekezdése, a 48. §, az 50. § (1) bekezdésének c) pontja és (2)
bekezdése, valamint az 54. §, az 59. § és a 60. § rendelkezéseit a
XIII. fejezetben foglalt eltérésekkel megfelelően alkalmazni kell.
Az 54. § (1)-(2) bekezdéseire tekintettel az ajánlásokat az
illetékes választási bizottságnak ellenőriznie kell. Az ajánlások
ellenőrzése pedig a számszerűség, a törvény 46. § (2) bekezdésében
és az 50. § (1) bekezdésének a)-b) pontjában, valamint (2)-(3)
bekezdésében foglaltak ellenőrzését, továbbá az ajánlószelvényt
átadó választópolgárok azonosítását jelenti.
Az 50. § (1) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint érvénytelen
az az ajánlás, amelyet nem a 47. § (2) bekezdése szerint kitöltött
ajánlószelvényen adtak le.
A 47. § (2) bekezdése szerint a választópolgárokhoz eljuttatott
ajánlószelvény tartalmazza a választás megnevezését. Az ajánló
választópolgár az ajánlószelvényre rávezeti családi és utónevét,
lakcímét, személyi azonosítóját, az ajánlott személy családi és
utónevét, a jelölő szervezet nevét, illetőleg a független jelölés
tényét.
A 118. § (4) bekezdése szerint az aláírásgyűjtő íveken a saját kezű
aláírás mellett - az aláírás hitelességének ellenőrzése céljából -
fel kell tüntetni a kezdeményező olvasható családi és utónevét,
lakcímét, valamint személyi azonosítóját.
A 119. § (1) bekezdése alapján az aláírások ellenőrzése az
érvényesnek tekinthető aláírások számának statisztikai és
matematikai módszerekkel történő megállapítását jelenti a
népszavazás-kezdeményezést aláíró választópolgárok adatainak a
személyiadat- és lakcímnyilvántartás, továbbá a választójoggal nem
rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartása adatainak
felhasználásával. Ha az alkalmazott statisztikai és matematikai
módszer nem valószínűsíti a kellő számú érvényes aláírás meglétét,
akkor az aláírások ellenőrzését az aláírások tételes vizsgálatával
kell folytatni mindaddig, amíg a kezdeményezés érvényessége vagy
érvénytelensége kétséget kizáróan meg nem állapítható.
A törvény 149. §-ának q) pontjába foglaltak szerint lakóhely: annak
a lakásnak vagy ennek hiányában - a külföldön élő magyar és nem
magyar állampolgár kivételével - szükségből használt helyiségnek,
szálláshelynek a címe, amelyet a választópolgár életvitelszerűen
otthonául használ, amennyiben azt a személyiadat- és
lakcímnyilvántartásba lakcímként bejelentette.
Az Alkotmánybíróság 2/1990. (II. 18.) AB számú határozatában - az
országgyűlési választási eljárás során gyűjtött ajánlószelvényekre
vonatkozóan - megállapította: "Kétségtelen, hogy az ajánlási
szelvényen több olyan adat található, amelyek alapján külön-külön is
meg lehet állapítani a választópolgár kilétét. Ám ez az adott
esetben, az Alkotmánybíróság megítélése szerint, nem tekinthető
indokolatlan "túlbiztosításnak", hanem a választások törvényességét
szolgáló garancia, hiszen ily módon egy azonosító adat - pl. a
személyi szám - illetéktelen személy tudomására jutása és
jogosulatlan felhasználása esetén is viszonylag nagy biztonsággal ki
lehet deríteni az ajánló szelvény meghamisítását."
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy ez az elv
irányadó az aláírásgyűjtés során is, és ez biztosítja azt, hogy a
kérdést támogató választópolgár valóban az, aki az ívet aláírta.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint az országos
népszavazás és népi kezdeményezés támogatására irányuló
aláírásgyűjtés során a választópolgárnak a törvényi rendelkezések
értelmében az aláírás hitelességének ellenőrzése céljából fel kell
tüntetnie olvasható családi és utónevét, lakcímét, valamint személyi
azonosítóját.
A hitelesítéshez felhasznált személyes adatok tekintetében a
törvényi szabályozás eltérést nem enged, ezért azokat minden egyes,
a kezdeményezést támogató választópolgárnak hiánytalanul fel kell
tüntetnie. Az aláírások ellenőrzése során ezért csak azt az aláírást
lehet hitelesként elfogadni, amely mellett a lakcím, a személyi
azonosító, illetve a családi és utónév teljes körűen és olvashatóan
fel van tüntetve.
A hiányos illetve olvashatatlanul feltüntetett adatok az aláírás
hitelesítését nem teszik lehetővé, ezért érvényes aláírásnak sem
minősíthetők.
Budapest, 2005. május 12.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
|