4/2004. (IV. 29.) OVB állásfoglalás
az aláírásgyűjtésről
Az Országos Választási Bizottság a
választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.)
34. §-a (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az
aláírásgyűjtésről az alábbi
állásfoglalást
adja ki.
A Ve. 118. § (2) bekezdése szerint az országos népszavazást
kezdeményezők aláírásainak gyűjtésére a többi között a törvény 48.
§, az 50. § (1) bekezdésének c) pontja és (2) bekezdése, valamint az
54. §, az 59. § és a 60. § rendelkezéseit a XIII. fejezetben foglalt
eltérésekkel kell megfelelően alkalmazni.
A 48. § (1) bekezdése alapján az ajánlószelvényt az állampolgárok
zaklatása nélkül - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - bárhol
lehet gyűjteni.
A (2) bekezdés értelmében nem gyűjthető ajánlószelvény:
a) munkahelyen munkaidőben vagy munkaviszonyból, illetőleg
munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési
kötelezettség teljesítése közben,
b) a fegyveres erőknél és a rendvédelmi szerveknél szolgálati
viszonyban levő személytől a szolgálati helyen vagy szolgálati
feladat teljesítése közben,
c) tömegközlekedési eszközön,
d) állami és helyi önkormányzati szervek hivatali helyiségében.
A (3) bekezdés kimondja, hogy az ajánlásért az ajánlónak vagy rá
tekintettel másnak előnyt adni vagy ígérni, valamint az ajánlásért
előnyt kérni, illetőleg előnyt vagy annak ígéretét elfogadni tilos.
Az 50. § (1) bekezdésének c) pontja szerint érvénytelen az az
ajánlás, amelyet az ajánlási szabályok megsértésével gyűjtöttek. A
(2) bekezdés pedig kimondja, hogy aki ugyanazt a jelöltet többször
ajánlotta, annak valamennyi ajánlása érvénytelen.
Az 54. § (1)-(2) bekezdéseiben foglaltak alapján az ajánlásokat az
illetékes választási bizottságnak ellenőriznie kell. Az ajánlások
ellenőrzése pedig a számszerűség, a törvény 46. § (2) bekezdésében
és az 50. § (1) bekezdésének a)-b) pontjában, valamint (2)-(3)
bekezdésében foglaltak ellenőrzését, továbbá az ajánlószelvényt
átadó választópolgárok azonosítását jelenti.
Az 59. § kimondja, hogy az ajánlószelvényekről másolatot készíteni
tilos. Nem tekinthető másolatnak a jelölés érvényességének
megállapítása céljából vezetett technikai nyilvántartás. A
jelölésnek az ajánló személyre vonatkozó adatai nem nyilvánosak. A
jelöléssel kapcsolatos kifogás esetén az ajánlószelvény adatait,
valamint a technikai nyilvántartást az illetékes választási
bizottság, a választási iroda és a bíróság ellenőrizheti. Az
ajánlószelvényeket, valamint a technikai nyilvántartást az illetékes
választási iroda a szavazás napján megsemmisíti. A jelölő szervezet
jelölési jogosultságát a választási bizottság a bíróság által
bejegyzett társadalmi szervezetek nyilvántartásában ellenőrizze.
A 60. § előírja, hogy a jelöltnek a be nem nyújtott
ajánlószelvényeket a benyújtásukra rendelkezésre álló határidő
lejártát követő három napon belül meg kell semmisítenie, s erről
jegyzőkönyvet kell készítenie. A jegyzőkönyvet három napon belül a
választási bizottságnak át kell adni.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az
aláírásgyűjtést elősegítő cselekmény az azt megkönnyítő technikai
segítségnyújtás, így az aláírásgyűjtő ívek kezelése, tárolása,
sokszorosítása, az aláírást gyűjtő, illetőleg az aláíró polgár
részére való átadása vagy más módon történő rendelkezésre bocsátása,
valamint az említett magatartások más általi megvalósításának
lehetővé tétele.
Erre tekintettel, az aláírásgyűjtésből a Ve. alapján helyszín
szerint kizárt szervezetek, intézmények az aláírásgyűjtéshez nem
nyújthatnak a fentiek szerinti olyan technikai segítséget, amely
alkalmas a tilalmazott módon történő aláírásgyűjtés bármilyen úton
történő megvalósítására.
Budapest, 2004. április 29.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
|