Az Országos
Választási Bizottság
5/2003. (IX. 18.) OVB állásfoglalása
a 19/2002. (IV. 18.) OVB állásfoglalás hatályában történő
fenntartásáról
Az Országos Választási Bizottság a
választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.)
34. § (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az
alábbi
állásfoglalást
adja ki:
Az Országos Választási Bizottság az Országos Választási Bizottságnak
a szavazás titkosságának egyes kérdéseiről kiadott 19/2002. (IV.
18.) OVB állásfoglalását hatályában fenntartja.
Az Országos Választási Bizottság Budapesten, 2002. április 18-án
19/2002. (IV. 18.) OVB sz. alatt a szavazás titkosságának egyes
kérdéseiről állásfoglalást adott ki. Az állásfoglalás szövege a
következő:
"Az Országos
Választási Bizottság
19/2002. (IV. 18.) OVB állásfoglalása
a szavazás titkosságának egyes kérdéseiről
Az Országos Választási Bizottság a
választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.)
34. § (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az
alábbi
állásfoglalást
adja ki:
Az Alkotmány 71. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési
képviselőket, valamint a helyi önkormányzati képviselő-testület
tagjait, továbbá a polgármestert és a fővárosi főpolgármestert a
választópolgárok általános és egyenlő választójog alapján, közvetlen
és titkos szavazással választják.
Az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV.
törvény (a továbbiakban: Vjt.) 1. és 3. §-ai szerint a választójog
általános és egyenlő, a szavazás közvetlen és titkos. A választójog
gyakorlása a választópolgár szabad elhatározásán alapul.
A Ve. 3. § a)-d) pontjai a következőket írják elő:
'A választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban
érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi
alapelveket:
a) a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás
megakadályozása,
b) önkéntes részvétel a jelölésben, a választási kampányban, a
szavazásban,
c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,
d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás.'
A Ve. 41. § alapján a kampánycsend megsértésének minősül a
választópolgárok választói akaratának befolyásolása, így különösen:
a választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által
ingyenesen juttatott szolgáltatás (szavazásra történő szervezett
szállítás, étel-ital adása), pártjelvények, zászlók,
pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak
osztogatása, választási plakát (a továbbiakban: plakát) elhelyezése,
a választói akarat befolyásolására alkalmas információk
szolgáltatása elektronikus vagy más úton.
A Ve. 45. § (1)-(3) bekezdései kimondják:
'(1) A személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala a
névjegyzékben szereplő választópolgárok családi és utónevét,
valamint lakcímét a jelölteknek, jelölő szervezeteknek kérésükre,
díjfizetés ellenében, azonos feltételek mellett a szavazás napja
előtti 20. napot követően átadja. A szolgáltatás nem, életkor vagy
lakcím szerinti csoportosításban is igényelhető.
(2) A közszemlére tett névjegyzék másolatát a helyi választási iroda
vezetője a jelölt, jelölő szervezet által írásban bejelentett igény
alapján díjfizetés ellenében, azonos feltételek mellett, a szavazás
napja előtti 20. napot követően - legfeljebb szavazóköri bontásban -
a jelölt, jelölő szervezet számára átadja.
(3) Az (1)-(2) bekezdés alapján teljesített adatszolgáltatás adatait
kizárólag a választási kampány céljára lehet felhasználni. Egyéb
célú felhasználásuk, jogosulatlan személynek, szervezetnek, más
jelöltnek vagy jelölő szervezetnek történő átadásuk tilos. Az
adatszolgáltatás adatait a szavazás napján meg kell semmisíteni, és
az erről készült jegyzőkönyvet három napon belül át kell adni az
adatszolgáltatónak.'
A Ve. 59. § (1) és (3) bekezdése,
valamint 60. §-a szerint az ajánlószelvényekről másolatot készíteni
tilos. Nem tekinthető másolatnak a jelölés érvényességének
megállapítása céljából vezetett technikai nyilvántartás. Az
ajánlószelvényeket, valamint a technikai nyilvántartást az illetékes
választási iroda a szavazás napján megsemmisíti. A jelöltnek a be
nem nyújtott ajánlószelvényeket a benyújtásukra rendelkezésre álló
határidő lejártát követő három napon belül meg kell semmisítenie, s
erről jegyzőkönyvet kell készítenie. A jegyzőkönyvet három napon
belül a választási bizottságnak át kell adni.
Az OVB a hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján
megállapítja, hogy a választói névjegyzék a szavazás napján
kizárólag a választópolgárok választásra vonatkozó joga
gyakorlásának biztosítására és a rendeltetésszerű joggyakorlás
ellenőrzésére szolgál. A választói névjegyzék semmilyen más
nyilvántartási rendszerrel nem kapcsolható össze.
A szavazás titkossága Alkotmányban és Vjt.-ben foglalt alapelvének,
valamint a Ve. 3. §-ában meghatározott alapelveknek - különösen a
szavazásban való önkéntes részvétel, illetve a jóhiszemű és
rendeltetésszerű joggyakorlás elvének - súlyos sérelmét valósítja
meg, ha a választási névjegyzék alapján bárki hozzáférhetővé tesz
olyan adatokat, amelyek a szavazati jogukat gyakorolt, illetőleg a
szavazni jogosult, de még meg nem jelent választópolgárok személyére
vonatkoznak.
Ennek alapján tilalmazott minden olyan magatartás, amely bármilyen
módon (telefon, egyéb távközlési eszköz, stb.) az említett adatokról
arra nem jogosult szerveknek, szervezeteknek, személyeknek
tájékoztatást ad.
Budapest, 2002. április 18.
Dr. Ficzere Lajos
sk.
az Országos Választási Bizottság
elnöke"
A Ve. 34. § (2) bekezdés a) pontjának
utolsó fordulata szerint az Országos Választási Bizottság által
kiadott állásfoglalást a Magyar Közlönyben közzé kell tenni.
Mivel az Országos Választási Bizottság észlelte, hogy a Ve. által
támasztott követelmény ellenére a 19/2002. (IV. 18.) OVB
állásfoglalás a Magyar Közlönyben nem került közzétételre, a
testület a Ve. 34. § (2) bekezdés a) pontjának utolsó fordulatában
írt követelmény teljesítése érdekében állásfoglalásban rendelkezett
a 19/2002. (IV. 18.) OVB állásfoglalás hatályában történő
fenntartásáról.
Budapest, 2003. szeptember 18.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke |