Hatályon kívül helyezte az 1/2007. (III. 19.) OVB állásfoglalás

8/2002. (II. 20.) OVB állásfoglalása
a választási kampány egyes kérdéseiről


Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. § (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az alábbi

állásfoglalást

adja ki:

A Ve. 2. § szerint e törvényt kell alkalmazni:
a) az országgyűlési képviselők választására,
b) a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a helyi kisebbségi önkormányzatok tagjainak a választására,
c) az országos és a helyi népszavazásra,
d) az országos és a helyi népi kezdeményezésre, továbbá
e) azokra a választási eljárásokra, amelyekre e törvény alkalmazását jogszabály elrendeli [az a)-e) pontban foglaltak együtt: választás].

A Ve. 3. § szerint a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi alapelveket:
a) a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás megakadályozása,
b) önkéntes részvétel a jelölésben, a választási kampányban, a szavazásban,
c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,
d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,
e) jogorvoslat lehetősége és pártatlan elbírálása,
f) a választás eredményének gyors és hiteles megállapítása.

A Ve. 34. § (2) bekezdése alapján az Országos Választási Bizottság
a) állásfoglalást ad ki a választással kapcsolatos jogszabályok egységes értelmezése és az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében; az állásfoglalás ellen jogorvoslatnak helye nincs; az állásfoglalást a Magyar Közlönyben közzé kell tenni,
b) dönt a listák és az azokon szereplő jelöltek, a jelölő szervezetek nyilvántartásba vételéről, illetőleg elutasításáról,
c) kisorsolja a listák sorszámát,
d) jóváhagyja az országos népszavazás szavazólapjainak adattartalmát,
e) dönt a benyújtott kifogásról,
f) megsemmisíti a szavazás eredményét, ha olyan törvénysértést állapít meg, amely azt érdemben befolyásolta,
g) megállapítja, hogy mely jelölő szervezetek érték el a törvényben meghatározott mértékű %-os szavazathatárt,
h) megállapítja, hogy az országosan összesített töredékszavazatok alapján az országos listák jelöltjei közül kik szereztek mandátumot,
i) kiadja a mandátumot szerzett képviselőknek a megbízólevelet,
j) megállapítja és közzéteszi a választás országosan összesített eredményét,
k) kitűzi az időközi országgyűlési képviselőválasztást, és megállapítja annak naptár szerinti határnapjait,
l) a tudomására jutott törvénysértés esetén kezdeményezi a hatáskörrel rendelkező szerv döntését,
m) beszámol az Országgyűlésnek az országgyűlési képviselők, valamint az önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választásáról, továbbá az országos népszavazásról,
n) eljár mindazokban az ügyekben, melyeket törvény a hatáskörébe utal.

A Ve. 40. § (1) bekezdése értelmében a választási kampány a választás kitűzésétől a szavazást megelőző nap 0 óráig tart.

A Ve. 44. § alapján a kampányidőszakban a műsorszolgáltatók a jelölő szervezetek, illetőleg a jelöltek számára azonos feltételekkel tehetnek közzé politikai hirdetést. A politikai hirdetéshez véleményt, értékelő magyarázatot fűzni tilos. A műsorszolgáltatók választási kampányban való részvételére egyebekben a rádiózásról és televíziózásról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

A Ve. 55. § akként rendelkezik, hogy a jelölő szervezet, a jelölt, illetőleg a lista bejelentéséről a választási iroda, nyilvántartásba vételéről a választási bizottság igazolást ad ki. Az illetékes választási bizottság minden, a törvényes feltételeknek megfelelő jelölő szervezetet, jelöltet, illetőleg listát - a bejelentését követő három napon belül - nyilvántartásba vesz.

A Ve. 93. § szerint az országos közszolgálati műsorszolgáltatók az országos listát állító jelölő szervezetek, a körzeti közszolgálati műsorszolgáltatók a vételkörzetükben területi listát állító jelölő szervezetek, a helyi közszolgálati műsorszolgáltatók a vételkörzetükben induló egyéni választókerületi jelöltek politikai hirdetéseit a szavazást megelőző 18. naptól legkésőbb a szavazást megelőző 3. napig legalább egyszer ingyenesen közlik. A választási kampány utolsó napján az (1) bekezdésben megjelölt műsorszolgáltatók az (1) bekezdésben meghatározottak szerint, ingyenesen közzéteszik a jelölő szervezetek, illetőleg jelöltek által készített politikai hirdetéseket.

A Ve. 149. § o) pontja alapján választási kampány: választási program ismertetése, jelölt, lista, jelölő szervezet népszerűsítése, választási gyűlés szervezése, plakát elhelyezése, önkéntesek igénybevétele.

Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) megállapítja, hogy a Ve. 3. §-ában meghatározott alapelveket a választásban érintett résztvevőknek - a választási eljárás szabályainak alkalmazása során - a Ve. vonatkozó, a választási eljárás adott tárgykörét konkrétan szabályozó rendelkezéseknek megfelelően kell érvényre juttatniuk. Ez vonatkozik a Ve. 3. § c) pontjában szabályozott alapelvre is.

A Ve. hivatkozott szabályai (44. §, 93. §) a műsorszolgáltatók választási kampányban való részvételével kapcsolatban csak a politikai hirdetés közlésére, illetve közzétételére vonatkozóan állapítanak meg rendelkezéseket. Ezért a műsorszolgáltatók választási kampányban való - politikai hirdetés közlésének, illetve közzétételének nem minősülő - részvétele vizsgálatára, megítélésére az OVB-nek nincs hatásköre.


A 4/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalás kimondta, hogy a jelölő szervezet, a jelölt, illetve a lista e minőségét választási eljárási jogi szempontból a választási bizottság általi - a Ve. 55. §-ban foglaltaknak megfelelő - nyilvántartásba vételtől nyeri.

Az OVB megállapítja, hogy Ve. szervi hatálya alá nem tartozó állami, illetve önkormányzati szervek és testületek tagjai, valamint tisztségviselői - így országgyűlési, illetve helyi önkormányzati képviselő, polgármester, stb. - feladat- és hatáskör-gyakorlásával összefüggő tevékenységének vizsgálata, megítélése nem tartozik az OVB hatáskörébe.


Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke