Az Országos Választási Bizottság
57/2009. határozata
Az Országos Választási Bizottság – 2009. február 17-én megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. §-a (3) bekezdésének f) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a dr. F. J. és dr. G. K. magánszemélyek által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az
Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903
Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti
kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2009. február 20-án 16.00 óráig
megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi
szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is
eljárhat.
Indokolás
I.
A beadványozók 2009. február 14-én benyújtott kifogásukban
sérelmezték, hogy az Országos Választási Bizottság 2009. február 4-i ülésén
hozott, 37/2009. OVB számú határozatát nem tette közzé a Magyar Közlöny
Határozatok Tárában. Ezért álláspontjuk szerint „a választópolgárok egy része
nem értesülhetett a határozat meghozataláról, és ennek következtében nem
élhetett a határozattal szembeni jogorvoslat előterjesztésének jogával”.
Véleményük szerint az OVB ezzel megsértette az elektronikus
információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény 12/A. § (2) bekezdésének
rendelkezését, továbbá a Ve. 3. § d) és e) pontjában foglalt alapelveket, a Ve.
6. § (1) bekezdésében foglalt, a választási eljárás nyilvánosságára vonatkozó
szabályt, valamint a Ve. 21. § (1) bekezdésében foglalt, a választás
törvényességének biztosítására vonatkozó kötelezettséget. A beadványozók
mindezek alapján kérték a jogszabálysértés tényének megállapítását, azt hogy az
OVB tiltsa el saját magát a további jogsértéstől, kérik a 37/2009. OVB számú
határozat soron kívüli közzétételét a Magyar Közlöny Határozatok Tárában és azt,
hogy a határozat ellen az OVB biztosítsa a jogorvoslat benyújtásának
lehetőségét.
A kifogás elbírálásával kapcsolatban az Országos Választási Bizottság
álláspontja, hogy bár a tételes szabályok szerint eljárásra köteles, a
jogorvoslatok pártatlan elbírálásának Ve. 3. § e) pontjában foglalt alapelvét
sértheti, ha egy választási bizottságnak saját jogsértését kifogásoló beadványt
kell elbírálnia.
A kifogás egyébként sem alapos.
A kifogásban megjelölt határozat országos népi kezdeményezés támogatására
gyűjtött aláírások érvényessége ellenőrzésének eredményét állapította meg. E
határozat közlésére a Ve. 29/C. § (1) bekezdése vonatkozik. Ugyanezen szakasz
(5) bekezdése – a Ve. 6. § (1) bekezdésében meghatározott, a választási eljárás
nyilvánossága elvének megfelelően – előírja továbbá a határozat nyilvánosságra
hozatalát. Az OVB e kötelezettségét valamennyi határozata tekintetében – így
ezen határozat esetében is - a döntés meghozatalának napján, a valasztas.hu
honlapon történő közzététellel teljesíti.
Azon OVB határozatok körét, amelyeket a Magyar Közlönyben közzé kell tenni, a Ve.
tételesen meghatározza, így az egyes választási eljárások összesített
eredményének kihirdetésén túl a 117. § (2) bekezdésben előírja, hogy „az
Országos Választási Bizottságnak az aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés
hitelesítésével kapcsolatos határozatát nyolc napon belül a Magyar Közlönyben
közzé kell tenni”. Ezt a szabályt a Ve. 131. §-a alapján országos népi
kezdeményezés aláírásgyűjtő ívére is alkalmazni kell. A kifogással érintett
határozat tárgya szerint nyilvánvalóan nem tartozik a Magyar Közlönyben
közzétételre kijelölt határozatok közé.
Az OVB álláspontja szerint az elektronikus információszabadságról szóló 2005.
évi XC. törvény 12/A. § (2) bekezdése nem a Ve.-ben közzétételre kijelölt
határozatok körét bővíti, hanem meghatározza, hogy azokat a Magyar Közlöny mely
részében kell megjelentetni. Ezt az értelmezést támasztja alá, hogy a Ve. 29/C.
§-ában megjelölt módon közölt és nyilvánosságra hozott határozatok tekintetében
a határozat meghozatalától számított három napos jogorvoslati határidőt ír elő.
Amennyiben ezeket a határozatokat nem a Ve.-ben meghatározott módon hozná
nyilvánosságra az OVB, hanem azokat csak a Magyar Közlönyben jelentetné meg, úgy
a megjelentetés nyomdai átfutása miatt nyilvánvalóan minden egyes választópolgár
elesne a jogorvoslat lehetőségétől, így a jelen határozat alapját jelentő
kifogás benyújtói is. E gondolatmenetet támasztja alá, hogy a Ve. 117. § (2)
bekezdésben és 131. §-ában meghatározott (a Magyar Közlönyben közzéteendő)
határozatok elleni 15 napos jogorvoslati határidő a Magyar Közlönyben való
közzétételtől számítódik.
II.
A határozat a Ve. 3. e) pontján, 29/C. §-án, 117. §-ának (2) bekezdésén, 131. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Dr. Halmai Gábor
az Országos Választási Bizottság
elnökhelyettese