Az Országos Választási Bizottság
57/2009. határozata

Az Országos Választási Bizottság – 2009. február 17-én megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. §-a (3) bekezdésének f) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a dr. F. J. és dr. G. K. magánszemélyek által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2009. február 20-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.

Indokolás

I.

A beadványozók 2009. február 14-én benyújtott kifogásukban sérelmezték, hogy az Országos Választási Bizottság 2009. február 4-i ülésén hozott, 37/2009. OVB számú határozatát nem tette közzé a Magyar Közlöny Határozatok Tárában. Ezért álláspontjuk szerint „a választópolgárok egy része nem értesülhetett a határozat meghozataláról, és ennek következtében nem élhetett a határozattal szembeni jogorvoslat előterjesztésének jogával”. Véleményük szerint az OVB ezzel megsértette az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény 12/A. § (2) bekezdésének rendelkezését, továbbá a Ve. 3. § d) és e) pontjában foglalt alapelveket, a Ve. 6. § (1) bekezdésében foglalt, a választási eljárás nyilvánosságára vonatkozó szabályt, valamint a Ve. 21. § (1) bekezdésében foglalt, a választás törvényességének biztosítására vonatkozó kötelezettséget. A beadványozók mindezek alapján kérték a jogszabálysértés tényének megállapítását, azt hogy az OVB tiltsa el saját magát a további jogsértéstől, kérik a 37/2009. OVB számú határozat soron kívüli közzétételét a Magyar Közlöny Határozatok Tárában és azt, hogy a határozat ellen az OVB biztosítsa a jogorvoslat benyújtásának lehetőségét.

A kifogás elbírálásával kapcsolatban az Országos Választási Bizottság álláspontja, hogy bár a tételes szabályok szerint eljárásra köteles, a jogorvoslatok pártatlan elbírálásának Ve. 3. § e) pontjában foglalt alapelvét sértheti, ha egy választási bizottságnak saját jogsértését kifogásoló beadványt kell elbírálnia.

A kifogás egyébként sem alapos.

A kifogásban megjelölt határozat országos népi kezdeményezés támogatására gyűjtött aláírások érvényessége ellenőrzésének eredményét állapította meg. E határozat közlésére a Ve. 29/C. § (1) bekezdése vonatkozik. Ugyanezen szakasz (5) bekezdése – a Ve. 6. § (1) bekezdésében meghatározott, a választási eljárás nyilvánossága elvének megfelelően – előírja továbbá a határozat nyilvánosságra hozatalát. Az OVB e kötelezettségét valamennyi határozata tekintetében – így ezen határozat esetében is - a döntés meghozatalának napján, a valasztas.hu honlapon történő közzététellel teljesíti.

Azon OVB határozatok körét, amelyeket a Magyar Közlönyben közzé kell tenni, a Ve. tételesen meghatározza, így az egyes választási eljárások összesített eredményének kihirdetésén túl a 117. § (2) bekezdésben előírja, hogy „az Országos Választási Bizottságnak az aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével kapcsolatos határozatát nyolc napon belül a Magyar Közlönyben közzé kell tenni”. Ezt a szabályt a Ve. 131. §-a alapján országos népi kezdeményezés aláírásgyűjtő ívére is alkalmazni kell. A kifogással érintett határozat tárgya szerint nyilvánvalóan nem tartozik a Magyar Közlönyben közzétételre kijelölt határozatok közé.

Az OVB álláspontja szerint az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény 12/A. § (2) bekezdése nem a Ve.-ben közzétételre kijelölt határozatok körét bővíti, hanem meghatározza, hogy azokat a Magyar Közlöny mely részében kell megjelentetni. Ezt az értelmezést támasztja alá, hogy a Ve. 29/C. §-ában megjelölt módon közölt és nyilvánosságra hozott határozatok tekintetében a határozat meghozatalától számított három napos jogorvoslati határidőt ír elő. Amennyiben ezeket a határozatokat nem a Ve.-ben meghatározott módon hozná nyilvánosságra az OVB, hanem azokat csak a Magyar Közlönyben jelentetné meg, úgy a megjelentetés nyomdai átfutása miatt nyilvánvalóan minden egyes választópolgár elesne a jogorvoslat lehetőségétől, így a jelen határozat alapját jelentő kifogás benyújtói is. E gondolatmenetet támasztja alá, hogy a Ve. 117. § (2) bekezdésben és 131. §-ában meghatározott (a Magyar Közlönyben közzéteendő) határozatok elleni 15 napos jogorvoslati határidő a Magyar Közlönyben való közzétételtől számítódik.

II.

A határozat a Ve. 3. e) pontján, 29/C. §-án, 117. §-ának (2) bekezdésén, 131. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.

Dr. Halmai Gábor
az Országos Választási Bizottság
elnökhelyettese