Az Országos Választási Bizottság
379/2008. határozata
Az Országos Választási Bizottság - a 2008. december 12-én megtartott ülésén - a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 105/A. § (4) bekezdésének b) pontjában foglalt hatáskörében eljárva a dr. G. K. magánszemély által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az
Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903
Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti
kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2008. december 15-én 16.00 óráig
megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi
szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is
eljárhat.
Indokolás
I.
A beadványozó magánszemély 2008. december 11-én fordult az Országos
Választási Bizottsághoz. Kifogásában sérelmezi, hogy "2008. december 10-én 15-16
óra közötti időben az OVB Ügyfélszolgálata részéről kiadásra került egy
választópolgár részére, (..) a 354/2008. (XII. 7.) határozat ellen az OVB-nél
benyújtott bírósági jogorvoslati kérelmének - egyes szövegezési részek
törlésével készített - másolata", annak ellenére, hogy ő, mint a felülvizsgálati
kérelem benyújtója, másolat kiadását írásban megtiltotta.
Álláspontja szerint a másolat készítője és más személy részére kiadója
megsértette a Ve. rendelkezését. Megállapítja, hogy a Ve. 6. §-ának (1)
bekezdése a választási bizottság működése és tevékenysége, valamint az általa
kezelt adatok tekintetében rendelkezik a nyilvánosságról. Kifejti továbbá, hogy
a "Bírósági Felülvizsgálat" cím alatt, a "Ve. 82-83. §-a szerinti eljárásban a
törvény nem teszi lehetővé a bírósági jogorvoslati kérelemről másolat készítését
és annak más személy részére történő kiadását. A bírósági jogorvoslati kérelem
elbírálása nem tárgyaláson és nem nyilvános eljárás keretében történik." A
beadványozó külön idézi a Ve. bírósági felülvizsgálat iránti kérelem, valamint
az ügy egyéb iratainak felterjesztéséről rendelkező 83. §-ának (6) bekezdését.
A kifogástevő vélelmezi továbbá a személyes adatok védelméről és a közérdekű
adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (a továbbiakban: Avtv.)
3. § (1) bekezdésének, valamint a választási eljárás nyilvánossága tárgyban
kiadott 9/1998. (V. 8.) OVB állásfoglalásnak a megsértését. Álláspontja szerint,
mivel másolat kiadását megtiltotta, felülvizsgálati kérelmének másolatát nem
lehetett volna kiadni.
Mindezek alapján kéri a jogsértés megállapítását, illetve a jogsértő eltiltását
a további jogsértéstől.
II.
Az Országos Választási Bizottság a kifogáshoz kapcsolódó tényállást az
alábbiak szerint állapította meg. A beadványozó, valamint a jelen kifogásban
hivatkozott másik választópolgár 2008. december 10-én külön-külön bírósági
felülvizsgálat iránti kérelmet nyújtott be a 354/2008. OVB számú határozat
ellen. A kérelmek benyújtása után 2008. december 10-én 15.00 óra után az
érintettek együttesen megjelentek az Országos Választási Irodánál, és kérték,
hogy részükre külön-külön az Iroda munkatársai a hivatkozott OVB határozat ellen
benyújtott jogorvoslati kérelmekről, illetve a kapcsolódó anyagokról másolatot
adjanak ki. Az Országos Választási Iroda az iratok másolataiból a magánszemélyek
személyes adatait kitörölte, majd a másolatokat kiadta.
A Ve. 6. § (1) A választási bizottságok működése és tevékenysége, valamint a
választási bizottságok rendelkezésére álló adatok - törvényben megállapított
kivétellel - nyilvánosak. A választási eljárás nyilvánossága nem sértheti a
szavazás titkosságát és a személyhez, valamint a személyes adatok védelméhez
fűződő jogokat.
A beadványozó véleménye szerint a Ve. 83. § (6) bekezdése kizárja a bírósági
felülvizsgálati eljárás során a Ve. 6. § (1) bekezdése szerinti nyilvánosságot,
így a választási bizottság számára az iratmásolat kiadásának lehetőségét. Az
Országos Választási Bizottság álláspontja szerint ezen hivatkozás nem helytálló,
hiszen az említett rendelkezés alapján csak az vizsgálható, hogy valamennyi
vonatkozó iratot a törvényes határidőben felterjesztettek-e az eljárásra
jogosult bírósághoz. Az OVB titkársági feladatait ellátó Országos Választási
Iroda nem a bírósági eljárásban vett részt, hanem az ügyben az OVB
rendelkezésére álló iratok terjedelmében végzett a Ve. 6. § (1) bekezdésében
előírt adatszolgáltatást, az Avtv. vonatkozó rendelkezéseinek betartásával.
A kifogástevő által megjelölt, a választási eljárás nyilvánossága tárgyban
kiadott 9/1998. (V. 8.) OVB állásfoglalás nem jogszabály, sérelmére hivatkozni
nem lehet, továbbá az OVB az állásfoglalást 2007. március 19-én hatályon kívül
helyezte (1/2007. (III. 19.) OVB), így jogértelmezési szerepe sincs.
Egyebekben önállóan az Avtv. 3. § (1) bekezdésével kapcsolatban az Országos
Választási Bizottság a beadványt nem vizsgálta. Az Avtv. a rendelkezés
megsértése esetén maga szab meg jogorvoslati lehetőséget, mikor a 17. § (1)
bekezdésében biztosítja a bírósági felülvizsgálatot. (Ezt az álláspontot
képviseli a Legfelsőbb Bíróság Kvk. IV.37.610/2008/4. számon hozott végzésének
indokolása is.) Megállapítható továbbá, hogy a beadványozó saját maga is csak
azzal támasztja alá személyes adatainak jogszerűtlen kiadását, hogy
felülvizsgálati kérelmét előzetesen teljes terjedelmében személyes adatnak
minősítette, és megtiltotta az abból való adatszolgáltatást. Mivel ez a saját
maga által támasztott tilalom mind az Avtv. személyes adatokra vonatkozó
rendelkezéseivel, mind a Ve. 6. § (1) bekezdésének a nyilvánosság biztosítására
vonatkozó szabályával ellentétes, alkalmatlan a vélelmezett jogszabálysértés
megalapozására.
Összegezve az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az a tény, hogy a
beadványozó önkényesen egész jogorvoslati kérelmét személyes adatnak
nyilvánítja, és megtiltja kiadását, nem alapoz meg jogsértést a nyilvános
eljárásban a törvény által előírt adatszolgáltatás teljesítése során, továbbá a
Ve. bírósági felülvizsgálatra vonatkozó rendelkezései nem gátolják a választási
bizottságnak a rendelkezésére álló adatokból a nyilvánosság biztosítására
irányuló aktusait (betekintés biztosítása, másolat kiadása, stb.).
Mindezek alapján a kifogást az Országos Választási Bizottság elutasítja.
III.
A határozat a Ve. 6. §-ának (1) bekezdésén, 78. §-ának (5) bekezdésén, 82-84. §-ain, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke