Az Országos Választási Bizottság
153/2008. (III. 14.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. § (3) bekezdésének b) pontjában foglalt hatáskörében eljárva a dr. M. K. magánszemély által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését megtagadja. A határozat ellen – a Magyar Közlönyben való közzétételét követő 15 napon belül – az Alkotmánybírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Nádor u. 2.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314.; fax: 06-1-441-1729).
Indokolás
I.
A beadványozó 2008. február 22-én nyújtotta be aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítés céljából. Az íven a következő kérdés szerepelt:
"Egyetért-e Ön azzal, hogy egészségbiztosítási szolgáltatást csak olyan egészségbiztosítási pénztárak nyújthassanak, amelyek a Magyar Állam kizárólagos tulajdonában vannak?"
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív hitelesítését részben azért tagadta meg, mert a kérdés félrevezető a választópolgárok számára. A kérdés azt sugallja, mintha a jelenlegi magyar egészségbiztosítási rendszerben kizárólag állami szervek nyújtanának egészségbiztosítási szolgáltatásokat, és figyelmen kívül hagyja, hogy az egészségbiztosításban – a kötelező egészségbiztosításon kívül – önkéntes egészségbiztosítási pénztárak és üzleti biztosítók is működnek.
Az Országos Választási Bizottság megállapította továbbá, hogy eredményes népszavazás esetén a jelenlegi vegyes jellegű, többszektorú egészségbiztosítási rendszernek a kezdeményezés szerinti átalakítása vagy a magán- ill. önkéntes biztosítók államosítását igényelné, vagy az egészségbiztosítási szolgáltatások állami monopóliummá nyilvánítását tenné szükségessé.
Az egészségbiztosítók államosítása – tekintettel arra, hogy a tulajdon teljes kártalanítás nélküli elvonása az Alkotmánnyal összeegyeztethetetlen – egyértelműen és igen nagy mértékben indukálna költségvetési kiadásokat. Ez olyan állami kötelezettségvállalást tenne szükségessé, mely közvetlen összefüggésben áll, ebből következően közvetlenül kihat az államháztartás központi költségvetési vagy társadalombiztosítási alrendszerének kiadási oldalára. A kérdés tehát ebben az esetben – összhangban az Alkotmánybíróság 59/2004. (XII. 14.) AB döntésével az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjában foglalt tilalomba ütközik.
Eredményes népszavazás esetén a törvényalkotó az államosítás helyett elrendelheti az egészségbiztosítási szolgáltatások állami monopóliumát is. Egy ilyen tartalmú törvényi szabályozás azonban ellentétes az Európai Közösségek létrehozásáról szóló Római Szerződés rendelkezéseivel, különösen a szolgáltatások és a tőke szabad áramlására vonatkozó szabályaival. Az uniós szabályozás ugyanis nem teszi lehetővé az egészségbiztosítási piac ilyen jellegű tagállami korlátozását.
II.
A határozat az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény 2. §-án, 10. §-ának b) és c) pontjain, 13. §-ának (1) bekezdésén, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2008. március 14.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke