Az Országos Választási Bizottság
56/2008. (II. 15.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. §-a (3) bekezdésének h) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a S. M. magánszemély által benyújtott fellebbezés tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a fellebbezést elutasítja és a Hajdú-Bihar Megyei Területi Választási Bizottság 3/2008. (II. 11.) TVB határozatát - indokolásának kiegészítésével - helybenhagyja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Roosevelt tér 1-3.; levélcím: 1903 Budapest, Pf. 314; fax: 06-1-441-1729). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2008. február 18-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.

Indokolás

I.

A beadványozó 2008. február 8-án nyújtott be kifogást a Hajdú-Bihar Megyei Területi Választási Bizottsághoz, melyben kérte annak megállapítását, hogy Tarlós István, a Fidesz-MPSZ "Szociális népszavazás 2008" kampányának vezetője, valamint Rácz Róbert, a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Közgyűlésének elnöke 2008. február 5-i sajtótájékoztatójukkal megsértették a Ve. 3. §-ának d) pontjában foglalt jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvét, és a Ve. 43. §-ának (2) bekezdését, amely szerint "állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben választási kampányt folytatni, választási gyűlést tartani tilos, kivéve az ötszáznál kevesebb lakosú településen, feltéve, hogy más közösségi célú épület nem áll rendelkezésre". Indokolása szerint az Észak-Alföldi Regionális Közigazgatási Hivatal elhelyezésére szolgáló épületben tartott sajtótájékoztatóval, amelyen Tarlós István és Rácz Róbert a népszavazás kérdéseivel kapcsolatban is kifejtették a Fidesz-MPSZ álláspontját, illetve azt "népszerűsítették, magyarázták, álláspontjuk elfogadottságát növelni igyekeztek", megsértették a Ve. idézett rendelkezéseit. Külön hivatkozott arra a tényre, hogy Tarlós István minden nyilvános megjelenése, szereplése - kampányvezetői minőségéből kifolyólag - kampányeseménynek minősül.

A Hajdú-Bihar Megyei Területi Választási Bizottság 3/2008. (II. 11.) TVB számú határozatával a kifogást elutasította. Indokolásában kifejtette, hogy a sajtótájékoztatóról szóló tévéhíradás, illetve a sajtótájékoztató meghívója nem támasztja alá, hogy a sajtótájékoztató kampányesemény lett volna. A bizottság által megtekintett felvétel szerint a sajtótájékoztatón nem ismertettek és nem népszerűsítettek választási programot, választási gyűlésen való részvételre nem hangzott el felhívás, illetve a népszavazással kapcsolatos választási plakát sem került felhasználásra. Mindezek alapján nem folytattak a Ve. 149. §-ának o) pontja szerinti kampánytevékenységet. A TVB azt sem tartotta megalapozottnak, hogy - figyelemmel az 5/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalásban foglaltakra - Tarlós István valamennyi nyilvános megjelenése a választási kampány részének tekinthető.

A kifogás benyújtója a határozat ellen fellebbezést nyújtott be 2008. február 14-én az Országos Választási Bizottsághoz. Beadványában kérte a jogsértés megállapítását, a jogsértők eltiltását a további jogsértéstől. Álláspontja szerint a Hajdú-Bihar Megyei Területi Választási Bizottság a bizonyítási eljárást nem megfelelően folytatta le, hiszen "a sajtótájékoztató meghívójának beszerzése nem (volt) elégséges a tényállás pontos, objektív feltárásához". A "meghívó csak egy jövőbeni eseményre vonatkozik, de a ténylegesen megtörtént esemény (sajtótájékoztatón elhangzottak) tartalmi, érdemi, tételes megvizsgálására, áttekintésére alkalmatlan". Véleménye szerint az általa eddig és újonnan becsatolt bizonyítékok "bizonyítják azt, hogy a sajtótájékoztatóra a megyeháza egyik üléstermében került sor.", illetve azt, hogy "az ott elhangzottak választási kampánycselekménynek minősülnek, mivel Tarlós István és Rácz Róbert ismertette, magyarázta, népszerűsítette a Fidesz-MPSZ népszavazással kapcsolatos álláspontját".

II.

Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a fellebbezés nem alapos.
A Területi Választási Bizottság érdemben helyes döntésének indokolásában elmulasztotta annak megállapítását, hogy a beadványozó tévesen hivatkozik a választási eljárás alapelveinek sérelmére. A választási eljárás konkrét szabályának megsértése önmagában ellentétes a rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvével. A választási alapelv megsértése ezért csak akkor állapítható meg, ha a sérelmezett tevékenység formálisan jogszerű, illetve nem sért konkrét rendelkezést, azonban az eset más körülményeire tekintettel mégsem tekinthető rendeltetésszerű joggyakorlásnak.

Az Országos Választási Bizottság megállapítja továbbá, hogy a TVB határozatának indokolásában nem tért ki a kifogásban érintett Rácz Róbert tevékenységére, akivel kapcsolatban a kifogástevő konkrét jogsértést, illetve arra nézve konkrét bizonyítékot nem jelölt meg, így vonatkozásában szintén a kifogás elutasításának van helye.

Egyebekben az Országos Választási Bizottság a Hajdú-Bihar Megyei TVB 3/2008. (II. 11.) TVB határozatát, annak helyes indokaira tekintettel helybenhagyja.

III.

A határozat a Ve. 3. §-án, 43. §-ának (2) bekezdésén, 149. §-ának o) pontján, 81. §-a (4) bekezdésének a) pontján, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.

Budapest, 2008. február 15.

Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke