3/2008. (II. 12.) OVB állásfoglalás

a kampánycélú adatszolgáltatásról az országos népszavazáson

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. § (3) bekezdés a) pontjában írt hatáskörében az országos népszavazáson való kampánycélú adatszolgáltatással kapcsolatban az alábbi

állásfoglalást

adja ki.

Ve. 45. § (1) A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartását kezelő központi szerv a névjegyzékben szereplő választópolgárok családi és utónevét, valamint lakcímét a jelölteknek, jelölő szervezeteknek kérésükre, díjfizetés ellenében, azonos feltételek mellett a szavazás napja előtti 20. napot követően átadja. A szolgáltatás nem, életkor vagy lakcím szerinti csoportosításban is igényelhető.

(2) A közszemlére tett névjegyzék másolatát a helyi választási iroda vezetője a jelölt, jelölő szervezet által írásban bejelentett igény alapján díjfizetés ellenében, azonos feltételek mellett, a szavazás napja előtti 20. napot követően – legfeljebb szavazóköri bontásban – a jelölt, jelölő szervezet számára átadja.

(3) Az (1) és (2) bekezdés alapján teljesített adatszolgáltatás adatait kizárólag a választási kampány céljára lehet felhasználni. Egyéb célú felhasználásuk, jogosulatlan személynek, szervezetnek, más jelöltnek vagy jelölő szervezetnek történő átadásuk tilos. Az adatszolgáltatás adatait a szavazás napján meg kell semmisíteni, és az erről készült jegyzőkönyvet három napon belül át kell adni az adatszolgáltatónak.

(4) A választási kampány céljára a helyi választási iroda vezetőjén, továbbá a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartását kezelő központi szervén kívül a jelöltek, jelölő szervezetek számára más állami vagy önkormányzati szerv a saját nyilvántartásaiból személyes adatot nem szolgáltathat ki.

A Ve. 116. §-a a törvény I-X. fejezeteinek rendelkezéseit, – így a kampánycélú adatszolgáltatásról szóló 45. §-t – az országos népszavazásról szóló XIII. fejezetben foglalt eltérésekkel rendeli alkalmazni.

A népszavazási eljárásra vonatkozóan a Ve. különös eljárási szabályai nem határozzák meg a „jelölt és jelölő szervezet” speciális fogalmát a kampánycélú adatszolgáltatás tekintetében. Az Országos Választási Bizottság a 2/2003. (II. 21.) OVB számú állásfoglalásában már értelmezte – az Alkotmány által kiírt országos népszavazásra specifikálva – a Ve. 45. §-ának személyi hatályát.

Az Alkotmány által kiírt, valamint az egyéb kezdeményezés alapján kitűzött népszavazások eljárási rendje a Ve. alapján azonos. Erre tekintettel – a Ve. 45. §-ában foglaltak szerint – a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala a névjegyzékben szereplő választópolgárok családi és utónevét, valamint lakcímét, illetőleg a helyi választási iroda vezetője a közszemlére tett névjegyzék másolatát – kérelemre, díjfizetés ellenében – minden, Magyarországon bejegyzett és nyilvántartott pártnak és társadalmi szervezetnek valamennyi országos népszavazási eljárás során köteles átadni.

Budapest, 2008. február 12.

 

Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke