Főoldal / OVB / Állásfoglalások
1/2005. (V. 12.) OVB állásfoglalás
az országos népszavazás és népi kezdeményezés támogatására gyűjtött aláírások
érvényességéről
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. §-a (2) bekezdésének a) pontjában
írt hatáskörében az országos népszavazás és népi kezdeményezés támogatására
gyűjtött aláírások érvényességéről az alábbi
állásfoglalást
adja ki.
Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény
4. §-ának (1) bekezdésében foglaltak szerint az Országos Választási Bizottság
gondoskodik a népszavazás kitűzésére irányuló állampolgári kezdeményezés,
illetőleg a népi kezdeményezés aláírásainak ellenőrzéséről.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 118 §-ának (2) bekezdése
értelmében az aláírásgyűjtésre a 46. § (2) és (4) bekezdése, a 48. §, az 50. §
(1) bekezdésének c) pontja és (2) bekezdése, valamint az 54. §, az 59. § és a
60. § rendelkezéseit a XIII. fejezetben foglalt eltérésekkel megfelelően
alkalmazni kell.
Az 54. § (1)-(2) bekezdéseire tekintettel az ajánlásokat az illetékes választási
bizottságnak ellenőriznie kell. Az ajánlások ellenőrzése pedig a számszerűség, a
törvény 46. § (2) bekezdésében és az 50. § (1) bekezdésének a)-b) pontjában,
valamint (2)-(3) bekezdésében foglaltak ellenőrzését, továbbá az ajánlószelvényt
átadó választópolgárok azonosítását jelenti.
Az 50. § (1) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint érvénytelen az az
ajánlás, amelyet nem a 47. § (2) bekezdése szerint kitöltött ajánlószelvényen
adtak le.
A 47. § (2) bekezdése szerint a választópolgárokhoz eljuttatott ajánlószelvény
tartalmazza a választás megnevezését. Az ajánló választópolgár az
ajánlószelvényre rávezeti családi és utónevét, lakcímét, személyi azonosítóját,
az ajánlott személy családi és utónevét, a jelölő szervezet nevét, illetőleg a
független jelölés tényét.
A 118. § (4) bekezdése szerint az aláírásgyűjtő íveken a saját kezű aláírás
mellett - az aláírás hitelességének ellenőrzése céljából - fel kell tüntetni a
kezdeményező olvasható családi és utónevét, lakcímét, valamint személyi
azonosítóját.
A 119. § (1) bekezdése alapján az aláírások ellenőrzése az érvényesnek
tekinthető aláírások számának statisztikai és matematikai módszerekkel történő
megállapítását jelenti a népszavazás-kezdeményezést aláíró választópolgárok
adatainak a személyiadat- és lakcímnyilvántartás, továbbá a választójoggal nem
rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartása adatainak felhasználásával. Ha az
alkalmazott statisztikai és matematikai módszer nem valószínűsíti a kellő számú
érvényes aláírás meglétét, akkor az aláírások ellenőrzését az aláírások tételes
vizsgálatával kell folytatni mindaddig, amíg a kezdeményezés érvényessége vagy
érvénytelensége kétséget kizáróan meg nem állapítható.
A törvény 149. §-ának q) pontjába foglaltak szerint lakóhely: annak a lakásnak
vagy ennek hiányában - a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgár
kivételével - szükségből használt helyiségnek, szálláshelynek a címe, amelyet a
választópolgár életvitelszerűen otthonául használ, amennyiben azt a személyiadat-
és lakcímnyilvántartásba lakcímként bejelentette.
Az Alkotmánybíróság 2/1990. (II. 18.) AB számú határozatában - az országgyűlési
választási eljárás során gyűjtött ajánlószelvényekre vonatkozóan -
megállapította: "Kétségtelen, hogy az ajánlási szelvényen több olyan adat
található, amelyek alapján külön-külön is meg lehet állapítani a választópolgár
kilétét. Ám ez az adott esetben, az Alkotmánybíróság megítélése szerint, nem
tekinthető indokolatlan "túlbiztosításnak", hanem a választások törvényességét
szolgáló garancia, hiszen ily módon egy azonosító adat - pl. a személyi szám -
illetéktelen személy tudomására jutása és jogosulatlan felhasználása esetén is
viszonylag nagy biztonsággal ki lehet deríteni az ajánló szelvény
meghamisítását."
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy ez az elv irányadó az
aláírásgyűjtés során is, és ez biztosítja azt, hogy a kérdést támogató
választópolgár valóban az, aki az ívet aláírta.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint az országos népszavazás és
népi kezdeményezés támogatására irányuló aláírásgyűjtés során a
választópolgárnak a törvényi rendelkezések értelmében az aláírás hitelességének
ellenőrzése céljából fel kell tüntetnie olvasható családi és utónevét, lakcímét,
valamint személyi azonosítóját.
A hitelesítéshez felhasznált személyes adatok tekintetében a törvényi
szabályozás eltérést nem enged, ezért azokat minden egyes, a kezdeményezést
támogató választópolgárnak hiánytalanul fel kell tüntetnie. Az aláírások
ellenőrzése során ezért csak azt az aláírást lehet hitelesként elfogadni, amely
mellett a lakcím, a személyi azonosító, illetve a családi és utónév teljes
körűen és olvashatóan fel van tüntetve.
A hiányos illetve olvashatatlanul feltüntetett adatok az aláírás hitelesítését
nem teszik lehetővé, ezért érvényes aláírásnak sem minősíthetők.
Budapest, 2005. május 12.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
Vissza a főoldalra