Főoldal / OVB / Határozatok
Az Országos Választási Bizottság
18/2005. (V. 12.) határozata
Az Országos Választási Bizottság az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a
továbbiakban: Nsztv.) 4. § (1) bekezdésében foglalt hatáskörében eljárva a
Zempléni Településszövetség országos népi kezdeményezésének tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy
a Zempléni Településszövetség 140/2004. (XI. 22.) OVB határozattal hitelesített
országos népi kezdeményezésre irányuló kérdésének támogatására összegyűjtött
érvényes aláírások száma nem éri el az Alkotmány 28/D. §-ában meghatározott, az
országos népi kezdeményezés eredményességéhez szükséges számot.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett kifogást lehet benyújtani az Országos Választási
Bizottságnál. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2005. május
15-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.
Indokolás
I.
Az Országos Választási Bizottság a 140/2004. (XI.
22.) OVB határozatával hitelesítette a Zempléni Településszövetség által
kezdeményezett országos népi kezdeményezés aláírásgyűjtő ívét. A Zempléni
Településszövetség képviselői 2005. február 11-én benyújtották az Országos
Választási Bizottság elnökéhez az aláírásgyűjtő íveket. Az Országos Választási
Bizottság 10/2005. (II. 15.) OVB határozatával elrendelte az aláírások
ellenőrzését, és az Országos Választási Iroda által előterjesztett jelentés
alapján 13/2005. (III. 24.) OVB számú határozatával megállapította, hogy a népi
kezdeményezés támogatására összegyűjtött érvényes aláírások száma nem éri el az
Alkotmány 28/D. §-ában meghatározott, az országos népi kezdeményezés
eredményességéhez szükséges számot. A határozat ellen a Zempléni
Településszövetség a törvényes határidőn belül kifogást nyújtott be, amely
alapján a Legfelsőbb Bíróság 2005. március 31-én hozott Kvk.III.37.134/2005/2.
számú végzésével megsemmisítette az Országos Választási Bizottság 13/2005. (III.
24.) OVB számú határozatát, és az aláírások tételes vizsgálatával történő
ellenőrzését rendelte el, melynek az Országos Választási Bizottság 17/2005. (IV.
5.) OVB számú határozatával eleget tett.
Az aláírások számbavételekor megállapítást nyert, hogy az ellenőrzésre átadott
60. 079 aláírás közül 1.246 aláírás az aláírást gyűjtő által nem aláírt íven
került átadásra, illetve az aláíró hibásan, hiányosan feltüntetett adatait az
aláírást gyűjtő törölte. A fennmaradó 58.833, ellenőrzésre került aláírásból
6.741 a személyi azonosítóban, 5.745 a név, illetve lakcím adatokban szereplő
hiba miatt nem bizonyult megfelelőnek.
II.
Az aláírások ellenőrzése során a Zempléni
Településszövetség az aláírások ellenőrzésével kapcsolatban az alábbi
észrevételeket tette.
A Zempléni Településszövetség képviselői az ellenőrzés során kifogásolták
azoknak az aláírásoknak az érvénytelenné nyilvánítását, amelyek esetében a
lakcímadatok hiányosan voltak feltüntetve, külön kiemelve azokat az eseteket,
ahol a település megnevezése helyett csupán ismétlőjelet használtak. Hasonló
kifogást fogalmaztak meg azokban az esetekben, ahol az olvasható név nem volt
egyértelmű, de az egyéb adatok ellenőrzését követően azt be lehetett
azonosítani, figyelemmel arra, hogy az olvashatóságot ki-ki saját adottságai
szerint tudja csak biztosítani.
Álláspontjuk szerint az olvasható név, a személyi azonosító, valamint a lakcím
helyes feltüntetése nem önmagában a megfelelőség miatt történik, hanem kizárólag
az aláírások hitelességének ellenőrzése céljából, ami azt is jelenti, hogy
amennyiben ezek közül valamely adatból, vagy ezek többségéből kétséget kizáróan
megállapítható az aláíró személyazonossága, akkor aláírását hitelesnek kell
elfogadni. A kezdeményező kifejtette továbbá azon véleményét, hogy az aláírások
ellenőrzése során az adatoknak nem szükséges soronként önmagukban megfelelőknek
lenniük, hanem az ellenőrzésnek egy adott aláírásgyűjtő ívre kell egy egységként
tekintenie. Ebben az esetben ugyanis kikövetkeztethető a településnév, amelyre
az ívek alján sok esetben már csak ismétlőjellel utalnak.
A kezdeményező álláspontjának összegzése szerint a személyiadat- és
lakcímnyilvántartást, az aláírásgyűjtő ív egészét, valamint az aláíró adatait
egy egységként kellene kezelni olyan módon, hogy a nem lényegesen hiányos, de a
személyiadat- és lakcímnyilvántartással javarészt szinkronban levő adatsorokat
érvényesnek kellene elfogadni.
III.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy
a Ve. 118. § (4) bekezdésében foglaltak szerint "az aláírásgyűjtő íveken a saját
kezű aláírás mellett - az aláírás hitelességének ellenőrzése céljából - fel kell
tüntetni a kezdeményező olvasható családi és utónevét, lakcímét, valamint
személyi azonosítóját".
Az idézett törvényi rendelkezés az Országos Választási Bizottság álláspontja
szerint nem ad lehetőséget az ellenőrzés során annak mérlegelésére, hogy a
kívánt személyes adatok milyen hibák és hiányosságok mellett fogadhatók el. A
személyes adatok feltüntetése nem csak a személyazonosság megállapíthatóságának
mértékéig, hanem az aláírás hitelességének igazoltságáig szükségesek, amely
célra csak hiánytalan és a törvényben meghatározott módon való feltüntetésük
esetén alkalmasak.
Az Országos Választási Bizottság az egy íven szereplő személyes adatok
összefüggésével kapcsolatban megállapítja, hogy a kezdeményező aláírása,
valamint a mellette szereplő személyes adatai kizárólag a népi kezdeményezésben
megjelölt kérdéssel vannak jogilag releváns kapcsolatban. A kezdeményező
személyes adatai csak saját aláírásának hitelességét biztosítják, más
kezdeményező aláírásának hitelesítésére nem szolgálhatnak. Az íven szereplő
adatsor, valamint a mellette lévő aláírás zárt egységként kezelendő, a hiteles
aláírás érvényességét kizárólag az aláírásgyűjtő ív egyéb hibája - hitelesítési
záradék hiánya, az aláírást gyűjtő polgár az ívet nem írta alá, stb. - zárhatja
ki. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy az aláírás mellől hiányzó adatokat más
adatsorokból következtetés útján pótolni, s ilyen módon az aláírást hitelesként
elfogadni nem lehet.
A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az
ellenőrzés során jogszerűen, a törvényi rendelkezésekkel összhangban minősültek
érvénytelennek mindazok az aláírások, ahol a szükséges személyes adatok nem
teljes körűen, vagy nem a törvényben meghatározott módon kerültek feltüntetésre.
Az Alkotmány 28/D. §-a értelmében országos népi kezdeményezést legalább 50.000
választópolgár nyújthat be. A benyújtott aláírások tételes ellenőrzése alapján
megállapítható, hogy 46. 347 a minden szempontból megfelelő aláírások száma, ami
nem éri el az országos népi kezdeményezés eredményességéhez szükséges számot.
IV.
A határozat az Alkotmány 28/D. §-án, az Nsztv. 4.
§-ának (1) bekezdésén, a Ve. 2. §-ának g) pontján, 118. §-ának (4) és (5)
bekezdésein, 119. §-án, 131. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 77.
§-ának (2) és (3) bekezdésein, 78. §-ának (1) és (4) bekezdésein, valamint 80.
§-ának (4) bekezdésén alapul.
Budapest, 2005. május 12.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
Vissza a főoldalra