Főoldal / OVB / Állásfoglalások
5/2002. (2. 7.) OVB állásfoglalás
A választási kampány résztvevői tárgyában
Az Országos Választási Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi 100. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. §
(2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az alábbi
állásfoglalást
adja ki:
Az Alkotmány 3. § (3) bekezdése szerint a pártok közhatalmat közvetlenül
nem gyakorolhatnak. Ennek megfelelően egyetlen párt sem irányíthat semmiféle
állami szervet. A pártok és a közhatalom szétválasztása érdekében törvény
határozza meg azokat a tisztségeket, közhivatalokat, amelyeket párt tagja
vagy tisztségviselője nem tölthet be.
Az Alkotmány 61. § (1) bekezdése kimondja, hogy a Magyar Köztársaságban
mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a
közérdekű adatokat megismerje, illetőleg terjessze.
A Ve. 2. § alapján a választási eljárási törvényt kell alkalmazni:
a) az országgyűlési képviselők választására,
b) a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a helyi
kisebbségi önkormányzatok tagjainak a választására,
c) az országos és a helyi népszavazásra,
d) az országos és a helyi népi kezdeményezésre, továbbá
e) azokra a választási eljárásokra, amelyekre e törvény alkalmazását
jogszabály elrendeli [az a)-e) pontban foglaltak együtt: választás].
A Ve. 3. § szerint a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a
választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi
alapelveket:
a) a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás megakadályozása,
b) önkéntes részvétel a jelölésben, a választási kampányban, a szavazásban,
c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,
d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,
e) jogorvoslat lehetősége és pártatlan elbírálása,
f) a választás eredményének gyors és hiteles megállapítása.
A Ve. 34. § (2) bekezdése alapján az Országos Választási Bizottság
a) állásfoglalást ad ki a választással kapcsolatos jogszabályok egységes
értelmezése és az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében; az állásfoglalás
ellen jogorvoslatnak helye nincs; az állásfoglalást a Magyar Közlönyben közzé
kell tenni,
b) dönt a listák és az azokon szereplő jelöltek, a jelölő szervezetek
nyilvántartásba vételéről, illetőleg elutasításáról,
c) kisorsolja a listák sorszámát,
d) jóváhagyja az országos népszavazás szavazólapjainak adattartalmát,
e) dönt a benyújtott kifogásról,
f) megsemmisíti a szavazás eredményét, ha olyan törvénysértést állapít
meg, amely azt érdemben befolyásolta,
g) megállapítja, hogy mely jelölő szervezetek érték el a törvényben
meghatározott mértékű %-os szavazathatárt,
h) megállapítja, hogy az országosan összesített töredékszavazatok alapján
az országos listák jelöltjei közül kik szereztek mandátumot,
i) kiadja a mandátumot szerzett képviselőknek a megbízólevelet,
j) megállapítja és közzéteszi a választás országosan összesített eredményét,
k) kitűzi az időközi országgyűlési képviselőválasztást, és megállapítja
annak naptár szerinti határnapjait,
l) a tudomására jutott törvénysértés esetén kezdeményezi a hatáskörrel
rendelkező szerv döntését,
m) beszámol az Országgyűlésnek az országgyűlési képviselők, valamint az
önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választásáról,
továbbá az országos népszavazásról,
n) eljár mindazokban az ügyekben, melyeket törvény a hatáskörébe utal.
A Ve. 40. § (1) bekezdése értelmében a választási kampány a választás
kitűzésétől a szavazást megelőző nap 0 óráig tart.
A Ve. 92. § (3) bekezdése szerint a választásra fordított állami és más
pénzeszközök felhasználását az Állami Számvevőszék a választás második
fordulóját követő egy éven belül az országgyűlési képviselethez jutott
jelölő szervezetek és független jelöltek tekintetében hivatalból, egyéb
jelölő szervezetek és független jelöltek tekintetében más jelölt, jelölő
szervezet kérelmére ellenőrzi. Az ellenőrzés iránti kérelmet a választás
második fordulóját követő 3 hónapon belül lehet benyújtani. A kérelemhez
bizonyítási indítványt kell csatolni.
A Ve. 149. § o) pontja alapján a választási kampány: választási program
ismertetése, jelölt, lista, jelölő szervezet népszerűsítése, választási
gyűlés szervezése, plakát elhelyezése, önkéntesek igénybevétele.
Az Alkotmány hivatkozott 3. § (3) bekezdése rendelkezik a pártok és a közhatalom
szétválasztásáról, arról, hogy a pártok közhatalmat közvetlenül nem
gyakorolhatnak, egyetlen párt sem irányíthat semmiféle állami szervet. Az
Alkotmány 61. § (1) bekezdése egyidejűleg kimondja, hogy mindenkinek joga
van arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje.
A Ve. 3. § szerint, az ott meghatározott alapelveket a Ve. tárgyi hatálya alá
tartozó választásban (Ve. 2. § a) - e) pontok) érintett résztvevőknek
kell érvényre juttatniuk.
A Ve. VI. fejezetében szabályozott választási kampány (Ve. 40-45. §) a Ve.
tárgyi hatálya alá tartozó eljárás része.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Ve. szervi hatálya
alá nem tartozó állami szervek - például az Országgyűlés, a Kormány és
más közigazgatatási szervek, a bírói ügyészi szervek stb.- nem résztvevői
a Ve. tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárásnak. A Ve. szervi hatálya
alá nem tartozó állami szervek feladat- és hatáskör gyakorlása, tevékenysége
nem tartozik a Ve. által szabályozott választási eljárás körébe. Ezért
az állami szervek hatáskörének és feladatkörének gyakorlása, működése
nem sorolható a Ve. 149. § o) pontban meghatározott és 40-45. §ban szabályozott
választási kampány körébe, s kampánycselekménynek sem minősíthető.
Az Országos Választási Bizottság nem rendelkezik hatáskörrel a választásra
fordított állami és más pénzeszközök felhasználásának ellenőrzésére
nézve. E pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése a Ve. 92. § (3)
bekezdésében meghatározott állami szerv hatásköri jogosítványa.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
Vissza a főoldalra