Főoldal / OVB / Állásfoglalások
Az Országos Választási Bizottság
19/2002. (4. 18.) OVB állásfoglalása
a szavazás titkosságának egyes kérdéseiről
Az Országos Választási Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi 100. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. §
(2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az alábbi
állásfoglalást
adja ki:
Az Alkotmány 71. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési képviselőket,
valamint a helyi önkormányzati képviselő-testület tagjait, továbbá a polgármestert
és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok általános és egyenlő
választójog alapján, közvetlen és titkos szavazással választják.
Az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi 34. törvény
(a továbbiakban: Vjt.) 1. és 3. §ai szerint a választójog általános és
egyenlő, a szavazás közvetlen és titkos. A választójog gyakorlása a választópolgár
szabad elhatározásán alapul.
A Ve. 3. § a)-d) pontjai a következőket írják elő:
"A választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban
érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi alapelveket:
a) a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás megakadályozása,
b) önkéntes részvétel a jelölésben, a választási kampányban, a szavazásban,
c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,
d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás."
A Ve. 41. § alapján a kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok
választói akaratának befolyásolása, így különösen: a választópolgárok
számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás
(szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital adása), pártjelvények,
zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak
osztogatása, választási plakát (a továbbiakban: plakát) elhelyezése, a választói
akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus
vagy más úton.
A Ve. 45. § (1)-(3) bekezdései kimondják:
"(1) A személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala a névjegyzékben
szereplő választópolgárok családi és utónevét, valamint lakcímét a jelölteknek,
jelölő szervezeteknek kérésükre, díjfizetés ellenében, azonos feltételek
mellett a szavazás napja előtti 20. napot követően átadja. A szolgáltatás
nem, életkor vagy lakcím szerinti csoportosításban is igényelhető.
(2) A közszemlére tett névjegyzék másolatát a helyi választási iroda
vezetője a jelölt, jelölő szervezet által írásban bejelentett igény
alapján díjfizetés ellenében, azonos feltételek mellett, a szavazás napja
előtti 20. napot követően - legfeljebb szavazóköri bontásban - a jelölt,
jelölő szervezet számára átadja.
(3) Az (1)-(2) bekezdés alapján teljesített adatszolgáltatás adatait kizárólag
a választási kampány céljára lehet felhasználni. Egyéb célú felhasználásuk,
jogosulatlan személynek, szervezetnek, más jelöltnek vagy jelölő
szervezetnek történő átadásuk tilos. Az adatszolgáltatás adatait a szavazás
napján meg kell semmisíteni, és az erről készült jegyzőkönyvet három
napon belül át kell adni az adatszolgáltatónak."
A Ve. 59. § (1) és (3) bekezdése, valamint 60. §a szerint az ajánlószelvényekről
másolatot készíteni tilos. Nem tekinthető másolatnak a jelölés érvényességének
megállapítása céljából vezetett technikai nyilvántartás. Az ajánlószelvényeket,
valamint a technikai nyilvántartást az illetékes választási iroda a szavazás
napján megsemmisíti. A jelöltnek a be nem nyújtott ajánlószelvényeket a
benyújtásukra rendelkezésre álló határidő lejártát követő három
napon belül meg kell semmisítenie, s erről jegyzőkönyvet kell készítenie.
A jegyzőkönyvet három napon belül a választási bizottságnak át kell
adni.
Az OVB a hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján megállapítja, hogy a
választói névjegyzék a szavazás napján kizárólag a választópolgárok választásra
vonatkozó joga gyakorlásának biztosítására és a rendeltetésszerű
joggyakorlás ellenőrzésére szolgál. A választói névjegyzék semmilyen más
nyilvántartási rendszerrel nem kapcsolható össze.
A szavazás titkossága Alkotmányban és Vjt.ben foglalt alapelvének, valamint
a Ve. 3. §ában meghatározott alapelveknek – különösen a szavazásban
való önkéntes részvétel, illetve a jóhiszemű és rendeltetésszerű
joggyakorlás elvének – súlyos sérelmét valósítja meg, ha a választási
névjegyzék alapján bárki hozzáférhetővé tesz olyan adatokat, amelyek a
szavazati jogukat gyakorolt, illetőleg a szavazni jogosult, de még meg nem
jelent választópolgárok személyére vonatkoznak.
Ennek alapján tilalmazott minden olyan magatartás, amely bármilyen módon
(telefon, egyéb távközlési eszköz stb.) az említett adatokról arra nem
jogosult szerveknek, szervezeteknek, személyeknek tájékoztatást ad.
Budapest, 2002. április 18.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
Vissza a főoldalra