Főoldal / OVB / Állásfoglalások
Az Országos Választási Bizottság
13/2002. (4. 2.) OVB állásfoglalása
a kampánycsend egyes kérdéseiről
Az Országos Választási Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi 100. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34.§ (2)
bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az alábbi
állásfoglalást
adja ki:
Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) az azonos témakörben
meghozott, 11/1998. (5. 18.) OVB számú állásfoglalásban írottak teljes
fenntartása mellett, ugyanakkor figyelemmel a választási szervek hivatalos
helyiségeiben (így különösen a szavazóhelyiségekben) és tagjai által
használható jelvények, kitűzők, zászlók és egyéb jelképek egyes kérdéseiben
az alábbiak szerint foglal állást.
A Ve. 21.§ (1) bekezdése szerint a választási bizottságok a választópolgárok
független, kizárólag a törvénynek alárendelt szervei, amelyeknek elsődleges
feladata a választási eredmény megállapítása, a választások tisztaságának,
törvényességének biztosítása, a pártatlanság érvényesítése és szükség
esetén a választás törvényes rendjének helyreállítása. A 30.§ (2)
bekezdése a) pontja alapján a szavazatszámláló bizottság gondoskodik a
szavazás törvényes lebonyolításáról.
A Ve. 35.§ (1) bekezdése arról rendelkezik, hogy a választási irodák a választások
előkészítésével, szervezésével, lebonyolításával, a választópolgárok,
a jelöltek és a jelölő szervezetek pártsemleges tájékoztatásával, választási
adatkezeléssel, a technikai feltételek megteremtésével, a törvényes feltételek
meglétének és a szakmai szabályok betartásának ellenőrzésével összefüggő
állami feladatot ellátó szervek.
A Ve. 41.§a szerint: "A kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok
választói akaratának befolyásolása, így különösen: a választópolgárok
számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás
(szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital adása), pártjelvények,
zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak
osztogatása, választási plakát (a továbbiakban: plakát) elhelyezése, a választói
akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus
vagy más úton."
A Ve. 62.§ (1) bekezdése alapján a szavazóhelyiség nem lehet olyan épületben,
amely a jelölt vagy a jelölő szervezet használatában van. A 65.§ (2)
bekezdése szerint a szavazatszámláló bizottság elnöke felelős azért,
hogy a szavazás napján a szavazóhelyiségben és környékén a rendet
fenntartsák; a rend fenntartására tett intézkedése mindenkire kötelező.
A Magyar Köztársaság Alkotmányának 76.§ (1) bekezdése rögzíti, hogy a
Magyar Köztársaság zászlaja három, egyenlő szélességű piros, fehér és
zöld színű vízszintes sávból áll.
A Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a Magyar Köztársaságra utaló
elnevezésnek a használatáról szóló 1995. évi 83. törvény 5/A.§ (1)
bekezdés a) pontja arról rendelkezik, hogy azokon a középületeken, illetőleg
középületek előtt, amelyeket az állam és a helyi önkormányzatok választott
testületei, közigazgatási feladatokat ellátó szervei, valamint az állam,
illetve a helyi önkormányzat által fenntartott, közfeladatokat ellátó intézmények
feladatuk ellátása során használnak, a zászlót vagy a lobogót állandó
jelleggel ki kell tűzni, illetőleg fel kell vonni.
A fentiekre tekintettel a kampánycsend időszakában pártjelvények-, zászlók-,
szimbólumok, a jelölt nevét vagy fényképét tartalmazó tárgyak osztogatása
alkalmas a választópolgárok választói akaratának befolyásolására, ennek
következtében bárki számára tilos. A választási bizottságok és a választási
irodák (a továbbiakban együtt: választási szervek) tagjainak kiemelt
feladata és felelőssége a választások törvényes lebonyolítása, ennek
megfelelően a választási szervek tagjai a kampánycsend időszakában a
jogszabályok által meg nem engedett jelvényeket, zászlókat, szimbólumokat
nem használhatják, nem osztogathatják, azokat ruházatukon nem viselhetik.
Ezen jelvények, zászlók, szimbólumok a választási szervek hivatalos helyiségeiben
(így különösen a szavazóhelyiségekben) nem használhatók. Azok a jelképek
azonban, amelyek a kampánycsend időszakában a vonatkozó jogszabályi
rendelkezések alapján a választási szervek hivatalos helyiségeiben (így különösen
a szavazóhelyiségekben) használhatók, nem esnek a fenti tilalom körébe.
Budapest, 2002. április 2.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
Vissza a főoldalra