Főoldal / OVB / Állásfoglalások
Az Országos Választási Bizottság
12/2002. (4. 2.) OVB állásfoglalása
a mozgóurnával történő szavazás egyes kérdéseiről
Az Országos Választási Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi 100. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. §
(2) bekezdésének a) pontjában meghatározott hatáskörében eljárva, a Ve.
61. § (3) bekezdésében szabályozott, mozgóurnával történő szavazással
kapcsolatban, az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében a következő
állásfoglalást
adja ki:
Az Alkotmány 71. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési képviselőket,
valamint a helyi önkormányzati képviselő-testület tagjait, továbbá a polgármestert
és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok általános és egyenlő
választójog alapján, közvetlen és titkos szavazással választják. Az országgyűlési
képviselők választásáról szóló 1989. évi 34. törvény 1. §a alapján
a választójog általános és egyenlő, a szavazás közvetlen és titkos.
A Ve. 3. §ában foglaltaknak megfelelően a választási eljárás szabályainak
alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell
juttatniuk a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás
megakadályozása; az esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek
között és a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelveit.
A Ve. 61. § (2) bekezdése kimondja, hogy szavazni kizárólag személyesen, és
- az e törvényben említett kivételekkel - csak a választópolgár lakóhelye
szerint kijelölt szavazóhelyiségben lehet. A kijelölt szavazóhelyiségben történő
kötelező szavazás alól a (3) bekezdés felmentést ad, amikor kimondja, hogy
a mozgásában gátolt választópolgárt szavazásának lehetővé tétele érdekében
- kérésére - a szavazatszámláló bizottság legalább két tagja mozgóurnával
felkeresi.
A Ve. 61. § (4) bekezdése szerint a szavazóhelyiséget a szavazás ideje
alatt nem lehet bezárni, és a szavazást nem lehet meghosszabbítani, vagy -
rendkívüli esemény kivételével - szüneteltetni. Ha a szavazás napján a
szavazatszámláló bizottság tagjainak a száma három alá csökken, vagy a
szavazás elháríthatatlan külső ok miatt lehetetlenné vált, a szavazást a
jelenlévők kötelesek azonnal felfüggeszteni, az urnát, továbbá az
iratokat zárolni, és a felfüggesztés tényéről a helyi választási iroda
vezetőjét a szavazás törvényes folytatásának biztosítása érdekében
haladéktalanul értesíteni.
A Ve. 64. § (1) - (2) bekezdései szerint a szavazatszámláló bizottság az
urnák állapotát az elsőként szavazó választópolgár jelenlétében a
szavazás megkezdése előtt megvizsgálja. Az urnákat az elsőként szavazó választópolgár
jelenlétében úgy kell lezárni, hogy azokból az urna szétszedése nélkül
ne lehessen szavazólapot eltávolítani. Ezt követően a szavazatszámláló
bizottság az urnába ellenőrző lapot helyez, amely tartalmazza az ellenőrző
lap elhelyezésének időpontját, valamint a szavazatszámláló bizottság
jelenlévő tagjainak és az elsőként szavazó választópolgárnak az aláírását.
A Ve. 72. § (3) bekezdése szerint a szavazatszámláló bizottság az urna
felbontása előtt ellenőrzi az urna sértetlenségét, felbontja az urnát, és
meggyőződik az ellenőrző lap meglétéről.
A 9/1998. (2.20.) BM. Rendelet 7. számú melléklete 8. számú mintája
tartalmazza a nyilvántartást (a továbbiakban: nyilvántartás) a mozgóurnát
kérőkről, amelyet a szavazatszámláló bizottság elnöke aláírásával
hitelesít.
A Ve. 66. § (2) bekezdése értelmében a szavazatszámláló bizottság - a
személyazonosság és a lakcím megállapítására alkalmas igazolvány alapján
- megállapítja a szavazni kívánó személyazonosságát és azt, hogy
szerepel-e a névjegyzékben. A szavazatszámláló bizottság felveszi a névjegyzékbe
azt a választópolgárt, aki: a) igazolással rendelkezik, b) igazolja, hogy
lakcíme a szavazókör területén van, feltéve, hogy nem szerepel a választójoggal
nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartásában. A (3) bekezdés
szerint a szavazatszámláló bizottság visszautasítja azt a választópolgárt,
aki nem tudja személyazonosságát és lakcímét megfelelően igazolni, illetőleg
aki - törvényi feltételek hiányában- nem vehető fel a névjegyzékbe. E
személyekről a szavazatszámláló bizottság jegyzéket vezet.
A Ve. 67. § (1) alapján, ha a szavazásnak nincs akadálya, a szavazatszámláló
bizottság átadja a választópolgárnak a szavazólapot, amelyet a választópolgár
jelenlétében hivatalos bélyegzőlenyomattal lát el. A (2) bekezdés szerint
a szavazatszámláló bizottság szükség esetén - a választópolgár befolyásolása
nélkül - megmagyarázza a szavazás módját. A (4) bekezdés előírja, hogy
a szavazólap átvételét a választópolgár a névjegyzéken saját kezű aláírásával
igazolja. Az írásképtelen választópolgár helyett - e tény feltüntetésével
- a szavazatszámláló bizottság két tagja írja alá a névjegyzéket.
A Ve. 68. § (1) bekezdése szerint a szavazólap kitöltéséhez szavazófülke
áll a választópolgár rendelkezésére. A szavazófülke használatára a választópolgár
nem kötelezhető. A (2) bekezdés értelmében a szavazólap kitöltésének
ideje alatt csak a szavazó tartózkodhat a szavazófülkében. Az a választópolgár,
aki nem tud olvasni, illetőleg akit testi fogyatékossága vagy egyéb ok akadályoz
a szavazásban, más választópolgár - ennek hiányában a szavazatszámláló
bizottság két tagjának együttes - segítségét igénybe veheti.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a mozgóurnával történő
szavazás a szavazóhelyiségen kívül történő szavazás kivételes esete és
kizárólag csupán - a választások időpontjában - a mozgásában gátolt választópolgár
szavazásának biztosítására szolgál. A mozgóurnával történő szavazás
végrehajtása a szavazóhelyiségben történő szavazás menetén semmilyen módon
nem akadályozhatja. Nem jelent olyan rendkívüli eseményt, amely miatt a
szavazás szüneteltetésének helye lenne, és nem eredményezheti a szavazatszámláló
bizottság határozatképtelenségét.
A mozgóurnára vonatkozó igényeket, mivel az igények bejelentésére
vonatkozóan nincs törvényi korlátozás, a helyi lehetőségeknek megfelelően
teljesíteni kell. Az igényeket a szavazatszámláló bizottságnak kell
bejelenteni és csak a szavazatszámláló bizottság rendelheti el az adott
bejelentés tekintetében a mozgóurnás szavazás alkalmazását, az eljáró két
tag nem jogosult. A mozgóurnás szavazáshoz alkalmazni kell a nyilvántartást,
amelyben a mozgóurnás szavazás megkezdése előtt szerepeltetni szükséges
azokat a választópolgárokat, akik a mozgóurnás szavazásban való részvételre
jogosultak.
Az Országos Választási bizottság megítélése szerint a mozgóurnás szavazásnál
is érvényesülnie kell a szavazásra vonatkozó szabályoknak. Így többek között
a mozgóurnás szavazás esetén is csak olyan választópolgár szavazhat, aki
a névjegyzékben szerepel. A szavazatszámláló bizottságnak a mozgóurnás
szavazás elrendelése előtt meg kell állapítania, hogy a mozgóurnás szavazásban
érdekelt választópolgár szerepel-e a névjegyzékben. Ha a szavazásnak
nincs akadálya, a szavazatszámláló bizottság képviseletében eljáró
tagok átadják a mozgásában - ténylegesen és megállapíthatóan - gátolt
választópolgárnak a szavazólapot. Az eljáró tagok a mozgóurnás szavazáshoz
legfeljebb kétszer annyi előzetesen lepecsételt szavazólapot vihetnek
magukkal, mint ahány választópolgár a mozgóurnás nyilvántartásban
szerepel. A szavazólap átvételét a választópolgár a nyilvántartáson saját
kezű aláírásával igazolja. Az írásképtelen választópolgár helyett - e
tény feltüntetésével - a szavazatszámláló bizottság két tagja is aláírja
a mozgóurnás nyilvántartást.
Segítheti a választások tisztaságára vonatkozó alapelv érvényesülését,
ha a mozgóurnával történő szavazást lehetőleg két ellenérdekű
szavazatszámláló bizottsági tag végzi.
A mozgóurnás szavazás során a titkosság helyi körülményekhez igazodó
biztosításának kötelezettsége nem követeli meg szavazófülke felállítását,
és így a szavazófülke hiánya nem jelenti választás szabályainak, különösen
a titkos szavazás elvének megsértését. A törvényi rendelkezések szerint
ugyanis a szavazófülke használatára a választópolgár nem kötelezhető,
továbbá a titkosság - figyelemmel az érintett választópolgár indokolt és
teljesíthető kívánságára - szavazófülke igénybevétele nélkül is
biztosítható.
Budapest, 2002. április 2.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
Vissza a főoldalra