Választási információk vakok és gyengénlátók számára


Főoldal / Jog / Belügyminiszteri rendeletek

60/2004. (10. 22.) BM rendelet

az országos népszavazások költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről

A választási eljárásról szóló 1997. évi 100. törvény (a továbbiakban: Ve.) 153. §a (1) bekezdésének g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az országos népszavazások költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről, a Külügyminisztériumhoz tartozó szervek feladatai tekintetében a külügyminiszterrel egyetértésben a következőket rendelem el:

Általános rendelkezések

1. § (1) Az Országos Választási Iroda (a továbbiakban: OVI) vezetője
a) felelős a választás előkészítés, szervezés és lebonyolítás pénzügyi feltételeinek feladatokhoz kötött meghatározásáért, a pénzeszközök célhoz kötött felhasználásáért;
b) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti kötelezettségvállalásokkal kapcsolatos előzetes egyetértési jogát.
(2) A területi választási iroda (a továbbiakban: TVI) és a helyi választási iroda (a továbbiakban: HVI) vezetője illetékességi területén belül
a) felelős a választás előkészítés, szervezés és lebonyolítás pénzügyi feltételeinek feladatokhoz kötött meghatározásáért, a pénzeszközök célhoz kötött felhasználásáért és ellenőrzéséért;
b) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti kötelezettségvállalási és utalványozási jogot, valamint felhatalmazást ad az ellenjegyzési jog gyakorlására;
c) felelős a választás pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért, elszámolásáért;
d) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a számvitelén belüli elkülönített kezeléséről.
(3) A HVI-k, az országgyűlési egyéni választókerületi választási irodák (a továbbiakban: OEVI) vezetőinek személyi juttatásaira vonatkozóan meghatározott feladatokat a TVI vezetője látja el.
(4) A Közigazgatási Hivatal vezetője, valamint a Belügyminisztérium felügyelete alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek) vezetője:
a) felelős a választás számára meghatározott feladatai pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért, elszámolásáért, a pénzeszközök célhoz kötött felhasználásáért és ellenőrzéséért;
b) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti kötelezettségvállalási és utalványozási jogot, valamint felhatalmazást ad az ellenjegyzési jog gyakorlására;
c) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a számvitelén belüli elkülönített kezeléséről;
d) a BM Duna Palota és Kiadó a választási időszakokban, mint választási központ működik.
(5) A BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal (a továbbiakban: BM KÖNYVH) vezetője
a) felelős a választás pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért, elszámolásáért, a beszámoló elkészítéséért, ellenőrzéséért;
b) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a BM KÖNYVH számvitelén belüli elkülönített kezeléséről;
c) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti, a hatáskörébe tartozó kötelezettségvállalási és utalványozási jogot, az (1) bekezdés b) pontjával összhangban,
d) megállapodik a külképviseleti szavazás tekintetében a külügyminiszter által kijelölt szerv vezetőjével a választás pénzügyi lebonyolításának rendjében;
e) megállapodik a BM Duna Palota és Kiadó és a BM felügyelete alá tartozó közreműködő szerv(ek) vezetőjével a választás pénzügyi lebonyolításának rendjében.
(6) A külügyminiszter által kijelölt szerv vezetője, a külképviseleti szavazás tekintetében, felelős a választás pénzügyi tervezéséért - az e rendelet 2. számú mellékletében szereplő normatívák, valamint a nem normatív kiadások tekintetében, a BM KÖNYVH-val kötött megállapodásban rögzítettek figyelembevételével - a lebonyolításáért, az elszámolásáért, valamint az ellenőrzésért.

2. § (1) A választások helyi és területi feladatai előkészítésének és lebonyolításának pénzügyi fedezetéül az e rendelet 1., valamint a külképviseleti szavazás tekintetében a 2. számú mellékletekben felsorolt tételek, normatívák, valamint a nem normatív kiadások tekintetében a vonatkozó megállapodás alapján megállapított költségvetési fedezet szolgál.
(2) A pénzügyi fedezet számításánál a népességre, a választópolgárokra vonatkozó adatokat a BM KÖNYVH által megállapított, a központi személyi adat- és lakcímnyilvántartásból a névjegyzék összeállításához használt, valamint a névjegyzékhez összeállított adatállomány alapján kell figyelembe venni. Az egyéb adatokat a BM KÖNYVH-nak a választások pénzügyi tervezésére vonatkozó belső szabályzata alapján kell figyelembe venni.

A pénzügyi fedezet biztosítása

3. § (1) A BM KÖNYVH vezetője az OVI vezetőjével egyetértésben, az Országgyűlés által a választások lebonyolítására biztosított előirányzat felhasználására, az e rendelet 1. és 2. számú mellékletében meghatározott normatívák figyelembevételével, a pénzügyi tervezésére vonatkozó belső szabályzata szerint a jogszabály hatálybalépését követő 15 napon belül, feladatsoros pénzügyi tervet készít.
(2) A BM KÖNYVH vezetője a rendelet 1. és 2. számú mellékletében meghatározott normatívák, valamint előzetes számítások, megállapodások alapján a választásokhoz előleget folyósít
a) a TVI vezetője részére a területi választási bizottság (a továbbiakban: TVB) és a TVI működési kiadásaira, amely nem tartalmazza a TVI-k vezetőinek díjazását;
b) a TVI-k vezetőin keresztül a HVI-k részére a települést megillető normatív összegek erejéig, továbbá az OEVI-k költségeinek fedezetére;
c) a közigazgatási hivatalok, valamint a Belügyminisztérium felügyelete alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek) működési kiadásaira, amely nem tartalmazza a szerv(ek) vezetőjének díjazását;
d) a külképviseleti szavazás tekintetében a külügyminiszter által kijelölt szerv részére, amely nem tartalmazza a szerv vezetőjének díjazását.
(3) Az 1. § (2)-(4), illetve (6) bekezdése hatálya alá tartozó választási és egyéb szervek támogatását működési célú pénzeszköz átadás-átvételként kell kezelni.
(4) A BM KÖNYVH vezetője a szavazás napját megelőző 20. munkanapig, illetve a megállapodások szerint átutalja
a) a (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott támogatást a fővárosi, megyei önkormányzati hivatal bankszámlájára;
b) a (2) bekezdés c) és d) pontjában meghatározott támogatást a költségvetési szervek Magyar Államkincstárnál vezetett előirányzat-felhasználási keretszámlájára.

4. § A TVI vezetője a szavazás napját megelőző 15. munkanapig átutalja a rendelet 3. §a (2) bekezdésének b) pontja alapján megállapított támogatást az illetékes települési önkormányzatok polgármesteri hivatalai, valamint körjegyzőség esetén a körjegyzőség bankszámlájára.

A pénzeszközök felhasználási módja

5. § (1) A BM KÖNYVH vezetője az OVI vezetőjének egyetértésével gondoskodik a központi feladatok végrehajtására biztosított források felhasználásáról a jóváhagyott feladatsoros pénzügyi terv előirányzatain belül. A 3. § (1) bekezdés szerinti feladatsoros pénzügyi terv tartalék keretének felhasználását a belügyminiszter, a feladatok és az előirányzatok közötti átcsoportosítást az OVI vezető engedélyezi.
(2) A rendelet 1. és 2. számú mellékletében meghatározott normatív pénzeszközök felhasználása a következők szerint történik:
a) a feladat végrehajtásához biztosított pénzeszközöket (személyi juttatások, a munkaadókat terhelő járulékok és a dologi kiadások) az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (12. 30.) Korm. rendeletben meghatározottak figyelembevételével kell felhasználni, azonban személyi kiadásra a rendelet 1. és 2. számú melléklete szerinti feladatok tekintetében legalább az ott megállapított normatívákat kell biztosítani;
b) többletköltséget a szavazókörök számának vagy a szavazatszámláló bizottságba bevont póttagok számának növekedése, a külképviseleten szavazók értesítésének tényleges postai kiadása, valamint a Ve. 21. §ának (4) bekezdése szerinti kiadások mértékéig lehet igényelni;
c) feladatelmaradás (pl. a szavazókörök számának csökkenése) esetén az erre a feladatra biztosított, a normatívák szerint számolt támogatást, illetve annak maradványát vissza kell utalni. Amennyiben az elmaradt feladattal összefüggésben, annak ismertté válása előtt indokolt kifizetés vagy kötelezettségvállalás történt, annak az elszámolásban való érvényesítését a TVI vezetője az OVI vezetőjének előzetes értesítése mellett engedélyezheti. Amennyiben az OVI vezetője kifogást emel, döntéséről 3 munkanapon belül értesíti a TVI vezetőjét;
d) többletköltségként, illetve feladatelmaradásként kell elszámolni a téves adatszolgáltatásból származó támogatási különbözeteket.
(3) A külügyminiszter által kijelölt szervnek, valamint a Belügyminisztérium felügyelete alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek)nek a (2) bekezdésben részükre meghatározott pénzeszközökön felül, - az átalány összegben nem meghatározható feladatokra - biztosított támogatás felhasználása, a pénzeszközátadásról szóló megállapodásban rögzítettek szerint történik.
(4) A TVI vezetője a feladattípusú elszámolás elfogadásával egy időben dönt a HVI-k és az OEVI-k vezetői részére kifizethető pénzösszegről, és intézkedik a díjazások kifizetéséről.
(5) A belügyminiszter dönt az OVI vezetője és tagjai, a TVI vezetők, a közigazgatási hivatalok vezetői, a központi személyi adat- és lakcímnyilvántartást végző szerv vezetője, a Belügyminisztérium felügyelete alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek) vezetője, valamint a külügyminiszter által kijelölt szerv vezetője díjáról.

Az elszámolás módja

6. § (1) A választás céljára biztosított pénzeszközöket a rendelet hatálya alá tartozó szervezeteknek számvitelileg elkülönítetten kell kezelniük. A költségvetési szerv a pénzeszközök felhasználásáról feladatonként (választásonként) számol el, és a tényleges pénzforgalomról (bevétel, kiadás), valamint a pénzforgalom nélküli tételekről (pl. felosztott költségek), főkönyvében a választási feladatokkal kapcsolatos szakfeladaton nyilvántartást vezet. A szakfeladaton meg kell jeleníteni mind a kapott támogatás, mind a saját forrás terhére teljesített kiadásokat. 
(2) A feladattípusú elszámolást a rendelet 1. számú és 2. számú mellékletében feltüntetett normatívák tekintetében az 1. számú melléklet vonatkozó függelékei szerint kell elkészíteni. A költségvetési szervet megillető pénzügyi fedezet összegét a választás tényadatai alapján, a rendelet 5. § (2) bekezdése figyelembevételével kell megállapítani.
(3) A külügyminiszter által kijelölt szerv, valamint a Belügyminisztérium felügyelete alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek) a rendelet 5. § (3) bekezdése szerint számukra biztosított előlegről, a pénzeszközátadásról szóló megállapodással összhangban tételes elszámolást készítenek. Az elszámolást alapbizonylatokkal kell alátámasztani. Az elszámolást a külügyminiszter által kijelölt szervre és valamennyi külképviseleti választási irodára (a továbbiakban: KüVI) kell elkészíteni.
(4) A BM KÖNYVH az éves költségvetésében biztosított előirányzatról az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló, többször módosított 249/2000. (12. 24.) Korm. rendelet szerinti határidőben és módon számol el a választásokkal kapcsolatos szakfeladaton.

A feladattípusú elszámolás lebonyolítása

7. § (1) A HVI vezetője feladattípusú elszámolást készít. A feladattípusú elszámolást, a pénzügyi elszámolást segítő program által előállított, és a rendelet 1. számú mellékletének 1. függeléke szerinti adattartalmú munkalapon teljesíti a TVI vezetője részére. Az okmányiroda székhely HVI vezetője az elszámolási kötelezettségét a pénzügyi elszámolást segítő program igénybevételével teljesíti a TVI vezetője részére.
(2) A közigazgatási hivatal vezetője a pénzügyi elszámolást segítő program igénybevételével elszámolást készít - a rendelet 1. számú mellékletének 2. függeléke szerinti adattartalommal - a rendelkezésre bocsátott támogatásról a BM KÖNYVH vezetőjének.
(3) A TVI vezetője
a) elszámolást készít - a rendelet 1. számú mellékletének 2. függeléke szerinti adattartalommal - a TVI részére biztosított pénzügyi fedezetről;
b) összesítő elszámolást készít - a rendelet 1. számú mellékletének 3. függeléke szerinti adattartalommal - a rendelet 3. §a szerint biztosított pénzeszközökről;
c) dönt a rendelet 5. §-a (2) bekezdésének b) és c) pontjában biztosított többletköltség, illetve visszatérítés érvényesítése kérdésében és összegében.
(4) A TVI vezetője a (3) bekezdés szerinti elszámolási kötelezettségét - a pénzügyi elszámolást segítő program igénybevételével - teljesíti a BM KÖNYVH vezetője részére.
(5) A Belügyminisztérium felügyelete alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek) vezetője elszámolást készít a rendelet 1. számú mellékletének 4. függeléke szerinti adattartalommal, illetve a külügyminiszter által kijelölt szerv vezetője KüVI-kénti, illetve összesítő elszámolást készít a rendelet 1. számú mellékletének 4. függeléke szerinti adattartalommal a rendelkezésre bocsátott támogatás felhasználásáról, melyet a BM KÖNYVH vezetőjén keresztül küld meg az OVI vezetőjének.
(6) A BM KÖNYVH vezetője az (1)-(5) bekezdésben foglalt elszámolások alapján a rendelet 1. számú mellékletének 5. függeléke szerinti adattartalommal teljesíti elszámolási kötelezettségét, melyet az OVI vezetőjének megküld. Az OVI vezetője az elszámolást köteles haladéktalanul a belügyminiszterhez felterjeszteni.

A feladattípusú elszámolás határideje

8. § (1) A HVI vezetője a rendelet 7. §ának (1) bekezdése szerinti, valamint a közigazgatási hivatal vezetője a rendelet 7. §ának (2) bekezdése szerinti elszámolást a választás napját követő 10 naptári napon belül, a TVI vezetője a rendelet 7. §ának (3) bekezdése szerinti elszámolást a választás napját követő 45 naptári napon belül a Belügyminisztérium felügyelete alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek), illetve a külügyminiszter által kijelölt szerv vezetője a rendelet 7. §-ának (5) bekezdése szerinti elszámolást a választás napját követő 45 naptári napon belül köteles(ek) teljesíteni.
(2) A BM KÖNYVH vezetője a kiadási terv végrehajtásáról szóló elszámolást a választás napját követő 60 naptári napon belül adja át az OVI vezetőjének.

Záró rendelkezések

9. § (1) A BM KÖNYVH a Közigazgatási Hivatal, a Belügyminisztérium felügyelete alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek), valamint a TVI, a TVI vezetője az OEVI és a HVI pénzügyi ellenőrzését a rendelet 8. §ában számára meghatározott elszámolási határidőig köteles elvégezni.
(2) A BM KÖNYVH a gazdálkodási szabályzatában foglaltak szerint hajtja végre az e rendelet 1. és 2. számú mellékletében nem szereplő központi feladatokhoz kapcsolódó megrendeléseket és pénzügyi elszámolásokat.
(3) A HVI és a TVI vezetője a választások pénzügyi kiadásainak elszámolására és utóellenőrzésére a választási iroda tagjának ad megbízást.
(4) A BM KÖNYVH a választás kiadásainak elszámolásához, valamint az ellenőrzési feladatok végrehajtásához módszertani támogatást ad.

10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba, és 2005. december 31én hatályát veszti.


Vissza a főoldalra