|
1990. évi LXV. törvény
a
helyi önkormányzatokról (kivonatos közlés)
I. fejezet A HELYI
ÖNKORMÁNYZÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
Az önkormányzati jogok 1. § (1) A
község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye
önkormányzata (a továbbiakban: helyi önkormányzat) a feladat- és
hatáskörébe tartozó helyi érdekű közügyekben (a továbbiakban: helyi
közügy) önállóan jár el.
(2) A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatásokkal való
ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához,
valamint mindezek szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek helyi
megteremtéséhez kapcsolódnak.
(3) A helyi önkormányzat - a törvény keretei között - önállóan
szabályozhatja, illetőleg egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a
feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket. Döntését az
Alkotmánybíróság, illetve bíróság és kizárólag jogszabálysértés
esetén bírálhatja felül.
(4) A helyi önkormányzat - a választott helyi képviselő-testület
által, vagy a helyi népszavazás döntésével - önként vállalhatja
minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem
utal más szerv hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyekben az
önkormányzat mindent megtehet, ami jogszabályt nem sért. Az önként
vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény
által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök
ellátását.
(5) Törvény a helyi önkormányzatnak kötelező feladat- és hatáskört
is megállapíthat. A kötelezően ellátandó önkormányzati feladat- és
hatáskörök meghatározásával egyidejűleg az Országgyűlés biztosítja
az ellátásukhoz szükséges anyagi feltételeket, dönt a költségvetési
hozzájárulás mértékéről és módjáról.
(6) A helyi önkormányzat a törvény keretei között:
a) önállóan alakíthatja szervezetét és működési rendjét,
önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és elismerő
címeket alapíthat;
b) önkormányzati tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel
önállóan gazdálkodik, az önként vállalt és a kötelező önkormányzati
feladatok ellátásáról egységes költségvetéséből gondoskodik. Saját
felelősségére vállalkozói tevékenységet folytathat. Kiegészítő
állami támogatásra jogosult az önhibáján kívül hátrányos helyzetben
levő települési önkormányzat;
c) szabadon társulhat más helyi önkormányzattal, érdekeinek
képviselete és védelme céljából területi, valamint országos
érdekképviseleti szervezetbe tömörülhet, feladat- és hatáskörében
együttműködhet külföldi helyi önkormányzattal, beléphet nemzetközi
önkormányzati szervezetekbe.
2. § (1) A helyi önkormányzat érvényre juttatja a népfelség elvét,
helyi közügyekben demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot
teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.
(2) Önkormányzati döntést a helyi önkormányzat képviselő-testülete -
annak felhatalmazására bizottsága, a részönkormányzat testülete, a
helyi kisebbségi önkormányzat testülete, társulása, a polgármester
-, illetőleg a helyi népszavazás hozhat. Törvény a polgármesternek,
főpolgármesternek, megyei közgyűlés elnökének kivételesen
önkormányzati feladat- és hatáskört állapíthat meg.
(3) A helyi önkormányzat véleményt nyilváníthat és kezdeményezést
tehet a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget
érintő ügyekben. A helyi önkormányzatnak a döntésre jogosult szerv a
jogszabályban előírt határidőn belül érdemi választ köteles adni.
3. § Az önkormányzati jogokat, illetőleg az önkormányzat
hatáskörének jogszerű gyakorlását az Alkotmánybíróság, illetőleg a
bíróság védi.
4. § Az 1-3. §-ban biztosított önkormányzati jogok minden helyi
önkormányzat tekintetében egyenlőek.
5. § A helyi önkormányzati jogok a településen választójoggal
rendelkező lakosok (továbbiakban: választópolgárok) közösségét
illetik meg. A választópolgárok az önkormányzati testületbe
választott képviselőik útján, és a helyi népszavazáson való
részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz való közösségi
jogaikat. II. fejezet
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT A
települési önkormányzat feladata, hatásköre, szervei
10. § (1) A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:
a) a rendeletalkotás;
b) szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, továbbá a
törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás;
c) a helyi népszavazás kiírása, az önkormányzati jelképek,
kitüntetések és elismerő címek meghatározása, használatuk
szabályozása, díszpolgári cím adományozása;
d) a gazdasági program, a költségvetés megállapítása, döntés a
végrehajtásukról szóló beszámoló elfogadásáról, a helyi adó
megállapítása, a településrendezési terv jóváhagyása, a
képviselő-testület által meghatározott értékhatár feletti
hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, továbbá a közösségi célú
alapítvány és alapítványi forrás átvétele, és átadása;
e) önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti
szervezethez való csatlakozás;
f) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről,
nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás;
g) intézmény alapítása;
h) közterület elnevezése, emlékmű állítás;
i) eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál;
j) a bíróságok népi ülnökeinek a megválasztása;
k) állásfoglalás megyei önkormányzati intézmény átszervezéséről,
megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a
szolgáltatás a települést is érinti;
l) véleménynyilvánítás olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt
önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő;
m) a települési képviselő, a polgármester összeférhetetlenségi
ügyében való döntés; a 33/A. § (2) bekezdésének b) pontjában
meghatározott hozzájárulással kapcsolatos döntés; a
vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos döntés;
n) amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe
utal.
(2) A képviselő-testület rendeletében a törvény által hatáskörébe
utalt kinevezést, megbízást és intézmény alapítását a helyi
önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló törvény
szerint társulására ruházhatja. A
képviselő-testület működése 18. §
(1) A képviselő-testület a működésének részletes szabályait a
szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében határozza
meg.
(2) A képviselő-testület meghatározza azoknak a fórumoknak a rendjét
(község-, várospolitikai fórum, városrész tanácskozás, falugyűlés
stb.), amelyek a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen
tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását
szolgálják. Ezek állásfoglalásáról és az ott felmerült kisebbségi
véleményekről tájékoztatni kell a képviselő-testületet.
(3) A képviselő-testület a megbízatásának lejárta előtt név szerinti
szavazással, minősített többségű döntéssel kimondhatja a
feloszlását. A képviselő-testület az új képviselő-testület alakuló
üléséig, a polgármester az új polgármester megválasztásáig ellátja
feladatát, gyakorolj a hatáskörét. A képviselő-testület feloszlása
nem mondható ki a választást követő hat hónapon belül, illetőleg az
általános önkormányzati választásokat megelőző év október l. napját
követően. Az időközi választás költségét az önkormányzat viseli.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
32. § A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a
képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése
szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester a
megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.
33/A. § (1) A polgármester nem lehet:
a) köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság tagja, az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa, a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok
országgyűlési biztosa,
b) az Állami Számvevőszék elnöke, elnökhelyettese és számvevője,
c) a Kormány tagja, államtitkár, helyettes államtitkár, központi
államigazgatási szerv köztisztviselője,
d) az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Részvénytársaság
igazgatóságának és felügyelő bizottságának elnöke és tagja, vezető
alkalmazottja és munkavállalója,
e) bíró, ügyész, közjegyző, bírósági végrehajtó,
f) a fegyveres erők, a rendvédelmi szervek hivatásos állományú
tagja,
g) más önkormányzatnál polgármester, alpolgármester,
h) más települési önkormányzat képviselő-testületének tagja,
i) a fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetője,
köztisztviselője; annak a területi, helyi államigazgatási szervnek a
köztisztviselője, amelynek feladatkörébe az adott önkormányzatot
érintő ügyek tartoznak, és illetékessége az önkormányzatra kiterjed,
j) jegyző (főjegyző, körjegyző), aljegyző, a képviselő-testület
hivatalának köztisztviselője,
k) a területileg illetékes területfejlesztési tanács hivatali
szervezetének munkavállalója,
l) a képviselő-testület által alapított költségvetési szerv
vezetője, vezetőhelyettese, gazdasági vezetője, továbbá olyan
közalkalmazott, aki kinevezését, megbízását a képviselő-testülettől
kapja,
m) aki, illetve akinek a személyes közreműködésével működő gazdasági
társaság önkormányzati feladatot a képviselő-testülettel vagy a
képviselő-testület szervével kötött vállalkozási, megbízási
szerződés vagy munkaszerződés alapján lát el,
n) kuratóriumi tagság kivételével a képviselő-testület által
létrehozott közalapítvány kezelő szervének tisztségviselője,
o) a képviselő-testület által alapított önkormányzati vállalat
vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója,
igazgatóhelyettese, igazgatótanácsának, vezető testületének tagja,
p) az önkormányzat tulajdoni részesedésével működő gazdasági
társaság vezető tisztségviselője, igazgatótanácsának,
igazgatóságának vagy vezető testületének, valamint a társasággal
munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló
vezetője (vezérigazgatója),
r) az önkormányzat tulajdoni részesedésével működő gazdasági
társaság által alapított gazdasági társaság vezérigazgatója,
vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgatóhelyettese,
igazgatótanácsának, igazgatóságának vagy vezető testületének tagja,
s) helyi és körzeti műsorszolgáltató, lapkiadó, lapterjesztő
vezetője, vezető testületének tagja, ügyvezetője, ezek vezető állású
alkalmazottja.
(2) A főállású polgármester:
a) a tudományos, oktatói, lektori, szerkesztői, művészeti és jogi
oltalom alá eső szellemi tevékenység kivételével egyéb,
munkavégzésre irányuló jogviszonyt - az országgyűlési képviselői
megbízatás kivételével - nem létesíthet;
b) a képviselő-testület hozzájárulása nélkül nem lehet
ba) vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese,
igazgatója, igazgatóhelyettese, igazgatótanácsának, vezető
testületének és felügyelő bizottságának tagja,
bb) gazdasági társaság vezető tisztségviselője, igazgatótanácsának,
igazgatóságának vagy vezető testületének, felügyelő bizottságnak
tagja, valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre
irányuló más jogviszonyban álló vezetője (vezérigazgatója),
bc) szövetkezet tisztségviselője,
bd) alapítvány kezelő szervezetének tagja, tisztségviselője.
(3) A polgármester az összeférhetetlenségi okot a megválasztásától,
illetve az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított 30 napon
belül köteles megszüntetni.
(4) Ha a polgármester a (3) bekezdésben foglalt kötelezettségének
nem tett eleget, bármely képviselő indítványára - a száznál kevesebb
lakosú község kivételével a képviselők közül választott háromtagú
bizottság javaslata alapján - a képviselő-testület a következő
ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának
kezdeményezését követő 30 napon belül határozattal megállapítja az
összeférhetetlenség alapjául szolgáló körülmények fennállását, és
kimondja az összeférhetetlenséget, illetőleg dönthet a hozzájárulás
megadásáról, ha e törvény ezt lehetővé teszi. A képviselő-testület
határozatát az ülést követő munkanapon a polgármesternek kézbesíteni
kell.
(5) A polgármester az összeférhetetlenségét, illetőleg a megbízatás
megszűnését megállapító képviselő-testületi határozat
felülvizsgálatát kérheti - jogszabálysértésre hivatkozással - a
határozat kézhezvételétől számított 8 napon belül a fővárosi, megyei
bíróságtól.
(6) A fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetője a fővárosi,
megyei bíróságnál kezdeményezheti a polgármester
összeférhetetlenségének a kimondását, ha a képviselő-testület nem
dönt az összeférhetetlenségről vagy döntése jogszabálysértő.
(7) A bíróság a kérelemről - annak beérkezésétől számított 30 napon
belül - nemperes eljárásban, három hivatásos bíróból álló tanácsban
határoz. A bíróság a polgármestert, a keresettel megtámadott
határozatot hozó képviselő-testület képviselőjét, illetőleg a
kereset előterjesztőjét meghallgathatja. A bíróság döntése ellen
további jogorvoslatnak helye nincs.
33/B. § A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente
vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzati képviselők
vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.
33/C. § (1) A polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége,
mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége
szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése
esetén a képviselő-testület - minősített többséggel hozott
határozata alapján - keresetet nyújthat be a polgármester ellen a
helyi önkormányzat székhelye szerint illetékes megyei, fővárosi
bírósághoz a polgármester tisztségének megszüntetése érdekében.
Egyidejűleg kérheti a polgármesternek e tisztségéből történő
felfüggesztését is. A bíróság a keresetet soron kívül bírálja el.
(2) A bíróság eljárása során a polgári perrendtartásról szóló 1952.
évi III. törvény rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni,
hogy a perben viszontkeresetnek, szünetelésnek és egyezségnek nincs
helye. IV. fejezet
HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS
45. § (1) A helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben az vehet
részt, aki a helyi önkormányzati választáson választójogosult.
(2) A helyi népszavazás
a) érvényes, ha a választópolgárok több mint a fele szavazott, és
b) eredményes, ha a szavazóknak több mint a fele a megfogalmazott
kérdésre azonos választ adott.
(3)-(5)
46. § (1) A képviselő-testület helyi népszavazást köteles kiírni a
következő kérdésekben:
a) a településnek a területével határos másik megyéhez történő
átcsatolására irányuló kezdeményezése,
b) a községegyesítésnek és a községegyesítés megszüntetésének
kezdeményezése,
c) új község alakításának kezdeményezése,
d) lakott területrész átadása, átvétele, cseréje,
e) társult képviselő-testület alakítása, a társult
képviselő-testületből való kiválás, továbbá
f) abban az ügyben, amelyet az önkormányzati rendelet meghatároz.
(2) Az (1) bekezdés a)-d) pontjában foglalt esetekben a helyi
népszavazásban az érintett településrész, község választópolgárai
vehetnek részt.
(3) A képviselő-testület helyi népszavazást rendelhet el:
a) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben,
b) az önkormányzati rendelet megerősítésére.
(4) Nem rendelhető el helyi népszavazás:
a) a költségvetésről való döntésre,
b) a helyi adónemeket, illetőleg mértéküket megállapító rendelet
tárgyában,
c) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó szervezeti, működési,
személyi kérdésekben, a képviselő-testület feloszlásának a
kimondásáról.
47. § (1) A helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti:
a) a települési képviselők legalább egynegyede,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a helyi társadalmi szervezet vezető testülete,
d) az önkormányzati rendeletben meghatározott számú választópolgár,
ami nem lehet kevesebb a választópolgárok tíz százalékánál, és nem
lehet több a választópolgárok huszonöt százalékánál.
(2) A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha
azt az önkormányzati rendeletében meghatározott számú választópolgár
kezdeményezte.
(3)
(4) A képviselő-testület az ötszáz lakoson aluli községben a helyi
népszavazást a falugyűlés hatáskörébe utalhatja, azzal a
feltétellel, hogy a falugyűlés döntése abban az esetben számít
népszavazási döntésnek, ha a falugyűlésen a választópolgároknak több
mint a fele jelen van.
48. § A népszavazás eredménye kötelező a képviselő-testületre.
Eredménytelen helyi népszavazás esetén a népszavazásra bocsátott
kérdésben a képviselő-testület dönthet. Ugyanabban a kérdésben helyi
népszavazást egy éven belül nem lehet kitűzni, akkor sem, ha a helyi
népszavazás eredménytelen volt.
49. § (1) Népi kezdeményezés útján a képviselő-testület elé
terjeszthető minden olyan ügy, amelynek eldöntése a
képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) A képviselő-testület önkormányzati rendeletében meghatározott -
a választópolgárok öt százalékánál nem kevesebb és tíz százalékánál
nem nagyobb - számú választópolgár a népi kezdeményezést a
polgármesternek nyújthatja be. A képviselő-testület köteles
megtárgyalni azt a népi kezdeményezést, melyet a képviselő-testület
által meghatározott számú választópolgár indítványozott.
50. § (1)
(2) A képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza a
helyi népszavazás és népi kezdeményezés további feltételeit, az
eljárás rendjét.
51. § V. fejezet
A KÖZSÉG, A VÁROS ÉS TERÜLETÜK
52. § (1) A helyi választópolgárok kezdeményezésére új község
alakítható az olyan elkülönült, legalább háromszáz lakosú lakott
településrészből, amely feltételei alapján képes az önkormányzati
jogok gyakorlására, a 8. § (4) bekezdésében meghatározott feladatok
teljesítésére a szolgáltatások színvonalának csökkenése nélkül.
(2) Új község alakításának a kezdeményezése esetén a falugyűlés
legalább háromtagú előkészítő bizottságot választ a településrészen
lakó települési képviselőkből, ha nincs elég települési képviselő,
vagy azok a megbízatást nem vállalják, akkor más
választópolgárokból. Az előkészítő bizottság javaslatot tesz az új
község területére, szakértői vélemény alapján a község elnevezésére,
a vagyon, valamint a vagyoni jogok és kötelezettségek megosztására,
a költségek viselésére. A javaslat elkészítéséhez - az előkészítő
bizottság felkérésére - a megyei közigazgatási hivatal vezetője
szakmai segítséget ad, más szerv pedig szakmai segítséget adhat.
(3) Az előkészítő bizottság a javaslatát ismerteti a lakossággal. Az
előkészítő bizottság javaslatára a képviselő-testület határozatába
foglalja az új község alakításának a kezdeményezését. Az esetleg
eltérő kisebbségi véleményt is tartalmazó községalakítási
kezdeményezésről a köztársasági elnök dönt.
(4) Az új község külterülete a belterülethez kapcsolódó, egybefüggő
terület. Eltérő megállapodás hiányában a település külterületét a
belterületi népességgel arányosan kell megosztani.
53. § Községegyesítés megszüntetése esetén - eltérő megállapodás
hiányában - a községek területe azonos a községegyesítést megelőző
területükkel. Községegyesítés megszüntetésének a kezdeményezése az
52. §-ban foglalt feltételekkel és eljárással történhet. Eltérő
megállapodásnak különösen akkor van helye, ha a községegyesítést
megelőző terület meghatározása az érintett település működőképessége
szempontjából aránytalanul nagy hátrányt jelentene.
54. § (1) Helyi népszavazás alapján az érintett képviselő-testületek
határozatukkal kezdeményezik az egybeépült községek, illetőleg város
és község egyesítését, egyidejűleg javaslatot tesznek az új
település nevére. A megszűnt község a nevét településrésznévként
megtartja.
(2) Az egyesülés során a községek valamennyi joga és kötelezettsége
az új községre, illetőleg a városra száll át.
55. § A képviselő-testület a településrész lakóhelyi közösségének -
kezdeményezésére - kizárólag a településrészt érintő ügyekben
önkormányzati jogokat adhat. Nem tagadhatja meg a kizárólag a
településrészt érintő hatáskör átruházását:
a) az egyesítéssel létrejött településrésztől,
b) a külterületi lakott helytől,
c) az olyan üdülőterülettől, amelynek népessége eléri a település
állandó lakosságának egynegyedét.
56. § (1) Az érintett, egy megyén belüli, egymással határos
települési önkormányzatok képviselő-testületei megállapodhatnak
területrész átadásáról, átvételéről, cseréjéről (a továbbiakban
együtt: területrész-átadás).
(2) Lakott területrész átadását népi kezdeményezéssel az ott lakó
választópolgárok is kezdeményezhetik.
(3) Lakott területrész átadásának kezdeményezése esetén az érintett
képviselő-testületek együttes ülésen legalább háromtagú, területrész
átadását előkészítő bizottságot választanak települési
képviselőkből, illetőleg más választópolgárokból. Az előkészítő
bizottság tagjainak több mint felét a lakott területrészen lakó
települési képviselők vagy választópolgárok közül kell
megválasztani. A bizottság elnökének és tagjainak megválasztásához a
képviselő-testületi tagok több mint felének igen szavazata
szükséges.
(4) Az érintett képviselő-testületek a területrész átadását
előkészítő bizottság javaslata alapján előzetes megállapodást
köthetnek az átadandó területrész területéről és határáról, a vagyon
megosztásáról.
(5) Lakott területrész átadása esetén az ott lakó választópolgárok -
helyi népszavazással kinyilvánított - többségi támogatása szükséges
a megállapodáshoz.
(6) A képviselő-testületek - az előzetes megállapodásnak megfelelően
- a lakott területrész átadásáról, annak részletes feltételeiről a
helyi népszavazást követően kilencven napon belül állapodnak meg.
Megállapodás hiányában az érintett képviselő-testület keresete
alapján a megyei bíróság - soron kívül - dönt. Döntése a
megállapodást pótolja.
(7) Lakott területrész átadása nem tagadható meg, ha a
képviselő-testületek előzetes megállapodást kötöttek, és az
átadással a területrész választópolgárainak többsége helyi
népszavazás során egyetértett.
(8) A külterületi lakott területrész átadására a lakott
területrészre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(9) A települési képviselő-testület minősített többségű határozattal
kezdeményezheti, hogy az Országgyűlés a települést a területével
határos másik megye területéhez csatolja át. Más megyéhez
csatlakozni kívánó település fogadásáról az érintett megye
közgyűlése állást foglal.
57. § A területváltozás költségeit az a község, város viseli,
amelynek javára történt a területátcsatolás.
58. § A község, a város nevét úgy kell megállapítani, hogy ne
lehessen összetéveszteni az országban levő más helység nevével.
Községegyesítés megszüntetését követően a község általában az
egyesítés előtti nevét használja. Új községnévről a lakossági
állásfoglalás előtt kérni kell a földrajzi nevekben illetékes szerv
szakmai véleményét.
59. § A nagyközség a várossá nyilvánítását kezdeményezheti, ha a
városi cím használatát fejlettsége, térségi szerepe indokolja. A
képviselő-testület a kezdeményezését a belügyminiszter útján
terjeszti a köztársasági elnök elé.
60. § A városban működő, községekre is kiterjedő illetékességű
állami szervek illetékességi területét összehangoltan, a lakosság
számára kedvező módon kell meghatározni.
VII. fejezet A FŐVÁROS
Általános rendelkezések 62. § (1)
A főváros önkormányzatára - a fővárosnak az országban betöltött
különleges szerepére és sajátos helyzetére figyelemmel - e törvény
rendelkezéseit az e fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) A főváros kétszintű önkormányzata (a továbbiakban: a főváros
önkormányzati rendszere) a főváros és kerületei önkormányzataiból
áll.
(3) A főváros képviselő-testülete a fővárosi közgyűlés.
(4) A fővárosi közgyűlés ülésén a fővárosi közgyűlés szervezeti és
működési szabályzatában meghatározott módon, tanácskozási joggal
vesz részt a kerületi képviselő-testület által megbízott kerületi
küldött.
(5) A kerületben polgármestert, a fővárosban főpolgármestert
választanak. A fővárosi közgyűlés - tagjai sorából titkos
szavazással - főpolgármester-helyetteseket választhat.
(6) A fővárosi kerületi képviselő-testület hivatalát a jegyző, a
fővárosi közgyűlés hivatalát (a főpolgármesteri hivatalt) a főjegyző
vezeti. A fővárosi közgyűlés - a 36. § (1) bekezdésében foglalt
szabályok szerint - több aljegyzőt is kinevezhet.
(7) A kerületi képviselő-testület a 28. § szabályai szerint
városrészi önkormányzatot hozhat létre. Több kerületi
képviselő-testület közösen is létrehozhat városrészi önkormányzatot.
A fővárossal 1950. január 1-jén egyesített, korábban önálló
településen kötelező a városrészi önkormányzat létrehozása, ha az
érintett választópolgároknak a helyi népszavazás szabályai szerint
érvényes és eredményes népszavazása a városrészi önkormányzat
létrehozása mellett foglalt állást.
(8) A fővárosi közgyűlés rendeletével átruházhatja bizottságára, a
főpolgármesterre a 9. § (4) bekezdés szerinti intézménye vezetőinek
választását, kinevezését, megbízását [10. § b) pontja]; a fővárosi
közgyűlés és a kerületi képviselő-testület bizottságára átruházhatja
a 10. § l) pontjában foglalt hatáskörét.
(9) Ha a fővárosban fővárosi kisebbségi önkormányzat alakul, a
fővárosi közgyűlés köteles megalakítani kisebbségi ügyekkel
foglalkozó bizottságát, amelynek munkájában a fővárosi kisebbségi
önkormányzat elnöke állandó tanácskozási joggal vesz részt.
A kerületi tagozódás megváltoztatása
66. § (1) A főváros határán belül a kerületi tagozódás
megváltoztatását bármelyik területileg közvetlenül érintett kerületi
önkormányzat képviselő-testülete vagy a fővárosi önkormányzat
közgyűlése kezdeményezheti az Országgyűlésnél.
(2) A kerületi önkormányzat képviselő-testülete vagy a fővárosi
önkormányzat közgyűlése az Országgyűléshez kezdeményezést csak a
változásban érintett többi kerületi képviselő-testület, illetve a
fővárosi közgyűlés véleményével nyújthatja be.
(3) A kerületi tagozódás megváltoztatásának kezdeményezése esetén az
érintett kerületi önkormányzat képviselő-testülete a kerületi
tagozódás megváltoztatása kérdésében helyi népszavazást köteles
kitűzni.
(4) Amennyiben a kerületi tagozódás megváltoztatásának
kezdeményezője a főváros közgyűlése, a helyi népszavazást a
tervezett területi változással érintett kerületekben a kerületi
képviselő-testület köteles kitűzni. Ebben az esetben a helyi
népszavazás költségeit a fővárosi önkormányzat viseli.
(5) Fővárosi kerület területrészének más kerülethez való csatolását
az érintett kerületi önkormányzatok képviselő-testületei - a
fővárosi közgyűlés állásfoglalásával - kezdeményezhetik az
Országgyűlésnél.
66/A. § (1) A főváros határával közvetlenül érintkező fővárosi
kerület képviselő-testülete helyi népszavazással kezdeményezheti a
kerületnek vagy városrészi önkormányzatának a fővárosból való
kiválását és önálló önkormányzattá nyilvánítását.
(2) A fővároshoz csatlakozni kívánó, vele határos települési
önkormányzat képviselő-testülete a csatlakozás kérdésében saját
településén helyi népszavazást köteles kitűzni.
66/B. § Amennyiben az új kerületi tagozódás a főváros közigazgatási
határát is érinti, a kezdeményezés a helyi népszavazás eredményével
az Országgyűléshez csak a fővárosi közgyűlés, az érintett települési
önkormányzat képviselő-testülete, valamint a változással érintett
határos megye közgyűlésének véleményével nyújtható be.
66/C. § A 66., 66/A. és 66/B. §-ban megjelölt kezdeményezési
jogosultság a Kormányt is megilleti. Ilyen esetben a helyi
népszavazást a tervezett területi változtatással közvetlenül
érintett települési önkormányzat köteles kiírni. A népszavazás
költségét a Kormány viseli.
66/D. § VIII. fejezet
A MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT A
megyei önkormányzat feladata és hatásköre
71. § (1) A megyei önkormányzat a saját terve és költségvetése
alapján bevételeivel szabadon gazdálkodik, rendelkezik a törvényben
meghatározott megyei önkormányzati tulajdonnal és vállalkozási
tevékenységet folytathat. Feladatainak eredményesebb ellátása
érdekében szabadon társulhat más megye és bármely település
önkormányzatával.
(2) A megyei önkormányzat közgyűlése saját feladatkörében rendeletet
alkothat, a döntési hatáskörébe tartozó ügyekben megyei népszavazást
rendelhet el. IX. fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZATOK GAZDASÁGI ALAPJAI
Az önkormányzat vagyona 80. § (1)
A helyi önkormányzatot - e törvényben meghatározott eltérésekkel -
megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek,
amelyek a tulajdonost megilletik, illetőleg terhelik. A tulajdonost
megillető jogok gyakorlásáról a képviselő-testület rendelkezik.
(2) A helyi önkormányzat meghatározott vagyontárgy vagy vagyonrész
elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét,
illetőleg más célú hasznosítását önkormányzati rendeletben helyi
népszavazáshoz kötheti. X. fejezet
A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK ÉS A KÖZPONTI ÁLLAMI SZERVEK, AZ
ÖNKORMÁNYZATI JOGOK VÉDELME A
központi állami szerveknek a helyi önkormányzatokkal kapcsolatos
feladata és hatásköre
93. § (1) Az Országgyűlés törvényben szabályozza:
a) a helyi önkormányzatok jogállását, kizárólagos feladat- és
hatáskörét, a kötelezően ellátandó feladatait, kötelező
szervtípusait, működésének garanciáit, anyagi eszközeit és
gazdálkodásának alapvető szabályait;
b) a helyi önkormányzati képviselők jogállását, megválasztásuk
rendjét, jogait és kötelezettségeit.
(2) Az Országgyűlés a Kormánynak - az Alkotmánybíróság véleményének
kikérése után előterjesztett - javaslatára feloszlatja azt a helyi
képviselő-testületet, amelynek működése az Alkotmánnyal ellentétes
[Alkotmány 19. § (3) bek. 1. pont]. Ha az Országgyűlés az
önkormányzati képviselő-testületet feloszlatja, egyidejűleg három
hónapon belüli időpontra kitűzi az időközi választást.
(3) Az Országgyűlés a feloszlatásról a soron következő ülésén
határoz. E napirend tárgyalására meg kell hívni az érintett
önkormányzat polgármesterét. A polgármester jogosult a feloszlatásra
vonatkozó javaslattal kapcsolatban a képviselő-testület álláspontját
a határozathozatal előtt ismertetni.
(4) Az Országgyűlés dönt az állam területi tagozódásáról, továbbá -
az érintett önkormányzatok véleményének kikérése után - a megyék
összevonásáról, szétválasztásáról, határainak megváltoztatásáról,
elnevezéséről és székhelyéről, a megyei jogú várossá nyilvánításról,
valamint a fővárosi kerületek kialakításáról.
94. § A köztársasági elnök:
a)
b) az érintett önkormányzatok kezdeményezésére dönt a városi cím
adományozásáról, továbbá a község alakításáról, egyesítéséről, a
községegyesítés megszüntetéséről, a város, község elnevezéséről;
c)
d) köztársasági biztost nevez ki meghatározott önkormányzati,
továbbá az államigazgatási feladatok ellátásának irányítására - az
új képviselő-testület megválasztásáig terjedő időre -, ha az
Országgyűlés a helyi képviselő-testületet feloszlatja.
|
|