1/2005. (V. 12.) OVB állásfoglalás
az országos népszavazás és népi kezdeményezés támogatására gyűjtött aláírások érvényességéről

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. §-a (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében az országos népszavazás és népi kezdeményezés támogatására gyűjtött aláírások érvényességéről az alábbi

állásfoglalást

adja ki.

Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény 4. §-ának (1) bekezdésében foglaltak szerint az Országos Választási Bizottság gondoskodik a népszavazás kitűzésére irányuló állampolgári kezdeményezés, illetőleg a népi kezdeményezés aláírásainak ellenőrzéséről.

A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 118 §-ának (2) bekezdése értelmében az aláírásgyűjtésre a 46. § (2) és (4) bekezdése, a 48. §, az 50. § (1) bekezdésének c) pontja és (2) bekezdése, valamint az 54. §, az 59. § és a 60. § rendelkezéseit a XIII. fejezetben foglalt eltérésekkel megfelelően alkalmazni kell.

Az 54. § (1)-(2) bekezdéseire tekintettel az ajánlásokat az illetékes választási bizottságnak ellenőriznie kell. Az ajánlások ellenőrzése pedig a számszerűség, a törvény 46. § (2) bekezdésében és az 50. § (1) bekezdésének a)-b) pontjában, valamint (2)-(3) bekezdésében foglaltak ellenőrzését, továbbá az ajánlószelvényt átadó választópolgárok azonosítását jelenti.

Az 50. § (1) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint érvénytelen az az ajánlás, amelyet nem a 47. § (2) bekezdése szerint kitöltött ajánlószelvényen adtak le.

A 47. § (2) bekezdése szerint a választópolgárokhoz eljuttatott ajánlószelvény tartalmazza a választás megnevezését. Az ajánló választópolgár az ajánlószelvényre rávezeti családi és utónevét, lakcímét, személyi azonosítóját, az ajánlott személy családi és utónevét, a jelölő szervezet nevét, illetőleg a független jelölés tényét.

A 118. § (4) bekezdése szerint az aláírásgyűjtő íveken a saját kezű aláírás mellett - az aláírás hitelességének ellenőrzése céljából - fel kell tüntetni a kezdeményező olvasható családi és utónevét, lakcímét, valamint személyi azonosítóját.

A 119. § (1) bekezdése alapján az aláírások ellenőrzése az érvényesnek tekinthető aláírások számának statisztikai és matematikai módszerekkel történő megállapítását jelenti a népszavazás-kezdeményezést aláíró választópolgárok adatainak a személyiadat- és lakcímnyilvántartás, továbbá a választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartása adatainak felhasználásával. Ha az alkalmazott statisztikai és matematikai módszer nem valószínűsíti a kellő számú érvényes aláírás meglétét, akkor az aláírások ellenőrzését az aláírások tételes vizsgálatával kell folytatni mindaddig, amíg a kezdeményezés érvényessége vagy érvénytelensége kétséget kizáróan meg nem állapítható.

A törvény 149. §-ának q) pontjába foglaltak szerint lakóhely: annak a lakásnak vagy ennek hiányában - a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgár kivételével - szükségből használt helyiségnek, szálláshelynek a címe, amelyet a választópolgár életvitelszerűen otthonául használ, amennyiben azt a személyiadat- és lakcímnyilvántartásba lakcímként bejelentette.

Az Alkotmánybíróság 2/1990. (II. 18.) AB számú határozatában - az országgyűlési választási eljárás során gyűjtött ajánlószelvényekre vonatkozóan - megállapította: "Kétségtelen, hogy az ajánlási szelvényen több olyan adat található, amelyek alapján külön-külön is meg lehet állapítani a választópolgár kilétét. Ám ez az adott esetben, az Alkotmánybíróság megítélése szerint, nem tekinthető indokolatlan "túlbiztosításnak", hanem a választások törvényességét szolgáló garancia, hiszen ily módon egy azonosító adat - pl. a személyi szám - illetéktelen személy tudomására jutása és jogosulatlan felhasználása esetén is viszonylag nagy biztonsággal ki lehet deríteni az ajánló szelvény meghamisítását."

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy ez az elv irányadó az aláírásgyűjtés során is, és ez biztosítja azt, hogy a kérdést támogató választópolgár valóban az, aki az ívet aláírta.

Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint az országos népszavazás és népi kezdeményezés támogatására irányuló aláírásgyűjtés során a választópolgárnak a törvényi rendelkezések értelmében az aláírás hitelességének ellenőrzése céljából fel kell tüntetnie olvasható családi és utónevét, lakcímét, valamint személyi azonosítóját.

A hitelesítéshez felhasznált személyes adatok tekintetében a törvényi szabályozás eltérést nem enged, ezért azokat minden egyes, a kezdeményezést támogató választópolgárnak hiánytalanul fel kell tüntetnie. Az aláírások ellenőrzése során ezért csak azt az aláírást lehet hitelesként elfogadni, amely mellett a lakcím, a személyi azonosító, illetve a családi és utónév teljes körűen és olvashatóan fel van tüntetve.

A hiányos illetve olvashatatlanul feltüntetett adatok az aláírás hitelesítését nem teszik lehetővé, ezért érvényes aláírásnak sem minősíthetők.

Budapest, 2005. május 12.

Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke