Az Országos Választási Bizottság
47/2005. (XII. 15.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 117. §-ának (1) bekezdésében foglalt hatáskörében eljárva a Zöld Párt képviseletében eljáró, nem azonosítható nevű és tisztségű személy által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését megtagadja. A határozat ellen az annak közzétételét követő 15 napon belül az Alkotmánybírósághoz címezve az Országos Választási Bizottsághoz lehet kifogást benyújtani.
Indokolás
I.
A kezdeményező 2005. november 29-én országos népszavazási kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát nyújtotta be hitelesítés céljából az
Országos Választási Bizottsághoz. Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés
szerepel:
"Egyetért-e Ön azzal, hogy a Zöld Párt kezdeményezésére a 2006. évi
parlamenti választással egy időben írjanak ki népszavazást annak érdekében, hogy
az Országgyűlés a választásokat követő első ülésszakában alkosson törvényt
arról, hogy ha az államháztartás éves szinten hiánnyal zár, akkor a pártok az
éves állami támogatásukkal egyenértékű összeget fizessenek a Gyermekrák
Alapítvány részére?"
Az Országos Választási Bizottság a népszavazásra feltenni kívánt kérdéssel
kapcsolatban megállapította, hogy az a 2006. évi országgyűlési
képviselőválasztással azonos időpontra kitűzendő országos népszavazás kiírására
irányul.
A köztársasági elnök az Alkotmány 30/A. § (1) bekezdésének d) pontja szerint
"kitűzi az országgyűlési képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és
polgármesterek választását, valamint az európai parlamenti választás, továbbá az
országos népszavazás időpontját". Így az országos népszavazás konkrét
időpontjának kitűzése a köztársasági elnök hatáskörébe tartozik, amelyről -
kizárólag a jogszabály szabta keretek között - dönt.
A fentiek alapján a népszavazási kezdeményezés az Alkotmány módosításának
szükségességét vonná maga után. Az Alkotmánybíróság (AB) többek között a 2/1993.
(I. 22.) AB, valamint 25/1999. (VII. 7.) AB határozatokban kifejtette azon
álláspontját, amely szerint "a népszuverenitásból fakadó jogoknak mind az
Országgyűlés, mind népszavazás útján történő gyakorlása csak az Alkotmány
rendelkezéseinek megfelelően történhet. A népszavazásra bocsátott kérdés nem
foglalhat magában burkolt alkotmánymódosítást".
Az Országos Választási Bizottság a továbbiakban megállapítja, hogy a
kezdeményezéshez mellékelt beadvány alapján nem azonosítható a kezdeményező
szervezet nevében eljáró személy neve, illetve a szervezetben betöltött
tisztsége.
Mindezek alapján az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív
hitelesítésének megtagadásáról döntött.
II.
A határozat az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdésén, 30. §-ának (1) bekezdésén,
az Nsztv. 2. §-án, 10. §-ának b) pontján, a Ve. 117. §-ának (1) bekezdésén, 118.
§-ának (5) bekezdésén, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának (1)
bekezdésén alapul.
Budapest, 2005. december 15.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke