Az Országos Választási Bizottság
41/2005. (XII. 1.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 117. §-ának (1) bekezdésében foglalt hatáskörében eljárva a Száva Vince és dr. Gyury József által a Magyarországi Kisebbségek Pártja képviseletében benyújtott országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését megtagadja. A határozat ellen az annak közzétételét követő 15 napon belül az Alkotmánybírósághoz címezve az Országos Választási Bizottsághoz lehet kifogást benyújtani.
Indokolás
I.
Száva Vince és dr. Gyury József 2005. november 15-én országos
népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát nyújtotta be
hitelesítés céljából az Országos Választási Bizottsághoz. Az aláírásgyűjtő íven
a következő kérdés szerepel:
"Egyetért-e Ön azzal, hogy a Magyar Köztársaságban élő és külön törvény által
már korábban elismert nemzetiségek és etnikai kisebbségek, külön törvényben
szabályozott módon megválasztott országos vezetői, a Magyar Köztársaság
Országgyűlésének teljes jogkörrel rendelkező tagjai legyenek?"
Az Országos Választási Bizottság a népszavazásra feltenni kívánt kérdéssel
kapcsolatban megállapította, hogy az Alkotmánybíróság 25/2004. (VII. 7.) AB
határozatában foglaltakra figyelemmel az Országgyűlés létszámának meghatározása
az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi, szervezetalakítási kérdés. Ennek
alapján a kezdeményezés ellentétes a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló
1949. évi XX. törvény (a továbbiakban: Alkotmány) 28/C. § (5) bekezdésének d)
pontjával, mely szerint nem lehet országos népszavazást tartani az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó személyi és szervezetalakítási
(-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről.
Az Országos Választási Bizottság megállapította továbbá, hogy az Alkotmány 71. §
(1) bekezdésének értelmében "az országgyűlési képviselőket, az Európai Parlament
képviselőit, a helyi önkormányzati képviselőket, valamint a polgármestert és a
fővárosi főpolgármestert a választópolgárok általános és egyenlő választójog
alapján, közvetlen és titkos szavazással választják”. A népszavazási
kezdeményezés ezért az Alkotmány módosításának szükségességét is jelentené egy
sikeres ügydöntő népszavazást követően.
Az Alkotmánybíróság többek között a 2/1993. (I. 22.) AB, valamint 25/1999. (VII.
7.) AB határozatokban kifejtette azon álláspontját, amely szerint „a
népszuverenitásból fakadó jogoknak mind az Országgyűlés, mind népszavazás útján
történő gyakorlása csak az Alkotmány rendelkezéseinek megfelelően történhet. A
népszavazásra bocsátott kérdés nem foglalhat magában burkolt
alkotmánymódosítást".
Mindezek alapján az Országos Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak
szerint határozott.
II.
A határozat az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének d) pontján, az
országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény 2.
§-án, 10. §-ának b) pontján, a Ve. 117. §-ának (1) bekezdésén, 118. §-ának
(3)-(5) bekezdésein, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának (1)
bekezdésén alapul.
Budapest, 2005. december 1.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke