Az Országos Választási Bizottság
27/2005. (VIII. 11.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 117. §-ának (1) bekezdésében foglalt hatáskörében eljárva a T-Sz. E. által a SORS–TÁRSAK Közhasznú Egyesülete (1086 Budapest, Dobozi u. 7-9.) képviseletében benyújtott országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését megtagadja. A határozat ellen az annak közzétételét követő 15 napon belül az Alkotmánybírósághoz címezve az Országos Választási Bizottsághoz lehet kifogást benyújtani.
Indokolás
I.
A SORS–TÁRSAK Közhasznú Egyesületének képviseletében T-Sz. E. 2005. július
22-én országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát
nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz, amelyen a következő kérdés
szerepel:
"Akarja-e, hogy a szervezett bűnözői köröket, valamint az őket segítő,
hivatásukkal visszaélő jogászokat – akik annak ellenére, hogy a
következményeivel tisztában voltak, mégis elkészítették a színlelt-fiktív
szerződéseket, – 1990-re visszamenőleg büntető jogi és polgári jogi szempontból
is felelősségre vonják és kötelezzék őket az okozott kár megtérítésére?"
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányával
kapcsolatban megállapította, hogy az azon szereplő kérdés nem felel meg a
törvényi követelményeknek.
A bizottság álláspontja szerint a népszavazásra feltenni kívánt kérdés a
„hivatással visszaélés” fogalmi tisztázatlansága miatt nem egyértelmű.
A kérdés továbbá alapvető, alkotmányos jogelvekbe illetőleg jogintézményekbe – a
visszamenőleges hatály büntetőjogi tilalmába illetőleg az elévülés polgári jogi
intézményébe – ütközik. Ha a kezdeményező kérdése a felelősségre vonást
megalapozó jogalkotási kötelezettség megalapozását is célozza, – ide értve a
büntetőjogi felelősségre vonáshoz szükséges új büntető törvényt – úgy a kérdés
az Alkotmány 57. § (4) bekezdésében foglaltakkal ütközik, amely szerint: „Senkit
nem lehet bűnösnek nyilvánítani és büntetéssel sújtani olyan cselekmény miatt,
amely az elkövetés idején a magyar jog szerint nem volt bűncselekmény”.
Az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének további akadálya, hogy a kérdés a hatalmi
ágak elválasztásának alkotmányos elvét sérti, a törvényhozó hatalom – az
országgyűlés – ugyanis egyedi ügyekben nem kötelezheti az igazságszolgáltatási
hatalmi ágat. A büntető és polgári peres eljárások lefolytatása, a kérdésben
megfogalmazott döntések meghozatala ugyanis kizárólag az igazságszolgáltatás
szerveinek hatáskörébe tartozik.
A fentiek alapján a kérdésben tartott sikeres népszavazás az Alkotmány
módosításának kötelezettségét vonná maga után. Az Alkotmánybíróság állandó
gyakorlata szerint azonban az Alkotmány csak az arra meghatározott eljárási
rendben módosítható, ezért nem hitelesíthető az a népszavazási kezdeményezés,
amely az Országgyűlést az Alkotmány módosítására kötelezné.
Az Országos Választási Bizottság a továbbiakban megállapítja, hogy a
kezdeményező egyidejűleg benyújtott más népszavazási kezdeményezéseivel együtt
ugyan értelmezhető lenne a jelen határozattal elbírált kérdés, önmagában azonban
nem, mivel egy aláírásgyűjtő íven egy kérdés szerepelhet, amely önálló
kezdeményezésnek minősül. Ennek megfelelően az egyidejűleg hitelesíttetni kívánt
népszavazási kérdések értelmezhetősége nem függhet egymástól.
II.
A határozat az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998.
évi III. törvény 2. §-án, 13. §-ának (1) bekezdésén és 18. §-ának b) pontján, a
Ve. 117. §-ának (1) bekezdésén, valamint 118. §-ának (3)-(5) bekezdésein, a
jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2005. augusztus 11.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke