Az Országos Választási Bizottság
187/2004. (XII. 9.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. § (2) bekezdésében megállapított hatáskörében eljárva B. L., Vecsés polgármesterének kifogása tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogásnak helyt ad, és a
Pest Megyei Területi Választási Bizottság 60/2004. (XII. 5.) TVB határozatát az
alábbiak szerint megváltoztatja.
Az Országos Választási Bizottság Dr. Gerencsér Balázs panaszát érdemi vizsgálat
nélkül elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett kifogást lehet az Országos Választási Bizottságnál
benyújtani. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2004. december
12-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.
Indokolás
I.
Dr. G. B. önkormányzati képviselő Vecsés Város Önkormányzata
Képviselőtestületének a határon túli magyarok kettős állampolgársága kérdésében
- 2004. november 29-én - hozott határozata miatt nyújtott be 2004. november
30-án keltezett panaszát a Pest Megyei Területi Választási Bizottsághoz.
Álláspontja szerint a határozat több szempontból sérti a választási eljárásról
szóló törvényt, hiszen a település hivatalos döntésének beállítva befolyásolja a
szavazásra jogosultak körét. Ez egyrészt a választás tisztaságának elvét,
másrészt a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvét sérti. Álláspontja
szerint a képviselőtestületnek nem volt hatásköre a kettős állampolgárság
ügyében, mint országos népszavazási kérdésben határozatot hozni, azaz „jogi
aktust alkotni".
A Pest Megyei Területi Választási Bizottság 60/2004. (XII. 5.) TVB határozatában
a Ve. 43. § (2) bekezdése és a Ve. 149. § o) pontja alapján megállapította
választójogi törvénysértést. Indokolása szerint a Ve. 43. § (2) bekezdésében
foglaltak szerint állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló
épületben választási kampányt folytatni, választási gyűlést tartani tilos.
Mivel a Ve. 149. §-ának o) pontja alapján választási kampány a választási
program ismertetése, jelölt, lista, jelölő szervezet népszerűsítése, választási
gyűlés szervezése, plakát elhelyezése, önkéntesek igénybevétele, a
képviselő-testület határozata kimeríti a kampány fogalmát. Mindezek alapján a
bizottság a törvénysértés megállapítása mellett döntött.
A határozat ellen B. L., Vecsés város polgármestere 2004. december 7-én kifogást
nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz. Álláspontja szerint a
képviselő-testület a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 2. §
(3) bekezdésében foglaltak szerint járt el és nem kampányt folytatott, amikor
Gyergyószárhegy partnertelepülés kezdeményezésére a kettős állampolgárság
kérdésében normatív határozat meghozatalával véleményt nyilvánított.
II.
A kifogás alapos.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az 5/2002. (II. 7.) OVB
állásfoglalásban foglaltak alapján a Ve. szervi hatálya alá nem tartozó állami
szervek, közöttük a helyi önkormányzat és annak szervei nem résztvevői a Ve.
tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárásnak. Ennek megfelelően hatáskörük
és feladatkörük gyakorlása, működésük nem sorolható a Ve. 149. § o) pontjában
meghatározott és 40-45. §-ban szabályozott választási kampány körébe,
kampánycselekménynek sem minősíthető.
A fentiek alapján a Pest Megyei Területi Választási Bizottság hatáskörének
hiánya mellett hozott érdemi döntést az ügyben, ezért az Országos Választási
Bizottság a kifogással támadott határozat megváltoztatásáról, és a határozat
alapját képező panasz elutasításáról döntött.
III.
A határozat a Ve. 34. § (2) bekezdésén, a Ve. 77. §-ának (1) és
(3) bekezdésein, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 77. §-ának (2) és (3)
bekezdésén, 78. §-ának (1) és (4) bekezdésén, valamint 80. §-ának (4) bekezdésén
alapul.
Budapest, 2004. december 9.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke