Az Országos Választási Bizottság
187/2004. (XII. 9.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. § (2) bekezdésében megállapított hatáskörében eljárva B. L., Vecsés polgármesterének kifogása tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a kifogásnak helyt ad, és a Pest Megyei Területi Választási Bizottság 60/2004. (XII. 5.) TVB határozatát az alábbiak szerint megváltoztatja.

Az Országos Választási Bizottság Dr. Gerencsér Balázs panaszát érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett kifogást lehet az Országos Választási Bizottságnál benyújtani. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2004. december 12-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.

Indokolás

I.

Dr. G. B. önkormányzati képviselő Vecsés Város Önkormányzata Képviselőtestületének a határon túli magyarok kettős állampolgársága kérdésében - 2004. november 29-én - hozott határozata miatt nyújtott be 2004. november 30-án keltezett panaszát a Pest Megyei Területi Választási Bizottsághoz. Álláspontja szerint a határozat több szempontból sérti a választási eljárásról szóló törvényt, hiszen a település hivatalos döntésének beállítva befolyásolja a szavazásra jogosultak körét. Ez egyrészt a választás tisztaságának elvét, másrészt a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvét sérti. Álláspontja szerint a képviselőtestületnek nem volt hatásköre a kettős állampolgárság ügyében, mint országos népszavazási kérdésben határozatot hozni, azaz „jogi aktust alkotni".

A Pest Megyei Területi Választási Bizottság 60/2004. (XII. 5.) TVB határozatában a Ve. 43. § (2) bekezdése és a Ve. 149. § o) pontja alapján megállapította választójogi törvénysértést. Indokolása szerint a Ve. 43. § (2) bekezdésében foglaltak szerint állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben választási kampányt folytatni, választási gyűlést tartani tilos.

Mivel a Ve. 149. §-ának o) pontja alapján választási kampány a választási program ismertetése, jelölt, lista, jelölő szervezet népszerűsítése, választási gyűlés szervezése, plakát elhelyezése, önkéntesek igénybevétele, a képviselő-testület határozata kimeríti a kampány fogalmát. Mindezek alapján a bizottság a törvénysértés megállapítása mellett döntött.

A határozat ellen B. L., Vecsés város polgármestere 2004. december 7-én kifogást nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz. Álláspontja szerint a képviselő-testület a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 2. § (3) bekezdésében foglaltak szerint járt el és nem kampányt folytatott, amikor Gyergyószárhegy partnertelepülés kezdeményezésére a kettős állampolgárság kérdésében normatív határozat meghozatalával véleményt nyilvánított.

II.

A kifogás alapos.

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az 5/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalásban foglaltak alapján a Ve. szervi hatálya alá nem tartozó állami szervek, közöttük a helyi önkormányzat és annak szervei nem résztvevői a Ve. tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárásnak. Ennek megfelelően hatáskörük és feladatkörük gyakorlása, működésük nem sorolható a Ve. 149. § o) pontjában meghatározott és 40-45. §-ban szabályozott választási kampány körébe, kampánycselekménynek sem minősíthető.

A fentiek alapján a Pest Megyei Területi Választási Bizottság hatáskörének hiánya mellett hozott érdemi döntést az ügyben, ezért az Országos Választási Bizottság a kifogással támadott határozat megváltoztatásáról, és a határozat alapját képező panasz elutasításáról döntött.

III.

A határozat a Ve. 34. § (2) bekezdésén, a Ve. 77. §-ának (1) és (3) bekezdésein, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 77. §-ának (2) és (3) bekezdésén, 78. §-ának (1) és (4) bekezdésén, valamint 80. §-ának (4) bekezdésén alapul.

Budapest, 2004. december 9.

Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke