A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága
Kvk.IV.37.315/2004/2. szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a Dr. Király Gábor ügyvéd által
képviselt Magyarok Világszövetsége /1052 Budapest, Semmelweis u. 1-3./
kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság /1450 Budapest, pf. 81./
kérelmezett ellen a 196/2004. /XII. 11./ OVB határozat felülvizsgálata iránt
benyújtott kifogás elbírálása során az alulírott napon – tárgyaláson kívül –
meghozta az alábbi
végzést:
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 196/2004.
/XII. 11./ számú határozatát megsemmisíti, és a 2004. december 5. napjára
kitűzött országos népszavazás eredményének megállapítására vonatkozó eljárást
megismételteti.
E Végzés ellen jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
A Magyarok Világszövetsége által kezdeményezett 2004. december
5. napjára kitűzött országos népszavazás eredményét az Országos Választási
Bizottság /a továbbiakban: OVB/ a 2004. december 11. napján kelt 195/2004. /XII.
11./ és a 196/2004. /XII. 11./ számú határozatával megállapította. Eszerint a
népszavazás eredménytelen, mert az összes választópolgár több mint egynegyede
nem adott a megfogalmazott kérdésekre azonos választ.
Az OVB 196/2004. /XII. 11./ számú határozata ellen a népszavazást kezdeményező
kérelmező nyújtott be kifogást, amelyben a népszavazás eredménytelenségét
megállapító határozat megsemmisítését kérte, azzal, hogy a Legfelsőbb Bíróság
rendelje el a kifogás mellékleteiben és az ahhoz csatolt listában tételesen
megjelölt 1139 szavazókörben a szavazatok újraszámlálását, és annak
eredményeként a törvénysértő módon megállapított szavazóköri eredmény, illetve
az eredményről kiállított jegyzőkönyv módosítását.
Kérte a jogorvoslati eljárások befejeződéséig az eljárás felfüggesztését.
Arra hivatkozott, hogy a 2004. december 5-én megtartott népszavazás napján
elvégzett szavazat-összeszámlálás, szavazási eredmény-megállapítás és annak
jegyzőkönyvezése során a kifogáshoz csatolt mellékletekben megjelölt
szavazókörökkel érintett szavazatszámláló bizottságok egyes bizottsági tagjaitól
kapott tájékoztatás, ezen tagok saját feljegyzései és emlékezete szerint
népszavazási kérdések tekintetében az eredmény megállapítása és jegyzőkönyvezése
törvénysértő módon történt.
Az egyes szavazókörökben felmerült törvénysértő eredmény-megállapítást és
jegyzőkönyvezést az 1-19. számú mellékletként csatolt iratokban részletezte, a
bizonyítékok megjelölésével együtt. A kérelmező álláspontja szerint ezek a
körülmények jelentősen kihathattak a szavazóköri eredményekre, és ez által a
népszavazás támadott határozattal megállapított végeredményére.
E körben a választási eljárásról szóló, többször módosított 1997. évi C. törvény
/a továbbiakban: Ve./ 26. § /2/ bekezdésének és 3. § a/, illetve f/ pontjának
sérelmére hivatkozott. A kérelmező kifogásában részletesen ismertetett öt – már
bizonyított, eredményre kiható – törvénysértő /a szegedi, a baracsi, a tárnoki,
az újpest és a budaörsi/ esetet. Ezekben az esetekben – ahol a szavazatok
újraszámlálására sor került – az eredmény megváltozott.
Álláspontja szerint ezekhez hasonló esetek fordulhattak elő a szavazatköri
adatok értékelése alapján, a csatolt lista szerinti több mint 1100
szavazókörben. A vélhetően felcseréléssel érintett szavazókörökben megítélése
szerint legalább több tízezer második kérdésre adott „igen” szavazat kerülhetett
„nem” szavazatként a jegyzőkönyvbe.
Előadta a kérelmező, hogy 2004. december 8-án az ország húsz Területi Választási
Bizottságához /a továbbiakban: TVB/ kifogást nyújtott be. Kérte annak az 1139
szavazóköri jegyzőkönyvnek a felülvizsgálatát, amelyek esetében vélhető, hogy az
„igen” és a „nem” szavazatok számát fordítva jegyzőkönyvezték, minden esetben az
„igen” szavazok rovására.
A megkeresett TVB-k közül a kifogást tevő tudomása szerint hat bizottság nem
hozott még alakszerű határozatot, illetve
semmilyen választ nem adott, a többi TVB áttételt elrendelő, vagy a kifogást
elutasító döntést hozott.
A kérelmező álláspontja szerint a folyamatban levő jogorvoslati eljárások
eredményeként számos szavazókörben megváltozhat az eredményt rögzítő jegyzőkönyv
tartalma, ez pedig a Ve. 190. § /2/ bekezdése alapján, értelemszerűen, kihathat
az OVB eredmény-megállapításáról szóló határozatára.
A kérelmező álláspontja szerint az OVB kifogással támadott határozata az
Alkotmány 57. § /5/ bekezdésébe, 2. § /1/ bekezdésébe és 7. § /1/ bekezdésébe
ütközik, továbbá az Emberi Jogok Európai Egyezményének 13. Cikkébe.
A kifogás alapos.
A Ve. 116. §-a értelmében a I-X. Fejezet, valamint a 89. § rendelkezéseit az
országos népszavazáson a jelen fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
A Ve. 127. § /1/ bekezdése szerint a 72. § alkalmazása során jelöltön választ
kell érteni.
A /2/ bekezdés kimondja, hogy ha a szavazólapon több kérdés szerepel, a
szavazólapon leadott érvényes szavazatokat kérdésenként külön-külön kell
megszámlálni. Ha a választópolgár egy kérdésen belül több válaszra szavazott, e
szavazatai érvénytelenek, ez azonban nem érinti a szavazólap érvényességét. Az
érvényes és érvénytelen szavazatot egyaránt tartalmazó szavazólapokat külön kell
kötegelni. A kötegre kérdésenként – és azon belül válaszonként – külön-külön rá
kell írni az érvényes szavazatok számát.
A Ve. 128. §-a alapján a népszavazás eredményét a szavazatszámláló bizottságok
jegyzőkönyvei alapján, azok beérkezését követően, az Országos Választási
Bizottság állapítja meg.
A Ve. 73. § /1/ bekezdése akként rendelkezik, hogy a szavazatszámláló bizottság
a szavazatok megszámlálását követően megállapítja a választás szavazóköri
eredményét.
A /2/ bekezdés szerint az illetékes választási bizottság a szavazatszámláló
bizottságok jegyzőkönyvei alapján – legkésőbb a szavazást követő napon –
összesíti a szavazatokat, és megállapítja a választási eredményt.
A Ve. 85. § /1/ bekezdése értelmében a választási bizottságnak a választási
eredményt megállapító döntése ellen
a/ a szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntésének
törvénysértő voltára, vagy
b/ a szavazóköri eredmények összesítésére és a választási eredmény
megállapítására vonatkozó szabályok megsértésére hivatkozással lehet kifogást
benyújtani úgy, hogy az legkésőbb a választási bizottság döntését követő napon a
sérelmezett döntést hozó választási bizottsághoz megérkezzen.
Ezen törvényi rendelkezésből következően az OVB-nek a népszavazási eredményt
megállapító döntése a szavazatszámláló bizottságok jegyzőkönyvein alapult.
A szavazatok megszámlálását követően készült, a szavazóköri eredményt rögzítő
jegyzőkönyvek ellen a Ve. külön jogorvoslati lehetőséget nem biztosít.
A Ve. 84. §-a kimondja, hogy a szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt
megállapító döntése (73. § /1/ bekezdés) ellen csak a választási bizottságnak a
választási eredményt megállapító döntése elleni kifogással együtt van helye.
Az OVB hatáskörébe tehát kizárólag a becsatolt jegyzőkönyvekben foglalt adatok
alapján a szavazás eredményének megállapítása tartozik. A szavazóköri
jegyzőkönyvekben foglalt adatok helyességét a szavazás eredménye ellen
benyújtott kifogás alapján – a becsatolt bizonyítékokra figyelemmel - csak a
Legfelsőbb Bíróság vizsgálhatja, ezért az OVB eljárásának törvénysértésére
vonatkozóan előterjesztett kifogás nem megalapozott.
A kérelmező az OVB eredményt megállapító döntése ellen előterjesztett kifogás
keretében támadta a szavazatszámláló bizottságok eljárását, a szavazatok
számlálásának mikéntjét és a szavazóköri eredményt megállapító döntéseket.
A Legfelsőbb Bíróság a kifogás elbírálása során határozatának alapjául a
következő bizonyítékokat fogadta el:
A kérelmező által becsatolt mellékeltek pontosan tartalmazzák azokat a
szavazóköröket, ahol észlelték, hogy a szavazatok számlálása eltér az OVB által
kiadott ajánlásban foglaltaktól, melynek következtében az „igen” és „nem”
szavazatok felcserélődtek. Tartalmazzák továbbá azoknak a személyeknek a
megjelölését is, akik a szavazatszámláló bizottság tagjaiként a
szabálytalanságokat észlelték, és azokat jegyzőkönyvben, vagy más módon
rögzítették.
Ezekben a szavazókörökben ezért a szavazás tényleges eredménye csak akkor
állapítható meg, ha a bejelentett szabálytalanságok kivizsgálása a szavazatok
ellenőrzésével megtörténik.
A Legfelsőbb Bíróság ezért – mint a szavazás eredménye ellen benyújtott kifogás
elbírálására kizárólagos hatáskörrel rendelkező szerv – nem tekinthet el attól a
törvényes követelménytől, hogy a bizonyítékokkal alátámasztott
szabálytalanságokat kivizsgálják.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az OVB kifogással támadott határozatát a
Ve. 79. § /1/ bekezdésének b/ pontja alapján megsemmisítette, és a népszavazás
eredményének megállapítására vonatkozó eljárást megismételtette.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint szükséges, hogy az OVB megismételt
eljárásában ezen, már előterjesztett konkrét bejelentések alapján tisztázza a
szavazatszámlálások törvényességével kapcsolatosan felmerült aggályokat a
megjelölt szavazókörökben.
Az OVB-nek a szavazás végleges eredményéről a kifogásolt szavazóköri eredmények
újbóli megállapítását követően kell határoznia.
A Legfelsőbb Bíróság végzése elleni jogorvoslatot a Ve.
79. § /2/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2004. december 14.
Dr. Buzinkay Zoltán sk. tanácselnök
Dr. Fekete Ildikó sk. előadó bíró
Dr. Hajnal Péter sk. bíró