A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága

Kvk.IV.37.015/2005/2. szám


A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a Mayer és Társai Ügyvédi Iroda tagjaként eljáró dr. Rezes Gábor ügyvéd által képviselt E. K. budapesti lakos kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság (1450 Budapest, pf. 81.) kérelmezett ellen az 2/2005. (I. 4.)  számú OVB határozat felülvizsgálata iránt benyújtott kifogás elbírálása során az alulírott napon  meghozta az alábbi

végzést:

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását elutasítja.

Ez ellen a  végzés ellen jogorvoslatnak nincs helye.

I n d o k o l á s

Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) a 2/2005. (I. 4.) számú határozatával - megismételt eljárásban - az országos népszavazást eredménytelennek nyilvánította, mert az összes választópolgár több mint egynegyede nem adott a megfogalmazott kérdésre azonos választ.

Az OVB határozata ellen a kérelmező nyújtott be kifogást, amelyben kérte megváltoztatni a népszavazási eredményt megállapító határozatot, kérte továbbá mindazon szavazókörökben elvégezni az újraszámolást, amelyek a korábbi - Legfelsőbb Bíróság végzése alapján elrendelt - újraszámolás során nem kerültek ellenőrzésre, kifogásolta, hogy a szavazatszámláló bizottságok saját esetleges jogsértésüket ellenőrizték, valamint, hogy 105 szavazókörben megtagadták a szavazatok újraszámolását.

A kifogás nem alapos.

Az 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 128. §-a alapján a népszavazás eredményét a szavazatszámláló bizottságok jegyzőkönyvei alapján, azok beérkezését követően az OVB állapítja meg. A Ve. 80. §-ának (4) bekezdése értelmében az OVB eredményt megállapító döntése elleni kifogásról a Legfelsőbb Bíróság dönt. A Ve. 84. §-a értelmében a szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntése elleni kifogást - az OVB eredményt megállapító döntése elleni kifogással együtt - a Legfelsőbb Bíróság bírálja el.

A kérelmező által kezdeményezett 2004. december 5. napjára kitűzött országos népszavazás eredményét az OVB első ízben a 195/2004. (XII. 11.) és a 196/2004. (XII. 11.) számú határozatával állapította meg. Ezek ellen a határozatok ellen kifogást nyújtottak be, melyek eredményeként a Legfelsőbb Bíróság a Kvk. IV. 37.315/2004/2. számú, valamint a Kvk. III. 37.316/2004. számú végzésével az OVB határozatát megsemmisítette és a 2004. december 5. napjára kitűzött országos népszavazás eredményének megállapítására vonatkozó eljárást megismételtette. Határozatainak indokolásában a Legfelsőbb Bíróság arra hivatkozott, hogy a kérelmezők kifogásához csatolt lista szerint több mint ezeregyszáz szavazókörben névvel és lakcímmel megjelölt személyek jegyzőkönyvekben vagy más módon rögzítették, hogy a szavazatok jegyzőkönyvezésénél törvénysértések történtek. Mivel a Ve. országos népszavazásra vonatkozó szabályai szerint a szavazóköri eredményekkel szemben benyújtott kifogások elbírálására kizárólag a Legfelsőbb Bíróság rendelkezik hatáskörrel, az országos népszavazás tényleges eredményének megállapításához a szavazatszámlálások törvényességével kapcsolatosan felmerült aggályokat a megjelölt szavazókörökben a szavazatok ellenőrzésével tisztázni kellett. Kizárólag ez az eljárás felelt meg a jogállamiság követelményének, melynek biztosítania kell a választások tisztaságába vetett közbizalom megtartását, erősítését.

A Legfelsőbb Bíróság határozata alapján a szavazatok ellenőrzése - túlnyomó többségben a szavazatok újraszámlálásával - megtörtént, amelynek eredményeként az OVB megállapította, hogy az első szavazatszámlálás törvényes volt, az eltérések hibahatáron belül maradtak. A kérelmező jogorvoslati kifogása a következőkben részletesen kifejtett indokok miatt megalapozatlanul kéri az országos népszavazás eredményének megsemmisítését, mivel a választási szervek az említett ügyben elrendeltek szerint a kifogásokat tételesen kivizsgálták és törvénysértést nem állapítottak meg.

A népszavazás eredményének ismételt megállapítására 1154 szavazókör eredményt megállapító döntése ellen benyújtott kifogás alapján került sor. Az OVB korábbi eljárásában hozott határozatával egyidejűleg más szavazókörök eredményt megállapító döntése ellen jogorvoslattal senki nem élt. A kifogással érintett jelen határozatát az OVB a szavazatszámlálások törvényességével kapcsolatban felmerült aggályok tisztázását követően hozta meg. Ehhez a döntéshez a korábbi ügyben kifogással nem érintett szavazókörökben hasonló eljárásra nem volt szükség és lehetőség. A kérelmezőnek a szavazókörök eredményére vonatkozó kifogása kizárólag logikai következtetésen alapul, mely közvetett feltételezés, így nem tekinthető elegendő és alkalmas bizonyítéknak arra, hogy mintegy tízezer szavazókörben a Legfelsőbb Bíróság a szavazatok újraszámolását elrendelje.

A kérelmezőnek az országos népszavazás jogorvoslati fórumrendszerével kapcsolatos kifogása ugyancsak nem megalapozott. A Ve. 130. §-ának (4) bekezdése szerint a szavazatszámláló bizottság hatáskörébe tartozó döntések (30. § (2) bekezdés a) és b) pont) - beleértve a helyi választási bizottságnak a 31. § (2) bekezdésének 1) pontja alapján hozott döntéseit is - ellen benyújtott kifogásról az illetékes területi választási bizottság dönt. A területi választási bizottság döntése elleni kifogásról a fővárosi, megyei bíróság dönt. A Ve. 84. §-a értelmében pedig a szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntése elleni kifogást - az OVB eredményt megállapító döntése elleni kifogással együtt - a Legfelsőbb Bíróság bírálja el. Nem megalapozott tehát a kifogásnak az a része, ami szerint a választási szervek a saját maguk által hozott döntéseket bírálják felül.

A Ve. 30 §. (2) bekezdés c) pontja szerint a szavazatszámláló bizottság hatáskörébe tartozik a szavazatok megszámlálása és a szavazókörben a szavazás eredményének megállapítása. Mivel a szavazatszámláló bizottság választott tagjainak megbízatása a Ve. 26. §-ának (1) bekezdése alapján a következő általános választásra létrehozott szavazatszámláló bizottság alakuló üléséig tart, a megismételt szavazóköri eredménymegállapítás esetén is kizárólag a választott bizottsági tagok végezhetik a számolást. Nem tartalmaz ezzel ellentétes rendelkezést az országos népszavazás vonatkozóan a Ve. 125. §-a sem. Nincs törvényes lehetőség ezért arra, hogy más személyek végezzék el a szavazatok újraszámolását.

Az OVB említett számú határozatai ellen benyújtott kifogásokban a kifogást tevők különböző típusú törvénysértéseket jelöltek meg, ezért a Legfelsőbb Bíróság korábbi határozataiban nem rendelte el a szükségképpen minden esetben a szavazatok újraszámolását, hanem a szavazatok ellenőrzésével a szabálytalanságok kivizsgálását írta elő. Ezáltal a választási szervekre bízta a Legfelsőbb Bíróság annak eldöntését, hogy az adott szavazókörben a bejelentők által észlelt szabálytalanságokat milyen módszerrel vizsgálják ki. A kifogásokban jelzett szabálytalanságok kivizsgálása megtörtént, a vizsgálat módszere - ezzel kapcsolatban kötelező előírás hiányában - jogorvoslati kifogás tárgyát nem képezheti.

Végül rámutat a Legfelsőbb Bíróság arra, hogy a Ve. szabályozási megoldásaival kapcsolatos jogalkotási és alkotmányossági kérdések eldöntésére nem rendelkezik hatáskörrel. Előbbiek felől a jogalkotó szerveknek, utóbbi kérdésben az Alkotmánybíróságnak van hatásköre döntést hozni.

A Legfelsőbb Bíróság ezért a kérelmező kifogását a Ve. 80. (4) bekezdése alkalmazásával elutasította.

A jogorvoslatot a Ve. 79. §-ának (2) bekezdése zárja ki.

Budapest, 2005. január 7.


Dr. Kozma György sk. a tanács elnöke

Dr. Kovács Ákos sk. előadó bíró

Dr. Kárpáti Zoltán sk. bíró