A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk. III. 37. 011/2005/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. Grespik László ügyvéd által
képviselt Szabó László kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság kérelmezett
ellen az 1/2005. (I.4.) OVB és a 2/2005. (I.4.) OVB számú határozatai
felülvizsgálata iránt benyújtott kifogása elbírálása tárgyában az alulírott
helyen és napon meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását elutasítja.
Ez ellen a végzés ellen jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k l á s
Az Országos Választási Bizottság az 1/2005. (I.4.) és a 2/2005. (I.4.) számú
határozataival - megismételt eljárásban - az országos népszavazást
eredménytelennek nyilvánította, mert az összes választópolgár több mint
egynegyede nem adott a megfogalmazott kérdésre azonos választ.
Az OVB határozatai ellen a kérelmező nyújtott be kifogást, amelyben kérte, hogy a
Legfelsőbb Bíróság rendelje el 105 szavazókörben a szavazatok újraszámlálását és
kötelezze az OVB-t arra, hogy az új jegyzőkönyveket adja ki a népszavazás
kezdeményezőknek. Előadta, hogy a szavazás végeredményét azért nem fogadja el,
mert 105 olyan szavazókör volt, ahol a szavazóbizottság nem számolta újra a
szavazatokat annak ellenére, hogy a Legfelsőbb Bíróság ezt elrendelte.
A kifogás nem alapos.
Az 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 128. §-a alapján a népszavazás
eredményét a szavazatszámláló bizottságok jegyzőkönyvei alapján, azok
beérkezését követően az OVB állapítja meg.
A Ve. 80. §-ának (4) bekezdése értelmében az OVB eredményt megállapító döntése
ellen kifogásról a Legfelsőbb Bíróság dönt.
A Magyarok Világszövetsége által kezdeményezett, 2004. december 5. napjára
kitűzött országos népszavazás eredményét az OVB első ízben a 195/2004. (XII.11.)
számú és a 196/2004. (XII.11.) számú határozataival állapította meg. A Magyarok
Világszövetsége által benyújtott kifogás eredményeként a Legfelsőbb Bíróság a
Kvk. IV. 37. 315/2004/2.számú és a Kvk. III. 37. 316/2004/2.számú végzéseivel az OVB határozatait megsemmisítette és az országos népszavazás eredményének
megállapítására vonatkozó eljárást megismételtette.
Határozatának indoklásában a Legfelsőbb Bíróság arra hivatkozott, hogy a
kifogáshoz csatolt lista szerint több mint ezeregyszáz szavazókörben névvel és
lakcímmel megjelölt személyek jegyzőkönyvekben vagy más módon rögzítették, hogy a
szavazatok jegyzőkönyvezetésénél törvénysértések történtek.
Mivel a Ve. országos népszavazásra vonatkozó szabályai szerint a szavazóköri
eredményekkel szemben benyújtott kifogások elbírálására kizárólag a Legfelsőbb
Bíróság rendelkezik hatáskörrel, az országos népszavazás tényleges
eredményének megállapításához a szavazatszámlálások törvényességével kapcsolatosan felmerült
aggályokat a megjelölt szavazókörökben a szavazatok ellenőrzésével tisztázni
kellett. Az OVB korábbi határozatai ellen benyújtott kifogásokban különböző
törvénysértéseket jelöltek meg, ezért a Legfelsőbb Bíróság korábbi
határozataiban nem rendelte el minden esetben szükségképpen a szavazatok
újraszámolását, hanem a szavazatok ellenőrzésével a szabálytalanságok
kivizsgálását írta elő. Kizárólag ez az eljárás felelt meg a jogállamiság
követelményének, melynek biztosítania kell a választások tisztaságába vetett
közbizalom megtartását, erősítését.
A Legfelsőbb Bíróság határozata alapján a szavazatok ellenőrzése - túlnyomó
többségben a szavazatok újraszámlálásával - megtörtént, amelynek eredményeként
az OVB megállapította, hogy az első szavazatszámlálás törvényes volt, az
eltérések hibahatáron belül maradtak. Az OVB rögzítette a kifogással támadott
határozatai indoklásában, hogy a szavazóköri jegyzőkönyvek alapján az érintett
szavazókörök közül 219 esetben az előzőtől eltérő eredmény került
megállapításra, míg 935 esetben az országos népszavazás szavazóköri eredménye
nem változott. Az OVB 20 szavazókör esetében, ahol az eredményt érintő konkrét
panasz került benyújtásra, tételesen elvégezte a szavazóköri jegyzőkönyvek
ellenőrzését, az eredmény helyességét illetően hasonlóan tételes vizsgálatot
folytatott le mindazon szavazókörök tekintetében, ahol az újból megállapított
szavazóköri eredmény a korábban megállapítottól eltért. Azokban az estekben,
ahol az új szavazóköri eredmény a korábban megállapítottól nem mutatott
eltérést, az OVB szúrópróbaszerű ellenőrzést hajtott végre, amelynek során
törvénysértést vagy a szavazóköri eredményt befolyásoló adatrögzítési hibát nem
tapasztalt.
Az előzőekben kifejtettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság megállapította,
hogy a kérelmező kifogásában olyan bizonyítékokat már nem tudott felhozni,
amelyek az eredmény megállapításának helyességét kétségessé tennék, nem maradt
ellenőrizetlenül egyetlen bejelentett törvényességi észrevétel sem.
A Legfelsőbb Bíróság megjegyzi, hogy a Ve. 77. § (11) bekezdése alkalmazásában,
a jegyzőkönyvek kiadása tekintetében a kérelmező nem minősül érintettnek.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását a Ve. 80. § (4)
bekezdése alkalmazásával elutasította.
Az e határozat elleni jogorvoslatot a Ve. 79. §-ának (2) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2005. január 7.
Dr. Kozma György sk. tanácselnök, Dr. Kárpáti Zoltán sk. előadó bíró, Dr.
Kovács Ákos sk. bíró.