A JELÖLTEKRE
VONATKOZÓ
A választójog alkotmányos alapjog. A Magyar Köztársaság
területén élő minden nagykorú magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy
az országgyűlési és a helyi önkormányzati, továbbá a kisebbségi önkormányzati
választásokon választható és – ha a választás napján az ország területén
tartózkodik – választó legyen [Alkotmány 70. § (1) bek.]. A választójogot
az összeférhetetlenség szabályai korlátozzák.
Az
összeférhetetlenség szabályait többféleképpen lehet csoportosítani. Ez
az összeállítás a jelölt által elnyerni kívánt tisztség, és a
foglalkozási csoportok szerint tekinti át az összeférhetetlenségeket.
A
jelölt által elnyerni kívánt tisztség alapján különbség tehető:
-
települési (fővárosi kerületi), illetve megyei, fővárosi önkormányzati
képviselőre, valamint helyi kisebbségi önkormányzati képviselőre (a továbbiakban
együtt: képviselő)
-
polgármesterre, alpolgármesterre, főpolgármesterre, főpolgármester-helyettesre,
megyei közgyűlés elnökére, alelnökére (a továbbiakban együtt: polgármester),
vonatkozó összeférhetetlenségi
szabályok között.
A
foglalkozási csoportok szerint pedig:
-
bírákra, ügyészekre, igazságügyi és ügyészségi alkalmazottakra,
-
a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjaira,
-
a köztisztviselőkre,
-
a közalkalmazottakra,
-
egyéb tisztségekre, megbízatásokra
vonatkozó
összeférhetetlenségi szabályok szerint.
E
fejezetben a 2002-ben sorra kerülő önkormányzati választás idején hatályos
jogi szabályozást ismertetjük. Ezt fontos leszögezni, mert a helyi önkormányzati
képviselők jogállásáról szóló 2000. évi XCVI. törvény (mely a helyi
önkormányzatokról szóló – többször módosított – 1990. évi
LXV. törvényt is módosítja) a
2002. évi önkormányzati általános választás napján lép hatályba.
Döntően az összeférhetetlenségi szabályokat ismertetjük, de a gyakorlatban felmerülő kérdésekre (értelmezési igényekre) tekintettel utalunk egyes olyan helyzetekre is, amikor nincs összeférhetetlenség, illetőleg egy összeférhetetlenségi főszabályból következő összeférhetetlenségre is.
1. A képviselőre vonatkozó összeférhetetlenségi
szabályok
1/1.Bírák, ügyészek, igazságügyi és ügyészségi alkalmazottak Ha
a bíró önkormányzati képviselői választáson jelöltetni kívánja magát, köteles e szándékát - legkésőbb
a jelöltkénti indulásának a választási szervnél való bejelentését követő
napig - a munkáltatói jogkör gyakorlójának bejelenteni. A bejelentéstől a
választás eredményének közzétételéig, illetőleg megválasztása esetén
mandátuma igazolásáig a bíró szolgálati viszonya szünetel. A szünetelés
időtartama szolgálati viszonyban töltött időnek minősül [1997. évi LXVII.
tv. 56/A. § (1) bek.]. A
bíró szolgálati viszonya megszűnik, ha a bírót önkormányzati képviselőnek
megválasztották [1997. évi LXVII. tv. 57. § (1) bek. g) pont]. Ha az ügyész önkormányzati
képviselői választáson jelöltetni
kívánja magát, köteles e szándékát - a jelöltkénti indulásnak a választási
szervnél való bejelentését követő napig - a munkáltatói jogkör gyakorlójának
bejelenteni. A bejelentéstől a választás eredményének közzétételéig,
illetőleg megválasztása esetén mandátuma igazolásáig az ügyész szolgálati
viszonya szünetel. A szünetelés időtartama szolgálati viszonyban töltött
időnek minősül. Az
ügyész szolgálati viszonya az önkormányzati képviselővé történő megválasztásával
megszűnik [1994. évi LXXX. tv. 40. § (1) - (2) bek.]. Az
igazságügyi alkalmazott (bírósági fogalmazó, bírósági titkár,
igazságügyi szakértő és szakértőjelölt, tisztviselő, írnok, fizikai
dolgozó): -
képviselőjelöltként
indulhat, a jelöltség időszakára vonatkozó, a fentiekhez
hasonló szabály nincs; Az
ügyészségi alkalmazottra vonatkozó szabályok két körre
bonthatóak. -
Az ügyészségi titkár, fogalmazó
és nyomozó összeférhetetlenségi szabályai megegyeznek az ügyészével
[1994. évi LXXX. tv. 40. § (1) és (2) bek.]. -
A tisztviselő, az írnok és a
fizikai alkalmazott önkormányzati képviselői választáson jelöltként
indulhat. Képviselővé történő megválasztásával
szolgálati viszonya megszűnik. A szolgálati viszony szünetelésével
kapcsolatos szabályok rá nem vonatkoznak [1994. évi LXXX. tv. 87. § (2) bek.]. 1/2.
A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai -
lehetnek képviselőjelöltek,
a képviselőjelöltség idején szolgálati viszonyuk nem szünetel (1996. évi
XLIII. tv. 51. §); -
megválasztásuk
esetén nem keletkezik összeférhetetlenség [1996. évi XLIII. tv. 59. § (1)
bek. c) pont]. b)
A határőrség, a rendőrség vagy a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok
hivatásos állományú tagjai: -
lehetnek képviselőjelöltek,
a képviselőjelöltség idején szolgálati viszonyuk szünetel. A szünetelés
időtartama jelötségének nyilvántartásba vételétől a választás befejezéséig,
illetve megválasztása esetén a mandátuma igazolásáig tart (1996. évi
XLIII. tv. 51. §); -
megválasztásuk
esetén összeférhetetlenség keletkezik [1996. évi XLIII. tv. 59. § (1) bek.
c) pont]. c)
A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonái
lehetnek képviselőjelöltek, a képviselőjelöltség
idején szolgálati viszonyuk szünetel. Helyi önkormányzati képviselővé,
helyi kisebbségi önkormányzati képviselővé választásuk
esetén szolgálati viszonyuk a törvény erejénél fogva megszűnik [2001.
évi XCV. tv. 62. § (1) bek. c)
pont]. A köztisztviselő: -
lehet képviselőjelölt, a képviselőjelöltség
időtartamára – közigazgatási és helyettes államtitkár kivételével –
közszolgálati jogviszonya nem szünetel. A közigazgatási és helyettes államtitkár közszolgálati
jogviszonya a jelöltségre vonatkozó szándéknak az illetékes választási
bizottsághoz történt bejelentésétől a választás hivatalos eredményének
közzétételéig, megválasztása esetén a mandátum igazolásáig szünetel
[1997. évi LXXIX. tv. 3. § (5) bek.]; -
megválasztása
esetén: a)
a köztisztviselő nem lehet helyi önkormányzati, kisebbségi önkormányzati
képviselő annál az önkormányzatnál, amely az őt alkalmazó közigazgatási
szerv illetékességi területén működik [1992. évi XXIII tv. (Ktv.) 21. §
(1) bek.], b)
az önkormányzati képviselő nem lehet központi államigazgatási
szerv köztisztviselője [2000. évi XCVI. tv. 5. § a) pont], c)
az önkormányzati képviselő nem lehet a fővárosi, megyei közigazgatási
hivatal vezetője, köztisztviselője, továbbá annak a területi, helyi államigazgatási
szervnek a köztisztviselője, amelynek feladatkörébe az adott önkormányzatot
érintő ügyek tartoznak és illetékessége az önkormányzatra kiterjed
[2000. évi XCVI. tv. 5. § b) pont], d)
az önkormányzati képviselő nem lehet jegyző (főjegyző, körjegyző),
aljegyző, továbbá ugyanannál az önkormányzatnál a képviselő-testület
hivatalának köztisztviselője [2000. évi XCVI. tv. 5. § c) pont]. A köztisztviselő köteles haladéktalanul írásban bejelenteni, ha vele
szemben törvényben meghatározott összeférhetetlenségi ok merül fel,
illetve, ha közszolgálati jogviszonyának fennállása alatt összeférhetetlen
helyzetbe kerül. A munkáltatói jogkör gyakorlója írásban köteles felszólítani
a köztisztviselőt az összeférhetetlenség megszüntetésére. Amennyiben a köztisztviselő
az összeférhetetlenséget a felszólítás kézbesítésétől számított 30
napon belül nem szünteti meg, közszolgálati jogviszonya megszűnik [Ktv. 22.
§ (1) bek.]. A közalkalmazott: -
- lehet képviselőjelölt, a
képviselőjelöltség idején szolgálati jogviszonya nem szünetel; -
- megválasztása esetén nem
keletkezik összeférhetetlenség, lehet önkormányzati képviselő.
-
megválasztásuk
esetére
pedig az az összeférhetetlenségi szabály vonatkozik, miszerint: igazságügyi
alkalmazott nem folytathat a beosztásával összeegyeztethetetlen, illetve
olyan tevékenységet, amely a pártatlan, befolyásolástól mentes munkavégzését
veszélyeztetné [1997. évi LXVIII. tv. 36. § (2) bek. a) pont]. Ennek mérlegelése
a munkáltatói jogkör gyakorlójára tartozik.
a)
A köztársasági elnöki tisztség összeegyeztethetetlen minden más állami,
társadalmi és politikai tisztséggel vagy megbízatással [Alkotmány 30. §
(1) bek.].
b)
Az Alkotmánybíróság tagja nem lehet … tanácstag (helyi önkormányzati
képviselő) [1989. évi XXXII. tv. 9. § (1) bek.].
c)
Az Állami Számvevőszék elnöke, elnökhelyettesei, vezetői és számvevői
a szerzői jogi védelem alá eső tevékenységen kívül más megbízatást
vagy kereső foglalkozást nem folytathatnak, díjazást nem fogadhatnak el
[1989. évi XXXVIII. tv. 10. § (2) bek.].
d)
Az állampolgári, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési
biztosa nem lehet helyi önkormányzati képviselő-testület tagja [1993. évi
LIX. tv. 5. § (1) bek. és 1993. évi LXXVII. tv. 20. § (2) bek.].
e) a közigazgatási, illetve a helyettes államtitkár közszolgálati jogviszonya a helyi önkormányzati, kisebbségi önkormányzati képviselővé történő megválasztásával megszűnik [1997. évi LXXIX. tv. 3. § (6) bek.],
f)
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. Igazgatóságának elnöke
és tagjai nem lehetnek önkormányzati képviselők [1995. évi XXXIX. tv. 12.
§ (3) bek.].
g)
Az önkormányzati képviselő
nem lehet a területileg illetékes területfejlesztési tanács munkaszervezetének
munkavállalója [2000. évi XCVI. tv. 5. § d) pont].
h)
Önkormányzati képviselő nem lehet az, aki, illetve akinek a személyes
közreműködésével működő gazdasági társaság önkormányzati feladatot
a képviselő-testülettel vagy a képviselő-testület szervével kötött vállalkozási,
megbízási szerződés vagy munkaszerződés alapján lát el [2000.
évi XCVI. tv. 5. § e) pont].
i)
Az önkormányzati képviselő nem lehet, kuratóriumi tagság kivételével,
a képviselő-testület által létrehozott közalapítvány kezelő szervének
tisztségviselője [2000. évi
XCVI. tv. 5. § f) pont].
j)
Az önkormányzati képviselő nem lehet a képviselő-testület által
alapított önkormányzati vállalat vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese,
igazgatója, igazgatóhelyettese, igazgatótanácsának, vezető testületének
tagja [2000. évi XCVI. tv. 5. § g) pont].
k)
Az önkormányzati képviselő nem lehet az önkormányzat tulajdoni részesedésével
működő gazdasági társaság vezető tisztségviselője, igazgatótanácsának,
igazgatóságának vagy vezető testületének, valamint a társasággal
munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló vezetője
(vezérigazgatója) [2000. évi
XCVI. tv. 5. § h) pont].
l)
Az önkormányzati képviselő nem lehet az önkormányzat tulajdoni részesedésével
működő gazdasági társaság által alapított gazdasági társaság vezérigazgatója,
vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgatóhelyettese, igazgatótanácsának,
igazgatóságának vagy vezető testületének tagja [2000.
évi XCVI. tv. 5. § i) pont].
m)
Az
önkormányzati képviselő nem lehet helyi és körzeti műsorszolgáltató,
lapkiadó, lapterjesztő vezetője, vezető testületének tagja, ügyvezetője,
ezek vezető állású alkalmazottja [2000.
évi XCVI. tv. 5. § j) pont].
n)
A közjegyző tisztsége ellátásán kívül
csak tudományos, művészi, irodalmi, oktató és műszaki alkotó munkát, továbbá
sporttevékenységet végezhet kereső tevékenységként, így önkormányzati
képviselő sem lehet [1991. évi XLI. tv. 7. § (1) bek.].
Az
a)-n) pontban említett személyek képviselőjelöltek lehetnek, de megválasztásuk
esetén összeférhetetlenség keletkezik.
o)
Az ügyvéd lehet helyi önkormányzati képviselőjelölt és megválasztása
esetén sem keletkezik összeférhetetlenség [1998. évi XI. tv. 6. § (2) bek.
e) pont].
p)
Ha
az önálló bírósági végrehajtót helyi önkormányzati képviselőjelöltként
nyilvántartásba vették, ettől az időponttól a választás befejezéséig,
illetőleg megválasztása esetén a mandátuma megszűnéséig végrehajtói
szolgálata szünetel [1994. évi LIII. tv. 240/B. § (2) bek.].
A
megyei bírósági végrehajtóra az az összeférhetetlenségi szabály
vonatkozik, hogy a végrehajtó tisztsége ellátásán kívül csak tudományos,
művészi, irodalmi, oktató és műszaki alkotó munkát, továbbá sporttevékenységet
végezhet kereső tevékenységként [1994. évi LIII. tv. 227. § (1) bek.]
8.
§ (1)
Az önkormányzati képviselő a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi
okot köteles haladéktalanul bejelenteni a polgármesternek.
(2)
Az önkormányzati képviselő a megbízólevelének átvételét, illetve az összeférhetetlen
helyzet keletkezését vagy annak az önkormányzati képviselő tudomására
jutását követő 30 napon belül köteles a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi
okot megszüntetni, az összeférhetetlen tisztségről való lemondását írásban
benyújtani és annak másolatát átadni a polgármesternek.
9.
§ (1) Az önkormányzati képviselő
összeférhetetlenségének a megállapítását bárki kezdeményezheti a polgármesternél.
(2)
A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést
a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott bizottságnak adja át
kivizsgálásra.
(3)
A bizottság, ennek hiányában a polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület
a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának
kezdeményezését követő 30 napon belül határozattal dönt az összeférhetetlenségről.
2. A polgármesterre
vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok
2/1. Bírák, ügyészek,
igazságügyi és ügyészségi alkalmazottak
A
polgármester nem lehet bíró, ügyész, közjegyző,
bírósági végrehajtó [1990. évi LXV. tv. (Ötv.) 33/A. § (1) bek. e)
pont.
Ha
a bíró polgármesteri választáson jelöltetni
kívánja magát, köteles e szándékát – legkésőbb a jelöltkénti
indulásának a választási szervnél való bejelentését követő napig - a
munkáltatói jogkör gyakorlójának bejelenteni. A bejelentéstől a választás
eredményének közzétételéig, illetőleg megválasztása esetén mandátuma
igazolásáig a bíró szolgálati viszonya szünetel. A szünetelés időtartama
szolgálati viszonyban töltött időnek minősül [1997. évi LXVII. tv. 56/A.
§ (1) bek.]. A bíró szolgálati viszonya megszűnik, ha a bírót polgármesternek
megválasztották [1997. évi LXVII.
tv. 57. § (1) bek. g) pont].
Ha
az ügyész, ügyészségi titkár,
fogalmazó, nyomozó polgármesteri választáson jelöltetni kívánja magát,
rá ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a bíróra [1994. évi LXXX. tv.
40. § (1) - (2) bek.]. A tisztviselő, írnok,
fizikai alkalmazott szolgálati viszonya is megszűnik polgármesterré választásával,
a szolgálati viszony szünetelésével kapcsolatos szabály azonban rá nem
vonatkozik [1994. évi LXXX. tv. 87. § (2) bek.].
Az
igazságügyi alkalmazott [bírósági fogalmazó, bírósági titkár,
igazságügyi szakértő és szakértőjelölt, tisztviselő, írnok, fizikai
dolgozó] képviselőjelöltként
indulhat, a jelöltség időszakára vonatkozó, a szolgálati viszony szünetelésével
kapcsolatos szabály nincs. Megválasztása
esetére pedig az az összeférhetetlenségi szabály vonatkozik, miszerint:
igazságügyi alkalmazott nem folytathat a beosztásával összeegyeztethetetlen,
illetve olyan tevékenységet, amely a pártatlan, befolyásolástól mentes
munkavégzését veszélyeztetné [1997. évi LXVIII. tv. 36. § (2) bek. a)
pont]. (E szabálynak nyilván csak a társadalmi megbízatású polgármesterség
esetén van jelentősége.) A szabály alkalmazhatóságának a mérlegelése a
munkáltatói jogkör gyakorlójára tartozik.
2/2. A fegyveres
szervek hivatásos állományú tagjai
A
polgármester nem lehet a fegyveres erők, a rendvédelmi szervek hivatásos állományú
tagja [Ötv. 33/A. § (1) bek. f) pont].
a)
A
polgári védelem, a vám- és pénzügyőrség, a büntetés-végrehajtási
szervezet, az állami és hivatásos önkormányzati tűzoltóság hivatásos állományú
tagjai lehetnek polgármester- és főpolgármester-jelöltek,
a jelöltség idején szolgálati viszonyuk szünetel. A szünetelés időtartama
jelöltségének nyilvántartásba vételétől a választás befejezéséig,
illetve megválasztása esetén a mandátuma igazolásáig tart (1996. évi
XLIII. tv. 51. §). Megválasztásuk esetén – a társadalmi megbízatású polgármester
és alpolgármester kivételével – összeférhetetlenség keletkezik (1996.
évi XLIII. tv. 59. § (1) bek. c) pont).
b)
A
határőrség, a rendőrség vagy a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok
hivatásos állományú tagjai lehetnek polgármesterjelöltek,
a képviselőjelöltség idején szolgálati viszonyuk szünetel. A szünetelés
időtartama jelöltségének nyilvántartásba vételétől a választás
befejezéséig, illetve megválasztása esetén a mandátuma igazolásáig tart
(1996. évi XLIII. tv. 51. §). Megválasztásuk
esetén – beleértve a társadalmi megbízatású polgármestert és alpolgármestert
is – összeférhetetlenség keletkezik [1996. évi XLIII. tv. 59. § (1) bek.
c) pont].
c)
A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonái
lehetnek polgármester, főpolgármester jelöltek,
a jelöltség időtartama alatt szolgálati viszonyuk szünetel. Polgármesterré,
főpolgármesterré választásuk esetén szolgálati viszonyuk a törvény erejénél
fogva megszűnik [2001. évi XCV. tv. 62. § (1) bek. c) pont].
A
Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses katonája nem lehet főpolgármester-helyettes,
megyei közgyűlés elnöke, alelnöke és alpolgármester sem [2001.évi XCV.
tv. 62. § (1) bek. c) pont].
A
köztisztviselő:
-
lehet polgármesterjelölt, a
képviselőjelöltség időtartamára – közigazgatási és helyettes államtitkár
kivételével – közszolgálati jogviszonya nem szünetel. A közigazgatási és helyettes államtitkár közszolgálati
jogviszonya a jelöltségre vonatkozó szándéknak az illetékes választási
bizottsághoz történt bejelentésétől a választás hivatalos eredményének
közzétételéig, megválasztása esetén a mandátum igazolásáig szünetel
[1997. évi LXXIX. tv. 3. § (5) bek.];
-
megválasztása
esetén:
a)
a polgármester nem lehet központi államigazgatási szerv köztisztviselője
[Ötv. 33/A. § (1) bek. c) pont],
b)
a polgármester nem lehet a fővárosi, megyei közigazgatási hivatal
vezetője, köztisztviselője; annak a területi, helyi államigazgatási
szervnek a köztisztviselője, amelynek feladatkörébe az adott önkormányzatot
érintő ügyek tartoznak, és illetékessége az önkormányzatra kiterjed [Ötv.
33/A. § (1) bek. i) pont],
c)
a polgármester nem lehet jegyző (főjegyző, körjegyző), aljegyző, a
képviselő-testület hivatalának köztisztviselője [Ötv. 33/A. § (1) bek.
j) pont],
d)
a főállású polgármester nem lehet köztisztviselő, mivel tudományos,
oktatói, lektori, szerkesztői, művészeti és jogi oltalom alá eső szellemi
tevékenység kivételével egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyt –
az országgyűlési képviselői megbízatás kivételével – nem létesíthet
[Ötv. 33/A. § (2) bek. a) pont].
A
közalkalmazott:
-
lehet polgármesterjelölt, a
képviselőjelöltség idején jogviszonya nem szünetel;
-
megválasztása
esetén:
a) a polgármester nem lehet a képviselő-testület által alapított költségvetési szerv vezetője, vezető-helyettese, gazdasági vezetője, továbbá olyan közalkalmazott, aki kinevezését, megbízását a képviselő-testülettől kapja [Ötv. 33/A. § (1) bek. l) pont],
b)
a főállású polgármester nem lehet közalkalmazott, mivel tudományos,
oktatói, lektori, szerkesztői, művészeti és jogi oltalom alá eső szellemi
tevékenység kivételével egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyt –
az országgyűlési képviselői megbízatás kivételével – nem létesíthet
[Ötv. 33/A. § (2) bek. a) pont].
2/5. Egyéb
tisztségek, megbízatások
a)
A polgármester nem lehet a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság
tagja, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, a nemzeti és etnikai
kisebbségi jogok országgyűlési biztosa [Ötv. 33/A. § (1) bek. a) pont].
b)
A polgármester nem lehet az Állami Számvevőszék elnöke, elnökhelyettese és számvevője [Ötv. 33/A. § (1) bek. b)
pont].
c)
A polgármester nem lehet a Kormány tagja, államtitkár, helyettes államtitkár
[Ötv.33/A. § (1) bek. c) pont].
d)
A polgármester nem lehet az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Részvénytársaság
igazgatóságának és felügyelő bizottságának elnöke és tagja, vezető
alkalmazottja és munkavállalója [Ötv. 33/A. § (1) bek. d) pont].
e)
A polgármester nem lehet közjegyző és bírósági végrehajtó [Ötv.
33/A. § (1) bek. e) pont].
f)
A polgármester nem lehet, aki más önkormányzatnál polgármester,
alpolgármester [Ötv. 33/A. § (1) bek. g) pont].
g)
A polgármester nem lehet, aki más települési önkormányzat képviselő-testületének
tagja [Ötv. 33/A. § (1) bek. h) pont].
h)
Polgármester nem lehet, aki a területileg illetékes területfejlesztési
tanács hivatali szervezetének
munkavállalója [Ötv. 33/A. § (1) bek. k) pont].
i)
Polgármester nem lehet az, aki, illetve akinek a személyes közreműködésével
működő gazdasági társaság önkormányzati feladatot a képviselő-testülettel
vagy a képviselő-testület szervével kötött vállalkozási, megbízási
szerződés vagy munkaszerződés alapján lát el [Ötv. 33/A. § (1) bek. m)
pont].
j)
Polgármester nem lehet az, aki a kuratóriumi tagság kivételével a képviselő-testület
által létrehozott közalapítvány kezelő szervének tisztségviselője [Ötv.
33/A. § (1) bek. n) pont].
k)
A polgármester nem lehet a képviselő-testület által alapított önkormányzati
vállalat vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgatóhelyettese,
igazgatótanácsának, vezető testületének tagja [Ötv. 33/A. § (1) bek. o)
pont].
l)
A polgármester nem lehet az önkormányzat tulajdoni részesedésével működő
gazdasági társaság vezető tisztségviselője, igazgatótanácsának, igazgatóságának
vagy vezető testületének, valamint a társasággal munkaviszonyban vagy
munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló vezetője (vezérigazgatója)
[Ötv. 33/A. § (1) bek. p) pont].
m)
A polgármester nem lehet az önkormányzat tulajdoni részesedésével működő
gazdasági társaság által alapított gazdasági társaság vezérigazgatója,
vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgatóhelyettese, igazgatótanácsának,
igazgatóságának vagy vezető testületének tagja
[Ötv. 33/A. § (1) bek. r) pont].
n)
A polgármester nem lehet a helyi és körzeti műsorszolgáltató,
lapkiadó, lapterjesztő vezetője, vezető testületének tagja, ügyvezetője,
ezek vezető állású alkalmazottja
[Ötv. 33/A. § (1) bek. s) pont].
o)
A főállású polgármester a tudományos, oktatói, lektori, szerkesztői,
művészeti és jogi oltalom alá eső szellemi tevékenység kivételével egyéb,
munkavégzésre irányuló jogviszonyt - az országgyűlési képviselői megbízatás
kivételével - nem létesíthet.
A
főállású polgármester a képviselő-testület hozzájárulása nélkül nem
lehet vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója,
igazgatóhelyettese, igazgatótanácsának, vezető testületének és felügyelő
bizottságának tagja; gazdasági társaság vezető tisztségviselője, igazgatótanácsának,
igazgatóságának vagy vezető testületének, felügyelő bizottságnak tagja,
valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló más
jogviszonyban álló vezetője (vezérigazgatója); szövetkezet tisztségviselője;
alapítvány kezelő szervezetének tagja, tisztségviselője [Ötv. 33/A. §
(2) bek.].
p
) Az ügyvéd nem lehet főállású polgármester, csak társadalmi megbízatású
[1998. évi XI. tv. 6. § (1) bek. a) pont].
„(3) A polgármester az összeférhetetlenségi okot a megválasztásától, illetve az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított 30 napon belül köteles megszüntetni.
(4)
Ha a polgármester a (3) bekezdésben foglalt kötelezettségének nem tett
eleget, bármely képviselő indítványára - a száznál kevesebb lakosú község
kivételével a képviselők közül választott háromtagú bizottság
javaslata alapján - a képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb
az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő 30
napon belül határozattal megállapítja az összeférhetetlenség alapjául
szolgáló körülmények fennállását, és kimondja az összeférhetetlenséget,
illetőleg dönthet a hozzájárulás megadásáról, ha e törvény ezt lehetővé
teszi. (Például a főállású polgármester a képviselő-testület hozzájárulása
nélkül nem lehet vállalat vezérigazgatója, ha ilyen összeférhetetlenség
van, a képviselő-testület az eljárás során megadhatja a hozzájárulását.
Ötv. 33/A. § (2) bek.) A képviselő-testület határozatát az ülést követő
munkanapon a polgármesternek kézbesíteni kell.
(5)
A polgármester az összeférhetetlenségét, illetőleg a megbízatás megszűnését
megállapító képviselő-testületi határozat felülvizsgálatát kérheti -
jogszabálysértésre hivatkozással - a határozat kézhezvételétől számított
8 napon belül a fővárosi, megyei bíróságtól.
(6)
A fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetője a fővárosi, megyei bíróságnál
kezdeményezheti a polgármester összeférhetetlenségének a kimondását, ha
a képviselő-testület nem dönt az összeférhetetlenségről vagy döntése
jogszabálysértő.
(7) A bíróság a kérelemről - annak beérkezésétől számított 30 napon belül - nemperes eljárásban, három hivatásos bíróból álló tanácsban határoz. A bíróság a polgármestert, a keresettel megtámadott határozatot hozó képviselő-testület képviselőjét, illetőleg a kereset előterjesztőjét meghallgathatja. A bíróság döntése ellen további jogorvoslatnak helye nincs."
3. Egymással összeférhetetlen önkormányzati képviselői
és polgármesteri tisztségek
3/1. Összeférhetetlenség
a képviselői megbízatások között
Egyidejűleg
csak egy települési képviselői megbízatást lehet betölteni, mivel a 1990.
évi LXIV. tv. (Övjt.) 25.§ (3) bekezdése értelmében a választópolgár
csak egy választókerületben fogadhat el egy települési kislistás vagy
egy egyéni választókerületi és egy kompenzációs listás jelölést, s ebből
következően csak egy mandátumot szerezhet
A
vegyes választási rendszerben, ha a jelöltet az egyéni választókerületben
képviselőnek választották, a kompenzációs listáról, illetve a kisebbségi
kompenzációs listáról törölni kell [Övjt. 45.§ (2) bek. és 50.§ (7)
bek.]
A települési képviselő
egyidejűleg a megyei közgyűlés tagja is lehet. A megyei jogú város azonban nem vesz részt a megyei közgyűlés
tagjainak a megválasztásában. Ebből következik, hogy a képviselő nem
lehet egyidejűleg tagja a megyei jogú város közgyűlésének és a megyei közgyűlésnek.
Ha a jelölt a megyei listáról és a megyei jogú város képviselő-testülete
(közgyűlése) tagjaként egyaránt
mandátumot kapna, úgy nyilatkoznia kell, hogy melyiket fogadja el. Az el nem
fogadott mandátumot törölni
kell. [Övjt. 46/A. § (4) bekezdés]
Budapesten
az egyéni választókerületekben megválasztott képviselő a fővárosi listás
mandátumát is megtarthatja, a kerületi kompenzációs listás és fővárosi
listás mandátum azonban összeférhetetlen [Övjt. 45.§ (3) bek.]
A
települési képviselő a közvetlen módon létrejövő helyi kisebbségi önkormányzatnak
is tagja lehet.
A
megyei közgyűlés tagja egyidejűleg nem lehet más megyei/fővárosi közgyűlés
tagja is, kettős jelölést el sem fogadhat [Övjt. 25.§ (3) bek.].
3/2.
Összeférhetetlenség polgármesteri és képviselői tisztségek között
A polgármesternek
választott személyt a kislistáról, illetve a kompenzációs listáról törölni
kell [Övjt. 42. § (7) bek.], ugyanakkor az egyéni választókerületben megválasztott
képviselő polgármesteri (Budapesten a főpolgármesteri) megbízatását is
megtarthatja.
A
polgármester
-
nem lehet más önkormányzatnál polgármester, alpolgármester [Ötv.
33/A. § (1) bek. g) pont]
-
nem lehet más települési önkormányzat képviselő-testületének
tagja [Ötv. 33/A. § (1) bek. h) pont
Következésképpen
a települési önkormányzat polgármestere tagja lehet a megyei közgyűlésnek,
de nem lehet annak tisztségviselője (elnöke, alelnöke).
Budapesten
a kerületi polgármesteri és a főpolgármesteri tisztség egymással összeférhetetlen:
mind a fővárosi, mind a kerületi önkormányzat települési önkormányzatnak
minősül [Ötv. 63. § (1) bek.].
Budapesten
a kerületi polgármester tagja lehet a fővárosi közgyűlésnek [Ötv. 103.
§ (2) bek.].
A
polgármester a közvetlen módon létrejövő helyi kisebbségi önkormányzatnak
is tagja lehet.
A
megyei közgyűlés elnökére és alelnökére, a főpolgármesterre és a főpolgármester-helyettesre
a polgármesterre vonatkozó szabályok irányadók.
E
körülményre tekintettel a megyei közgyűlés elnöke és alelnöke, valamint
a főpolgármester és a főpolgármester-helyettes nem lehet más települési
önkormányzatnál polgármester, alpolgármester, nem lehet más megyében
megyei közgyűlés tagja és tisztségviselője [Övjt. 25. § (3) bek.; Ötv.
33/A. § (1) bek. és 103. § (2) bek.].
A
megyei közgyűlés elnöke és alelnöke lehet más települési önkormányzat
képviselő-testületének tagja, mivel a megyei önkormányzat nem minősül
települési önkormányzatnak, az Ötv. 33/A. §-a pedig
csupán a más települési önkormányzatnál elnyert képviselői mandátumot
minősíti összeférhetetlennek tisztségükkel.
Megyei
jogú városban a megyei közgyűlés elnöke, alelnöke nem tölthet be képviselői
tisztséget [Övjt. 46/A. § (4) bek.].
[1] Az összeférhetetlenségi eljárást nem részletezzük minden egyes esetben, azt általában a megjelölt külön törvények tartalmazzák.