A 2002. évi önkormányzati választások lebonyolítása – az országgyűlési képviselő választásokon már sikeresen vizsgázott – okmányirodai infrastruktúrán történik.
A rendszerek fejlesztésénél – felhasználva mind az 1998. évi választások, mind pedig a 2002. évi országgyűlési választások tapasztalatait – az integrált megoldások kialakítása a cél, amelyek a közös és egységes, központi szinten megvalósított adatbázison alapulnak.
A választás informatikai rendszerei lefedik a teljes választási folyamatot, a névjegyzék-készítéstől a végleges jogi eredmény megállapításáig.
Az okmányhálózat használata és az alkalmazások integrált kialakítása biztosítja a kitűzött célok megvalósulását:
– folyamatos, nulla hibával történő üzemelés,
– a választás eredmény gyors és hiteles megállapításának támogatása,
– a választás tisztaságának megőrzése, a választási alapelvek érvényesülése,
– folyamatos tájékoztatás a választási szervek, pártok, jelölő szervezetek, média, és a választópolgárok felé.
A következőkben a választást támogató főbb informatikai rendszerek leglényegesebb funkciót ismertetjük. A később ismertetésre kerülő rendszereken túl még számos, kisebb rendszer üzemel, és biztosítja a tájékoztatási, vezetési és más, speciális igények kielégítését, mint például a közszolgálati televíziók adástámogató rendszere, a választástörténeti adatbázis, a kiadványkészítés, a pénzügyi információs rendszer, valamint a belső ügyviteli rendszer. (1.sz.ábra)
A rendszer képes a korszerűsített népesség-nyilvántartó rendszer megyei adatbázisán a körzetesített adatállományok fogadására és átadására. Kezeli a központi rendszerből érkező, választójoggal nem rendelkezők állományát.
A programrendszer lehetővé teszi a névjegyzékek, értesítőszelvények nyomtatását centralizált, és decentralizált (helyi önkormányzati nyomtatási lehetőség) működési módban.
A rendszer fel van készítve a pártok, a választási szervek, valamint más szolgáltatás igénylésére jogosultak részére statisztikai jellegű adatszolgáltatási igények kielégítésére.
A jelöltajánlás ellenőrzést az idei országgyűlési képviselő választásnál alkalmazott módszerrel történik, azzal a különbséggel, hogy a helyi ajánlások ellenőrzését lokálisan is el lehet végezni, amennyiben egyes helyi választási irodák ezt igénylik.
A jelöltajánlás ellenőrző rendszer képes lesz a jelöltek által benyújtott ajánlószelvények rögzítésére, számítógéppel támogatott ellenőrzésére, amely az okmányirodai székhely települések polgármesteri hivatalában történik, a megyei Közigazgatási Hivatalokba telepített adatbázisok felhasználásával. Az adatok ellenőrzéséhez a megfelelő névjegyzék állomány és a választójoggal nem rendelkezők adatai kerülnek felhasználásra.
A rendszer biztosítja a választási bizottságok döntéseihez szükséges ellenőrző listákat és statisztikákat.
A rendszer lehetővé teszi, a választáson induló jelöltek, listák (települési kislistás, egyéni választókerületi, kompenzációs listás, polgármesteri, továbbá megyei közgyűlési, helyi kisebbségi önkormányzati jelölés; Budapest esetén egyéni választókerületi, fővárosi kerületi kompenzációs listás, polgármesteri, fővárosi listás, főpolgármesteri, helyi kisebbségi önkormányzati jelölés, helyi kisebbségi kompenzációs listás) nyilvántartásba rögzítését, nyilvántartásba vételét helyi, területi és központi adatbevitellel.
A rendszer az adatbevitel mellett biztosítja a már rögzített adatok megkeresését, bemutatását, listázását és szükség szerinti dokumentált módosítását is.
A rendszer nyomon követi a helyi kisebbségi önkormányzati választások kitűzését és lebonyolításának előkészítését.
A jelöltajánlás lezárása után a rendszer képes a szavazólapok gyártásához szükséges adatok pontos, biztonságos rendszerben történő elektronikus átadására a nyomdák számára. A rendszer mennyiségi adatokat ad a logisztikai feladatokat és kellékanyagokat biztosító vállalkozó(k) felé előre egyeztetett formában.
A rendszer fontos eleme a szavazóköri azonosítók, jegyzőkönyv minták előállítása.
A rendszer képes a költségvetési-logisztikai rendszer felé történő adattovábbításra előre egyeztetett formában.
A rendszer szolgáltatja az adatokat a szavazatösszesítési adatbázis megalapozásához. (2.sz.ábra)
Az előzetes szavazatösszesítő rendszer fő vonalaiban az országgyűlési képviselő választáson alkalmazott architektúrát követi. Ez azt jelenti, hogy az okmányirodai székhelytelepülések tekintetében az összes feldolgozást a központi alkalmazás végzi. Ezáltal ezekről a településekről már az előzetes szavazatösszesítés során automatikusan szavazókör mélységű adatok kerülnek a központi adatbázisba (adatlap és/vagy jegyzőkönyv). Ez a szavazóköröknek mintegy 60%-át fedi le. Választás-szakmai szempontból így megoldódik a főváros mindenfajta választása (főpolgármester, fővárosi közgyűlés, kerületi polgármesterek, kerületi önkormányzati testületek és fővárosi kerületek kisebbségi önkormányzatai), a 10.000 fő feletti települések önkormányzatainak választása, valamint a nagyobb 10,000 lakos alatti települések önkormányzatainak választása. Település-nagyságok tekintetében ez azt jelenti, hogy minden hat szavazókörös vagy annál nagyobb település illetve az öt szavazókörös települések egy részének szavazat-összesítése on-line módon történik.
Az adatlapok és jegyzőkönyvek gépre vitele, az esetleges rögzítési hibák elkerülése végett, az előzetes szavazatösszesítés során számszaki ellenőrzéssel és összeolvasással, míg a végleges eredmény megállapítása során dupla bevitellel történik.
A szavazatösszesítés a Választás Előkészítő Rendszer adataiból kiindulva építi fel saját adatbázisát.
A megvalósításra kerülő rendszer lehetővé teszi a részvételi adatok nyilvántartását,. a beérkezett adatok összesítését majd országos illetve területi részvételi adatok szolgáltatását a tájékoztató rendszeren keresztül. A rendszer támogatja a rendkívüli események jelentését is.
A választásnapi rendszer legfontosabb funkciója az előzetes
szavazatösszesítés. A szavazó urnák lezárása után megkezdődik a
szavazatok összesítése. Amennyiben a szavazatszámlálás során vitatott
szavazatokat találnak, akkor a gyors eredmény összesítés érdekében a BM
rendeletben meghatározottak szerint adatlapokat állítanak ki, ahol a vitatott
szavazatokat is fel lehet tüntetni. Ha nincsenek vitatott szavazatok, akkor
egyből a jegyzőkönyvet állítják elő. Az elkészült és ellenőrzött
adatlapok, jegyzőkönyvek faxon, telefonon vagy gépkocsival bekerülnek a legközelebbi
okmányirodába vagy helyi összesítő rendszert üzemeltető polgármesteri
hivatalba, ahol a rendszer segítségével adatrögzítésre kerülnek. Az
adatok a hálózaton keresztül a központi adatbázisba jutnak, ahol a rendszer
folyamatosan elvégzi a megfelelő feldolgozottsági szintek megjelölésével
és a vitatott szavazatok figyelembe vételével az előzetes eredmények számítását.
A rendszer biztosítja az adatátadást a tájékoztató rendszer és a TV adástámogató rendszer felé. Az előzetes „gyors” eredmények folyamatos számítása közben a választásnapi rendszer 10 percenként ellátja a tájékoztató rendszert az éppen aktuális adatokkal.
A rendszer biztosítja a nem működő szavazókörök kezelését. A választások során előfordulhat, hogy egyes szavazókörök működését külső tényezők megakadályozzák (pl. bombariadó). Ebben az esetben át kell vezetni ezt a változást a nyilvántartáson, továbbá a rendszernek értesítést kell készíteni a választási szervek felé a szavazókör kieséséről. A nyilvántartás karbantartása a teljesség ellenőrzés megvalósíthatósága szempontjából is kiemelt fontosságú.
A zárást követően a rendszer alapvető feladata megfelelő adatokat szolgáltatni az OVI jelentéshez, a választás napját követő napon megjelenő négy plusz egy nyelvű gyors tájékoztató kiadványhoz. (3. sz. ábra)
A tájékoztató rendszer feladata a választások előkészítése és lebonyolítása alatt a széleskörű tájékoztatás biztonságos megvalósítása a választási szakapparátus, nagyközönség, a pártok és média részére. Az információk megjelenítésénél a gyorsaság és a közérthetőség dominál, de nem elhanyagoltak a bemutatás esztétikai és formai kellékei sem. A rendszerből nemcsak egyszerű adatok (eredmény jegyzőkönyvek), hanem előre programozott elemzések, és a korábbi választások adataival történő összehasonlító elemzések is lekérhetők.
Mind a választás előkészítési folyamatról mind pedig az eredmény megállapításról internetes-intranetes tájékoztatást adunk az országgyűlési képviselő választásnál megszokott formában.
Az internetes rendszerek minden választás típusról eredmény jegyzőkönyv (nem szavazóköri) mélységűek. A teljes választás összes jegyzőkönyvi adata, beleértve a szavazóköri jegyzőkönyveket is a választástörténeti adatbázisba kerül, illetve az érdeklődők számára „Párt-CD”-n lesz elérhető a választást követő napokban. A tájékoztató rendszerek szolgáltatják a TELETEXT rendszerben megjelenő adatokat is.
A végleges szavazatösszesítés az előzetes szavazatösszesítés lezárásától a jogerős eredmények megszületéséig tart. Szerepe elsősorban a választási irodák eredmény megállapítási tevékenységének támogatása.
Ebben a fázisban már csak a szavazóköri és az eredmény jegyzőkönyvek dolgozhatók fel, s a feldolgozott jegyzőkönyveket érintő jogorvoslati események adatai. A jegyzőkönyvek rendszerbe vitele a kiállító választási bizottság szerinti, illetve a jogorvoslatok adatainak rendszerbe vitele a döntést hozó választási bizottság szerinti feldolgozóhelyen lehetséges.
A jogorvoslatok lezárása után a jogerős eredményekből elkészül a jogerős választási eredmény adatokat tartalmazó CD.
Elkészül az OVB jelentés és megtörténik az adatok betöltése a Választástörténeti Adatbázisba.
A rendszer logikai felépítését a 4. számú ábra mutatja.
A rendszer a 2002. évi országgyűlési képviselő választásnál alkalmazott statisztikai elemzési módszerek önkormányzati és kisebbségi választásra adaptálásával készül.
A programok biztosítják az igazolással szavazók adatainak, valamint az igazolások kiadási adatainak rögzítését. A rögzített adatok ellenőrzésével és összevetésével lehetőség lesz az esetlegesen elkövetett csalások felderítésére.
A rendszer a szavazat összesítési adatbázis több szempont szerinti vizsgálata réven nyújtanak segítséget a visszaélés gyanús esetek megkereséséhez mind az előzetes, mind a végleges eredmények tekintetében. A kapott adatok elemzése után az illetékes választási szervek megtehetik a szükséges intézkedéseket.